Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Érzelmek és kultúra összefüggései
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Attitűd, sztereotípia, előítélet, diszkrimináció
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Társismeret.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
George Kelly: Személyi konstrukció elmélet
Gordon W. Allport vonáselmélete
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
interperszonális személyiség-koncepciója
Személyiséglélektan I.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A személyiségpszichológiában használt modellek összefüggései Melyik modell a jó? Van-e közös az egyes megközelítésekben?
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A lehetséges énképek.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
MOTIVÁCIÓ.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A benyomáskeltés. Mi a cél? zKedvező benyomás alakuljon ki rólunk tárgyaló partnereinkben zTulajdonképpen reklámozzuk, kirakatba tesszük, ajánljuk magunkat.
professional coach, motivációs előadó
CARL ROGERS
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
Önsegítő csoportok Összetétel: azonos problémával küzdő kliensek
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KAR KECSKEMÉTI FŐISKOLA A GYERMEKIRODALOM ÉS A KORTÁRS GYERMEKILLUSZTRÁCIÓK KAPCSOLATA Kovács Hajnalka.
vizuális kommunikáció
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Megküzdési stratégiák a szegénység mint krízis estén
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
A harmadik erő elméletei
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kognitív személyiségelméletek
Mi a személyiségpszichológia?
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Személyközpontú gondozás
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Kultúra és kommunikáció
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Előadás másolata:

Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként George Kelly (1905-1967)

Alapfeltevés A személyiség azon mentális struktúráknak a szerveződése, amelyeken keresztül a világot látja

Kelly alapvető posztulátuma: Az emberek viselkedését, gondolkodását, érzéseit azok a konstrukciók határozzák meg, amelyeket az események elővételezésére vagy előrejelzésére alkalmaznak (személyes konstrukciók)

Konstruktív alternativizmus Az emberek maguk döntik el, hogy milyen konstrukciót használnak az események értelmezésére Esemény: tárgy, személy, érzés, tapasztalat stb… Konstruálás: percepció, megértés, értelmezés – aktív mentális folyamat

Az emberek konstrukcióikat az események előrejelzésére, elővételezésére használják

A személyes konstrukciók tulajdonságai Kétpólusúak (kiemelkedő és hallgatólagos pólus) Dichotómok

A konstrukciók visszatérő témákon, minőségeken alapulnak Érvényességi tartomány: azok az események, ahol a konstrukció alkalmazható Átjárhatóság: mennyire változtatható meg a konstrukció érvényességi tartománya új események befogadása érdekében Az érvényesség fókusza: azok az események, melyekre nézve a konstrukció a legnagyobb előrejelző értékű

A konstrukciós rendszer változásai Meghatározással: jól előrejelezhető eseményekre alkalmazva - finomítás Kiterjesztés: olyan eseményre alkalmazzuk, amire korábban nem alkalmaztuk

A konstrukciók szerveződése Hierarchikus A fölérendelt konstrukciók „terelik” benyomásainkat

A konstrukciók egyedisége Bizonyosfokú hasonlóságnak kell lennie Hasonló konstrukciós rendszer – megerősítő Azonos kultúrákból származó személyek konstrukciós rendszerei hasonlóak A konstrukciók szerepe a benyomás ill. az emlékezés alakításában

Szerepfelvétel A partner konstrukcióinak megértésére Magszerepek

A viselkedés konzisztenciája

Szerepkonstrukció-repertoár teszt Egyéni konstrukciók Nem verbális konstrukciók

Személyes konstrukciók és érzelmek Szorongás: mikor nem áll rendelkezésre megfelelő konstrukció Fenyegetettség: konstrukciós rendszerünk fontos összetevői használhatatlanok Elégedetlenség: az események gyenge előrejelzése Megoldás: a konstrukciós rendszer újraszervezése

Rögzített szerep terápia Felmérés a kliens konstrukciós rendszeréről Ennek megfelelően pozitív tulajdonságokat + amit a kliens képtelen kifejezni játszatnak el a klienssel