A. Puskin szintetizáló életműve

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A romantika.
Advertisements

Steven Saylor texasi születés ű, amerikai író történész diploma, ókortudományi érdekl ő dés mindig regényírónak készült, nem akart kutató vagy akadémikus.
Történeti episztemológia
Orosz realizmus Összefoglalás.
Puskin: Anyegin.
A romantika Magyarországon
Klasszicizmus Romantika
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
Orosz realizmus ELŐZMÉNYEK:
REALIZMUS.
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
A MESTER ÉS MARGARITA.
A 19. századi líra átalakulása
Puskin 8/B.
A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
A romantika.
Puskin: Anyegin.
Realizmus.
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Puskin 26/B.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Romantika.
Az orosz kultúra jellegzetessége
Kulturológia története III.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Életmű – életút állomásai szerint: Líceumi korszak (1813–1817) Pétervári korszak (1817–1820) A déli száműzetés (1820–1824) Mihajlovszkoe (1824–1826) A.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A 18. századi orosz irodalom Русская литература XVIII века.
A versmérték és a műfaj összekapcsolása „Nemek” szerinti hierarchia: Líra Melosz (zene) Dráma II. A műfajok rendszere Жанровая система.
A 18. századi orosz irodalom
Társadalmi mozgalmak és ideológiák. 18. század  Az állam és a hatalom domináns szerepe  A nemesség társadalmi erővé szerveződése: 1. Kegyencek és oligarchák.
orosz építészet a 19. században
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
SZÉCHENYI ALKOTÁSAI.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A romantika művészetfelfogása
A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA MOZGALMAK ÉS ESZMÉK A XIX. SZÁZADBAN
Алексеев Федор Яковлевич: Красная площадь в Москве
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Az orosz kultúra története 2.
Általános tendenciák század második felének orosz lírája Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850)  A versritmus és -stílus megújhodása.
M. Lermontov. A romantika a realizmus általi maghaladása Gogol életművében – az orosz irodalom fejlődését meghatározó tényezője Esték egy gyikanykai tanyán.
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
A 18. századi orosz irodalom
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
18. – 19. századforduló orosz irodalma
A 18. századi orosz irodalom
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
A 18. századi orosz irodalom
A 18. századi orosz irodalom
A romantika.
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Az orosz romantika 2. Русский романтизм.
Romantika és realizmus
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
A 19. század második felének orosz irodalma
A 18. századi orosz irodalom
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Az orosz romantika 2. Русский романтизм 2..
A pétervári mítosz 2..
Előadás másolata:

A. Puskin szintetizáló életműve

Puskin életművének első korszaka (1813–20) A különböző hagyományok, stílusok és műfajok alkotói módon történő elsajátítása és a „mesterekkel” való vetélkedés. A dekabrista eszmék hatása Ruszlán és Ludmila (Руслан и Людмила, 1817–1820, 1828): különböző összeférhetetlen műfaji-stiláris töredékek kontrasztív egymásmellettisége, a műfajiság elvére irányuló irónia, a játékosan erotikus, heroikus és magasztosan lírai intonációk egyvelege  Anyegin-ben kiteljesedő narratív szerkezetek

Puskin romantikus korszaka A romantikus poémák: A kaukázusi fogoly (1820-21) Кавказский пленник A bahcsiszeráji szökőkút (1821-23) Бахчисарайский фонтан Vjazemszkij előszavával: A kiadó és … a klasszikus beszélgetése (1824) Вяземский: Разговор между издателем и классиком с Выборгской стороны или c Васильевского острова Cigányok (1824) Цыганы A romantikus poémák poétikája a byron-i impulzus („keleti poémák”), a romantikus poéma szerveződése: az elégiai életérzés és hős beoltása az epikus formába, a valóság ábrázolása a hős szubjektív lírai szemléletén át, amellyel az elbeszélő azonosul érzelmileg, a „kor hőséhez” való viszony: a „nép” megítélésén keresztül (Cigányok) ironikus megvilágításban  Jevgenij Anyegin

Jevgenij Anyegin (1824–30) A regény jelentősége: új szüzsé, új műfaj, új hőstípus, a regényszó új értelmezése (az irodalmi szöveg fogalmának átalakulása) A megelőző irodalmi hagyományok (saját műveié is) szintézise és meghaladása A költői struktúra elemei: intonációváltások, szemszögekkel való játék, asszociációk, reminiszcenciák és idézetek rendszere, a szerzői irónia, Anyegin mint az orosz regény típusának modellje

