A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE 2013. április 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

A sportszocializáció.
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
A tanári munka értékelése
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Tiltják? Tűrik? Támogatják? Hogyan viszonyulnak a szülők gyermekük internethasználatához?
VII. NEMZETKÖZI MÉDIAKONFERENCIA „A MÉDIA HATÁSA A GYERMEKEKRE ÉS FIATALOKRA” SZEPTEMBER , BALATONALMÁDI A középfokú médiaoktatás legújabb.
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi Hogyan fogja a gyermekünk használni az internetet? Fiatal családok tervei az internetszabályozással.
Kósa Éva : VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Médiapolisz lakói I. Közvetítő faktorok.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
VII. NEMZETKÖZI MÉDIAKONFERENCIA „A MÉDIA HATÁSA A GYERMEKEKRE ÉS FIATALOKRA” SZEPTEMBER 25 – 27. BALATONALMÁDI Biró A. Zoltán Újratermelődik-e a.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
Szülői értekezlet Kurucz Imre NRC Piackutató Online közösségek a gyermeknevelés szolgálatában.
Magatartástudományi Intézet
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A tanulók iskolai és iskolán kívüli kötött tevékenységei.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Példa egy ppt prezentációhoz
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Az új csendes generáció Székely Levente
Internet a családban Székely Levente –
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
A Nemzetközi Gyermekment ő Szolgálat biztonságos internet oktatási programjának tapasztalatai Nagyváradon.
– Letölthető változat –
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Előadás másolata:

A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE április 17.

A kutatásról… Sapientia Egyetem a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal együttműködve (lehetőséget ad az összehasonlításra magyarországi eredményekkel 2012 március-április Kérdőíves adatfelvétel 2122 fő megkérdezésével (1088 VII. és 1034 XI. osztályost kérdeztünk, 64 iskolából, 3 megyében – HR, CV, MS) Kérdéseink a fiatalok médiahasználatára fókuszáltak: IT eszközökkel való ellátottság, tévénézési szokások, internetezés, mobiltelefon használat, olvasási szokások, szabadidő eltöltés

Társadalmi kontextus Vidéki térségben az IT szektor fejlesztése később indul, lassabban halad Térségünkben (Székelyföldön) e téren egyfajta fáziskésés figyelhető meg (eszközök megjelenésében, térhódításában, használati módokban, stb. figyelhetőek meg) Tapasztalat azt mutatja, hogy a vidéki fiatalok gyorsan behozzák a fáziskésésből adódó esetleges hátrányokat. Kérdés, hogy az információs társadalom eszköztárához és használati módjához való viszonyt vagy éppen a tartalomgyártásra vonatkozó képességek kialakulását miként befolyásolja ez a sajátos szocializációs környezet?

Fiatalok helyzete: Az IT eszközök birtoklásával és használatával kapcsolatos gyakorlat még mindig jelentős mértékben az anyagiak kérdése. Ebben a fiatal generációk nagymértékben függnek az idősebb generációktól (azok támogatásától). Az ilyen (IT) jellegű kiadások halmaza gyakran meghaladja a családok teherbíró képességét. A szülők, közép-korosztály gyakran „nem érti” vagy „nem értékeli” a fiatalok körében tapasztalható életvezetési modelleket, s így nem is igen ért egyet vele. – Párhuzamos, egymás melletti életstílus fenntartása jellemző Ez kihat arra, ahogy az idősebb generációk próbálják szabályozni a médiahasználatot és annak anyagi vonzatait, és gyakran negatív értékelést is mondanak erről.

Az új média újszerűsége Folyamatosan kihívás és tanulás elé állít, ami különösen a középkorosztály számára okoz nehézségeket Jellemző a középkorosztály idegenkedése az új média használatától, emiatt jellemző egyfajta distancia-termelés, távolságtartás fenntartása (nem érzik magukénak, nem érzik otthonosan benne magukat) Idegen maradt a virtuális tér léte, vagy nehezen kezelhetőek ezek a felületek Frusztrációt termel, főleg ha kitűnik, hogy a fiatalok otthonosabban mozognak az új média világában

Néhány eredmény kulcsszavakban (I.) Majdnem minden háztartásban található TV és mobiltelefon, a családoknak átlagosan 2 TV-jük van és 4 mobiljuk 63,5%-nak van vezetékes internet kapcsolata, 32,8%-nak van mobil internet kapcsolata A fiatalok körében a sportolás sokkal népszerűbb, mint például az olvasás (60% szinte naponta sportol, 25% aki naponta olvas – kötelező olvasmányon kívül is) A megkérdezett fiatalok egy átlagos hétköznapon a legtöbb időt internetezéssel és zenehallgatással töltik (5 óránál többet) Internetezésre a mobiltelefont például a megkérdezettek több mint fele használja (a XI.-esek sokkal nagyobb arányban) Tanultok-e az iskolában valamelyik órán a médiáról, internetről, és azok hatásairól? 68,6% - néha, 12% gyakran

Kutatási eredmények kulcsszavakban (II.) Honnan tudsz meg legtöbbet a biztonságos internethasználatról? VII.XI. a barátoktól a szüleidtől az iskolai órán tanultakból a testvéredtől a médiából az internetről

Közösségi háló Van saját profilja (%) Átlagosan hány ismerős (fő) Facebook93,51358 Iwiw3786,7 Személyes blog16,124,4 My VIP11,513,3 Twitter11,911,6 My Space10,39,7

MILYEN GYAKRAN…nagyon gyakran gyakranritkánsoha a. ….interneteztek (anya) együtt? (apa) b. …beszélgettek arról, amit az interneten láttál/olvastál? c….tudja mire használod a számítógépet, internetet? d. …ajánlja, hogy nézz meg Valamit az interneten? e….mondja, hogy túl sokat Számítógépezel? f. ….mondja, hogy túl sokat Vagy az interneten? g….ellenőrzi, hogy milyen internetes oldalakat nézel

Vannak-e otthon szabályok arról, hogy mennyit internetezhetsz? Vannak-e otthon szabályok arról, hogy mire használhatod az internetet?

Minden negyedik tanuló úgy gondolja, hogy a szüleinél valamivel többet tud az internetről (22,52%), kétharmad pedig (67,74%) határozottan meg van győződve, hogy jártasabb az internet világában, mint édesanyja és/vagy édesapja

IGENNEM Van-e szabály az iskolában a telefonhasználatra?189789,99%21110,01% Szabályozzák-e a szüleid, hogy mennyit költhetsz telefonra?98846,81%111953,11% Szabályozák-e a szüleid, hogy mire használhatod a telefonod?34916,58%175683,42% Mobil telefon használat

Mennyire igaz rád?Sokat tudsz az internetről Többet tudsz az internetről, mint a szüleid % nem igaz23311,112059,74 kicsit igaz118756, ,52 nagyon igaz67732, ,74 Érvényes összes , ,00 Internet tudás – szülők és gyerekeik

Összegzés A szülő szerepe a fiatalok médiahasználatának alakításában nem tud mélyreható lenni, különösen ha ún. „hatalmi eszközökkel”, utasítással, stb. próbál a szülő hatni Kedvező lehetne egymásnak (szülők-gyermekek/fiatalok) egyfajta „egyenrangú” partnerként való kezelése az IT kérdésekben Lassan lépik ez a világ, inkább felzárkózásról és a fejlődéssel való lépéstartásról beszélhetünk e téren is.

Köszönöm a figyelmet!