Vállalatirányítási rendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

DTFSZTIR Diszkrét termelési folyamatok számítógépes tervezése
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
IBM Software Group © 2006 IBM Corporation Hatékonyság és üzleti intelligencia Egységesített felület meglévő alkalmazásainkhoz Szabó János Technikai szakértő.
Intranet portál bemutató
Vállalati modellek 2007.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
IVSZ IT piaci felmérés, 2006 Sajtótájékoztató december 6.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
A tételek eljuttatása az iskolákba
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Logisztika 6.előadás.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Az e-kereskedelem (e-business)
VIR rendszerek 1. óra.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 3. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Üzleti intelligencia Kecskemét 2007 ősz. BI Business Intelligence Üzleti Intelligencia Bevételnövelő és költségcsökkentő lehetőségek feltárása, döntéstámogatás.
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Eltéréselemzés Beszámolási rendszer
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
E-beszerzés Bravo csoport.
III. A logisztika jövője
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
szakmérnök hallgatók számára
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Az EEM helye a menedzsmentben
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
Az információrendszerek kialakulása
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Vállalati modellek 2007.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Integrált gazdálkodásirányítási informatikai rendszer fejlesztése és funkcióbővítése Stratégiai eszközrendszerek fejlesztése, működési hatékonyság javítása.
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
Operatív menedzsment és versenyképesség
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Termelés tervezési és irányítási rendszer SQL alapon
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
MRP számítás.
VIR rendszerek 1. óra.
Gyorsabb és hatékonyabb munkavégzés
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Első az ügyfél, de hogy érem el?
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Vállalatirányítási rendszerek Dr. Honfi Vid KE-GTK, Informatika Tanszék

Vállalati Információs Rendszer Vezetői információk??? Gazdasági információk ISO xxxx Termelési, energetikai információk Biztonsági jelentési rendszer I N F O R M A T I K A I E S Z K Ö Z T Á R Logisztikai információk Karbantartási információk Kereskedelmi információk Beruházási információk Környezeti információs rendszer Személyügyi információk

Információs rendszerek Információátadás nélkül nincs szervezett csoporttevékenység Hatékony információ kezelés ==> hatékony működés VIR elméleti célok: közvetlen és közvetett eredmények - információ feldolgozás hatékonyságának növelése - piaci versenyhelyzet javítása - termelékenység növelése - ügyvitel javítása - technológia fejlesztése - hatékonyabb kapcsolat az ügyfelekkel - hatékonyabb kapcsolat a partnerekkel - hatékonyabb döntéshozatal , tervezés

Vállalatirányítási rendszer: eszik, vagy isszák? A vállalatirányítási rendszerek a gazdálkodó szervezetek számára pénzügyi, számviteli, logisztikai folyamataik tervezhetőségét, kontrollálhatóságát, a termelés és a vevők kiszolgálásának rugalmasságát biztosítják.

A termelésirányítási rendszerek fejlődése

Material Requirement Planning (MRP) Anyagszükséglet-tervezés Cél: meghatározni, hogy a termelés ütemezésének megfelelően a részegységeket, alkatrészeket mikor, milyen mennyiségben kell elkezdeni gyártani vagy a rendelést feladni.

Manufacturing Resource Planning (MRP II.) Gyártási források tervezése Gyártási források: Anyagszükségletek Kapacitás szükségletek (CRP) Likviditási szükségletek (A gyártási csomag kalkulátora)

Money Resource Planning (MRP III.) Finanszírozás tervezés

Enterprise Resource Planning (ERP) Vállalati erőforrás tervezés „Egy termelő vállalat teljes egészére telepített átfogó, interaktív üzleti rendszer.” (B. Mcilvaine- Advanced Manufacturing Research Inc., Boston 1996.) Cél: Üzleti funkciók egyensúlyba hozása Az anyag mellett minden más erőforrást, még az emberi képességet is figyelembe veszi.

