ÚJ ÜZLETI LEHETŐSÉGEK EURÓPÁBAN Az energiagazdálkodás és a környezetvédelem helyzete Romániában Előkészületek az Európai Unióhoz való csatlakozásra BERNÁDT.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Advertisements

A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Az új épületenergetikai szabályozás
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Kibékíthető ellentétek? Környezetvédelmi osztályvezető
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
A környezetirányítás jogszabályi háttere
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Zalaegerszeg december 13.
Környezeti kármentesítés a DUNAFERR Kokszolómű területén KIOP F /2/ Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt. Környezetvédelmi.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Vasútszabályozási Osztály
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Magyar jogszabály évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról Forrás:
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Levegőtisztaság védelme
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Az NKP II. ( ) hulladékgazdálkodási céljainak megvalósulása Markó Csaba Környezetgazdasági Főosztály.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Seite Az újrahasználat jogi keretfeltételei Ausztriában.
„Az Országos Környezetvédelmi Tanács (OKT) napirendjén lévő, az ipart érintő aktuális kérdések” Előadó: Fekete-Nagyné Török Judit OKT gazdasági oldal tagja.
Érd, június 7. Tájékoztató az EUSDR előrehaladásáról (A vizek minőségének javítása és fenntartása) Dr. Perger László.
Levegőminőség-védelem – hazai helyzet. Legfőbb szennyezőforrások Közlekedés (> 50%) Energia szektor ( 30%) Ipar (20%)
A kémiai biztonságról közérthetően
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Előadás másolata:

ÚJ ÜZLETI LEHETŐSÉGEK EURÓPÁBAN Az energiagazdálkodás és a környezetvédelem helyzete Romániában Előkészületek az Európai Unióhoz való csatlakozásra BERNÁDT ZELMA osztályvezető Hargita Megyei Környezetvédelmi Ügynökség, Csíkszereda BUDAPEST 2006 június 6

I. Általános adatok II. Jelenleg aktuális környezetvédelmi problémák rövid áttekintése III. A környezetvédelmi jogalkotás helyzete az EU csatlakozás előtt IV.Célok és prioritások a Környezeti Operativ Program tervezet szerint VI. Információforrások Tartalom

I. Általános adatok Terület: km 2 – 13. hely Európában Lakosság: 21,7 millió ( évi adat)

Az energiapolitika hosszú és középtávú céljai A biztonságos energiaellátás bővítése A gazdasági versenyképesség növelése A környezetre gyakorolt hatás csökkentése

Általános adatok- folytatás  Intézményrendszer Környezet és Vízügyi Minisztérium KÖRNYEZETVÉDELMI FŐOSZTÁLY Országos Környezetvédelmi Ügynökség 459/2005 Kormányrendelet DUNA DELTA Bioszféra Rezervátum Gondnokság Országos Környezetvédelmi Őrség 8 Regionális Környezet- védelmi Ügynökség Közreműködő Szervezet - KOP 42 megyei Környezet- védelmi Ügynökség 8 Regionális Biztosi Hivatal 42 megyei Biztosi Hivatal Ellenőrzési hatáskör!!!! A Regionális Ügynökség hatáskörébe tartozó engedélyezés esetén Adatszolgáltatás

Általános adatok- folytatás SZABÁLYOZÁSI ELJÁRÁS ( 195/2005 Sürgösségi Kormányrendelet a környezet védelmének általános szabályairól - hatályba lépett 2006 január 30–án) A hatáskörrel rendelkező környezetvédelmi hatóságok vezetik ( irányítják) az engedélyezési eljárást és a jogszabályokban rögzített eljárások alapján:  környezetvédelmi beleegyezést ( acord de mediu)  környezetvédelmi működési engedélyt ( autorizaţie de mediu)/egységes környezethasználati engedélyt (autorizaţie integrată de mediu)  környezetvédelmi véleményezést ( aviz de mediu pentru stabilirea obligatiilor de mediu) adnak ki. -Környezetvédelmi beleegyezés – olyan tervekre amelyek a környezetre jelentős hatást gyakorló új létesítmény vagy tevékenység telepítésére, megvalósítására, a már meglévők jelentős bővítésére, felhagyására vonatkoznak – előfeltétele a környezeti hatástanulmány elkészítése - az engedélyezési eljárás egyidejűleg valósul meg az építésügyi eljárás keretében más hatósági engedélyekkel. -Környezetvédelmi működési engedély – a környezetre potenciálisan jelentős hatást gyakorló létező tevékenység működtetéséhez vagy új tevékenység elindításához szükséges: - ha a létező tevékenység a környezetvédelmi követelményeknek nem felel meg, környezetvédelmi felülvizsgálatot kell végezni (+ környezeti kockázatbecslés). - konformálási programok -Egységes környezethasználati engedély – IPPC tevékenységek létesítésére és működésére - Környezetvédelmi véleményezés a környezetvédelmi kötelezettségek megállapítására – tranzakciók, csődeljárás, feszámolási eljárás és végelszámolás, a tevékenység beszüntetése esetén – környezeti felülvizsgálat – konformálási program – a szerződésnek a környezet helyreállítására vonatkozó kötelezettségeket magába foglaló záradéka nyilvános

