Nyelv és szakma - mit tudunk a szakképzésben folyó nyelvoktatásról és hogyan tovább? A magyarországi nyelvtanítás eredményessége, tanulási környezete.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Az érettségi rendszere
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Pályaválasztás 2014/15.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
1 Pályaválasztás 2010/2011-es tanév Fné T.K.. 2 BEISKOLÁZÁSI TERV A 2010/2011-ES TANÉVRE SZAKKÖZÉPISKOLA2 osztály Nyelvi előkészítő angol Nyelvi előkészítő.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Beiskolázási tájékoztató december
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Idegen nyelvi fejlesztés Balog Éva TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola”
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Beiskolázás. Beiskolázás Választható iskolák Középiskola Szakiskola gimnázium szakközépiskola „szakmunkásképző’ nyelvi előkészítő évfolyam.
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
A NAT és az élő idegennyelvek Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A kerettantervek fejlesztése
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Felnőttoktatási tájékoztatója
Nyelvi előkészítő évfolyam - mit tudunk és hogyan tovább?
BEVEZETŐ.
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A szaknyelvoktatás helyzete és jövője Hidasi Judit/ BGF
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Célja: - az utolsó két évfolyamon heti plusz két órában az emelt szintű érettségihez szükséges többletismeretek.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Előadás másolata:

Nyelv és szakma - mit tudunk a szakképzésben folyó nyelvoktatásról és hogyan tovább? A magyarországi nyelvtanítás eredményessége, tanulási környezete az elmúlt évtizedben 5. szekció, Nyelvtanulás a szakképzésben Öveges Enikő 2012. február 29.

A nyelvtanulás keretei a középfokú szakképzésben – Nemzeti Alaptanterv Hatályos NAT tankötelezettség végéig kötelező tanulni szakközépiskolákban, adott feltételek megléte esetén két nyelvet kell tanulni szakiskoláról nincs szó Véleményezés alatt álló NAT tervezet tartalmában kiegészül: interkulturális, szociokulturális és IKT kompetencia, tantárgyközi integráció kötelező minimumszint a 9-12. évfolyam végére 1. idegen nyelvből B1, 2. nyelvből A2 emeltebb képzés esetén a 12. évfolyam végére 1. idegen nyelvből B2-C1, 2. nyelvből B1-B2 egyéb meghatározás (tanult nyelvek köre, száma stb.) nincs http://dokumentumtar.ofi.hu/index_NAT_idegen_nyelvek.html előadások: http://www.ofi.hu/hirek-aktualitasok/nemzeti-alaptanterv szakiskolák: külön jogszabály, a NAT figyelembevételével

NAT 2012 - Bevezető „Az első idegen nyelv oktatása legkésőbb az általános iskola 4. évfolyamától kezdődően kötelező. Amennyiben a kisiskolás kori idegennyelv-oktatásában képzett pedagógus alkalmazása megoldható és az iskola nevelési-oktatási programja erre lehetőséget ad, az első idegen nyelv oktatása alsóbb évfolyamokon is megkezdhető. Az első idegen nyelv megválasztásakor (angol, német) ügyelni kell arra, hogy azt a felsőbb évfolyamokon is folyamatosan tanulhassák. A második idegen nyelv oktatása a 7. évfolyamon kezdődhet. A középiskolákban biztosítani kell a megkezdett első idegen nyelv B1 szintű oktatását.”

A nyelvtanulás keretei a középfokú szakképzésben 2. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. 2006. évi módosítása a középiskolákban az angol nyelv tanulásához a tanuló felkészülési lehetőséget kell, hogy kapjon kötelezővé tette a középiskolák fenntartói számára a nyelvi előkészítő évfolyamok indítását az általuk fenntartott középiskolákban, amennyiben ez indokolt A 2011. évi CXC. tv. A nemzeti köznevelésről a szakközépiskolában a 9. évfolyamot NYEK előzheti meg, ha a szki a külön jogszabályokban meghatározott feltételeknek megfelel; az ezeket a 2014/2015 tanévig nem teljesítő intézményekben a NYEK felmenő rendszerben megszűnik koncepció: képzésben részt vett tanulóik eddigi érettségi eredményei átlaga alapján igazolható, hogy e tanulóknak az első tanult nyelvből több, mint 90%-a, a második tanult nyelvből több, mint 70%-a komplex középfokú vagy felsőfokú nyelvvizsgát szerzett vagy azzal egyenértékű érettségi vizsgát tett

