1 4.7. Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az optikai sugárzás Fogalom meghatározások
Advertisements

Tükrök leképezése.
A NÉGY FŐELEM Tűz,víz,levegő és föld.
Készitette:Bota Tamás Czumbel István
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Miért láthatjuk a tárgyakat?
Multimédiás segédanyag
A színinger mérése.
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ Panoráma sorozat
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Inkrementális 3D képszintézis
Sugárkövetés: ray-casting, ray-tracing
Sugárkövetés: ray-casting, ray-tracing Szirmay-Kalos László.
3D képszintézis fizikai alapmodellje
Gyakorlati alkalmazás Terjedési és egyéb modellek Környezeti - üzemi zaj számítása Készítette: Akusztika Mérnöki Iroda Kft. Vidákovics Gábor Az MSZ 15036:2002.
Fénytan. Modellek Videók Fotók Optikai lencsék Fénytörés (3) Fénytörés (2) Fénytörés (1) Tükörképek Fényvisszaverődés A fény terjedése (2) A fény terjedése.
Az éghajlatot kialakító tényezők
Hősugárzás Radványi Mihály.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horváth László Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
7. ea november 6..
Fizika 4. Mechanikai hullámok Hullámok.
MÉRŐÉRZÉKELŐK FIZIKÁJA Nem kontakt hőmérsékletmérés Dr. Seres István 2007 március 13.
Hang, fény jellemzők mérése
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
Hullámok visszaverődése
Színes világban élünk.
Ülepítés gravitációs erőtérben Fényszórás (sztatikus és dinamikus)
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Számítógépes grafika 5. gyakorlat. Előző órán Textúrázási módok Pixel shader használata.
Számítógépes Grafika Megvilágítás Programtervező informatikus (esti)‏
Bevezetés az alakmodellezésbe II. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
Fény terjedése.
A domború tükör közlekedési tükrök
1. kísérlet Látható rezgések Fábián Orsolya. – gondolkodott Marci, amikor meglátta ezt a Különös szerkezetet a Csodák Palotájában… Hm… Vajon ez hogyan.
Nyitókép TÜKRÖK.
TARTALOM Optikai fogalmak Síktükör képalkotása Homorú tükrök nevezetes sugármenetei Homorú tükör képalkotása Domború tükrök nevezetes sugármenetei Domború.
Hullámmozgás.
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ Panoráma sorozat
Vektorok különbsége e-x = [ex-xx ey-xy ez-xz] e e-x x szempozíció
3D képszintézis fizikai alapmodellje Szirmay-Kalos László Science is either physics or stamp collecting. Rutherford.
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontban ? (4.4.LÁTHATÓSÁG) A képponton át a szembe jutó fénysugár melyik.
Számítógépes grafika DirectX 5. gyakorlat. Emlékeztető Háromdimenziós alapok befejezése Textúrázás.
Készítette:Kelemen Luca
Optomechatronika II. Vékonyrétegek - bevonatok
2.2. Az egyenes és a sík egyenlete
FÉNY ÉS ELEKTROMOSSÁG.
Színképfajták Dóra Ottó 12.c.
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
Máté: Orvosi képfeldolgozás12. előadás1 Három dimenziós adatok megjelenítése Metszeti képek transzverzális, frontális, szagittális, ferde. Felület síkba.
Spektroszkópia Analitikai kémiai vizsgálatok célja: a vizsgálati
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontjában ? És az ott milyen színű ? (4.7. Árnyalás)
Máté: Orvosi képfeldolgozás1. előadás1 A leképezés tárgya Leképezés Képfeldolgozás Felismerés Leletezés Diagnosztizálás Terápia Orvosi képfeldolgozás Minden.
Alapfogalmak BME-VIK.
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a fű?
Vizualizáció és képszintézis
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése 6.2. Térbeli alakzatok képe 6.3. Térbeli képelemek és modell-adatszerkezetek 6.4. Képelemek.
Fényvisszaverődés síktükörről
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a f ű ?
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
3D grafika összefoglalás
Fizika 2i Optika I. 12. előadás.
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Árnyalás - a képpontok színe.
Árnyékszerkesztés alapjai
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Nulla és két méter között…
RASZTERES ADATFORRÁSOK A távérzékelés alapjai
Készítette: Porkoláb Tamás
Előadás másolata:

Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint

2 árnyalás - megvilágítás Előzmények: egy-egy képpontban: mi látszik Árnyalás: C(u,v) := {r, g, b} helyüktől, állásuktól, anyaguktól, és fényviszonyoktól függően Megvilágítási modell ( illumination model ): a fényviszonyok fizikai-matematikai modellje

33 Összefoglalva Lokális megvilágítási modellünkben (egyszerűsítések!) a képernyő egy pontjában látott szín: a fény visszaverődése szemünkbe C(u,v) =  L [ I L r (u,v) ] + I a r (u,v) =  L [ I L dr (u,v) + I L rs (u,v) ] + I a r (u,v) =...

44 Az árnyalás kiinduló adatai Adatszerkezet: testek – lapok – csúcspontok A képernyő minden (u,v) képpontjában ismert: - F[u,v]; melyik lap látszik ott (mutató a listára), - Z[u,v]: a látott pont (x,y,z) koordinátája A sokszög (poligon) adatcella: A, B, C (, …) csúcspontok n; illetve: n A, n B, n C normális (a,b,c,d): a sík-egyenletének együtthatói felületi jellemzők (szín, textúra), befoglaló doboz, rendezés, térfelosztás

5 A fény fizikája A fény elektromágneses hullám (útján terjedő energia) A (látható) fény: 380   760 nm (n = 1/ )  760 nm : infravörös (vörös „alatti”)  380 nm: ultraibolya (ibolyán túli) A legtöbb fény: keverék-fény; spektrum: az energia eloszlása szerint

6 A fény fizikája A látható színek érzete (majdnem minden színé) előállítható három alapszín keverékével. Modellünk közelítése: minden fényt három összetevő erősségével: cy { r, g, b } vagy { c, m, y }

7 Egy felületi pontban … Egy pontban látott fény eredete lehet: fény kibocsátás (emisszió) fény visszaverés (reflexió) fény áteresztés (transzmisszió) (és fény elnyelés)

8 Egy felület megvilágítása A felület egy pontjában a megvilágítás erőssége: az időegység alatt, egységnyi felületre eső energia Egy P pontban az L ff -ból nyert megvilágítás: I m L (P) = I L  cos  = I L  ( N 0  L 0 )

9 A „tökéletes tükör törvénye” Az ideális fényvisszaverődés törvénye: - (i) „beesési szög = visszaverődési szög”: (N 0  L 0 ) = (N 0  S 0 ) - (ii) N 0, L 0, S 0 egy síkban vannak

10 A fénytörés törvénye A Snelius-Descartes törvény...

11 A visszavert fény (színe) Beeső = visszavert + elnyelt (energia) A visszavert energia: I v L = k v  I f L ; a k v fvv tényező; 0 < k v < 1; de k v ( ) !! Modellünkben: - az L fényforrás fénye: I f L = { r L, g L, b L } - a felület fvv tényezője: k v = { k v r, k v g, k v b } - a visszavert fény: I v L = { r v L, g v L, b v L }; Számítása: r v L = k v r  r L, g v L = k v g  g L, b v L = k v r  b L

12 Megvilágítási modellek Lokális megvilágítási modell: - egy-egy felületi pontban - a többitől függetlenül vizsgáljuk a visszaverődését Globális megvilágítási modell: - egy zárt térrészben vizsgáljuk -az összes fényjelenséget együtt Az utóbbi „drága” (l. pl. Szirmay-Kalos könyve)

13 Egy lokális megvilágítási modell - 1 A képernyőn, mint ablakon át nézzük a tárgyakat A szemből egy-egy képponton át: „fordított fénysugarak” Ez döfi az ott látott felület

