University of Szeged, Department of Hungarian Linguistics Discourse markers in classroom interactions Anita Schirm

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

Bevezető Innovációs területek S+S Epilógus. pptPlex Section Divider Bevezető The slides after this divider will be grouped into a section and given the.
Merényi Ádám Microsoft Magyarország
Mobile Voice Communication Project Review •Cooperating partners: Cisco and T- Mobile, HTTP Foundation •Aim: new course on Cisco WLAN and Mobile.
The Hungarian language
Family violence in Hungary. 1.Facts and figures 2. Legal background and institutions 3. Practice, actual situation.
Nyereményjátékok és a Facebook - aki mer, az nyer!?”
Academic English 1 Hallgatói tájékoztató
"Shoes on the Danube Bank” "נעליים בטיילת הדנובה"
Present Simple Present Continuous
STORY THE MAN THE BOY AND THE DONKEY. AZ EMBER A FIÚ ÉS A SZAMÁR.
Remembering 2009 The Events of the 140 th Anniversary of Establishing and 50 th Anniversary of Reestablishing Diplomatic Relations between Hungary and.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
The man the boy and the donkey A férfi a fiú és a szamár.
Dreams. How much does our dream cost? If we plan something or dream about somthing we hope them to come true. If we plan something or dream about somthing.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Az élet kettesben.
PRESENT CONTINUOUS PRESENT CONTINUOUS Folyamatos jelen idő.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
Secondary studies in foreign languages Tanulmányok idegen nyelven Opportunities in Debrecen Debreceni lehetőségek.
Saint Laszlo I, King of Hungary. Questions - Kérdések 1.In which century did he rule in? – Melyik században uralkodott? 2.What does his name mean? – Mit.
Árvai Zoltán Számalk Oktató központ.
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Basics A few things one must know. Slides Insert a title slide Put a title on it.
What did you see? It was about ten in the morning, and I was sitting in Maxi’s Café near City Park. I was having a cup of coffee, and I was watching the.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt eTwinning: a digital touch in teacher training Klaudia.
LANGUAGE AND STYLE. „The medium is the message.” (Marshall MacLuhan)
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Magyarország pénzügyi megítélése nemzetközi aspektusból László Csaba október 12.
Bevezetés a kísérleti részecskefizikába 2OO7.
KÖZÉP-ÁZSIA:A GREAT GAME- MASODIK FELVONÁS Tamás Pál MTA SZKI.
„MICROSOFT IT ÜZLETI INTELLIGENCIA MEGOLDÁS BEMUTATÓ” Avagy az IT adat vizualizációs lehetőségi egyéb szervezeti egységek felé („ablak” a nagyvilágra)
Alertet indíthat egy: SQL Server esemény (LOG) SQL Server performancia érték WMI events Alert végezhet: Operátor értesítést JOB indítás (válasz az eseményre)
Projektmunka az NI-nál
Elektroanalitikához segédábrák Az ábrák több, részben szerzői jogokkal védett műből, oktatási célra lettek kivéve. Csak az intranetre tehetők, továbbmásolásuk,
Egy GAZDAG HIBAJELENTÉS elég információt tartalmaz ahhoz, hogy AZONNALI LÉPÉSEKET lehessen tenni, a javítás érdekében.
Kajcsos Zsolt MTA KFKI Részecske-és Magfizikai Kutató Intézet Nagyspinű és kisspinű állapotok tanulmányozása pozitrónium kölcsönhatások által.
