Hogyan jött létre? Kitűzött célok és tervek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája.
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
Civil szervezetek szerepe a Bihari Kistérségben Berettyóújfalu, július 1.
A A helyi kommunikációval foglalkozók képzése A MÚOSZ évtizedes tapasztalatai a helyi médiumok szerkesztőinek képzésében.
Városi Archívum - könyvtáros szemmel – Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezetének XVIII. Országos Tanácskozása Gödöllő 2011.
Határtalan Európa? Projekt összefoglaló Alattyányi István Szabadka, Borderless EUR Zárókonferencia HUSRB/1002/222/159.
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
Tájékoztató TÁMOP-projektünk nyitórendezvényére Kalocsa, november 7. (Katona István ház) A Kalocsai Főegyházmegyei Levéltár gyűjteményére épülő,
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Emberi Erőforrások Minisztere alapította,
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Az önkéntesség helyi népszerűsítése és önkéntes pont létrehozása Mezőkovácsházán külföldi modellek hazai alkalmazhatóságának lehetőségei Előadó: Tóth Zoltánné.
Tehetségpont létrehozása
„ Hogyan tovább?.
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben
Kisalföldi Tudástár szolgáltatásainak horizontális és vertikális bővítése a hatékony információátadás érdekében TÁMOP A-11/ Projektnyitó.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Minőségi oktatás létrehozása – Hátránykompenzáció közoktatási és kulturális szolgáltatások fejlesztésével és tartalmi modernizációjával Magyarhomorogon.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Értéktár Bizottság munkája, tapasztalatai Budapest, május 21.
„Közel hozzuk a kultúrát” A Reneszánsz Év pályázatai (Reneszánsz túrák, Közkincs, Tengertánc, Fókusz, PANKKK, Tájházak, Megújuló gyűjtemények)
3. Szakmai műhelykonferencia Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása, ÁROP
CIVILEK és ÖNKORMÁNYZATOK
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
A 2012-es év eseményei. 1, Olvasás népszerűsítő program Alsomocsolád 2012-ben hét alkalommal tartottak könyvklubot, alkalmanként fő részvételével.
Értéktárak Pest megyében
A Nemzeti Művelődési Intézet szakmai munkájának megismerése
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Kis- és középvállalkozások versenyképességének támogatása,klaszter együttműködéseken keresztül Bihor-, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
KUTASD A MÚLTAT, ÉLD A JELENT, ÉS TERVEZD A JÖVŐT!
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A muzeális intézményrendszer átalakítása
A Nemzeti Művelődési Intézet szakmai munkájának megismerése
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
(Angyali) kalandozás a barokk Gödöllőn avagy múzeumpedagógiai foglalkozások a Gödöllői Városi Múzeumban.
Konzorciumi együttműködés
A pályázati kiírás: „Szakképző intézmények felkészülésének támogatása a rövidebb képzési idejű szakképzés bevezetésére.” A pályázat címe: Az Asbóth Szakközépiskola.
TÁMOP /1 Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért Hartal Katalin Marcali Kistérségi Többcélú Társulás.
Muzeológiai szakfelügyelet
TELEHÁZAK A KÁRPÁT- MEDENCÉBEN Szeged, november 27. KEPE KOCON LILI igazgató Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézet (Lendva, Muravidék, Szlovénia)
Lökkös Attila Mérföldkövek, eredmények TÁMOP B-11/ Projektzáró konferencia, Pilisborosjenő, február 15.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Szellemi műhelyek az egyházi könyvtárakban Körkép 23 kérdőív alapján
„Építő közösségek a tényői IKSZT-ben”
Mezőnagymihály, december 9.
RENDEZVÉNYEINK
Megvalósult január 1. december 31. között
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
A megyei és települési értéktárak és bizottságok szerepe, működése
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Gersekaráti IKSZT – esély és lehetőség a közösség szolgálatára IKSZT Szakmai nap, Bak,
A vértesi csoda. Egyházközség A vértesi templom között épült, eklektikus stílusban Presbitérium 18 tagú Gyülekezeti lap: Magvető Ifjúság: Létavértesi.
Többcélú közösségi terek fejlesztése Agora és térsége 1 TÁMOP /B-12/1C
TÁMOP / „Tudásdepó Expressz” Új szolgáltatások Zala megye könyvtáraiban –élethosszig tartó tanulás könyvtári környezetben február.
„ INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN „ TÁMOP BALATONKENESE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA.
Bács-Kiskun megye. A Nemzeti Művelődési Intézet Bács-Kiskun Megyei Irodájának címe: 6000 Kecskemét, Katona József tér 8.
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
,, Minden közösségnek vannak elvégzendő feladatai... és mindenki szívében benne lakozik az ehhez szükséges erő." Marianne Williamson,, Minden közösségnek.
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
„CSELEKVŐ KÖZÖSSÉGEK - aktív közösségi szerepvállalás” (EFOP-1. 3
Lente Tamás Méliusz Juhász Péter Könyvtár
Előadás másolata:

Hogyan jött létre? Kitűzött célok és tervek Kállai Irén – Kolozsvári István: Egy innovatív területi múzeum A Bihari Múzeum járási múzeum mintaprojektje Hogyan jött létre? Kitűzött célok és tervek

Előzmény I. Jogszabályi háttér Az 1997. évi CXL törvény módosítása (2012. július) a területi múzeumok egy szinten a városi múzeumokkal! Kezdeményezés: Vitányi István-féle javaslat célja: Lehetőséget adni, hogy a területi múzeumok egy része, mint járási múzeum, a megyei szintnél kisebb léptékű szakmai „erőközpontként” működjenek. A járási múzeum a tv. 46.§ (2) bek. c) pontja alapján olyan területi múzeum, amelynek gyűjtőterülete az adott járás. (térség???) 46. § (4) bek.: a területi múzeum gyűjtőterületére kiterjedően – a megyei hatókörű városi múzeummal kötött megállapodás alapján – elláthatja a megyei hatókörű városi múzeum 45/A. § (2) bekezdés bf), bg), bh) pontjaiban foglalt feladatait, vagy azok egy részét. Kezdeményezés 2012. augusztusában a Bihari Múzeumból indult, csatlakozott hozzá néhány a Keleti országrészben működő területi múzeum igazgatója- lobbizás az országgyűlési képviselőjénél. BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Átvehető állami feladatok 45/A. § (2) bekezdés bf), bg), bh) pontja Járási, illetve térségi szinten átvehető feladatok: bf) gyűjtőkörében szakmai tanácsadást folytat a muzeális intézmények szakmai együttműködése, munkájuk összehangolása, valamint az egyéb kulturális javak védelme érdekében, bg) részt vesz a szellemi kulturális örökség védelmével kapcsolatos helyi tevékenységek koordinálásában és szakmai támogatásában, bh) muzeológiai, múzeumpedagógiai, képzési és restaurálási szakmai-módszertani központként működik. bf) általában néprajzi, történeti szakág, nálunk még az irodalomtörténet is bh) főleg muzeológiai, múzeumpedagógiai, múzeumi közművelődési szakmai-módszertani, és kisebb részben képzési kisközpontként, valamint preventív állományvédelmi jelzőrendszerként működik a gyűjtőterületén, illetve járásában, vagy azon szomszédos járásokban, melyekben nincs területi múzeum, viszont az illető területi múzeum néprajzi, történeti tájegységéhez, gyűjtőterületéhez (alapító okirat szerinti működési köréhez) tartozik BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

2013 A lehetőség, nem lehetőség még Hajdú-Biharban sem! (január-február) Minisztériumi támogatás lehetősége (május)- MINTAPROJEKT Berettyóújfalu - Bihari Múzeum Mosonmagyaróvár – Hansági Múzeum 5/2014. (I. 24.) EMMI rendelet a települési önkormányzatok könyvtári, közművelődési és múzeumi feladataihoz nyújtott támogatások részletes szabályairól Koncepció kidolgozása május-június (BIHARI MÚZEUM) majd a mi koncepciónk alapján készült a Mosonmagyaróvári, hasonlóság és eltérések, specifikumok. BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

