Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

Arany János Ősszel.
Folyamodjatok az Úrhoz,
A Biblia Isten szava.
ADVENT HARMADIK VASÁRNAPJA
József Attila kései lírája
és a legkevésbé teljes az
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Arany János: Epilogus.
Az éjszaka.
Klasszicizmus Romantika
Előadó: Csabai János színművész-rendező Zene: Jelenik Vendel
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Népszerű kultúra és magaskultúra
REALIZMUS.
Jean-Jacques Rousseau ( )
Karácsonyi óhaj.
A magyar felvilágosodás irodalomból
A romantika irodalmából
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
A ROMANTIKA.
A 19. századi líra átalakulása
Felvilágosodás Bevezető óra.
Jung Károly: Dal a hazáról
Élt egyszer egy dombtetőn három fa
Ha Eljön Karácsony…..
Aranymetszés Zene és irodalom Készítette: Zsadony Dorina és Nagy Petra.
Igen. Igen Valóra válik a régi álom, Te leszel a hűséges párom Valóra válik a régi álom, Te leszel a hűséges párom. Mondj igent és tedd rá életed,
VÉDŐBÁSTYA hargitai fenyves erdők Csáki Tibor
A szentimentalizmus 8/B.
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
A romantika.
A magyar felvilágosodás
Építészettörténet.
Jean-Jacques Rousseau
A romantika.
Kertész Imre: Sorstalanság
Realizmus.
A megfelelés hegyét Hányszor megmásztam már, az évek során
Jézus, tiszta lényed nézve,
Dráma Irodalmi mű.
Csángó mise - Kacsika, Ahogyan a zarándokút nyíregyházi résztvevői látták, gondolták, megélték Homonyik Sándor: Föld és ég gyermekei.
Az Úrnak hála, tisztelet, Csak néki, senki másnak!
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Teremtő Istenünk, Hű alkotónk nekünk, Hallgass mi ránk! Hol éj van, s vak sötét, Ahol Te szent Igéd Fényét nem szórja szét Gyúljon világ! Dicséretek –
Szózat.
KARÁCSONYI GONDOLATOK , VERSEK
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
A felvilágosodás jellegzetes műfaja: a levélregény
Jöjj lelkünk drága fénye, Szívünk édes reménye!
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Kimondom már bátran: az Õ irgalma nélkül Semmit sem sem ér az életem.
Már keresztem vállra vettem, S érted mindent elhagyok.
A párában, a vízesés felett, Halványan, mint egy álom,
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Magyar reneszánsz Készítette : Szollár Péter.
Megújul a szívünk, megáldja életünk Ő, aki él. Alleluja!
A magyar felvilágosodás irodalma
18. század közepe – 19. század eleje
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
 A korszak a Fr. Forradalommal kezdődött  Kor jelszava: Merj gondolkodni!  a felvilágosodás magában foglalja a 17. század nagy részét, de:  mások.
(főműveik összehasonlítása)
A klasszicizmus
A romantika.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
JÓKAI MÓR EGY MAGYAR NÁBOB.
Előadás másolata:

Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné

Szentimentalizmus Az elnevezés a sentimental = érzelmes szóból származik. Fogalma: a felvilágosodás egyik stílusirányzatát jelöli ‒ a l8. század második felében. A romantika előkészítője.

Szemlélete: Az érzelmeket, a szív jogait állítják szembe mind a feudális előítéletekkel, mind a polgári társadalom túlzott racionalizmusával. Az egyén érzelmi lázadása ez a feudalizmus és az újonnan születő polgári társ.-ak kötöttségei ellen.

Szemlélete: A szentimentalizmus szembekerül a klasszicizmussal is: a józanság helyett az érzelmek elsőbbségét, közösség helyett az egyéniség önértékét vallja, s az „általános emberi” ideája helyett a nemzeti sajátosságokat részesíti előnyben.

„Ember és polgár…” … egysége megbomlott. Rousseau fedezte fel, hogy ellentét van az ember természeti mivolta és társadalmi mivolta között. Az ember: az egyén a maga vágyaival. A polgár: a társadalmi elvárások teljesítője, a közösség számára hasznos lény.

Jelszavai: Vissza a természethez, a természet szépségeihez, Vissza az érzelmekhez, Vissza a faluhoz, Vissza az egyszerű falusi emberhez, a paraszthoz.

Alkotási módja: Spontánul, ösztönösen alkotnak, ihlet után. Az ötleteket, az eredetiséget tisztelik, nem pedig a mesterségbeli tudást. Elvetik a szabályokat, érzelmeiket követik az alkotás során.

Jellemző műfajai: Csak az irodalomban hat. A műnemek közül a líra, a műfajok közt az elégia a legkedveltebb . Az epikában népszerű műfaj még a napló- és levélregény.

A napló- és levélregény Abélard és Heloiese „Én”- regények: E/1. személyben íródnak, és a személyiség, az egyén belső világa fejeződik ki bennük. Erősen lírai jellegűek. Rousseau: Az új Heloise

Goethe: Werther

Goethe: Werther

Kármán : Fanni hagyományai

Lírai művek, alkotók: Macpherson: Osszián dalai Csokonai Vitéz Mihány elégiái, pl. A tihanyi Ekhóhoz. Ingres: Osszián álma

Stílusjegyei lírában és epikában Hangnem: borongós (lemondó, sóvárgó, elvágyódó), Kifejezésmód: finomság, lágyság párosul érzelgősséggel és terjengősséggel. Tájai sajátosak. Egyszerre mesterkéltek és természetesek. A táj két funkciójú: a társadalomból, a civilizációból való kivonulás helye ill. a hős lélekállapotának is kifejezője.

Jean-Jacques Rousseau: “Immáron tudhatjátok mit értek szép tájon. Semmi esetre sem síkvidéket, ha még oly szép is. Nekem vízesések kellenek, sziklák, fenyvesek, sötét erdők, hegyek, meredek ösvények föl, le, mellettem pedig lehetőleg minél félelmesebb szakadékok.”

A tihanyi Ekhóhoz „Óh, Tihannak rijjadó leánya! Szállj ki szent hegyed közűl. Ím, kit a sors eddig annyit hánya, Partod ellenében ül. Itt a halvány holdnak fényén Jajgat és sír elpusztult reményén Egy magános árva szív. Egy magános árva szív.”

Stílusjegyei: A regények általában érzelmes történeteket adnak vissza. Tipikus szereplői: a reménytelen szerelmesek, akik a társadalmi vagy a vagyoni különbségek miatt nem lehetnek egymásé; A megsebzett lelkű s cselekvésképtelenné váló hősök némi vigaszt a természetben lelnek, végleges megnyugvást azonban csak a halálban találnak.

Vége