II. Jelenleg aktuális környezetvédelmi problémák rövid áttekintése 157/2005 törvénnyel ratifikált EU - s Csatlakozási Szerződésben a környezetvédelem területén felvállalt kötelezettségek alapján meghatározott, megoldandó problémák – Intézkedési terv /2006 év Kötelezettségek a ratifikált egyezmények valamint az ezekhez kapcsolódó jegyzőkönyvek alapján A évi környezetállapotra vonatkozó jelentés alapján

II. folytatás II. 1. A levegőtisztaságvédelem és éghajlatváltozás I.1. SZENNYEZŐANYAG EMISSZIÓ Forrás: Országos Légkörvédelmi Stratégia

Légszennyezett zónák Forrás: Környezetállapotra vonatkozó jelentés 2004 Régió 1. – merkaptán, fenol, klór, sósav Régió 2. – SO 2, NO x, PM 10, VOC Régió 3. – NH 3 Régió 4. - PM 10, ülepedő por Régió 5. - SO 2, NOx, ülepedő por, PM 10 Régió 6. – SO 2, Pb, Cd Régió 7. - SO 2, Pb, Cd, PM 10, NH 3

Kötelezettségek a ratifikált egyezmények valamint az ezekhez kapcsolódó jegyzőkönyvek alapján - folytatás Genfi Egyezmény az országhatárokon átterjedő légszennyező anyagoknak a környezetre és az emberi egészségre gyakorolt káros hatásainak kivédésére és a kapcsolodó jegyzőkönyvek beleértve a savasodás, az eutrofizáció és a talaj közeli ózon csökkentéséről szóló Göteborgi Jegyzőkönyvet is. Forrás: Országos Statisztikai Hivatal

folytatás Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásainak csökkentése – Kiotói Jegyzőkönyv - 8% -al periódusban 1989 –es értékhez viszonyítva ( 2003/87/EK írányelv) -felbecsült többlet CO2 egyenérték/év : millió tonna Létesítmény 390 Energiater- melés Fémek termelése és feldolgozása Ásványipar Egyébb tevékenységek

folytatás 1 RÉGIÓ 2 RÉGIÓ 3 RÉGIÓ 4 RÉGIÓ

folytatás 5 RÉGIÓ 6 RÉGIÓ 7 RÉGIÓ 8 RÉGIÓ

A NAGY HŐTELJESÍTMÉNYŰ TÜZELŐBERENDEZÉSEK MŰKÖDÉSI FELTÉTELEIRE ÉS LÉGSZENNYEZŐ ANYAGAINAK KIBOCSÁTÁSI HATÁRÉRTÉKEIRE vonatkozó 2001/80 /EK irányelv követelményeinek megvalósítása Átmeneti mentesség 174 ( ) 7 megfelel 157 nem felel meg 10 felszámolódik 77 átmeneti mentesség SO2, NOx, por átmeneti mentesség 500 MWt NOx

folytatás II.2. Vízvédelem és vízgazdálkodás II.2.a. Szennyezőanyag kibocsátás Kibocsátott víztérfogat:3854,16 mil. m 3 /év – ebből 2098,71 mil. m 3 /év (54,5%) szennyvíz kezelést igényel.  28,8% megfelelően kezelt  42% elégtelenül kezelt  29,2% kezeletlen

folytatás 2609 agglomeráció > 2000 LE – 340 szennyvízkezelő Forrás: Csatlakozási Szerződés – 22. fejezet MEDIU CONF –RO 40/04ADD3

folytatás 2000 LE fölötti agglomerációk Forrás: Csatlakozási Szerződés – 22. fejezet MEDIU CONF –RO 40/04ADD3

Folytatás – Az agglomerációk régiókénti eloszlása Forrás : KOP tervezet 2006

Folytatás A terhelés eloszlása a létező csatornahálózat és szenyvízkezelő telepek esetén jelentős beruházások szükségessége a csatornahálózat felújítására, bővítésére, szennyvízkezelő telepek létesítésére (>10000 LE - N, P) 352/2005 Kormányrendelet – Románia egész terület érzékeny terület Forrás : KOP tervezet 2006

Folytatás II.2.b. Folyóvízek minősége 2004 –ben km monitorizált – 633 mérőpont Forrás : Starea mediului in anul 2004 –cap.3.

