TRANZITFOGLALKOZTATÁS JELLEGŰ PROJEKTEK JÓ GYAKORLAT BEMUTATÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Advertisements

Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
KIÚT A HÁTRÁNYOS HELYZETBŐL Modell értékű program a Zalaegerszegi kistérségben Molnár Máté programigazgató Foglalkozta Társ – Társ a foglalkoztatásban.
A munkanélküliség káros hatásának csökkentése foglalkoztatási projektek generálásával egy kistérségben Zentai Gábor Szigetvári Kultúr- és Zöld Zóna Egyesület.
TRANZITFOGLALKOZTATÁS JELLEGŰ PROJEKTEK TAPASZTALATAI ÉSZAK-MAGYARORSZÁGON Dr. Török Béla Borsodi Tranzit Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Foglalkoztatás.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
Változó Világért Alapítvány
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
TÁMOP /A
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP /
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
TÁMOP C-09/ „Kitárt karok” szeptember február 29. „Első lépés” – alacsony foglalkoztatási eséllyel rendelkezők képessé.
Tranzit foglalkoztatás a Civil Nonprofit Kft-nél
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Várakozások az eredmények tükrében,
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű képzési.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Vucskó Bernadett Fővárosi Esélyegyenlőség Módszertani Iroda „ HÉTRŐL ÉVRE A MUNKÁBAN ” NONPROFIT MUNKAKÖZVETÍTŐI RENDSZER BEMUTATÁSA március 26.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Munkaerő-piaci helyzet Teljes népesség fő Foglalkoztatottak fő (15.életév és 61. életév között) Munkanélküliség hó,1040 fő (Mnk.ráta.
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Konzorciumi együttműködés
Támogató szolgáltatások női aspektusai Illés Tímea.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
INNOLEARN KONFERENCIA Gödöllő, szeptember 26.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Elektronikus Munkaerőpiaci Adatbázis és Karrierpont Hálózat TÁMOP / ,,e-KARRIER” CSAT Egyesület Cím: 4025 Debrecen, Arany János utca.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
„Gondoljunk a jövőre!” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, június 22.
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje A projekt megvalósulása.
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A Projekt bemutatása A foglalkoztatási helyzet javítása különböző érdekképviseletek együttműködésével, célja a foglalkoztatás szempontjából hátrányos.
„ÉLETREVALÓ – U4 LIFE” TPPA/2012/03/30
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése
Előadás másolata:

TRANZITFOGLALKOZTATÁS JELLEGŰ PROJEKTEK JÓ GYAKORLAT BEMUTATÁSA Dr. Török Béla Borsodi Tranzit Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Tematikus konferencia, Budapest, 2014.12.04. 1

TRANZITFOGLALKOZTATÁS 2 Tranzitfoglalkoztatás fogalma, pontos definíciója vitatott ?! TRANZITFOGLALKOZTATÁS FOGALMA komplex tevékenység három alapvető elem szerves összekapcsolódása, egymásra épülése Képzés Foglalkoztatás Humán szolgáltatás (főként pszicho- szociális támogatás) 2

BŐVEBB DEFINÍCIÓ… A tranzitfoglalkoztatás olyan, projektszerű körülmények között megvalósítandó komplex tevékenységrendszer, amelynek elsődleges célja a megvalósítás környezetének társadalmi, gazdasági jellemzőihez, lehetőségeihez és problémáihoz igazodva a projektrésztvevők számára minél tartósabb elhelyezkedési lehetőség biztosítása az elsődleges munkaerő-piacon. A tranzitfoglalkoztatási projektek általános szerkezetének elemei a szervezett előkészítés (gazdasági szereplőkkel való egyeztetés, toborzás, stb.), foglalkoztatási jellegű gyakorlat centrikus szakmai képzés (nem feltétlenül OKJ-s, esetenként eredményesebb a speciális betanító képzés), illetve a tanulást, elhelyezkedést elősegítő – katalizáló – humán szolgáltatások (tréningek, pszicho- szociális, mentori jellegű szolgáltatások). A tranzitfoglalkoztatási projektek alapvető jellegzetessége, hogy az említett elemek egymással szerves összefüggésben, egymásra utalva, a helyi körülmények figyelembe vételével valósulnak meg.

TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ TOBORZÁS JÓ GYAKORLATA Minél szélesebb körben hirdethető a projekt, annál hatékonyabb a kiválasztás, ez minden esetben időigényes tevékenység Kapcsolatfelvétel külső szervezetekkel, intézményekkel Kisebbségi Önkormányzat, Családsegítő Szolgálat, Munkaügyi Központ, Járási Hivatalok, Civil Szervezetek ,munkáltatók - egyeztetések, konzultációk, projekt bemutatása, a külső szervezetek ügyfélkörének informálása és bevonása céljából 4

TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ TOBORZÁS JÓ GYAKORLATA Plakátok, szórólapok kihelyezése Média értesítése, sajtóközlemények és hirdetések megjelentetése A jó toborzás nagymértékben elősegíti a sikeres kiválasztást. Minél nagyobb a merítés lehetősége, annál eredményesebb a célcsoport bevonása a projektbe. 5

TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ KIVÁLASZTÁS JÓ GYAKORLATA Többlépcsős módszerek mutatkoznak eredményesnek Célcsoportnak való megfelelés feltárása Tudás szintfelmérő teszt Szociális-mentális felmérés Tájékozódó beszélgetés-motiváció feltárása, ügyfél külső-és belső akadályozó tényezőinek feltárása a projektben való sikeresebb működés érdekében 6

TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ CÉLCSOPORT: alapvető követelmény a célcsoportnak való megfelelés Szigorú célcsoport kategóriák A célcsoportnak való megfelelést célszerű a kiválasztás első lépcsőjének tekinteni, így elkerülhető a célcsoportnak való nem megfelelés miatti ügyfélkilépés, ügyfélcsere. Probléma:Több hasonlóan hátrányos helyzetű rétegek kiszorulnak a projektből - Felmerül a célcsoport kategóriák szükségességének problémája Felmerül annak az igénye, hogy egy projekten belül, nem csak képzésenként, hanem képességek szerint is bontva legyenek a csoportok 7

TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK MEGVALÓSÍTÁS KÉPZÉS ÉS FOGLALKOZTATÁS Lényeges a képzésre választott szakma munkaerő-piaci relevanciája Helyzetelemzés a projekt előkészítő szakaszában Munkáltatói kapcsolati tőke jelentősége a sikeres projekt érdekében ( képzés, munkagyakorlat, elhelyezés sikeressége múlhat ezen) Munkáltatókkal és képzőkkel való előzetes egyeztetés, információcsere 8

TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK MEGVALÓSÍTÁS KÉPZÉS ÉS FOGLALKOZTATÁS Lényeges gyakorlatorientált képzések lebonyolítása Előny, ha a munkagyakorlat lebonyolításában már a potenciális munkáltatók is bevonásra kerülnek A munkáltató részt vesz az oktatásban ( valós szakmai gyakorlat), alkalma nyílik a potenciális munkavállalók megismerésére A tanulók alkalmat kapnak a valós szakma megismerésére, lehetőségük nyílik ,,bedolgozni„ magukat egy potenciális munkáltatóhoz 9

TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK MEGVALÓSÍTÁS KÉPZÉS ÉS FOGLALKOZTATÁS Fontos tényező a képzéshez, az elhelyezkedéshez és munkában maradáshoz szükséges kulcsképességek fejlesztése egyéni és csoportos formában Tréningek lebonyolítása a képzést megelőző szakaszban (csapatépítő, motivációs, tanulási technikákat fejlesztő, kulcsképesség-fejlesztő tréningek) Ismeretfelújító képzés az oktatást megelőző szakaszban Folyamatos pszicho-szociális támogatás szakképzett mentorok és pszichológus által 10

TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK MEGVALÓSÍTÁS A jó gyakorlat alapjai: - Komplexitás jelentősége - Szakmai kapcsolatok, együttműködés kialakítása és fenntartása INTÉZMÉNYRENDSZER KIALAKULÁSÁT TESZI LEHETŐVÉ! (tranzitprogramok legfontosabb hatása) 11

PROJEKTEK ÉRTÉKELÉSE, KÖVETKEZTETÉSEK A tranzitfoglalkoztatás jellegű projekteket lebonyolító szervezetek nagy általánosságban teljesítik a kitűzött indikátorokat Statisztikai adatok azt bizonyítják, hogy a programrésztvevők nagyobb százaléka hasznosnak ítélte meg a projektben való részvételét A projektek képesek voltak stabilan, komplexen működni A lemorzsolódás alacsony A képzést sikeresen elvégzettek száma magas 12

KÖVETKEZTETÉSEK ERŐSSÉGEK A tranzit működése során kialakult néhány olyan szervezet, amely képes arra, hogy nagyobb volumenben működtessen komplex munkaerő-piaci programokat, illetve alkalmasak tudásuk átadására Elméleti és gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek ,,nevelődtek ki” - tranzit szakma kialakulása Mással nem pótolható munkaerő-piaci katalizátorszerep Szoros szakmai és pénzügyi kontroll, megteremthető finanszírozási biztonság Relatíve alapos tervezés, tervezhetőség 13

KÖVETKEZTETÉSEK GYENGESÉGEK Előny lenne, ha egyes projektekben a megadott számon túl is lehetne egyéneket bevonni a projektekbe (pl. szakmával rendelkező munkanélküli, de munkaerő-piaci ismeretei hiányosak vagy nincs munkatapasztalata stb.) Esetükben működhetne a fejkvóta finanszírozás, így az adott projekt pénzügyi részét ez nem befolyásolja. A tranzitfoglalkoztatás ismertsége alacsony a fontosságához képest (alacsony intenzitású PR munka) Korlát a tranzitprogramokat működtetni tudó szakemberállomány: Probléma, hogy egyes projektek között a szakembergárda feloszlik, nincs folyamatosság a társaság ilyen vonatkozású tevékenységében, tehát nincs aki nyomon követhetné a projekt résztvevők további életútját. 14

KÖVETKEZTETÉSEK LEHETŐSÉGEK Nagyobb volumenű, komplex munkaerő-piaci programok lebonyolítása Elméleti és gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek tudásának összegzése, átadása A már kialakult kapcsolatrendszerek, együttműködések továbbfejlesztése. Gazdasági-termelői szempontból újabb, összetett tranzit jellegű projektben megvalósítható konstrukciók megjelenése Többféle finanszírozási konstrukció 15

KÖVETKEZTETÉSEK VESZÉLYEK A vállalások (nem életszerű indikátorok) teljesítése előnyt élvez az elsődleges céllal szemben A tranzit elterjedése esetén felhígul a szakma Több, nagyjából azonos volumenű projekt lebonyolítása esetén kiégés Tranzitálás lehetősége a helyi munkaerőpiac függvénye 16

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 17