A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva
Miért érdekes ez?
A kutatás elméleti kerete A sikerideológiák sikeretika és sikerretorika fogalmai (De’Vitis és Rich, 1996) Minden társadalom kitermeli Elsajátítása réteg specifikus A sztereotípiák tartalom modellje – kevert sztereotípiák (Fiske, 2004) Kompetencia Affiliáció A társadalmi kontraszelekció élménye (Hunyady, 2010)
A siker fogalmának tettenérése A sikeres célcsoportok kategóriák tartalmának feltárása Társadalmi kontraszelekció megjelenése A siker elsősorban pénzt jelent (Váriné,1999;Szabó-Váriné, 2007) Kevert sztereotípiák megjelenése (Fiske,2004) A siker nem elsősorban az egyéni teljesítmény függvénye (Hunyady, 2010) A kutatás céljaHipotézisek
A minta és módszer Nem reprezentatív Földrajzi és iskolatípus szempontjából vegyes összetételű, viszonylag kiegyenlített Kérdőíves vizsgálat (Szabó, Váriné, 2007; Szabó, 2007) Csoportos felvétel, önkéntes, anonim kitöltés
A siker jelentése
A sztereotípiák összegzett értékelő töltete A sikeres…
A sikeres ember = sikeres üzletember
A domináns csoport leértékelése az affiliáció területén
A sikert meghatározó tényezők 1. faktor „külső” V%= 21,67 2. faktor „diszpozícionális” V%= 16,39 3. faktor „fatális” V%=12,96 jó nexusok,719intellektuális képességek,774család,607 Anyagi helyzet,711személyiség,761iskolai előmenetel,607 külső megjelenés,612 lakóhely,528 szerencse,509
A faktorok klaszterei 1. Klaszter (N=219) 2. klaszter (N=397)
A diákok a sikert elsősorban a pénzzel azonosítják A sikeres embert ennek megfelelően az üzletember képéhez hasonlónak látják Nézeteikben megjelennek a kevert sztereotípiák A kontraszelekció élménye kismértékben, de kimutatható Összegzés
Az előadás a TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV azonosító számú, „Kutatóegyetemi Kiválósági Központ létrehozása a Szegedi Tudományegyetemen” című projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg. Köszönöm a figyelmet!