Népiesség és történelmiség Puskin műveiben (1820-as évek második fele –1830-as évek eleje) Objektivitás iránti igény: A drámai forma megjelenése a „shakespeare-i” személet és a nép történelmi szerepe Borisz Godunov történelmi-politikai drámában (1825, megj. 1831) A puskini historizmus szakaszai: Poltava (1829), a történetírás, A kapitány lánya (1833–36) Капитанская дочка A rézlovas (1833, megj. 1837) Медный всадник Az orosz történelem paradoxonja: három mozgató ereje: a Hatalom, az európaizált művelt nemesség és a nép: mind rebellis / lázongó, de ellentétes érdekek vezérlik ezeknek az erőknek az aránya a történelemben. Puskin 1830-as években írt műveinek képi rendszere / „mitológiája”: tomboló / pusztító kozmikus, természeti, emberfeletti / irracionális erők (vihar, tűz, áradás, pestis stb.), amelyek még a lázadással is asszociálnak, mindegyik költőisége, szobrok, oszlopok, emlékművek, az ember – áldozat vagy / és hős, a művek szüzséje – mindegyik erő kilépése a rá jellemző állapotból.

Az antinómiák kora Эпоха антиномического мирообраза Puskin öröksége Наследие Пушкина Az antinómiák kora Эпоха антиномического мирообраза

Puskin öröksége Наследие Пушкина

A „felesleges ember” szociokulturális és irodalmi típusa Тип лишнего человека как социокультурное и литературное явление F. M. Dosztojevszkij, Néhány magyarázó szó az alábbiakban következő Puskin-beszéd kapcsán. Ф. М. Достоевский, Объяснительное слово по поводу печатаемой ниже речи о Пушкине (1880) A szociokulturális aspektus Az ideológiai aspektus Az irodalomtörténeti aspektus: Csackij (A. Gribojedov, Az ész bajjal jár) Anyegin, Pecsorin az 1840-es nemzedék: Beltov, Alekszandr Adujev, Rugyin, Lavreckij (Herzen, Ki a bűnös?, Goncsarov, Mindennapi történet, Turgenyev, Rugyin, Nemesi fészek), Turgenyev Hamlet-je Oblomov (Goncsarov) A „felesleges ember” örökösei (Dosztojevszkij, Tolsztoj, Csehov)

A regénypoétikai aspektus: az „útban lévőség” állapota: otthontalanság, „árvaság”, utazás, helykeresés mint tevékenységek / „kalandok” sora az alak felépítésének szerkezete: előtörténet, nevelés, „egy nap története”… a „földrajza”: Pétervár – Moszkva – birtok / „nemesi fészek” szerelem utolsó mentsvárként

A realizmus kialakulásának a korszaka 1830-as évek második fele - 1840-es évek nagyobbik része: A realizmus kialakulásának a korszaka M. Ju. Lermontov Ny. V. Gogol V. G. Belinszkij kritikusi tevékenységének és az orosz kritika nagy korszakának a kezdete, a „naturális” iskola kialakulása натуральная школа a „kis ember” szociokulturális és irodalmi típusának kialakulása Puskinnál, Gogolnál és a „naturális” iskola íróinál социокультурный тип маленького человека в произведениях Пушкина, Гоголя и писателей натуральной школы a „pétervári szöveg” és mítosz kialakulása петербургский текст и миф

A szlavofil és a nyugatos irányzatok (ideológia / történelemfilozófia) идеологические направления: славянофильство / западничество (славянофилы / западники) P. Csaadajev, 1. filozófiai levél (1829-31, 1836) П. Я. Чаадаев, Философические письма к даме A. Homjakov, A régiről és az újról (1839) А. С. Хомяков, О старом и новом I. Kirejevszkij, Válasz A. Sz. Homjakovnak И. В. Киреевский, В ответ А. С. Хомякову (1839) Oroszország vs. Nyugat / Európa Az orosz történelmi út : közös európai vs. külön/ös Péter előtti Oroszország vs. Oroszország pétervári korszaka (a „régi” vs. az „új”) Moszkva vs. Pétervár („igazhitűség” vs. katolicizmus) Hit vs. racionalizmus / kritika Közösségi szellem vs. individualizmus Общинность / соборность vs. индивидуализм

