Dobfékek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Advertisements

a sebesség mértékegysége
A tehetetlenség törvénye
EuroScale Mobiltechnika Kft
Hidegalakítás.
Tengely-méretezés fa.
tartalomjegyzék méretezés kötések rugók, állványok csapágyak tengelyek
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Volumetrikus szivattyúk
VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-ÁTTÉTEL
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
A folyadékok nyomása.
Az egyenáramú motor D állórész „elektromágnes” I I É + forgórész
Közlekedéstan II. ( Hidraulikus hajtások ) Budapest 2003.
Az ismételt igénybevétel hatása A kifáradás jelensége
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Veszteséges áramlás (Navier-Stokes egyenlet)
Ragasztás és felületkezelés
Fékberendezések II tárcsafékek
Beavatkozószerv Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
Csík Zoltán Elektrikus T
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
1.feladat. Egy nyugalomban lévő m=3 kg tömegű, r=20 cm sugarú gömböt a súlypontjában (középpontjában) I=0,1 kgm/s impulzus éri t=0,1 ms idő alatt. Az.
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
HIDRAULIKA.
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
SÚRLÓDÁSI ERŐ.
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Szerszámanyagok A szerszámanyagokkal szemben támasztott követelmények
Németh Géza egyetemi adjunktus
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
ÖNTÉSZET.
Fékberendezések II Tárcsafékek
Fékberendezések I csoportosítás, dobfékek
A HŰTENDŐ KÖZEG HŐMÉRSÉKLETÉT KÖZVETLENÜL ÉRZÉKELŐ TERMOSZTÁTOK
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Biológiai anyagok súrlódása
Zsugorkötés.
Csapszegkötés, kúpos kötés
Gyűjtősínek Jenyó Tamás 2/14 E.
TENGELYEK.
Gépszerkezettan.
Gépszerkezettan.
Szervopneumatika.
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
A dinamika alapjai - Összefoglalás
A súrlódás és közegellenállás
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Kötésfajták és megvalósításai
Menetdiagram.
Fékberendezések II Tárcsafékek
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások.
Fékberendezések II Tárcsafékek
AZ ERŐ SEBESSÉGVÁLTOZTATÓ HATÁSA
Gépszerkezettan.
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Szakítóvizsgálatok Speciális rész-szakképesítés HEMI Villamos - műszaki munkaközösség Dombóvár, 2016.
Hogyan mozog a föld közelében, nem túl nagy magasságban elejtett test?
Járműelemek.
TENGELYEK.
Rögzítő elemek, kötések méretválasztéka és kiválasztása
Számítógépes modellezés és tervezés I.
A folyadékállapot.
Szivattyúk fajtái 1. Dugattyús szivattyú - nem egyenletesen szállít,
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Hulladéktároló konténerek és kukák törésének lehetséges okai
Automatikai építőelemek 3.
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Dobfékek

Dobfékek A surlódó felület alakja szerint (hengerfelület - sík felület) két fő típus létezik: dobfék és tárcsás, illetve tárcsafék. 

Dobfékek A dobfék a henger belső felületére szorított fékpofával fékez (expanziós fék, első ábra). A külső felületet szorító fékpofa vagy fékszalag üzemi fékként nem jöhet szóba. A tárcsa sík felületét vagy az egész kerületére feszülő tárcsák szorítják (tárcsás fék, második ábra), vagy csak egy rövid szegmensét (tárcsafék, harmadik ábra). A negyedik ábra kombinált megoldást mutat: a tárcsafék üzemi fék, a dobfék rögzítőfék ("kézifék"). 

Dobfékek A dobfékekben a fékdobok nem nagy változatosságot mutatnak. Acélöntéssel készülnek,kívül kisebb-nagyobb bordákkal részben merevítés, részben hűtés céljából. Legfontosabb követelmény, hogy hőre ne vetemedjenek.

