Készítette: Domján Gáborné

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Advertisements

A FELVILÁGOSODÁS ÉS STÍLUSIRÁNYZATAI
A dualizmus kori társadalom
A KÖZÉPKOR IRODALMA A lovagi költészet.
A MANIERIZMUS EURÓPÁBAN
Gundel Étterem Budapest.
Rodostói kakukkok.
Kazinczy Ferenc Magyar Nyelv Éve
Az ellenreformáció és a barokk
„Nagy könyv” A könyv éve a Vetési Albert Gimnáziumban.
REALIZMUS.
A rokokó.
A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
A MAGYAR NYELV ÜGYE NEMZETI KULTÚRÁNK MEGÚJULÁSA
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
A XVII. század korstílusa
A ROMANTIKA.
Szövetség A B A R O K K.
(XVI. század- XVIII. elejéig)
Építészet, szobrászat, festészet
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Barokk szobrászat.
Képváltás kézzel….
Zsonglőrök, trubadúrok, minnesängerek
A romantika.
A rokokó.
Építészettörténet.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
Klauzál Gábor és kora Készítette: Domján Andrea és Hízó Ildikó
G Á B O R N A K ! Szeretettel: M a m a 2009.Nov.29.
Készítette: Szabó Renáta
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Egyetemek és vágánsok 14/A.
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Mikes Kelemen 22/C.
Barokk művészet, sz. fordulójától a 18. sz. közepéig
Készítette: Domján Gáborné
Soltis Lajos Színház Homlokzatterv Pályázat 2013.
A felvilágosodás jellegzetes műfaja: a levélregény
Zenetörténeti korok.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
A német klasszicizmus esztétikája: Goethe és Schiller
A Wikipédiából, a szabad enciklopédia felhasználásávavl készítettem.,a Peles –Kastélyról ezt az összeállítást. Rámánia legszebb és legnevezetesebb emlékművéről,
Hegel ( ) művészetfilozófiája
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
4. csoport.
Készítette: Jekő Kata és Tornyi Zita
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
A monarchia társadalma. Az angol társadalom jellemzői Középosztályi társadalom » a társadalom széles rétegét jelentette, életmódja, értékrendje mintát.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Zene:Edvard Grieg.Morning Mood.
Barokk.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde
Öltözettípusok jellemzői Vizuális kommunikáció 4. évfolyam
A klasszicizmus
A romantika.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Barokk.
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Készítette: Domján Gáborné ROKOKÓ Készítette: Domján Gáborné

MI A ROKOKÓ? A barokkot felváltó, a klasszicizmussal párhuzamosan jelentkező stílusirányzat a XVIII. században. (A stílus elnevezése a rocaille= kagyló szóból származik.) A barokktól örökli annak pompakedvelését, díszítettségét, ám heroizmusának, hősi és vallásos céljainak hátat fordít. A monumentalitás helyett a miniatűr formát választja, a komolyság, elszántság helyett a könnyedséget, játékosságot, az elkötelezettség helyett a szabadosságot.

A ROKOKÓ létrejötte Elsőnek Franciaországban jön létre, XV. és XVI. Lajos udvarában. Társadalmi háttere a későfeudális arisztokrácia és a hozzáidomult nagypolgárság öncélú élete: nem volt más dolguk, mint felélni jövedelmüket. Ok: az abszolút monarchiában a kormányzásban már nem vehettek részt, hát az élet élvezetére összpontosítottak.

"aki nem élt 1789 előtt, nem ismeri az élet édességét". XV. Lajos uralkodása alatt válik olyanná az élet - természetesen az arisztokrácia számára -, hogy Talleyrand méltán mondhatta: "aki nem élt 1789 előtt, nem ismeri az élet édességét". Boucher: Madame Pompadur

A rokokó hedonista, élvezetközpontú Az arisztokrácia választékosan, finoman, szépen kívánt élni. Dekoratív épületekben, pompás tárgyak közt. Ehhez igénybe vette a művészeteket.

Tükör-folyosó: Versailles

A drezdai Zwinger

Trevi-kút, Róma

ROKOKÓ Általános jellemzők: Fragonard: A hinta Játékosság, könnyedség, báj, kellem, Miniatűr forma, életöröm Fragonard: A hinta

Utazás Cythere szigetére Watteau: Utazás Cythere szigetére

Jellegzetes helyszínek: Boucher: Diana a fürdőben Jellegzetes témák: Szerelem, erotika, udvarlás Antik mitológiai jelenetek (az erotika szolgálatába állítva) Természeti idill (vagy pásztoridill) Jellegzetes helyszínek: A kert, a zárt szobabelső, a szalon, a színház

ROKOKÓ Bou-cher: A meg-zavart álom

ROKOKÓ AZ IRODALOMBAN A galantéria, a gáláns udvarlás „tudományát” szolgálják a szellemes, könnyed, kicsit frivol udvarlódalok (Faludi Ferenc, Csokonai Vitéz Mihály) s a szerelmi levelek (a zenében pedig a szerenádok, pl. Kis éji zene.). Az életöröm visszatérő megszólaltatói a bordalok. Divatba jönnek a pásztoridillek, a zenekísérettel előadott tündérmesék, a vígjátékok (Beaumarchais: Figaro házassága) és a vígeposzok (Pope: Fürtrablás)

ROKOKÓ AZ IRODALOMBAN Jellemző a kedélyes, vidám, ill. az ironikus és gúnyos hangütés, a zeneiség és a játékosság. Kedveli a miniatűr formát, az érzékszervek ingerlését (tapintási, hallási, látási, szaglási érzékleteket idéz meg), a bizarr formákat, a rím- és ritmusbravúrokat. Hiányzik a barokk fennköltsége, hősiessége, pátosza, monumentalitásra törekvése és túlfűtöttsége. A rokokó kiábrándult, kicsit cinikus.

ROKOKÓ Boucher: Fekvő lány

ROKOKÓ A korszak erkölcsét leleplezi néhány regény: De Laclos: Veszedelmes viszonyok c. rokokó fogantatású levélregényében a két hős veszedelmes játékot űz: a szerelem, a csábítás művészeiként hideg fővel tervezik meg szerelmeiket, s tönkreteszik ártatlan hajadonok, férjes asszonyok jóhírét, sőt, egész életét. A kor leghíresebb nőcsábásza, Casanova is megírja a maga emlékiratait. A kor szülötte De Sade márki is, aki regényekben (pl. Justine) kísérletezi ki az érzéki szerelem nyújtotta szadista örömöket. ROKOKÓ

ROKOKÓ Watteau: Gilles, a bohóc

VÉGE