A kézművesség történeti áttekintése A hagyomány szerepe előadó: Bangó Aliz
A hagyomány szerepe: közösségteremtő egészségmegőrző gazdasági A hagyomány megőrzésének módszere: ismerd meg! értelmezd! tanuld meg! alkalmazd!
A táncházmozgalom előzménye,a kézművesség történeti áttekintése 1926-tól Kodály Zoltán: Háry János bemutatója az Operaházban. A csákvári műkedvelő parasztcsoport is előadja a művet. – Paulini Béla: Gyöngyösbokréta mozgalom megalapítója, szervezője. Gyöngyösbokréta rendszeres színházi bemutató sorozat – parasztcsoportok tánc-, ének- és játékbemutatója. Minden év augusztus 20-án Budapesten, a Városi Színpadon. pozitívuma: nagy számú tömegeket mozgat, először lát az ország és a turisták néptáncot, tudatosítja a falusiakban kultúrájuk értékeit, szakértői hálózat létrehozása: filmezés, népzenei anyagok gyűjtése, archiválása. negatívuma: A politikai és protokolláris ünnepek kellékévé válik. - „népművészeti revü”
1950-es évek A folklór tudatos része a kulturális politikának. állami rangra emeli a nép műveltségét intézményesül,ezért a spontán folyamatokat gátolja Népművészeti Intézet létrehozása Állami kitüntetések szovjet mintára: Népművészet Mestere Díj
: szovjet típusú hagyományőrzés amatőr művészeti együttesek fenntartása szakmai fórumok, állami felügyelettel cél: a szabadidő hasznos eltöltése, szocialista embertípus nevelése Népművészet Ifjú Mestere Pályázat
1970-es évek: ellentmondásos, kulturális szempontból izgalmas. Politikai nyitás. „ Röpülj Páva”: Vass Lajos, tápiószecsői asszonyok, Sebő- Halmos Táncház Népművészet reneszánsza. Tárgy- és viseletkultúra megváltozása: dísztárgyak helyett használható, praktikus kézműves alkotások. Művelődési intézmények: szakkörök. Fiatalok Népművészeti Stúdiója, a Nomád Nemzedék: avantgard művészeti mozgalom, vissza az archaikushoz, a kirakat népművészet ellen!, nyári táborok, alkotóházak
1982. Népművészeti Egyesületek Szövetsége Népi Iparművészeti Tanács Táncházmozgalmas módszer, magyar modell: visszatanítás folyamatai különböző csatornákon: tudományos archívumok, film, hangzóanyag, szövegben rögzített dokumentumok. „mutatom, csinálom” résztvevőként, komplex a játszóházzal – élményközpontú, lehet egyszeri bekapcsolódással is. Innovációja: összekapcsolja az elemeket. Hiányosságok: Rendszerváltás után, gazdasági helyzet romlásával szakkörök megszűnése, Háziipari Szövetkezetek – bolthálózat 2001.január bezár. A nemzeti közgondolkodás egészséges újraértékelése nem történik meg.
vége