A minimálisan invazív sebészet oktatása Dr. Szabó Andrea SZTE ÁOK Sebészeti Műtéttani Intézet (HEFOP-3.3.3-08/1.-2008-06-0022/1.0)
Minimálisan invazív sebészet Célok Téma: Bevezetés a laparoszkópos vizuális érzékelésbe, szem-kéz koordináció gyakorlása, a tű megfogása és mozgatása tűfogóval, varrat készítés és csomózás gyakorlása box-trainerben. Beavatkozások 1. Gyakorlás számítógépes laparoszkópos szimulátorral. 2. Ismerkedés a laparoszkópos eszközökkel. 3. Fonal bevezetése a box-trainerbe. 4. Varrat készítés gumikesztyűn, laparoszkópos varrattechnika - intrakorporális csomózás gyakorlása.
Minimálisan invazív sebészet program 1. nap E1 (30 min) A nagyított sebészet alapjai (előadás) Gy1 (90 min) Számítógépes tréning egy 3 dimenziós laparoszkópos szimulátorral (I) Gy2 (120 min) Felszerelések, beállítások. Öltés gumikesztyűn, laparoszkópiás csokózási technika/intracorporális csomózás knotting Gy3 (180 min) 1. Lineáris kétrétegű varratok szerveken ex vivo (gyomor, bél) 2. nap Gy4 (180 min) 2-3. Cystostomia (kétrétegű varratok szerveken in vivo) Gy5 (180 min) 4. Beavatkozások a bélen in vivo 2-5. nap Gy6 (180 min) Speciális gyakorlatok (5/6/7) 5. nap T (180 min) Teszt
Számítógépes szimuláció - feladatok LapSym (Surgical Sciences, Sweden) 3-D szimulációs komputer program.
Számítógépes szimuláció - feladatok 1. feladat: Kamera mozgatás • A jobb kéz tartja a kamerát, az objektumot fókuszba kell hozni. Az ideális helyzetet zöld színű villogással jelzi. • A kamerát ebben a helyzetben kell stabilizálni 3 másodpercig. 2. feladat: Eszköz mozgatás • A jobb és bal kezes eszközzel felváltva meg kell érinteni az azonos színnel jelölt objektumot.
Számítógépes szimuláció - feladatok 3. feladat: Eszközös megragadás • Az objektumot nem megérinteni kell, hanem meg kell ragadni a jobb vagy bal oldali eszközzel, és a pirossal jelölt célhelyre kell tenni. 4. feladat: Vágás • A zöld területet kell megragadni és kifeszíteni a jobb kézben tartott eszközzel. • Ekkor egy kék terület fog feltűnni, amit kauterrel el kell vágni (a bal kezes eszköz virtuális kauterként működik a lábpedál használatakor).
Számítógépes szimuláció - feladatok 5. feladat. Klippelés és vágás 5.1. Megragadjuk az eret jobb kézzel, klipprakó eszközt választunk az eszköztárból a bal kézbe. Megfelelő feszítés után kék zóna jelenik meg. 5.2. A klippet a bal klipprakóval helyezzük fel, majd a műszert fogóként használjuk. A bal fogóval megfeszítjük az eret. A jobb műszert klipprakóként használjuk és felhelyezünk jobb kézzel is egy klippet. 5.3. A bal műszerrel megfelelő feszítést alkalmazunk, ekkor kék terület jelenik meg. A jobb műszer ollóként szolgál, mellyel az eret a kék zónában kell elvágni.
Számítógépes szimuláció - feladatok 6. feladat: Megragadás és megemelés A lapos kék tárgy megemelését követően a tűt megragadjuk a másik eszközzel, és a pirossal jelölt területre helyezzük 7. feladat: Öltés és csomózás 7.1. Öltés jobb kézzel 7.2. Második csomó
Számítógépes szimuláció - kiértékelés
Boksz traineres feladatok Műszerelés Fonal behelyezése a box-trainerbe Varratkészítés gumikesztyűn
Intracorporalis csomózás
Csúszó csomó
Szerveken, élő szöveten történő gyakorlás
Az általános sebészeti rezidens gyakorlat értékelése a résztvevők által 2005 2006 2007 A laparsozkópos gyakorlatok fontossága: Szakmai tudásának fejlődése szempontjából? 4,51 4,81 4,4 A manuális készségek fejlesztése szempontjából? 4,92 4,97 4,6 Jelenlegi, ill. jövőbeli klinikai gyakorlata szempontjából? 4,48 4,41 4,46 Mennyire tartja elegendőnek a gyakorlatok időtartamát? 3,4 4,0 3,66 Milyennek értékeli az elméleti képzést? 4,44 4,67 Milyennek ítéli meg a gyakorlati képzést? 4,7 Milyennek ítéli meg az elméleti és gyakorlati képzés arányát? 3,92 4,33 Milyennek értékeli a gyakorlat infrastrukturális felszereltségét? 4,29 4,54 Elegendőnek tartja a gyakorlatokon a preparátumok, kísérleti állatok számát? 3,51 4,13 Milyennek értékeli a számítógépes oktatóprogramok hasznosságát? 4,59 4,56 Értékelje az oktatók tevékenységét 4,55 4,91