Tipikus ERP funkciók Pénzügy, Marketing, Disztribúció, Termelés, Humán erőforrás, Könyvelés, Vállalati információ rendszer ERP= BPR (Business Process Reengeneering) üzleti folyamatok újjászervezése

Dynamic Enterprise Modelling (DEM) Dinamikus vállalatmodellezés A tapasztalatok hasznosíthatóak hasonló vállalatok esetén, Változó körülményekhez való igazodás, A létrehozható vállalatmodell nézetei: Funkcionális Folyamat Szervezeti modell.

Mit? Hogyan? a legkisebb szervezetektől a legnagyobbakig minden iparág, megtalálhatja a megfelelő informatikai támogató rendszert folyamatai hatékony működtetéséhez.

Minden üzleti funkciót lefedni Anyag & erőforrás tervezés Termék fejlesztés Pénzügy, számvitel Folyamatos & diszkrét gyártás Megrendelés teljesítés

Jellemző alkalmazási területek

Elvárások a vállalati információs rendszerekkel szemben A folyamatokat egymásra építi A vállalat teljes működését lefedi Az adat a keletkezés helyén kerül rögzítésre Az adatért az a felelős aki bevitte Egyszeres adatbevitel Egységes adatokból egységes de tetszőleges kimutatások, diagrammok, táblázatok készítése.

Általános jellemzők Többségre igaz állítások: Moduláris felépítés Több telephely kezelése Projekt típusú üzletvitel Internetes támogatás Kliens-szerver architektúra SQL alapú relációs adatbázis kezelés (MS SQL, DB2, ORACLE, INFORMIX, SYBASE) Elektronikus adatcsere (EDI, EDIFACT) Több nyelv, több valuta….

IVR-ek szerepe,haszna Elsődleges szerep: lerövidíteni az információáramlást a cég különböző egységei között, a leggyorsabb, pontos adatszolgáltatás biztosítása az üzleti döntések meghozatalához. Feltétele: az információk rögzítése azok keletkezési helyén,a többszörös adattárolás elkerülése. Az adatok transzformálás nélküli elérhetővé tétele a vállalat minden pontján, így adott időben mindenki számára ugyanazok az adatok állnak rendelkezésre. Ok: a felgyorsult piaci folyamatok megkövetelik a döntési mechanizmusok lerövidülését, a cégek élete múlik a reakcióidejükön, a megalapozott, megfelelő információs háttérrel meghozott üzleti döntéseiken.

Mikor szükséges IVR bevezetése? 1. Méretben akkora, hogy integrált informatikai rendszer nélkül nem képes üzleti folyamatait támogatni. 2. Olyan tevékenységet folytat, amely nagyon gyors információáramlást követel meg a cégtől. 3. Alkalmazkodnia kell a versenytársaihoz, akik már használnak vállalatirányítási rendszert, és ezáltal növelik teljesítményüket, javítják döntéseik pontosságát.

Döntés IVR bevezetéséről A döntéshozatalt kísérő szempontok: A meglévő rendszerek, nem elég rugalmasak, szigetrendszerek, nem képesek megfelelő szinten leképezni az ügyviteli folyamataikat ill. nem képesek követni azok változásait. A meglévő szoftverkörnyezet nem képes a biztonságot jelentő adatszolgáltatási szintet biztosítani, jellemző a többszörös adatrögzítés ill. a rendszerek közti adat transzfomáció. A vállalat nem tudja kinyerni a döntéseihez szükséges információkat.