1850-es évektől Az orosz irodalom „öntudata” / az orosz társadalom lelkiismerete nyugatos vs. szlavofil kritika 1840-es: Belinszkij, Herzen, Nyekraszov, 1850-es: V. Botkin, P. Annyenkov В. Боткин, П. Анненков // I. Kirejevszkij, A. Homjakov, K. Akszakov И. Киреевский, А.Хомяков, К. Аксаков  1850-es: „organikus” kritika: A. Grigorjev, органическая критика: А. Григорьев 1860: „talajosság”: Ny. Sztrahov, Dosztojevszkij) почвенничество: Н. Страхов, Ф. Достоевский „puskini” vs. „gogoli” irányzat, пушкинское / гоголевское направление „tiszta” művészet vs. társadalmilag elkötelezett művészet „чистое” искусство / критическое направление

Az életrajziság биографизм irodalomtörténeti gondolkodás, V. Druzsinyin, A gogoli korszak kritikája és a hozzá fűződő viszonyaink (1855) // Ny. Csernisevszkij, Az orosz irodalom gogoli korszakának áttekintése (1856) В. Дружинин, Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения. // Н.Чернышевский, Очерки гоголевского периода русской литературы V. Druzsinyin, A. Sz. Puskin és műveinek legutóbbi kiadása (1856), P. Annyenkov, A szépirodalmi művek társadalmi jelentőségéről (1856), ua., Anyagok A. Sz. Puskin életrajzához (1855) – a 7 kötetes Puskin- művek kiadásának első kötete // Ny. Dobroljubov, A. Sz. Puskin (1856) В. Дружинин, А. С. Пушкин и последнее издание его произведений, П. Анненков, О значении художественных произведений для общества, его же: Материалы для биографии А. С. Пушкина // Н. Добролюбов, А. С. Пушкин Az életrajziság биографизм irodalomtörténeti gondolkodás, az irodalmi hős sorsának felépítése, a memoár-irodalom (L. Tolsztoj, A. Herzen) мемуарная литература

Az irodalomtudomány születése 1850-60: a mitológiai iskola (F. Buszlaev, A. Afanaszjev) a kultúratörténeti iskola (A. Pipin) a komparatisztikai irányzat (Alekszandr és Alekszej Veszelovszkije) a pszichológiai irányzat (A. Potyebnya) 1880. – Puskin-emlékmű felavatásának ünnepélye – az ellentétek feloldásának kísérlete: Dosztojevszkij, Turgenyev és Ivan Akszakov beszédei. Puskin mint az orosz nép össz-emberségének és egyetemességének megtestesítője.

1840–80-as évek : Az orosz klasszikus regény kora a regény műfajának kialakulása F. M. Dosztojevszkij, A. I. Herzen, Ф. М. Достоевский, А. И. Герцен I. A. Goncsarov, I. Sz. Turgenyev И. А. Гончаров, И. С. Тургенев, és L. Ny. Tolsztoj életművében, Л. Н. Толстой  1880-as évektől – a kispróza (novella, elbeszélés, példázat) előretörése (narodnyik-írók, A. Csehov, L. Tolsztoj), próza és líra: a „másodrangú” („másodrendű”) költők „русские второстепенные поэты” (F. Tyutcsev, Ny. Nyekraszov, Ny. Ogarjov, A. Fet, stb.) 1860-as: az orosz dráma (I. Turgenyev, A. Osztrovszkij)  A. Csehov, 1880-as évektől – az orosz modernizmus  az orosz költészet „ezüstkora”

Képek forrásai Источники иллюстраций http://www.hrono.ru/text/2003/lebed0311.html A. Sz. Puskin, Önarckép (1823) http://www.aleksandrpushkin.net.ru/galery/big/1.jpg A. Sz. Puskin, Önarckép (1827-30) http://www.sovsekretno.ru/app/image/2004/02/10/040203141629b.jpg A. Puskin, Puskin és Anyegin. Illusztráció-tervezet a regény 1. fejezetének különkiadásához, 1824. http://www.glazunov.ru/378.htm И. И. Глазунов, Вклад народов СССР в мировую культуру // I. Glazunov, A Szovjetunió népeinek hozzájárulása a világkultúrához (részlet) http://antology.igrunov.ru/images/chaadaev.jpg P. Ja. Csaadajev http://www.screen.ru/school/litmemory/pushkinstr.htm Открытие памятника А. С. Пушкину в Москве. Рисунок художника Н. Чехова. // Ny. Csehov, A Puskin-emlékmű avatása Moszkvában (1880)