Folytatás Forrás: Starea mediului in 2004 –cap.3.

folytatás 91/271/EGK Tanácsi irányelv követelményeinek teljesítésére (a települési szennyvízkezelés) átmeneti mentesség 2018 –ig – 9,5 miliárd Euro, ebből  5,7 miliárd euro szennyvízkezelő telepek  3,8 miliárd euro gyűjtőrendszerek kiépítése

folytatás Árvizek – gyakorisága és nagysága megnőtt Okok: klímaváltozás, engedély nélküli építmények az árterületeken, engedélyezetlen erdőkitermelések Legveszélyezetebb zónák: Körös, Szamos, Maros, Küküllők, Temes, Olt, Arges vízgyűjtőkben Forrás: ROMÁN VIZEK – Országos Gondnokság

II. Folytatás II.3. Hulladékgazdálkodás  A keletkezett hulladék mennyisége 1998 – 2004., (bányászati tevékenységből származó hulladék kivételével) millió tonna Települési hulladék 6,778,078,968,829,588,43 Termelési hulladék ,2524,530,54 Forrás: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului (ICIM) Institutul Naţional de Statistică, Rezultatele anchetei statistice pilot asupra deşeurilor, noiembrie 2004

II. Folytatás A 2003 –ban keletkezett települési hulladék Hulladék típus Keletkezett (x 1000 tonna) Hasznosított (x 1000 tonna) Ártalmatlanított (x 1000 tonna) Begyűjtött háztartási és azzal együtt kezelhető hulladék 5.043,84513, ,603 Településiszennyvíz – iszap 1.573,71576, ,931 Építési és bontási hulladék 247,2862,253245,033 Nem begyűjtött hulladék (becslés a képződési mutatók alapján) 1.570,4710 Összmennyiség 8.435,31792, ,038

II. Folytatás A háztartási hulladék összetétele Forrás: Institutul Naţional de Statistică, Rezultatele anchetei statistice pilot privind deşeurilor, noiembrie 2004

II. Folytatás a települési hulladékok összetételében 20% nemszennyezett hulladék kerülhetne hasznosításra A szelektív gyűjtések keretében csupán 2% -a hasznosítódott, 98% hulladéklerakókban ártalmatlanítódott.

II. Folytatás Összesen 267 települési hulladéklerakó (2004–es felmérés) 16 lerakó megfelel a követelményeknek ( 1999/31/CE irányelv) – 2006 dec. 31-ig 238 lerakó nem felel meg a követelményeknek - beszünteti a működést 2017 július 16. a 349/2005 Kormányrendeletben meghatározott ütemterv szerint lerakó ( kb.429 ha.) 2009 jul. 16-ig megszünteti a működést lerakó (kb.301 ha.) 2009 július 16. és 2017 július 16. között beszünteti a működést 13 lerakó - a lerakás 2003 – 2004-ben megszűnt 2686 települési hulladéklerakó 1 ha alatti területtel – –ig bezárni és rekultiválni –OHG terv szerint – hulladéklerakó szükséges – t/év kapacitással –Regionális Hulladékgazdálkodási Tervek – tervezet formában megvalósítva

II. Folytatás A termelési hulladék 2003 –ban: 30,5 millió tonna millió tonna bányászati tevékenységből származó hulladék A termelési hulladék:  13%-át az energetikai iparból származó hulladék  17%-át a fémkohászati hulladék  10 %-át az élelmiszeripari hulladék  27% -át a vegyipari/petrokémiai hulladék  33 %-át más termelő tevékenység adja

II. Folytatás A termelési hulladék: 30% hasznosítódott 70 % ártalmatlanítódott lerakókban vagy égetéssel 96 %-a az ártalmatlanított mennyiségnek lerakókban történt  169 lerakó – területe 3034,2 ha  51 veszélyeshulladék - lerakó  116 nem veszélyeshulladék – lerakó  2 inerthulladék – lerakó, ebből 15 megfelelő 4 lerakó a követelményeknek megfelelő lesz 2009 július 16 –ig 150 beszünteti a működést 2013 december 31-ig a 349/2005 Kormányrendeletben meghatározott ütemterv szerint