A bevezetés részfolyamatai Minden integrátornak saját módszertana van. Messziről nézve ezek nagyon hasonlóak, az ördög azonban a részletekben rejlik. A legfontosabb lépései egy ERP rendszerbevezetésnek időrendben a következők:

A bevezetés részfolyamatai 1. Vállalati folyamatok felmérése 2. Vállalati folyamatok modellezése 3. Vállalati folyamatok újraszabályozása 4. Rendszer testre szabása 5. Mintatermi tesztelés 6. „Éles-használat” előkészítése 7. Felhasználók oktatása 8. „Éles-használat” kezdete

Vállalatmodellezés Folyamatok modellezése (FOM) Szervezet modellezése (SZEM) Hatásköri modellezés (HAM) Információs rendszer modell (IFO)

Folyamatok modellezése (FOM) A vállalkozások folyamatai Struktúrára gyakorolt hatás szerint: Működési folyamat Fejlődési folyamat (állapotváltozások tartósan megváltoztatják a rendszer struktúráját) Működés szerint: Alapvető (fő) folyamat (anyag és energia átalakítási, munkafolyamatok) Kapcsolódó folyamat (hír és információs folyamatok)

Folyamatmodell létrehozása Folyamatképzés Folyamat tipizálás Folyamat szabályozás Folyamat optimalizálás

I. folyamatképzés 3 lépés Függetlenül a profiltól a vállalkozást 5 alrendszerre bontjuk fel Meghatározzuk az egyes alrendszereket mely szakirányítási ágak működtetik Az egyes alrendszerekben milyen folyamatok zajlanak?

I. folyamatképzés Alrendszerek Szakirányítási ág Folyamatok Input → kereskedelmi → piaci Erőforrás → műszaki és → gazdálkodási gazdasági Átalakító → termelési → termelési Output → kereskedelmi → értékesítési Visszacsatoló → társasági vezetés → irányítási, pénzügyi és számviteli

II. Folyamat tipizálás Az általánosan megalkotott folyamatokat konkrét, a profilnak megfelelő tartalommal, tevékenységgel töltjük fel

Szervezet modellezés (SZEM) Modell alkotás feladatai: FOM-SZEM kapcsolatok feltárása Szervezetrend építés Szervezet elemzés

FOM-SZEM kapcsolatok Érvényesüljön a cél-folyamat-szervezet összhangjának az elve! Folyamatok nem lehetnek sem egyszerűbbek, sem bonyolultabbak, mint amit a célok elérése megkíván, továbbá a szervezet sem lehet kisebb vagy nagyobb, mint amit a folyamatok működtetése igényel

Szervezetrend építés, szervezet elemzés Tulajdonosi szervezet Munkaszervezetek Jellemzői, Fajtái Szervezet elemzési mutatók: Irányítás bonyolultsági Irányítás igényességi Optimális irányítási lánc

Hatáskör modellezés (HAM) A döntési folyamat elemeinek telepítése a szervezeti hierarchiában Hatásköri mátrix felépítése

Hatásköri mátrix A feladat-hatásköri mátrix egy olyan elrendezési forma, amely könnyen áttekinthetővé teszi az egyes folyamatokkal kapcsolatos döntési, végrehajtási, ellenőrzési tájékoztatási feladatok szervezeti egységek (vezetők) közötti megosztását.

Hatásköri mátrix Szervezeti egység Feladat Terme-lési osztály Anyag-beszer-zés Műsza-ki osztály Pü-i osztály Fő-mérnök Minő-ségügy Raktár Anyagmegrendelés V T E D - Beszerzés Áruátvétel . Készlet nyilvántartása D-döntés, V-végrehajtás, E-együttmőködés, T-tájékoztatás

Hatásköri mátrix elemzése Soronként: Az adott döntési folyamatba, mely szervezeti egységek, milyen hatáskörrel integrálódnak Oszloponként: Adott szervezeti egység mely folyamatokban, milyen hatáskörrel jogosult részt venni.