KAPCSOLÓDÁSI PONTOK (Kistérségi Közkincs-programok) 2012. évi XXX. törvény a magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról 3. § Települési és tájegységi értéktárak 2014. május 27. a bihari járások Értéktár-bizottságainak találkozója (NMI szervezés – BM helyszín) Kulturális Közfoglalkoztatási programok 2013. 11. 15. - 2014.04.30. (14 fő BMBK) 2014.09. 01. - 2015.07.31. (6 fő BMBK + 4 új partner) bf) általában néprajzi, történeti szakág, nálunk még az irodalomtörténet is bh) főleg muzeológiai, múzeumpedagógiai, múzeumi közművelődési szakmai-módszertani, és kisebb részben képzési kisközpontként, valamint preventív állományvédelmi jelzőrendszerként működik a gyűjtőterületén, illetve járásában, vagy azon szomszédos járásokban, melyekben nincs területi múzeum, viszont az illető területi múzeum néprajzi, történeti tájegységéhez, gyűjtőterületéhez (alapító okirat szerinti működési köréhez) tartozik BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

A BIHARI MÚZEUM CÉLJA-FELADATA A Bihari Múzeum gyűjtőterületén működő, alacsonyabb szakmai besorolású intézmények „szakmai mentorálása” a szakmai tevékenység (gyűjteményi, közművelődési munka) figyelemmel kísérése, segítése. Új potenciális lehetőségek feltárása 11 településen. Lokális identitást erősítő programok, kiállítások szervezése, megvalósítása. BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Konkrét előzmények: Bihari honismereti táborok (38 év) Bihari tájházak és kiállítóhelyek (2 kötet – ország- és megyehatároktól függetlenül) BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

HOL? A projekt területe 11 település 15 egysége Berettyóújfalu járás területéről (25 településből): 1. Bakonszeg (Bessenyei-emlékház, helytörténeti és néprajzi gyűjtemény, kiállítás a Miskolczy-kúriában) 2. Furta (helytörténeti gyűjtemény) 3. Zsáka (Rhédey-kastély kiállítóhely) 4. Csökmő (tájház, helytörténeti gyűjtemény --- Örökségünk háza) 5. Komádi (helytörténeti kiállítás) 6. Biharkeresztes (helytörténeti kiállítás) 7. Bojt (tájház) 8. Nagykereki (Bocskai-várkastély) 9. Hencida (helytörténeti gyűjtemény) A püspökladányi járásból, de a BIHARI MÚZEUM gyűjtőterületéről: 10. Nagyrábé (tájház, agrártörténeti és néprajzi magángyűjtemény) 11. Sárrétudvari (könyvtárban készülő Költő Nagy Imre-emlékszoba) BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

KIK? Projektvezető-megvalósító: Kállai Irén (etnográfus, földrajz tanár, projektmenedzser) Megvalósítók: Dr. Krajczárné Sándor Mária (etnográfus, múzeumpedagógus) Szémánné Veres Gabriella (irodalomtanár, könyvtáros) Kolozsvári István (etnográfus, térségi szakértő) Szűcs Endre (műtárgyvédelmi asszisztens, múzeumi technikus, fotós) Kurcz Beatrix (kézművesfoglalkozás-vezető, önkéntes koordinátor, esélyegyenlőségi munkatárs) Kovácsné Kuklis Rita (gazdasági ügyintéző, civil ügyintéző, pályázati asszisztens) BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

