Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK, Marketing és Kereskedelem Tanszék Élelmiszerklub Műhely Kikényszerített innovációk Budapest, 2012. március 7.
Az előadás során megválaszolandó kérdések Milyen jelentőséggel bír az egészségesség, mint innovációs mozgatórugó? Milyen lehetőségek mutatkoznak ezen a területen a hazai élelmiszer-feldolgozóknak?
Az egészségesség, mint innovációs mozgatórugó jelentősége
Az élelmiszeripari fejlesztések motivációi Forrás: XTC World Innovation, 2011
Az élelmiszer-innováció mozgatórugóinak átalakulása Forrás: XTC World Innovation, 2011
Az egészség komplex megközelítése
Az élelmiszer-innováció mozgatórugóinak átalakulása Az egészség, mint fejlesztési irány célcsoportja az új fogyasztó! Forrás: XTC World Innovation, 2011
Egészség- és környezettudatos fogyasztók Új fogyasztó Régi fogyasztó Független Alkalmazkodó Képes-e a hazai élelmiszeripar felismerni ezen trendeket? Aktív Passzív Jól informált Kevésbé informált Individualista és alakító Másokat követett Egészség- és környezettudatos fogyasztók Őket tekinthetjük az új fogyasztóknak
A Medical és Vegetal irány K+F erőforrásigénye Az új fogyasztó igényeinek részletes ismerete Jelentős erőforrások (kutatási, anyagi, humán, marketing) Jelentős termék módosítást és termelési folyamat átalakítást kíván Jelentős K+F kapacitás
A Natural csoport innovációs kulcsszavai Alapanyag Receptúra Tradíció-minőség-életérzés Adalékanyag mentesség Eredetjelölés Feldolgozási eljárás
A differenciálás lehetőségei Tradicionalitásra vonatkozó elvárások ( Évszázados receptúra , Hagyományos feldolgozási eljárás, Hazai gyártó) Egyéb elvárások (Élvezetes, Magyar márkanév, Csomagolás, Gyors elkészíthetőség) Differenciáló szint Azonosíthatósággal kapcsolatos elvárások (A termelő-feldolgozó egyértelműen beazonosítható legyen, Hazai eredetet garantáló jelölés) Egészségügyi elvárások (E számmal jelölt adalékanyagtól mentes, Tápláló) Alapanyaghoz kötődő elvárások (Vegyszermentes, Természetes eredetű, Hazai ) Nem differenciáló szint Általános elvárások (Frissesség, Törvényi előírásoknak való megfelelés, Megszokott íz)
A Natural vonal K+F erőforrásigénye A termék természetességére fókuszál Receptúra, gyártástechnológia, speciális alapanyag előállítási elvárások A „Vissza a természethez” trend fogyasztói elvárásainak ismerete szükséges Nem szükséges jelentős K+F kapacitás Eltérő innovációs kapacitás igények. Hogyan illeszkedhet ez a hazai élelmiszeripar vállalati méretkategóriáihoz?
Hazai élelmiszeripari KKV-k innovációs sajátosságai
Az innováció területei
Milyen információ szolgál a fejlesztés alapjául? És az EU-ban? A KKV-k jellemzően a kisebb termék módosítást, vagy gyártási folyamat módosítást részesítik előnyben. Milyen információ szolgál a fejlesztés alapjául? Forrás: SMEs-NET Vision paper, 2005
Az innováció alapja Képesek-e a hazai élelmiszeripari KKV-k felismerni az átalakulóban lévő fogyasztói trendeket?
Ennek eredménye Szükség esetén, ha egynél több probléma van, a dia ismételhető. Ez és a hozzá kapcsolódó diák áthelyezhetők a függelékbe, vagy szükség esetén elrejthetők.
Birtokolt szabadalmak száma vállalati méretkategóriánként A K+F munkahelyek is egyre nagyobb arányban a nagyvállalati szférához kötődnek. Forrás: SMEs-NET Vision paper, 2005
Az elmúlt három évben termék innovációt nem kivitelező élelmiszeripari vállalkozások aránya az EU-ban (%) A következő diák néhány ütemtervpéldát jelenítenek meg SmartArt-ábrák segítségével. A projektütemtervben világosan jelölje meg a mérföldköveket, a fontos dátumokat, valamint azt a pontot, ahol a projekt éppen tart. Forrás: SMEs-NET Vision paper, 2005
Nagyvállalat KKV Szűk információs bázis Erőteljesebb piacorientáció A Health innovációs irány három csoportja melyik vállalati méretkategória számára valódi alternatíva? Termék-, folyamat javítás Jelentősebb termék innovációt is megvalósít Nem „aktív” innovátor Az innováció mérhető outputjait tekintve aktívabb Önálló K+F kapacitással igen korlátozottan rendelkezik Önálló K+F kapacitás
Az egészség komplex szemléletű megközelítése szükséges! Melyik vállalati kategória melyik Health fejlesztési irányban lehet eredményes? NATURAL Mikro-, kisvállalat Az egészség komplex szemléletű megközelítése szükséges! MEDICAL Közép-, nagyvállalat VEGETAL Közép-, nagyvállalat
Köszönöm a figyelmet! polereczki.zsolt@ke.hu