Információ rendszer modell (IFO) FOM: adja logikailag összetartozó és sorrendileg egymást követő tevékenységeket SZEM: adja az információáramlás csoportjait (adó, vevő) HAM: megmutatja, az információkat milyen vezetési, irányítási célra használják

Vállalatok információs rendszerei Vállalati információs rendszerek alrendszerei: Számviteli információs rendszer Vezetői információs rendszer Informális információs rendszer

Számviteli információs rendszer a. Követi és rögzíti a tranzakciókat: Bevételi ciklus: értékesítést és az abból származó bevételhez jutást foglalja össze (elemei: rendelés fogadás és nyilvántartás, teljesítés, számlázás,vevőállomány nyilvántartás, elszámolás, jelentés készítés) Kiadási ciklus: alapanyag v. áru beszerzéstől a fizetési kötelezettség teljesítéséig terjedő folyamatok (rendelés feladás, szállítói rendelés nyilvántartás, beérkeztetés, számlafogadás, kiegyenlítés, elszámolás, jelentés készítés Erőforrás menedzsment ciklus:a szükséges erőforrások beszerzéséhez, tárolásához felhasználásához kapcsolódik

Számviteli információs rendszer Kimutatásokat, jelentéseket készít Pénzügyi, Költséggazdálkodási kimutatások Kontrolling jelentések Input a vezetői döntésekhez

Információrendszer piramis Döntések típusai Információs rendszer FVTR Stratégiai tett SZR Szabályozási DTR ismeret Operatív információ VIR Végrehajtási EAF adat Informatikai rendszerek típusai

Információrendszerek típusai Döntések típusai Érintett vezetők Stratégiai Felső vezetés Szabályozási Közép vezetés Szervezett tevékenység, együttműködés nincs információcsere nélkül! Operatív Operatív vezetés Végrehajtási Közvetlen munka irányítás gyártás Értékesítés, marketing Pénzügy, számvitel Emberi erőforrások Informatikai rendszerek típusai

VIR információ szintjei részletezettség stratégia szint taktikai szint operatív szint technológiai szint absztrakciós szint Információ áramlások (vertikális, horizontális) szervezett tevékenység, együttműködés nincs információcsere nélkül

VIR fejlődési fázisai Döntési funckiók bevétele Elemi, sziget funkciók heterogenitás Elosztott, több-rétegű modellek Egységes adatrendszer Funkció integrálás monolit rendszerek WEB-es szabványok átvétele Szolgáltatási modulok megjelenése Kliens -szerver struktúra

VIR rendszerek Magyarországon SAP piacvezető általános információs rendszer MOL, Richter, EGIS, Matáv, Magyar Posta, OMV,.. Schwar System Integrált vállalatirányítási rendszer (hazai) Malév, Titász, EGIS, Primagáz, Főtáv, Medicor,.. BPCS teljeskörű vállalati erőforrás tervező rendszer Douwe Egberts, Biogal, Fotex, Heinz, Pharmavit, Profi, TVK Oracle Applications Átfogó vállalatirányítási rendszer MÁV, Paksi atomerőmű, Tungsgram, Westel, Rába, Postabank,

VIR rendszerek Magyarországon JD Edwards közép és nagyvállalatok részére, ahol kiemelt szerepe van gyártásnak, Shell, Electrolux, Primagáz Kybernos Rugalmas átfogú irányítási rendszer BUBIV, Dunaferr, Mezőgép, Orion, Medicor Libra teljeskörű vállalati erőforrás tervező rendszer MÁV, Hungária Biztosító, Vízmű, Vegyépszer,PannonGSM SunSystem pénzügyi és számviteli programcsomag HP, Kabai cukorgyár, UPS, Hasbro, Kraft Jacobs,..

VIR rendszerek Magyarországon

SAP rendszerek fejlődése 1972: Systems, Applications and Products in Data Processing Waldorf (Németország) (5 volt IBM dolgozó) „to develop standard application software for real-time business processing” 1973: R/1 „valós idő”, „laza integráció” 1984: R/2: integrált, nagygépes környezet, nemzetközi környezetre való áttérés 1994: R/3: integrált, kliens-szerver környezet, GUI felület, nyílt adatbázis és modul kapcsolat 1999: mySAP: integrált, együttműködő Net-környezet, e-business orientált 2005: SAPNetWeaver: virtuális vállalatok felé nyitás

http://www.oracle.com/us/industries/index.html

A VIR több, dinamikusan változó modulból épülhet fel SCM: ellátási lánc CRM: vevő kapcsolat SEM: vállalati stratégia CIM: gyártás tervezés ERP : erőforrás tervezés EIS: vezetői BPR : átszervezés e-commerce: kereskedelem DSS: döntéstámogatás SRM: szállítói kapcsolat MIS: menedzsment információs rendszer

