Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Logisztika alapvetések.
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Az élelmiszer-vásárlást befolyásoló tényezők az EU országaiban Gáti Annamária Tárki - Tudok.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
FUNKCIONÁLIS ÉLELMISZEREK KIFEJLESZTÉSÉNEK FONTOSABB EREDMÉNYEI Résztvevő intézmények: Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft. Pécsi Részlege Pécsi.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME Budapest © Campden BRI Mo. Nonprofit Kft. A hagyományos élelmiszer fogalmának fogyasztói és ipari szemléletű meghatározása.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
A határmenti együttműködés szerepe a két megye élelmiszeriparának fejlődésében Dr. Máthé Endre.
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
Minőségmenedzsment 1. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A HACCP története Modul 01 - lecke 03
Előnyök és alkalmazási területek
1 Új törekvések a logisztikai közreműködésben Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA.
Új törekvések a logisztikaiközreműködésben
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Bioélelmiszerek Készítette: Sorbán Sarolta
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 17. Debrecen.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Innovációs stratégia hatások Termék életciklus Nemzeti sajátosság
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Az élelmiszeripari KKV-k szerepe a vidékfejlesztésben Polereczki Zsolt Egyetemi tanársegéd KE-GTK, Marketing és Kereskedelem Tanszék Horvát – magyar együttműködések.
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Alsó-Tisza Menti PritavitCa Akciócsoport Előadó: Forgó Henrik polgármester polgármester.
Controlling a gyakorlatban
Minőség menedzsment 6.előadás
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
SMEs-NET Európai szintű együttműködés az élelmiszerbiztonság és az élelmiszerek minőségének javításában érdekelt felek között KEREKASZTAL MEGBESZÉLÉS Az.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
TRUEFOOD RENDEZVÉNYEINK Március 12. Budapest: ”Kutatás az innovációért” Április 29. Budapest: INTÉZETLÁTOGATÁS a Campden & Chorleywood Magyarország.
Versenyképes képzés Versenyképes képzés Energetikusok és vállalati versenyképesség Előadó: Solti Károlyné tanácsadó Budapest, február 23.
Pápai Hús 1913 Kft.. A Pápai Hús 1913 Kft január 1-jén jött létre a közel százéves múltra visszatekintő jogelőd vállalat megvásárlásával. Tevékenységük:
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Foglalkoztatás-politika
FoodManufuture WP3 - Nemzeti Workshop Budapest, FoodManufuture Nemzeti Workshop Jövőbeli lehetséges forgatókönyvek Berczeli Attila Campden.
Innovációs helyzetjelentés Kis Gergely. A K+F ráfordítások a GDP arányában* 2004 (százalék) Mit is mutatnak ezek a számok?
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
1.3 A kis- és közepes vállalkozások sajátosságai
Hazai fogyasztók, hazai élelmiszerek - a bizalom építésének lehetőségei Dr. Polereczki ZsoltDr. Szakály Zoltán Egyetemi adjunktusEgyetemi docens, Tanszékvezető.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
KERESLET ÉS KÍNÁLAT AZ EGÉSZSÉGTURIZMUSBAN 3. Előadás/Szeminárium
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Technológiai folyamatok tervezése I. 5. előadás
Molnár Ferenc „Innováció a vállalatirányításban és az ügyfélkapcsolat kezelésben” Debrecen, Szeptember 17.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Várható fontosabb pályázatok ban.
Decsi Zoltán Kaposvár, március 01. Prototípus, termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés pályázat.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK
Operatív menedzsment és versenyképesség
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
Előadás másolata:

Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK, Marketing és Kereskedelem Tanszék Élelmiszerklub Műhely Kikényszerített innovációk Budapest, 2012. március 7.

Az előadás során megválaszolandó kérdések Milyen jelentőséggel bír az egészségesség, mint innovációs mozgatórugó? Milyen lehetőségek mutatkoznak ezen a területen a hazai élelmiszer-feldolgozóknak?