Főbb hazai fejlesztések Világ – Nyelv – Nyelv + szakma középfokon: oktatási anyagok, nyelvtanfolyam szakmai tanároknak, kísérleti oktatási projekt stb. http://www.tpf.hu/pages/content/index.php?page_id=368 SZAKMA! – Szakiskolai fejlesztési program I-II.: szakmai műhelyek, hazai és külföldi továbbképzések, tanítási segédanyagok összeállítása; www.szakma.hu TÁMOP 2.2.1, 7. alprojekt – Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése: szakoktatók, szakmai tanárok idegen nyelvi fejlesztése bel- és külföldi képzésekkel, szakmai és módszertani kézikönyvek és segédanyagok; www.kepzesevolucioja.hu

A felmérés céljai Hiánypótlás - átfogó kép a következő szempontok alapján: az általános iskolai nyelvtudás hasznosulása, a nyelvórákon alkalmazott módszerek és eljárások, a tanulói teljesítmények értékelése, a szakmai nyelv jelenléte a nyelvoktatásban, a nyelvtanulás szervezési módjai, makro tényezők, a pedagógus ellátottság, a fejlesztési igények és lehetőségek.

A felmérés felépítése, lebonyolítása OKM és NSZFI megbízásából 2008-2009 (tervezés, kipróbálás, lebonyolítás, elemzés, kötet megjelenése) adatgyűjtés két fordulóban elektronikus adatlap (463 intézmény), online kérdőív (438 intézmény) online kérdőív (332 nyelvtanár), papír alapú kérdőív (6111 tanuló), osztálytermi megfigyelés (127 óra), idegen nyelvi programok vizsgálata (64 intézmény)

Most … tanult nyelvek száma és köre a szakközépiskolákban és a szakiskolákban szülők nyelvtudása a szakmai nyelv helyzete (tanulók, nyelvtanárok véleménye; szakoktatók nyelvi felkészültsége; felhasznált tananyagok) motiváció – tanulók motiváció – tanárok nehézségek az iskolai nyelvoktatásban

Tanult nyelvek száma szakközépiskola egy és két nyelv – 88,5/11,5% tanulók kívánsága - 51/36% (4% hármat, 9% egyet sem) szakiskola egy és két nyelv – 99,5/0,5% tanulók kívánsága - 55/24% (2% hármat, 19% egyet sem)

Tanult nyelvek köre (1. idegen nyelv) szakközépiskola angol – 58,8% német – 39,4% egyéb – 1,8% szakiskola angol – 40,6% német – 57,8% egyéb – 1,6%

Szülők nyelvtudása Tanulói kérdőív - háttéradatok szakközépiskola, 1. idegen nyelv anya: 17% apa: 19% szakiskola, 1. idegen nyelv anya: 11% apa: 13%

A szakmai nyelv számokban Adatlap: nyelvi csoportonként, 1. és 2. idegen nyelvekre Tanulnak-e szakmai nyelvet? Ha igen, nyelvtanártól vagy szakoktatótól? Tanulnak-e szaktárgyat idegen nyelven? Ha igen, melyeket?

Eredmények csoportok 72,2 százalékában nincs szakmai nyelv oktatása ahol van, a nyelvtanárok tanítanak döntő többségben kevesebb, mint 1 százalékban tanít szakoktató egyedül vagy nyelvtanárral közösen 346 / 12390 nyelvi csoport: tantárgy idegen nyelven

Szakoktatók nyelvi felkészültsége Intézményi kérdőív 438 intézményben 1739 valamilyen nyelvi tapasztalattal rendelkező szakoktató ez lehet alap-, közép- vagy felsőfokú nyelvvizsga; szakmai nyelvvizsga, nyelvtanári diploma vagy külföldi munkatapasztalat

Szakoktatók nyelvi felkészültsége

Nyelvtanárok a szakmai nyelvről Többségük szerint tanulásának megkezdéséhez már jó nyelvtudás szükséges szakmai tárgyat a tanulók nem tudnának célnyelven tanulni alkalmasabbnak tartja magát, mint szakoktató kollégáit erre a feladatra, de elfogadja a lehetőséget

A tanulók véleménye Tanulói kérdőív Nyelvórákon mennyit foglalkoztok a szakmával? túl keveset: 52/71% éppen eleget: 45/28% túl sokat: 3/1%