A „bővös hármasok” EDP (Electronic Data Processing- elektronikus adatfeldolgozás) rutinfeladatok automatizálása MIS (Management Information System- vezetői információs rendszer) egy funkcionális területet átfogó jelentések DSS (Decison Support System- döntéstámogató rendszerek) probléma modellezés, szimuláció,eredmény analízis EIS (Executive Information System- felsővezetői információs rendszer) nagy támogatottságot igénylő, személyre szabott alkalmazások, elsősorban múltbéli működésre vonatkozó elemzések

További bűvös szavak OLAP (On Line Analitical Processing- online analízis) interaktív információ elemzés, jellemzően a középvezetők eszköze DM (Data Mining- adatbányászat) új lehetőségek keresése, alapvető szabályok találása révén a látszólag összefüggéstelen adatok között BI (Business Intelligence- üzleti intelligencia alkalmazások) gyűjtőfogalom: OLAP, DSS…

Kiterjesztések CRM e-Business

Customer Relationship Management (CRM) Ügyfélkapcsolatok kezelése Az ügyfelet középpontba helyező vállalati filozófia informatikai eszközökkel való támogatása. Célja az ügyfél elégedettség, a bevétel és a profit optimalizálása. Nagyvállalatok- piacorientáció fejlődése (Kotler: társadalom-központú marketing koncepció)

Milyen területeken alkalmazzák a CRM-et?

eBusiness Általános értelemben az interneten lebonyolított kereskedelmi tranzakciók és az ezekhez kötődő üzleti tevékenységek. Előnyei: Piackiterjesztés, Hatékonyság növelés, Költségcsökkentés, Földrajzi és időkorlátok nincsenek Kényelem.

eBusiness tranzakció típusok vállalkozás-ügyfél B2C (business to consumer) vállalkozás-vállalkozás B2B (business to business) vállalkozás-közigazgatás B2A (business to administration) ügyfél-közigazgatás C2A (consumer to administration) vállalkozás-alkalmazottak B2E (business to employee)

Köszönöm a figyelmet!

Vállalati alrendszerek 1. stratégiai célok, tervezés, irányítás 2. piackutatás, marketing 3. termelési feladatokat végző tevékenységek alrendszerei, termelési/szolgáltatási rendszerek 4. logisztikai rendszer: beszerzés, áruátvétel; készletgazdálkodás; értékesítés, kiszállítás 5. humán erőforrás-gazdálkodás, 6. pénzügyi folyamatok, elszámoló rendszer, 7. adminisztráció, hivatali munka: office tevékenység Informatikai rendszerek

Informatikai rendszerek szerepe Termelékenység fokozása Hatékonyság növeléssel vagy Költség csökkentéssel Gyorsabb reagálás a piaci és környezeti (jog, adó, számvitel stb.) szabályok változására Gyorsabb reagálás a fogyasztói igényekre és azok változására Hatékonyabb döntéshozás Jobb hozzáférés a lényeges információkhoz Üzleti folyamatok újraszervezése (BPR) Informatikai rendszerek szerepe

Informatikai rendszerek típusai Kommunikációs rendszerek Csoportmunkát támogató rendszerek Felsővezetői Informatikai rendszerek (FVTR) Szakértői rendszerek (SZR) Döntéstámogató rendszerek (DTR) Vállalati informatikai rendszerek (VIR) Elektronikus adatfeldolgozó rendszerek (EAF) Irodaautomatizálási rendszerek Informatikai rendszerek típusai