MIT? Általános feladatok: Műtárgyvédelmi monitoring, tárgytisztítás Kiállítások rendezése Néprajzi, helytörténeti adatgyűjtés Múzeumpedagógiai foglalkozások tartása Közreműködés helyi kulturális rendezvényeken Helyi intézmények, civil szervezetek segítése BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Műtárgyvédelem Műtárgyvédelmi felmérés készült: 5 településen Szempontok: Épületek alkalmassága Műtárgyak állapota (kártevők, gomba) Műtárgyak tisztasága Gyűjtemények gondozása Műtárgyvédelmi felmérés készült: 5 településen (Bakonszeg, Zsáka, Nagyrábé, Furta, Hencida) Tisztított tárgyak száma: Több mint 400 tárgy - 3 településen (Nagyrábé, Furta, Hencida) BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Kiállítások 1. Nagyrábé, Művelődési Ház - A Berettyóújfalui Téli Gazdasági Iskola története 2014.03.19. – 05.06-ig, 2000 fő. Ismeretterjesztő előadással a megnyitón. A TÁJHÁZ átrendezése. 2. Bakonszeg, Helytörténeti gyűjtemény – „Nadányi-szoba” – helyi anyag újrarendezése, kiegészítve a Nadányi Zoltán, „a bihari trubadúr" c. tablókkal, Kardos Gézáné helyi népi festő kiállításának rendezése, emléksarok kialakítása 3. Furta, helytörténeti gyűjtemény 4. Szeghalom, Komádi, Vésztő - Sinka István, a „fekete bojtár”, a bihari és a békési táj költője c. kiállítás 2013-ban jött létre NKA-támogatással. 2014-ben vándorúton, január–április Szeghalom. Majd 3 héten át Komádiban a könyvtárban SINKA-órával. Májusban VÉSZTŐN a művelődési házban a Kárpát-medencei SINKA-szavalóverseny háttere, szeptemberben 2 múzeumi óra a kiállításban. 5. Sárrétudvari, (Könyvtár) Költő Nagy Imre tabló – Szavalóverseny háttere 6. Zsáka új állandó a Rhédey-kastélyban: Képek Zsáka múltjából BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Néprajzi, helytörténeti adatgyűjtések Anyaggyűjtés Bihari Múzeum, debreceni Déri Múzeum Néprajzi Adattára (DMNA), Méliusz Juhász Péter Könyvtár helyismereti gyűjteménye és fotótára, Debreceni Református Kollégium Tudományos Gyűjteményei Adatgyűjtés a sárréti népzenei archívumhoz: Csökmő, Örökségünk Háza, Sárréti Népzenei és Néptánc Archívum, dr. Bencze Lászlóné dr. Mező Judit népdalgyűjtő anyagainak rendszerezése „Összefogás a jövőért” projekt: érték kutatás felkészítő program (6) Katonai dokumentumok gyűjtése (I. és II. világháborús) Mezősas: magángyűjtemény tárgyfelmérése Irodalmi gyűjteményünk rendszerezése, fejlesztése: Költő Nagy Imre Kutatás az együttműködő településeket érintő néprajzi-helytörténeti adatokról: Bihari Múzeum, debreceni Déri Múzeum Néprajzi Adattára (DMNA), Méliusz Juhász Péter Könyvtár helyismereti gyűjteménye és fotótára, Debreceni Református Kollégium Könyvtára, Zempléni Múzeum képeslapgyűjteménye Adatgyűjtés a sárréti népzenei archívumhoz: csökmői Hagyományőrző Egyesület az Örökségünk Házában létrehozni a Sárréti Népzenei és Néptánc Archívumot dr. Bencze Lászlóné dr. Mező Judit népdalgyűjtő hagyatékából. Adatgyűjtés a Debrecenben élő kutatótól, iratainak előrendezés utáni átadása a csökmőieknek. BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Kihelyezett foglalkozások „Múzeumi oskola” Kihelyezett múzeumpedagógiai foglalkozások: „Virágos kenderem”  A bihari pásztorok A bihari konyha  Népi építészet  A gubától a szűrig – bihari viseletek „Mese, mese, mátka…” – bihari népmese A foglalkozás 45–90 perc, a mintaprojekt együttműködései alapján díjtalan. Egyéb kézműves-foglalkozások (térítéses) – Korcsoport: 1–8. osztályosok számára 1. Bihar címere: Bihar címerének elkészítése rézlemez-domborítással 2.  Szűrrátét-metszés: hagyományos bihari díszítőtechnika, a szűrrátét megismerése, poháralátét készítése. A gubától a szűrig – Az öltözködés c. foglalkozáshoz is 3. Szövés szövőkereten: rongyszőnyeg, könyvjelző készítése. A „Virágos kenderem” foglalkozáshoz is 4. Nemezelés: Nemezlabda készítése. A bihari pásztorok. 5. „Csigacsinálás” –  A bihari konyha foglalkozáshoz is. BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Tematikus játszóházak (költségtérítéses) 1. Az évkör ünnepeihez kapcsolódva (farsang, húsvét, advent) 2. A bihari föld adományai – a bihari ember hagyományai: - „Zsip-zsup, kenderzsup”: a kender feldolgozása – a Bihari Múzeum kipróbálható műtárgymásolataival - Kukoricázzunk! – kórójáték-, csuhéjáték-készítés, ételkóstolás - Mézelődjünk! – mézeskalácssütéssel, méhviaszgyertya- készítéssel 3. Népi játékok: mocsárjáró, gólyaláb, egyszemélyes libikóka, lépegető henger stb. kipróbálása A költségtérítéses foglalkozásaink díja a résztvevők számának, a kért foglalkozás alapanyag-szükségletei függvényében alakul. BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Október 31-ig megvalósult „Múzeumi Oskola”: 8 településen, 19 alkalom (6 téma) 461 fő A múzeumban foglalkozások: a járás iskoláiból, óvodáiból 15 településről, 89 alkalom, 847 fő Tematikus játszóház: 7 településen , 9 alkalom (5 téma) 444 fő Települési programon, falunapokon: 11 alkalom, ö.: 45 óra Tábor: 1 (bentlakásos, 38. Bihari Honismereti) Vetélkedő, verseny: 2 Járási rendezvények a Bihari Múzeumban: 3 alkalom - 117 fő Október 17–18.  Bihari Számadó Napok, Berettyóújfalu, Kabos Endre Városi Sportcsarnok: Bemutatkoztak a Járási Mintaprojekt együttműködő partnerei: Komádi, Furta, Bakonszeg, Bojt, Nagykereki, Nagyrábé – Látogatók száma a két nap alatt több mint 2000 fő BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