Tankönyvek, segédanyagok Intézményi kérdőív Milyen tankönyveket, segédanyagokat alkalmaznak a szakmai nyelv oktatásánál? 629 angol, 561 német, 25 egyéb nyelvi cím többségüket egy intézményben (550/629) legelterjedtebb angol anyagot 22 intézményben írták le függelék: ábécésorrendben, nyelvenként, a felhasználók számával

A tanulók motiváltsága a nyelvtanárok szerint (Likert-skála, 1-5) a diákok motivációjának alacsony szintje megnehezíti a munkát (4,15) a nyelvvizsga, a szaknyelv és a szakmájukhoz kapcsolódó tananyagok nemigen motiválják őket (2,72; 2,87; 2,71) az órán kívül is foglalkoznak a tanulók a nyelvvel: 2,35 a nyelvtanárok problémásnak ítélik meg a nyelvtanulási motivációt a szakma és az idegen nyelv kapcsolódási pontjai sem mutatnak számukra kitörési lehetőségeket ezek ellentmondanak pl. a tanulóknak a szaknyelvről adott véleményével

A tanárok motiváltsága a nyelvtanárok határozottan motivált, lelkes pedagógusnak tartják magukat (4,19) a szaknyelv tanításával kapcsolatban kevésbé lelkesednek (3,72) nyelvtanárok elég gyakran próbálnak ki új dolgokat óráikon (3,71) csoportokban a differenciált nyelvtanítás problémát jelent számukra (3,21) munkájukat elég gyakran érzik értelmetlennek (2,84) a két terület összefügghet: az eltérő képességű diákok nem megfelelő foglalkoztatása jelentheti az órára tervezett tevékenységek sikertelenségét

Problémák a nyelvtanításban (online kérdőívek, nyitott kérdések) intézmények: 1302 válaszból 465 (36%) a tanulókkal kapcsolatos nehézségeket említ ebből a motivációra vonatkozik 305 (65,59%) 127 említés: heterogén csoportok nyelvtanárok: 951 válaszból 551 (57,94%) a tanulókkal kapcsolatos nehézségeket említ ebből 295 a tanulók motiválatlanságára utal (+ 24 a nyelvtanulással kapcsolatos negatív attitűd) fentiből 194: kognitív problémák (anyanyelv, műveltség, kognitív képességek stb.) tanulókkal kapcsolatos szakmai kívánságok: motiváltabb, jobb képességű, fejlettebb kommunikációs készségű vagy felkészültebb tanulókat szeretnének tanítani osztálytermi szinten legnagyobb gond a differenciálás NAT 2012: 10. oldaltól külön rész foglalkozik a differenciálással

Néhány idézet a nyelvtanárok válaszaiból – problémák és kívánságok „elképesztően nehéz motiválni a diákokat, alig érdekli őket valami” „teljesen érdektelen gyerekeket motiválni” „a tanulók nem motiváltak, többségük gyenge képességű” „anyanyelvét sem ismeri rendesen, így az idegen nyelv tanulása gondot okoz” „a legtöbb esetben magyarul sem tud a témához hozzászólni” „gyenge tudásbeli színvonal a tanulóknál” „egyre gyengébb a gyerekanyag” „többségük csak a bukás elkerülését tűzik ki célul” „heterogén tudással rendelkező csoportok (ennek oka sokszor az általános iskolából szerzett ismeretek)” „jobban motivált, jobb képességű gyerekanyag” „motiválható, jó képességű gyerekek” „érdeklődő,lelkes nyelvi csoport tanítása, ahol nekem is élmény tanítani”

Összefoglalás egy tanult nyelv - angol vagy német a szülők nemigen tudnak segíteni (minta?) szakmai nyelv elenyésző mértékben, leginkább nyelvtanártól a tanulók többet igényelnének a nyelvtanárok nem látják ebben a motivációs eszközt a szakoktatók nyelvi felkészültsége fejlesztésre szorul (minta?) a szakmai nyelvi tananyagok igen sokfélék a tanárok, intézmények motivált, kellő tudással rendelkező tanulókat szeretnének; a motivációt statikus, tőlük független állapotként jellemzik a heterogén csoportok kezelése nehézséget jelent

A zárójelentés elérhetősége Nikolov M., Ottó I. és Öveges E.: Az idegennyelv-tanulás és tanítás helyzete és fejlesztésének lehetőségei a szakképző intézményekben http://www.oktatasert.hu/idegennyelvi oveges.e@upcmail.hu Köszönöm a figyelmet!