II. Folytatás Hulladékártalmatlanítás égetéssel tonna ( 4% az ártalmatlanított mennyiségnek) termelési hulladék került ártalmatlanításra hulladékégető és hulladékegyüttégető művekben 7 hulladékégető saját veszélyeshulladék égetésre 4 hulladékégető veszélyeshulladékok égetésre 346 hulladékégető az egészségügyi hulladékoknak ( 30%- a a veszélyes hulladékoknak)* december 31–ig beszüntetik a működésüket Leszennyezett területek problémája – leltár készítés folyamatban a régi, nem rekultivált lerakókról (tisztázatlan jogi helyzet)

II. Folytatás  A 94/62/EK irányelv (2004/12/EK irányelv módosításával) rendelkezéseitől eltérve, december 31-ig Románia a következő közbenső célkitűzésekkel teljesíti a hasznosítási és újrafeldolgozási követelményeket a csomagolóanyagok tekintetében: - teljes hasznosított mennyiség aránya: tömeg szerint mért 32% 2006 –ra, 34% 2007-re, 40% 2008-ra és 45% 2009-ra, 48% 2010 –re, 53% 2011 –re, 57% 2012 –re - teljes újrafeldolgozott mennyiség aránya: tömeg szerint mért 26% 2006 –ra, 28% 2007-re, 33% 2008-ra és 38% 2009-re, 42% 2010 –re, 46% 2011 –re, 50% 2012 –re - a műanyagok újrafeldolgozása: tömeg szerint mért 8 % ra, 10% 2007-re, 11% 2008-ra és 12% 2009-re; 14% 2010 –re - a műanyagnak műanyagkénti újrafeldolgozása: tömeg szerint mért 16% 2011 –re, 18% 2012 –re - az üveg újrafeldolgozása: tömeg szerint mért 21 % ra, 22% 2007-re, 32% 2008-ra és 38% 2009-re; 44% 2010 –re, 48% 2011 –re, 54% 2012 –re - a fa újrafeldolgozása: tömeg szerint mért 4 % ra, 5% 2007-re, 7% 2008-ra, 9% 2009-re; 12% 2010 –re

II. Folytatás  A 2002/96/EK irányelv (2003/108/EK irányelv modósításával) rendelkezéseitől eltérve, december 31-ig Románia a következő célkitűzéseket kell hogy teljesítse az elektromos és elektronikai berendzések hulladékainak a kezelésére, hasznosítására vonatkozóan : - évente és lakosonként átlagban legalább négy kilogramm magánháztartásból származó elektromos és elektronikus berendezés hulladékának szelektív összegyűjtése - a 7. cikk (2)-ben foglalt hasznosítási arány, valamint az alkatrészek, alapanyagok és anyagok újrafelhasználása és újrahasznosítása arányának megvalósítása

EU KONFORM TELEPÜLÉSIHULLADÉK LERAKÓK ÉS INTEGRÁLT HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI PROJEKTEK 2006

Létező és tervezett hulladék együttégető és égető berendezések Instalatii care incinereaza propriile deseuri periculoase Instalatii care incinereaza deseuri periculoase pentru terti Instalatii pentru co-incinerare Proiecte pentru instalatii de incinerare

III. A környezetvédelmi jogalkotás helyzete az EU csatlakozás előtt Románia nagyrészt (7 kivétellel) jogharmonizálta az EU környezetvédelemmel kapcsolatos jogszabályait

III. Hiányosságok Horizontális jogszabályok területén /35/EK irányelv a környezeti felelősségről Genetikailag módosított szervezetek területén -90/219/EGK irányelv a genetikailag módosított mikroorganizmusok zárt rendszerű felhasználásáról a 98/81EGK módosítással - 98/8/EK irányelv a biocid termékek forgalmazásáról Megjegyzés: - a törvényjavaslat elkészítésének határideje 2006 december - Munka alatt az Egészségügyi Minisztériumnál

folytatás 1946/2003/EK rendelet a géntechnológiával módosított szervezetek országhatárokat átlépő szállításáról A genetikailag módosított élelmiszerekre és takarmányokra vonatkozó 1829/2003/EK rendelet A 259/93/EGK RENDELET az Európai Közösségen belüli, az oda irányuló és az onnan kifelé történő hulladékszállítás felügyeletéről és ellenőrzéséről –az EU csatlakozás után 2004/107/EK irányelv a környezeti levegőben található arzénről, kadmiumról, higanyról, nikkelről és policiklusos aromás szénhidrogénekről