A dobfékek részegységei Féktartó lemez A kerékfékszerkezet szerelvényeit, mint például a hidraulikus-, illetve a mechanikus működtető elemeket a fékpofákat az acéllemezből sajtolt féktartó lemezre szerelik. Ezt pedig csavarokkal rögzítik a futóműhöz. A fékezéskor létrejövő reakcióerők ezen keresztül adódik át a futóműre. Az álló féktartó lemez és a forgó fékdob egy bizonyos hézagtól eltekintve zárt szerkezetet alkot. Emiatt a fékszerkezet belső részei védetté válnak a különböző szennyeződésekkel szemben. Ebből a szempontból előnyös, hátrányos viszont ez a konstrukció azért, mert a zárt kivitel miatt kedvezőtlenebb lesz a hűlés, valamint a fékdob belsejében összegyűlő kopadék csökkentheti a fékhatást és zajt is okozhat. A kerékcsapágyból kijutó kenőzsír is nehezen tud távozni, ez pedig tapadási tényező romlást okoz. A szerkezet állapotvizsgálatát és javíthatóságát is körülményesebbé teszi, mert ilyenkor le kell szerelni a fékdobot. Fékdob Belső hengeres súrlódó felületével körülveszi a fékpofákat. A fékdobokat korábban acélöntvényből gyártották, de a súlycsökkentés miatt készült acéllemezből sajtolt tárcsára és öntött kopófelület kombinációjaként is. Egyre gyakrabban alkalmaznak könnyűfém ötvözeteket is a fékdob gyártásához. 

A fékdobokat terhelő igénybevételek A koptató igénybevétel Legjellemzőbb a koptató igénybevétel, mely a súrlódó felületen lép fel. Ezért a fékdob belső átmérőjét rendszeresen ellenőrizni kell. Amikor elérte a gyárilag megadott kopáshatárt ki kell cserélni. Az amerikai előírásoknak megfelelően a fékdob külső részén maradandó felirattal fel kell tüntetni a megengedett kopáshatárt. A kopáshatár elérése után csökken a szilárdság. Maximálisan megengedett belső átmérőt biztonsági okból nem szabad túllépni. Ha a méret lehetővé teszi, a súrlódó felület felszabályozás esztergálással és köszörüléssel történhet a gyárilag megadott méretekre. Ez azonban csak a nagyobb átmérőjű haszonjármű fékdoboknál kifizetődő.

A fékdobokat terhelő igénybevételek Mechanikai igénybevételek Fékezés közben összetett mechanikai igénybevétel terheli a fékdobot. A súrlódó felület szélénél, csavarás, hajlítás, és húzás egyidejűleg fellép. Ha a fékezés nagy sebességről történik a húzó- és a hajlító igénybevételt a fék működtető erőn kívül, a centrifugális erő tovább növeli. A fékdob a rá ható erők hatására csak nagyon keveset deformálódhat, ezért gyakran szilárdságát bordákkal növelik. A fékdobot csavarokkal rögzítik a kerékagyhoz. A kisebb tömegű személygépkocsiknál a kerékagy és a fékdob gyakran egy közös egységet alkot.

A fékdobokat terhelő igénybevételek Hő igénybevétel A kerékfékszerkezet a gépkocsi mozgási energiáját súrlódással hővé alakítja. A fékdob különböző hőmérsékletű részei között belső feszültség alakul ki. A nagy hőmérséklet a szerkezeti anyagoknál szilárdság csökkenést okoz. Előnyös, ha a fékdob jó hővezető képességű anyagból, például alumínium ötvözetből készül. A szilíciumkarbid kopásállóságot biztosít. A hőterhelés miatt a súrlódó felület berepedezhet, alakja torzulhat. A dobfék kedvezőtlen abból a szempontból, hogy hőmérséklet növekedésekor átmérője a hőtágulás miatt nagyobb lesz. A fékpofa felfekvése nem egyenletes, csökken a fékhatás. Ha a görgős fékpadi mérés közben a fékerő ingadozik, a fékdob nem kör alakú, hanem a túlterhelés miatt oválissá vált.

Fékpofák a súrlódó betétekkel A személygépkocsik fékpofái rendszerint hegesztéssel készülnek, acéllemezből kivágással és sajtolással készült részekből. A „T” alakú keresztmetszetük nagy merevséget biztosít. Ezekre gyárilag felragasztják a súrlódó betéteket. A fékpofák súrlódó betétek anyagába fémport, kőzetporokat, töltő- és kenőanyagokat, kevernek össze műgyantával. Ezt megfelelő méretre és alakra sajtolják, utána hőkezelik . A fékbetéttel szemben támasztott követelmények: Súrlódási tényezője ne függjön a hőmérséklet-, a felületi nyomás-, a sebesség változásától. Legyen ellenálló a felületi nyomás, és a hőmérséklet változásának. Legyen kopásálló. Ne keltsen zajt. A kellemetlen csikorgást az okozza, amikor a levált- vagy a környezetből bekerült apró, kemény szemcsék a fékbetét és dob közé kerülnek. Előidézheti az úgynevezett "stick slip" az akadozva csúszás jelensége is. Ilyenkor a csúszó súrlódás egy pillanatra átvált tapadó súrlódásra, majd egy csekély deformáció után ismét csúszás következik, eközben megszűnik a deformáció. A zaj ezen különböző súrlódási jelenségek periodikus ismétlődéséből származik.