Biometria I. SANB_BI1019 Pearson-féle Chi-négyzet (χ2) teszt Molnár Péter Állattani Tanszék
Null Hypothesis (H 0 ) is true He truly is not guilty Alternative Hypothesis (H 1 ) is true He truly is guilty Accept Null Hypothesis Acquittal Right decision.
Teachers as key stakeholders of ICT in Hungarian schools Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
Könyvtár, csomag és alprogramokVHDL Könyvtár, csomag és alprogram n Library és use n Package n Alprogramok –Procedure –Function –Resolution function Egy.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudomanyi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke 1 Tokozások termikus tesztje, minősítése.
Multilingual websites in Hungary Gabriella Szalóki Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 6 / 1 C h a p t e r 6 Elastic Critical Plate Buckling Loads.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 1 / 1 C h a p t e r 1 Introduction.
A magyar nyelv nagyszótára ‘Comprehensive Dictionary of Hungarian’ (Dictionary of the Academy) A brief history Tamás Péter Szabó Department of Lexicography.
3. lesson made by Gönczi Zsófia. You can sit down only, if you say the following words correct!
EUDOC Database System in the Hungarian National Assembly Eszter Kertészné-Gérecz ECPRD/2006. Vilnius.
TALÁLTAM EGY OLDALT AHOL EZEKET A “TOJÁSOKAT” LEHET LÁTNI. NAGY MÛVÉSZNEK KELLET LENNI, HOGY ILYEN SZÉPEN TUDTA FORMÁZNI A TOJÁSOK HÉJÁT, DE SZERINTEM.
New Horizons in Brain Research & Gendered Innovation VALÉRIA CSÉPE Brain Imaging MTA RCNS, Budapest.
Web Application 1 Web Application 3 Web Application 2 Web Application 4 Shared Service Provider 1 Shared Service Provider 2 Excel Services1 Search1.
BETISZK Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ Belvárosi Regional Integrated Vocational Training Centre.
Welcome to Bruno's Art & Sculpture Garden. Hidden amongst the trees of the small Victorian village of Marysville is a world full of fantasy, beauty and.
Technological investigation of Early Neolithic pottery from Vörs, South-West Hungary Gherdán, Katalin* - T. Biró, Katalin** - Szakmány, György* - Tóth,
Design Thinking módszertan Juhász Dániel UI Designer / DT Coach Buday Balázs Product Owner / DT Coach.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10Romans 12:10 Romans 12:16Romans 12:16 Romans 15:14Romans 15:14 1 Corinthians 11:331 Corinthians 11:33 2 Corinthians.
Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete Hungarian Medical Students’ International Relations Committee The Committee about 1000 members in Hungary 4 Local.
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Sponge: Case study Write down your responses and then discuss as a class. Scenario: There is a drought. Your crops are dying, and the economy is getting.
OCT. 31 – NOV. 3, 2016 Ms. Crouse and Mrs. Leverence First Grade
TECHNICAL TRAINING December 2012.
Poetry Friday Period 4 & 5.
Charles Hahn Membership Director
What would x have to be in order for the mean to be 8?
Eastern Analytical Symposium, Princeton NJ
Today’s Scripture: Morning Message: Psalm 71:1-6 “Our Daily Manna”
MusicNet East: ‘Changing Tunes’ Stevenage Musical Inclusion Project
Using the Conversion Factor
Antibiotic Drug Prescription
Honors Español IV íOlé!.
Előadás másolata:

University of Szeged, Department of Hungarian Linguistics Discourse markers in classroom interactions Anita Schirm

Why choosing this topic? Research of discourse markers (DMs) is popular and topical. (Schiffrin 1987, Foolen 1996, Knott 1996, Németh T. 1998, Lenk 1998, Jucker - Ziv 1998, Fraser 1999, Blakemore 2002, Banczerowski 2005, Fischer 2006, Redeker 2006, Cohen ) hot topic But! The use of DMs in classroom interactions is largely unexplored. Exceptions: Fung 2003, Lee and Hsieh 2004, Liu 2006, Castro 2009, Kertes

About discourse markers connect discourse segments mark pragmatic relations Fraser (1999: 938): marker of a bivalent relationship: Későn indultunk (=S1) Mégis (=DJ) időben érkeztünk (=S2). ‘ We set out late (=S1). Still (=DM) we arrived on time (=S2). ’

About discourse markers do not have an effect on the truth conditions or the propositional content of an utterance (Jucker 1993) carry an expressive + emotive functions procedural, not conceptual meaning syntactically + prosodically detached from the rest of the sentence typically characteristic of spoken language

Examples of DMs English: well, so, then, anyway, you know, I mean, but, now, because, oh, or, and, however, although, nevertheless, of course Polish: to, tak, także, wiesz, to znaczy, więc German: nun, sowie, also, ja, aber, ehe, wenn

Hungarian DMs

Frequent words in semi- structured interviews (Szabó 2009) Source:

My investigation 377 minutes ’ worth of text from 8 classroom sessions classroom interactions: institutional discourses method: discourse analysis corpus: Ágnes Antalné Szabó: ASZ-MODA (2002-) Magyar nyelvű osztálytermi diskurzusok adatbázisa ‘ Database of Hungarian language classroom discourse ’

Hypotheses i.) DMs occur to a more limited extent in classroom interaction than in spontaneous everyday conversation ii.) students use DMs more often than their teachers iii.) DMs in teachers ’ utterances serve to support explanations + to preserve face

Characteristics of classroom discourse interactive communication between teacher and students asymmetrical, institutional, formal fixed time limits question-answer dominates among adjacency pairs

Functions of DMs (Schiffrin 1987, Kertes 2011, Schirm 2011) textual function: defines the relationship between units of text interactional function: refers to the relationship of speaker and listener attitude marking function: expresses the relationship between the speaker and what is being said, provides an evaluation

DMs in classroom interactions most frequent elements: hát ‘ well ’, tehát ‘ thus ’, akkor ‘ then ’, ugye ‘ tag question-like meaning ’, na ‘ emphatic word ’, persze ‘ of course ’, tényleg ‘ really ’, illetve ‘ or rather ’, vajon ‘ question marker ’, szóval ‘ so ’, -e ‘ question particle ’ - DMs depending on role and speech acts: teachers: question particles + question markers: ugye, -e, vajon DMs in instructions: na, akkor, ugye - role independent DMs: hát, tehát, szóval

Pedagogical questions, explanations, instructions Tanár: Na, hát ezek az alárendelő szóösszetételek... és akkor most... ‘ Teacher: Well then, these are subordinating compounds … and then now ’ Tanár: Na most itt nem azt írom, ha milliót lenne, ugye akkor t, milliókat, bizony ám, de a -k is ott van, kat. ‘ Teacher: So, now here I do not write ‘ million ’ in the accusative, then it ’ s ‘ 1,000,000-t ’, right, but the –k is there as well, so it ’ s ‘ 1,000,000- kat ’. Tanár: Szóval, ki az, aki naggyal írná? ‘ Teacher: So, who would write that with a capital letter? ’ Tanár: És azon belül, egyébként? ‘ Teacher: And within that, by the way? ’

Linguistic superstitions on DMs they are empty filler words Hát-tal nem kezdünk mondatot! ‘ Do not start a sentence with hát! ’ The truth: hát is not a filler element, but it has variety of functions.

Hát: a role independent DM 122 occurences in 377 minutes 46 hát ’ s 76 hát ’ s variables: school type: primary / secondary user: teacher / student teacher ’ s age: under 35 / over 35 teacher ’ s gender: male / female

A = primary, 35, female; C = primary, 35, male; E = secondary, 35, female; G = secondary, 35, male Frequency of hát in classes

Hesitation Tanár: Hír TV, igen, hát az öö nem egészen, ö melyik a közszolgálati magyar televízió? ‘ Teacher: Hír TV, yes, well, that ’ s er not exactly, er, which one is the national public TV channel? ’ Diák: Hát ez egy ilyen weblapnak ö olyan része, ahol aa öö a véleményüket kifejtik az emberek. ‘ Student: Well, that ’ s a sort of part of a er website where er people express their opinions. ’

Uncertainty Tanár: Melyikből keletkezett a másik? Diák: Hát szerintem az összetett szó keletkezett a jelzőssel szemben. ‘ Teacher: Which one was the basis for the creation of the other?Student: Well, in my opinion the compound was formed against the one with the premodifier. ’ Tanár: Milyen műfajú szöveg ez? Tünde, mire gondolhatunk itt? Diák: Hát szakirodalom szerintem. ‘ Teacher: What is the genre of this text? Tünde, what should we think about this?Student: Well, it ’ s professional literature, I think. ’

Strengthening ‘ Teacher: This is a really difficult question, so, this is almost impossible to answer. Student: The subject? Teacher: Of course, the subject. The subject. ’ Tanár: Ez olyan iszonyatosan nehéz kérdés, szóval erre szinte lehetetlen válaszolni. Diák: Az alany? Tanár: Hát az alany. Az alany.