14 Egy lokális megvilágítási modell- 3 A fényforrások fényének visszaverődése - tökéletes tükrös felületen: I r s - tökéletesen matt felületen: I r d - „tökéletlen” felületen: I r d + I r s A környezetben eloszlott (ambiens) fény visszaverődése): I r a A szemünkbe visszavert fény: I r a + ( I r d + I r s ) Egy felület jellemző adatai: k a = {k ar, k ag, k ab } ambiens visszaverési tényező, k d = {k dr, k dg, k db } szórt visszaverési tényező, k s és n: tükrös visszaverési tényező és fényességi kitevő

15 A környezetben eloszlott (ambiens) fény Eloszlott (körülvevő, szórt, ambiens) fény (ambiens = körülvevő, környezeti) Ködös napon látható fényforrás nélkül is látunk Feltételezés: minden irányban egyenlő erősségű és egyformán verődik vissza (a szembe is) Visszaverődésének modellje: C ar = k a  I a = {k ar  r a, k ag  g a, k ab  b a } Nélküle: „villanófényes fénykép” Csak vele: a térérzet hiánya

16 A fényforrások fényének visszaverődése Nincs „tökéletes felület” Modellünkben: minden felületre kétféle fényvisszaverés: az ff fényének szórt (diffúz) visszaverése, és tükrös (spekuláris) visszaverése (a kettő együtt < mint a beeső fény)

17 Szórt (diffúz) fény-visszaverés A „tökéletesen matt” felület minden irányban egyformán veri vissza A felület szórt visszaverési tényezője k d = { k d r, k d g, k d b } I rd (u,v) = k d  I f L = = k d  I L  cos  = = { k d r  r L  cos , k d g  g L  cos , k d b  b L  cos  }; cos  = (N 0  L 0 )

18 Tükrös (specular) fény-visszverődés Az L irányból jövő fény legerősebben S irányba verődik vissza, ettől eltérő irányokban fokozatosan csökken. A felület tükrös visszaverési tényezője k s = { k s r, k s g, k s b }; gyakran: k s r = k s g = k s b Az irányfüggő visszaverést cos n  -val modellezve: I r s = k s  I f L  cos n (  ) = k s  I L  cos   cos n (  ) = { k sr  r L  cos   cos n (  ), k sg  g L  cos   cos n (  ) k sb  b L  cos   cos n (  ) }; cos  = (N 0  L 0 ), cos(  )= (E 0  S 0 )

19

20 Összefoglalva Lokális megvilágítási modellünkben (egyszerűsítések!) a képernyő egy pontjában látott fény (szín): C(u,v) = = I ra (u,v) +  L [ I rd L (u,v) +I rs L (u,v) ] = = k a  I a +  L [ k d  I L  cos(  ) + k s  I L  cos(  )  cos n (  ) ] = = k a  I a +  L [ I L  (N 0  L 0 )  ( k d + k s  (E 0  S 0 ) n ) ] = = { k ar  I ar +  L [ I Lr  (N 0  L 0 )  ( k dr + k sr  (E 0  S 0 ) n ) ], k ag  I ag +  L [ I Lg  (N 0  L 0 )  ( k dg + k sg  (E 0  S 0 ) n ) ], k ab  I ab +  L [ I Lb  (N 0  L 0 )  ( k db + k sb  (E 0  S 0 ) n ) ] }

21 Függvény lineáris interpolációja síklapokon Görbült felület közelítése sokszögekkel Számított N i vektor minden csúcsban: a lap-normálisok súlyozott átlaga Gouraud- interpoláció: a csúcsokban számolt szín interpolációja az éleken, és a pásztákon Phong-interpoláció: - az N vektor interpolációja az éleken és a pásztákon, - a szín kiszámítása minden képpontban. - Ez lassabb, de szebb.

22 Az élek simítása Felületek közelítése sokszöglapokkal Az éleknél színugrás; látszanak a síklapok! A Gouraoud és Phong árnyalás ezt megszünteti!

23 Finomítások… Továbbiak: textúra levegő perspektíva alakos fényforrások globális megvilágítási modell stb.