A fékpofák rászorítása a fékdobra A fékpofák működtetése különböző módon lehetséges: Mechanikus működtetés: fékkulccsal kis motorkerékpároknál, és haszonjárműveknél emelő karokkal, személygépkocsik rögzítő fék ékes feszítő egységgel, haszonjárműveknél, pneumatikus, hidraulikus és elektromos működtetéssel is lehetséges. Hidraulikus működtetés: A fékező nyomás a munkahenger dugattyúival szorítja rá a fékpofákat a fékdobra. A fékező nyomással arányosan változik a fékerő.

Dobfék

Dobfék

Dobfékek

Dobfékek Szimplex dobfék Felépítése egyszerű, és a rögzítő fék megbízható kivitele miatt jelenleg is használatos kisebb tömegű személygépkocsik hátsó kerekeinél. A kettős működésű munkahenger dugattyúi mindkét fékpofára azonos erőt fejtenek ki. Ennek ellenére fékpofákon eltérő lesz a súrlódó erő. A felfutó fékpofánál a súrlódó erő nyomatéka is a fékdobra szorítja a fékpofát ezért hatásosabb, mint a lefutó. A lefutó fékpofára ható súrlódó erő nyomatéka a működtető erő ellen hat, ezért csökkenti a súrlódó felületre ható szorító erőt. Ennek a dobféknek az előnye az, hogy fékhatása mindkét forgásirányban azonos. A rögzítő fék működtetését végző mechanikus rudazat beépítése egyszerű, ezért elsősorban a hátsó futóműveknél alkalmazzák. Teljesítménye nagy sebességű gépkocsikhoz már nem elegendő.

Dobfékek Duplex dobfék Mindkét fékpofát külön-külön egy darab egyszeres működésű munkahenger szorítja rá a fékdobra. Előre meneti forgásirányban mindkét fékpofa felfutó, melynél kialakul az önerősítés, ezért a szimplex féknél hatásosabb. Hátrameneti forgásirányban a fékhatás lényegesen kisebb, mivel mindkét fékpofa lefutóvá válik. A tárcsafékek széleskörű elterjedése előtt az első kerekeknél alkalmazták.

Dobfékek Duo-duplex dobfék Két darab kettős működésű hidraulikus munkahengerrel működik. Ennek megfelelően mindkét forgásirányban két felfutó fékpofa lesz, ezért fékhatása független a forgásiránytól.

Dobfékek Szervofék A fékpofák nincsenek fixen rögzítve a féktartó lemezhez, hanem mechanikus rudazat kapcsolja egymáshoz. Előre menetben mindkét fékpofa felfutó, melyek egy hüvelyben megvezetett mozgó csapon, ami egyúttal a kézi utánállító is lehet, a kerületi erő adódik át. A dugattyúval kifejtett működtető erőn kívül a második fékpofát ez a járulékos erő is a fékdobra szorítja. Nagyobb a fékerő, mint a szimplex féknél. Hátramenetben a vezetőcsap feje felütközik a hüvelyre, ezért nincs erőátadás, kisebb lesz a fékhatás. A fékpofák rászorító ereje eltérő, ezért a fékbetétek felülete nem egyforma az azonos felületi nyomás és a kopás elérése érdekében.

Duo-szervo dobfék Kettős működésű munkahengert alkalmaznak. A fékpofák közé szerelt, a kerületi erőt közvetítő csap nem támaszkodik fel, így mindkét forgásirányban érvényesül a szervo hatás. Forgásiránytól függetlenül azonos lesz a fékerő. Az erőátadó csapot rendszerint utánállítóként szokták kialakítani. Hátránya, hogy a rásegítő hatás a közvetítő csap súrlódásától függ, amit a karbantartás befolyásol. Rendszeres zsírozás esetén jól működik de, ha elhanyagolják, nagy lesz a fékerő eltérés a jobb és a bal oldal között, ami veszélyes félrehúzáshoz vezethet. A tárcsafékek a szervofékeket kiszorították.