Emphasis + evidentiality marker Tanár: Ugy van, a Szozat. Miert? Mit? Hogyan hasznalja ki a Szozat?Diák: Hat hogy Hazadnak rendu ̈ letlenu ̈ l legy hive es Legy hive rendu ̈ letlenu ̈ l, o, magyar. ‘ Teacher: Yes, it ’ s the Hymn. Why? What? How does the Hymn explore it?Student: Well, that ‘ support your country without failing ’ and ‘ without failing support your country, oh, Hungarian ’.

Logical relationship of inference Tanár: Hogy fiatalok voltak, hát éltek bizonyos tudatmódosító szerekkel, rendben van. ‘ Teacher: They were young, so they used some mind altering substances, fine. ’

Self-correction, reformulation Tanár: Nem, nem muszáj mindent elmondani róla, vagy hát nem is tudnak mindent elmondani róla, majd én kiegészítem még esetleg a azt információkat. ‘ Teacher: No, no, they don ’ t have to tell everything about it, or, in fact, they can ’ t tell everything about it, I will add to it whatever is, the information. ’

Continuation Diák: Szerintem azért teheti meg, hogy egy mondatba sűríti, mert végu ̈ l is azért ebben az enciklopédiában van egy rész, hogy nyulak, és hát ez egy rövid részlet, vagy legalábbis másfél oldal. ‘ Student: I think it ’ s OK to summarize it all in one sentence because, after all, this encyclopedia has an entry about rabbits, and then, this is a short excerpt, or at least a page and a half ’.

Justification Tanár: Hm. Észrevette. Olvasna belőle? Hát hogy a többiek is tudják, miről beszél. A legrövidebbet mondjuk. ‘ Teacher: Hm. You noticed it. Would you read from it? In order that the others know what you are talking about. Let ’ s say the shortest one. ’

Emotionality Tanár: Igen. Gondolatjel és ott a vonal. (mutatja a munkafüzet- ben). Hát ez nagyon könnyű. Karcsi. ‘ Teacher: Yes. An m-dash and there is a line. [She points at it in the workbook.]) Well but it is very easy Charly. ’

Response marker Tanár: Miért ezt a hírt választottátok? Először ti! Diák: Hát mert a gomba maradt meg ez, és akkor végül is erre esett a választás. ‘ Teacher: Why did you choose this piece of news? First you!Student: Well, because mushrooms were all that was left, and this is what we chose in the end. ’

Other DMs with similarly wide range of functions Tanár: A minőség- és mennyiségjelző. Na most, nem emlékszik valaki, persze ezt biztos megbeszéltük, hogy tulajdonképpen nem az a helyzet, hogy nincs ragja, hanem, hogy a ragja az, ragja az, hát ugyanaz, csak egy kicsit matematikusabb nyelven. Hát akkor mi a ragja? Figyelj. Mit teszel be abba az egyenletbe, hogy 25+x=25? ‘ Teacher: Premodifiers of quality and quantity. Now then, does anybody remember, of course, we must have discussed this, that really it is not the case that it has no inflection but that that is its inflection, well, the same, in a slightly more mathematical language. Well then, what is its inflection? Listen. What do you put into the equation 25+x=25? ’

Conclusions i.) DMs occur to the same extent in classroom interaction as they do in spontaneous everyday conversation ii.) teachers and students also use DMs iii.) teachers use DMs in pedagogical questions, explanations and instructions iv.) the DM hát has a wide range of use

So Then In other words thank you for your attention! Well However Actually By the way Także