IV. Célok és prioritások a Környezeti Operativ Program 2006 márciusi változattervezete szerint I.A KOP specifikus céljai a 2007 – 2013 időszakra: - EU –s követelményeket kielégítő víz- és szennyvízkezelési rendszerekkel ellátott lakosság arányának növelése 2015 –ig - A talaj minőség javítása 30 megyében 2015 –ig - megfelelő hulladékkezelési rendszerek kialakításával - az örökölt leszennyezett területek helyreállításával - A jelentősen leszennyezett települések régi távfűtőműveinek környezetre gyakorolt negativ hatásának csökkentése 2015 –ig - Természeti értékvédelem és megőrzés a NATURA 2000 hálózat Megvalósításával - A természeti katasztrófák kockázatának csökkentése megelőző intézkedések megvalósításával a legérzékenyebb zónákban ig

IV. A célokhoz kapcsolódó fejlesztési tengelyek 1.prioritási tengely: A víz és szennyvízkezelési rendszerek kibővítése és korszerűsítése 2.prioritási tengely: Integrált hulladékgazdálkodási rendszerek kiépítése, leszennyezett területek helyreállítása 3 prioritási tengely: A települési hőellátórendszerek korszerűsítése a kijelölt elsődleges zónákban 4. prioritási tengely: Megfelelő managementrendszerek kialakítása a természetvédelmi területeken ( természeti értékeink jól kezelése) 5. prioritási tengely: Megfelelő infrastruktúra kialakítása a természeti katasztrófák megelőzésére a legveszélyeztetettebb övezetekben 6. prioritási tengely: Technikai segítségnyújtás

IV. KOP - folytatás KOP költségvetése a 2007 – 2013 periódusra: ~ 4,900 milliárd Euro,  3,960 milliárd Euro – EU-s alapokból  940 millió Euro – a nemzeti költségvetésből

3 prioritási tengely: A települési hőellátórendszerek korszerűsítése a kijelölt elsődleges zónákban ( környezetbarát energetikai fejlesztések) 1. Közép és hosszú távú regionális fűtési stratégiákra alapozó beruházások, amelyek - az energiahordozó forrásszerkezet befolyásolására: a hagyományos energia források felől a megújuló források ill. a más módon nem hasznosítható hulladékok irányában való elmozdulás elősegítésére (2011-ig 5,75% az összüzemanyagból bio –üzemanyag, 8 KT – tonna/év biodiesel és bioetanol előállítására szándék) - az energiafelhasználás hatékonyságát szolgáló eszközrendszer kialakítására irányulnak a termelési és a fogyasztói szférában egyaránt 2*. A nagy tüzelőberendezések korszerűsítésére irányuló beruházások ( ajánlott műveletek: BAT bevezetése, salaklerakók rehabilitációja, hőelosztóhálózat korszerűsítése) – az energiahatékonyságra a Versenyképességre vonatkozó Operativ Program keretében A beruházás tulajdonosa a közszféra, önkormányzatok, közszolgáltatást működtetők

3 prioritási tengely: - folytatás 3. "Fűtési rendszerek 2004 – 2009 – minőség és hatékonyság „ - kormányprogram kiegészítésére is vonatkozó bizonyos beruházások E program célja: - Az elsődleges hőenergiahordozók használatának csökkentése 10 millió Gkal/év évhez viszonyítva - a távhőellátás hatásfoka legkevesebb 80% legyen -a távfűtés valamint melegvíz elosztóhálózatainak energia-hatékony korszerűsítése ( mérőműszerek felszerelése a termelt és fogyasztott energia követésére) Köz- és lakóépületek energia megtakarítást, energiahatékonyságot szolgáló korszerűsítése nyílászárók cseréjével, jobb szigeteléssel ( nem KOP!!) A program felbecsült beruházási értéke ,4 millió lej Jogi szabályok a távhőellátás területén: 73/2002 Kormányrendelet ( Ordonanta Guvernului) - A hőenergiát termelő és elosztó rendszerek felépítése Romániában 882/2004 Kormányrendelet ( Hotararea Guvernului) – A települések hőenergiájának távfűtéssel való biztosítására vonatkozó nemzeti stratégia

3 prioritási tengely: - folytatás

V. Tájékoztatás, információforrások Hasznos weboldalak: – Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium – Országos Környezetvédelmi Ügynökség – Környezetvédelmi Alap – Gazdasági és Kereskedelmi Minisztérium – A Román Kormány

Köszönöm a figyelmet ! ( Kérdések?)