CIVILEK - PÁLYÁZATOK Bihari Múzeum Baráti Köre – XXXVIII. Bihari Honismereti Tábor – NKA: 600.000 Ft Bajnóca Néptánc Egyesület táncház-sorozata – NKA: 200.000 Ft Furtai ÁMK „Családi szöszmötölő” tematikus programsorozat – Pro Renovanda: 300.000 Ft BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

MÚZEUMDIGITÁR A MúzeumDigitár szoftver betanulása, alkalmazása: Bihari Múzeummal együtt összesen 10 helyszín, múzeum, köz- és magángyűjtemény bemutathatja, és ezáltal a nagyközönség és a kutatás számára is elérhetővé teheti gyűjteményeinek minimum 20-30 darabját (összesen legalább 200 db-ot a projekt végéig) Publikált gyűjteményi nyilvántartás, böngésző beágyazása a tartalomszolgáltató már meglévő weboldalába, linkek készítése a települési honlapokra és a Bihari Múzeum honlapjára. BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Költségvetés Bér és járulék: 5,2 millió Ft (65%) 1,5 státusz + 4 fő többletfeladat-ellátásának finanszírozása Dologi: 2,8 millió Ft (35%) Szakmai tanácsadó, DIGITÁR, utazási költségek, dokumentációs, telefonköltségek, kiállítások anyagai, Technikai fejlesztés: sz.gép, szkenner+ programok, fényképezőgép, tablet, mobiltelefonok. BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

Projekteredmények- publikálás Konferenciák: MAMUTT, JUBILEUMI EMLÉKÜLÉS, BIHAR-KUTATÁS) Bihari Múzeum Évkönyve http://www.biharimuzeum.hu/muzeum/jarasi-muzeum-mintaprojekt BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

A Bihari Múzeum – járási múzeum mintaprojekt hitvallása is… „Munkánk két sarkalatos stratégiai pontja a kulturális alapellátás, a kulturális értékekhez való hozzáférés és a kulturális értékteremtésben való részvétel biztosítása minden településen minden ember számára, valamint a kulturális közösségek támogatása, a közösségfejlesztés….” Cseri Miklós BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! BIHAR-KUTATÁS, 2014.11.11.