A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika 2007. június 13.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
A 43/2013. (XII. 29.) MNB rendelet, a pénz- és hitelpiaci szervezetek által a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő.
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
Helyi oktatásirányítás fejlesztése TÁMOP /
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Compliance Önálló Főosztály Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai az OTP Bankban Michnai András igazgató Budapest, április 16.
Tájékoztatás az EKOP-1.A.2 projektnek az OSAP összeállítására gyakorolt hatásáról Mag Kornélia OST február 24.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
EMLA Környezeti Mangement és Jog Egyesület, BME Management Szakkollégium Támogatók: Phare Access 2003 micro alap Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
A magyar háztartások fizetési szokásai
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
Éves tervezés a magyar bankszektorban
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Némethné Székely Edina
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
Némethné Székely Edina
Némethné Székely Edina
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
EBA STEP2 Az első pán-európai elszámolási rendszer a kisösszegű euró átutalások teljesítésére Bartha Lajos február 23.
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
Módszertani változások a fizetésimérleg-statisztikában szeptember Durucskó Mihály vezető statisztikai tanácsadó Fizetésimérleg-statisztika
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
2011. július 27. OST adminisztratív és hatósági nyilvántartások statisztikai célú felhasználását elősegítő munkabizottságának 1 Adminisztratív adatok statisztikai.
1 Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Dr. Tóth Róbert Jogi és Igazgatási Főosztály Szeptember 11.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
1 Tájékoztatási feladatok a központi bevallás-befizetés kapcsolatában.
Econet.hu Nyrt év jelentősebb eseményei I i alaptőke-emelés Est Média Group Kft. 70%-ának megszerzése /Pesti Est, Est.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
R29 Tőkebefektetések éves adatszolgáltatása
Jelentési kötelezettségek a szakfelügyeleti rendszerben Izbéki Jánosné Egészségügyi Igazgatási és Koordinációs Föosztály.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
A kamara jövőképe – lehetőségek és korlátok 1 Dr. Pál Tibor elnök.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Országos Statisztikai Tanács
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
„Alacsony képzettségűek és közfoglalkoztatottak képzése”
Országos Statisztikai Tanács
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
C_15.00 tábla Magyar Nemzeti Bank Pintér Csilla április 27.
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Tájékoztató a évi OSAP összeállításának előrehaladásáról
Adatszolgáltatói terhek csökkentése a külkereskedelmi statisztikában
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
Gyümölcsös ültetvények összeírása, 2017
Előadás másolata:

A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.

2 Áttekintés Miért szükséges a fizetésmérleg-statisztika adatgyűjtési rendszerének átalakítása? Az új adatgyűjtési rendszerre történő átállás ütemezése Mi várható 2008-ban?

3 A fizetési mérleg adatszolgáltatás jogszabályi kötelezettség Jegybanktörvény alapján: az MNB feladatai ellátásához statisztikai információkat gyűjt és hoz nyilvánosságra MNB elnöki rendelet írja elő az adatszolgáltatási kötelezettséget Az EU a tagországok számára adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő

4 A fizetésimérleg-statisztikák jelentősége A gazdaság egyik lényeges egyensúlyi mutatója Az ország megítélése és a befektetői döntések szempontjából kiemelt jelentőségű A fizetésimérleg-statisztikák az eurozónában is megőrzik fontosságukat

5 A jogi és statisztikai környezet változása Az Európai Parlament és a Tanács rendelete szerint 2002-óta csak a euro értékhatár fölötti átutalásokra írható elő jogcímmegadási kötelezettség a fizetésimérleg-statisztika céljára. A jövő perspektívája: bankrendszeren keresztüli pénzátutalásokra egyáltalán nem, vagy csak magas értékhatár felett lehet elrendelni adatszolgáltatást. Bővül a hazai bankrendszert elkerülő tranzakciók köre

6 MNB céljai A statisztikák minősége javuljon Az adatszolgáltatók terhei csökkenjenek Nemzetgazdasági szintű költséghatékonyság

7 Adatszolgáltatási kötelezettség változik Új adatgyűjtések, nem a banki átutalásokat figyeljük meg, nem kell jogcímet megadni Az átálláskor az adatszolgáltatóknál költségek merülnek fel és többleterőforrás szükséges Hosszabb távon IT fejlesztés mellett csökken az erőforrás-igény Az MNB minden segítséget megad az adatszolgáltatóknak (helpdesk, oktatás, személyes konzultációk)

8 Az új adatgyűjtési rendszerre való felkészülés A nemzetközi gyakorlat –Az angolszász országokban mindig is közvetlen megkérdezés történt. –A többi országban folyamatos az átállás pl.: Hollandia, Svédország, Dánia, Finnország, Ausztria –2006 végére a 27 tagország közül 10-nek új rendszere lett A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a statisztika előállításának össztársadalmi költségei csökkennek

9 A közvetlen megkérdezéseken alapuló fizetési mérleg kialakítása hosszú folyamat eredménye KSH adatgyűjtések eredményeinek beépítése már megvalósult: áruforgalom (2003), idegenforgalom (2005), szolgáltatások (2006) 2008-tól az MNB felé csak azt kell jelenteni, amit a KSH adatgyűjtései nem fednek le

10 Az átalakítás befejezése: MNB adatgyűjtések a pénzügyi mérlegre 2006 A kísérleti adatgyűjtés végrehajtása a kiválasztott reprezentatív adatszolgáltatókkal A kérdőívek és a kitöltési útmutatók véglegesítése

11 Az átalakítás mérföldkövei 2007 Február: az új adatszolgáltatásokra vonatkozó 3/2007. (II.21) MNB-rendelet kihirdetése. Hatálybalépés: január 1. Kísérleti adatszolgáltatások tesztelése Az új adatbefogadó és adatfeldolgozó informatikai rendszer tesztelése Az adatszolgáltatók és a referensek képzése, oktatása ( workshopok, e-learning, személyes konzultációk) 2008 Január: éles indulás

12 A 2008-tól érvényes adatszolgáltatások A gazdasági szereplők nem jogcímeket adnak meg átutalásaikról, hanem pénzügyi eszközeik állományairól és az azokat érintő tranzakcióikról jelentenek Új adatgyűjtések 6 fő témakör: –Viszonzatlan átutalások és eszmei, szellemi javak –Tőkebefektetések –Értékpapír befektetések –Pénzügyi derivatívák –Egyéb befektetések –Tájékoztató mérlegadatok

13 Kinek és milyen gyakran kell jelentenie 2008-tól? Havi jelentés: –az MNB áprilisában kijelölte és írásban értesítette a jelentésre kötelezett gazdasági szereplőket Negyedéves és éves gyakoriságú jelentés: –a gazdasági szereplő felelőssége, hogy az egyes témakörökhöz meghatározott értékhatárok (ld. következő előadás) alapján jelentési kötelezettségét felismerje és annak eleget tegyen –az MNB-rendeletben nevesített további adatszolgáltatók (MÁK, APEH stb.) Az érintett gazdasági szereplők számára az adatszolgáltatás kötelező

14 Összegzés Az adatszolgáltatás kötelező Az MNB célja, hogy a statisztikák minősége javuljon Nemzetgazdasági célú költséghatékonyság Partneri kapcsolat kialakítása az adatszolgáltatókkal

15 Köszönjük az együttműködést!