Dobfék Féktartó lap

Dobfék

Dobfék

Előnye Ellenállóképesség és megbízhatóság A burkolatlan utakon és nehéz környezeti körülmények közötti nehéz bevetésekhez való alkalmasság. A széleskörű gépkocsi- és felhasználói paletta variációk átfogó ajánlata. Egyszerű és kedvező árú karbantartás és javítás

Könnyűszerkezetes szimplex dobfék alumínium ötvözetből készült fékdobbal és fék munkahengerrel.

Dobfék

A fékpofák kézi utánállítása A kopás miatt megnövekedett távolságot a fékdob és a fékpofák között hideg féknél kell utánállítani, mert a melegen beállított fékpofák lehűlés után rászorulnak a fékdobra. A beállításnál törekedni kell a legkisebb hézagra a fékdob és a fékpofák között. Rég óta használatos az excenteres utánállító. Ezt a féktartó lemezre szerelik. Ezzel a fékpofa felszerelésekor egyenletes hézagot kell beállítani, amit folyamatosan utána kell állítani. Csavarorsós kézi utánállító beszerelhető a munkahenger dugattyúja és a fékpofa közé. A szervofékeknél a két fékpofa közötti erőátadó csapot alakíthatják ki menetes orsós kézi utánállítóként.

Fékpofák közötti csavarmenetes kézi utánállító

Automatikus utánállítók A dobfék karbantartás igénye kisebb, ha automatikus utánállítót alkalmaznak. A lehetséges változatok: Elhelyezésük szerint Fék munkahengeren kívüli, vagy Munkahengeren belüli Működési módjuk szerint: fokozatos, fokozatmentes. A munkahengeren kívüli változatok működését a szennyeződés befolyásolhatja, a fék munkahengerbe szerelt ilyen szempontból megbízhatóbb.

Fék munkahengeren kívül automatikus utánállítók Súrlódó tárcsás, úgynevezett „Fiat rendszerű” automatikus, fokozatmentes utánállító A féktartó lemezre merőlegesen egy csapot szerelnek fel, erre illeszkedik a fékpofa gerincének ovális furatába szerelt hüvely, mely alátétekkel, súrlódó betétekkel és előfeszített rugóval csatlakozik fékpofához. Amíg a fékpofa és a dob közötti távolság kisebb, mint a csap és a hüvely közötti átmérő különbség, addig a hüvely a fékpofával együtt mozog minden fékezéskor és fékoldáskor. Amikor kopnak a fékpofák, fékezéskor a hüvely felütközik a csapon. A fékpofa az előfeszített rugóval terhelt súrlódó gyűrűk közül kijjebb csúszik. Fékoldáskor azonban a súrlódó erőt a visszahúzó rugó nem képes legyőzni, így a fékpofa közelebb került a fékdobhoz.

Fék munkahengeren kívül automatikus utánállítók

Fék munkahengeren kívül automatikus utánállítók Kilincsműves utánállító A kilincsműves automatikus utánállító kialakítható a rögzítő fék szerkezet rudazatához csatlakozva is. A fékpofákat a visszahúzó rugó állítja alaphelyzetbe. A fékpofával együtt mozdul el az utánállító forgáspontja. Ha nagy a hézag a fékpofa és a fékdob között, az utánállító kilincsnyelve fordít a kilincskeréken. Ha a hézag megfelelő, a nyelv csak a kilincskerék fogárkában mozdul ide-oda. Amikor a kilincskerék elfordul, az utánállító csőből kifelé mozdul a csavar. A kilincsműves szerkezetnél csak apróbb fokozatokban történik az utánállítás.

Fék munkahengeren kívül automatikus utánállítók

A rögzítő fék mechanikus működtetése A rögzítő fék a hidraulikus rendszertől függetlenül mechanikusan működik. Olyan feszítő rudazatot alkalmaznak, mely a fékpofákat szétfeszíti, de az nem hat vissza a hidraulikus működtetésre. A szimplex dobfék mechanikus rögzítő fék működtető karját a kerék középpontja felé elmozdítva a fékpofák a dobnak feszülnek, miközben a hidraulikus rendszer munkahengerének dugattyúi a mögéjük beszerelt rugó segítségével követik a pofák mozgását.

Köszönöm a figyelmet