Az egészségesség, mint innovációs mozgatórugó jelentősége

Az élelmiszeripari fejlesztések motivációi Forrás: XTC World Innovation, 2011

Az élelmiszer-innováció mozgatórugóinak átalakulása Forrás: XTC World Innovation, 2011

Az egészség komplex megközelítése

Az élelmiszer-innováció mozgatórugóinak átalakulása Az egészség, mint fejlesztési irány célcsoportja az új fogyasztó! Forrás: XTC World Innovation, 2011

Egészség- és környezettudatos fogyasztók Új fogyasztó Régi fogyasztó Független Alkalmazkodó Képes-e a hazai élelmiszeripar felismerni ezen trendeket? Aktív Passzív Jól informált Kevésbé informált Individualista és alakító Másokat követett Egészség- és környezettudatos fogyasztók Őket tekinthetjük az új fogyasztóknak

A Medical és Vegetal irány K+F erőforrásigénye Az új fogyasztó igényeinek részletes ismerete Jelentős erőforrások (kutatási, anyagi, humán, marketing) Jelentős termék módosítást és termelési folyamat átalakítást kíván Jelentős K+F kapacitás

A Natural csoport innovációs kulcsszavai Alapanyag Receptúra Tradíció-minőség-életérzés Adalékanyag mentesség Eredetjelölés Feldolgozási eljárás

A differenciálás lehetőségei Tradicionalitásra vonatkozó elvárások ( Évszázados receptúra , Hagyományos feldolgozási eljárás, Hazai gyártó) Egyéb elvárások (Élvezetes, Magyar márkanév, Csomagolás, Gyors elkészíthetőség) Differenciáló szint Azonosíthatósággal kapcsolatos elvárások (A termelő-feldolgozó egyértelműen beazonosítható legyen, Hazai eredetet garantáló jelölés) Egészségügyi elvárások (E számmal jelölt adalékanyagtól mentes, Tápláló) Alapanyaghoz kötődő elvárások (Vegyszermentes, Természetes eredetű, Hazai ) Nem differenciáló szint Általános elvárások (Frissesség, Törvényi előírásoknak való megfelelés, Megszokott íz)

A Natural vonal K+F erőforrásigénye A termék természetességére fókuszál Receptúra, gyártástechnológia, speciális alapanyag előállítási elvárások A „Vissza a természethez” trend fogyasztói elvárásainak ismerete szükséges Nem szükséges jelentős K+F kapacitás Eltérő innovációs kapacitás igények. Hogyan illeszkedhet ez a hazai élelmiszeripar vállalati méretkategóriáihoz?

Hazai élelmiszeripari KKV-k innovációs sajátosságai

Az innováció területei

Milyen információ szolgál a fejlesztés alapjául? És az EU-ban? A KKV-k jellemzően a kisebb termék módosítást, vagy gyártási folyamat módosítást részesítik előnyben. Milyen információ szolgál a fejlesztés alapjául? Forrás: SMEs-NET Vision paper, 2005

Az innováció alapja Képesek-e a hazai élelmiszeripari KKV-k felismerni az átalakulóban lévő fogyasztói trendeket?

Ennek eredménye Szükség esetén, ha egynél több probléma van, a dia ismételhető. Ez és a hozzá kapcsolódó diák áthelyezhetők a függelékbe, vagy szükség esetén elrejthetők.

Birtokolt szabadalmak száma vállalati méretkategóriánként A K+F munkahelyek is egyre nagyobb arányban a nagyvállalati szférához kötődnek. Forrás: SMEs-NET Vision paper, 2005

Az elmúlt három évben termék innovációt nem kivitelező élelmiszeripari vállalkozások aránya az EU-ban (%) A következő diák néhány ütemtervpéldát jelenítenek meg SmartArt-ábrák segítségével. A projektütemtervben világosan jelölje meg a mérföldköveket, a fontos dátumokat, valamint azt a pontot, ahol a projekt éppen tart. Forrás: SMEs-NET Vision paper, 2005

Nagyvállalat KKV Szűk információs bázis Erőteljesebb piacorientáció A Health innovációs irány három csoportja melyik vállalati méretkategória számára valódi alternatíva? Termék-, folyamat javítás Jelentősebb termék innovációt is megvalósít Nem „aktív” innovátor Az innováció mérhető outputjait tekintve aktívabb Önálló K+F kapacitással igen korlátozottan rendelkezik Önálló K+F kapacitás

Az egészség komplex szemléletű megközelítése szükséges! Melyik vállalati kategória melyik Health fejlesztési irányban lehet eredményes? NATURAL Mikro-, kisvállalat Az egészség komplex szemléletű megközelítése szükséges! MEDICAL Közép-, nagyvállalat VEGETAL Közép-, nagyvállalat

Köszönöm a figyelmet! polereczki.zsolt@ke.hu