Márton Szabó PRODUCER ORGANISATIONS IN THE FRUIT AND VEGETABLE SECTOR JUNE 27, 2011 GÖDÖLLŐ JUNE 27, 2011 GÖDÖLLŐ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

Bevezető Innovációs területek S+S Epilógus. pptPlex Section Divider Bevezető The slides after this divider will be grouped into a section and given the.
A majorsági projektet támogatja a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány és az FSZK. A MAJORSÁG működésével támogatja a felnőtt autisták munkahelyének.
© 2011 IBM Corporation profit + admin = asl. © 2011 IBM Corporation APPLICATION SPECIFIC LICENSING *Certain countries may be excluded based on IBM's exclusive.
Mobile Voice Communication Project Review •Cooperating partners: Cisco and T- Mobile, HTTP Foundation •Aim: new course on Cisco WLAN and Mobile.
Tester Developer Architect Project Manager Business Analyst Designer Database Professional.
Nyereményjátékok és a Facebook - aki mer, az nyer!?”
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Richter Elek Technikai terméktámogatási felelős Microsoft Magyarország.
© 2008 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco ConfidentialPresentation_ID 1 Üzleti Megoldások a KKV szegmens számára Cisco partner nap 2009 április.
"Shoes on the Danube Bank” "נעליים בטיילת הדנובה"
Optikai sugázrás hatása az emberi bőrre és szemre
Remembering 2009 The Events of the 140 th Anniversary of Establishing and 50 th Anniversary of Reestablishing Diplomatic Relations between Hungary and.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
Hungary In the heart of Europe for over 1100 years Member of the European Union since May 2004 Citizenship: 10 million Economic Importance.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
„ Bottom-up” cluster development and cooperation in Hungary Hungarian Confederation of Clusters and Networks Conference on cluster-cooperation in the V4.
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency Gábor Vámosi Managing director.
Busch-Hungária Kft. Overview.
A Zsófi gilisztahumusz előállítási folyamata
Árvai Zoltán Számalk Oktató központ.
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
A tételek eljuttatása az iskolákba
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt eTwinning: a digital touch in teacher training Klaudia.
Az erőátviteli rendszer
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Magyarország pénzügyi megítélése nemzetközi aspektusból László Csaba október 12.
The current Labour Market situation in Hungary and the new service structure of the Employment Service Presentation for the Delegation from Bosnia-Hercegovina.
Európai Neutronkutató Központ létesítése Magyarországon
KÖZÉP-ÁZSIA:A GREAT GAME- MASODIK FELVONÁS Tamás Pál MTA SZKI.
„MICROSOFT IT ÜZLETI INTELLIGENCIA MEGOLDÁS BEMUTATÓ” Avagy az IT adat vizualizációs lehetőségi egyéb szervezeti egységek felé („ablak” a nagyvilágra)
„MICROSOFT SYSTEM CENTER 2012 OPERATIONS MANAGER” Intelligens mérési megoldások gyorsan Benkovics Viktor Vezető tanácsadó Microsoft Magyarország – Services.
Projektmunka az NI-nál
szakmérnök hallgatók számára
Elektroanalitikához segédábrák Az ábrák több, részben szerzői jogokkal védett műből, oktatási célra lettek kivéve. Csak az intranetre tehetők, továbbmásolásuk,
Aktuális helyzet Elhasznált gumiabroncs hasznosítás MAGUSZ
HUNGARY’S PARLAMENT MAGYARORSZÁG PARLAMENTJE PARLAMENTJE.
Szervező program Pénzügy figyelő, számlázó program Legújabb alkalmazás.NET Framework 2.0 WSE.NET Framework 4.0 WCF Régebbi, jól bevált alkalmazás.
Egy GAZDAG HIBAJELENTÉS elég információt tartalmaz ahhoz, hogy AZONNALI LÉPÉSEKET lehessen tenni, a javítás érdekében.
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks P-GRADE Portal gyakorlat ismertető Gergely.
Veleszületett szívhibában szenvedők szív transzplantációjának jelene, jövője Prof. Dr. Bodor Elek.
Teachers as key stakeholders of ICT in Hungarian schools Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
Könyvtár, csomag és alprogramokVHDL Könyvtár, csomag és alprogram n Library és use n Package n Alprogramok –Procedure –Function –Resolution function Egy.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Multilingual websites in Hungary Gabriella Szalóki Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 1 / 1 C h a p t e r 1 Introduction.
Pályázati projektek ISPA LIFE PHARE Hazai: Minisztériumok kiírásai szerint.
Szabó Márton Kopint –Tárki Zrt. ELÁRASZTJA A MAGYAR PIACOT AZ IMPORT ÉLELMISZER ?
A magyar nyelv nagyszótára ‘Comprehensive Dictionary of Hungarian’ (Dictionary of the Academy) A brief history Tamás Péter Szabó Department of Lexicography.
TALÁLTAM EGY OLDALT AHOL EZEKET A “TOJÁSOKAT” LEHET LÁTNI. NAGY MÛVÉSZNEK KELLET LENNI, HOGY ILYEN SZÉPEN TUDTA FORMÁZNI A TOJÁSOK HÉJÁT, DE SZERINTEM.
Web Application 1 Web Application 3 Web Application 2 Web Application 4 Shared Service Provider 1 Shared Service Provider 2 Excel Services1 Search1.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények május-június. Az utóbbi évek érettségi eredményei TanévÉrettségi átlag (RFG- AGK) Országos érettségi átlag Kitűnők száma (RFG-
A z előadás tartalmáért teljes mértékben az ATI-VIZIG vállalja a felelősséget, és az semmilyen körülmények között nem tekinthető az.
The place and role of financing in the Transport Policy of Hungary
Design Thinking módszertan Juhász Dániel UI Designer / DT Coach Buday Balázs Product Owner / DT Coach.
Subcontractor management program 2008 Presenter: Attila Vincze Petrolszolg Ltd. Procurement and Slaes manager.
DECENT PROJEKT D eveloping E mployees C apacity through E uropean and N ational level T rainings.
Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete Hungarian Medical Students’ International Relations Committee The Committee about 1000 members in Hungary 4 Local.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
D2A Pathway 2: End of Life Care – Home (usual place of residence)
Elmech Standards Workshop Content
Analyzing Business Markets
Nokia C5 Data Sheet Planned Market Introduction • Q Category
Poison Prevention Tips
ZUMTOBEL CARICA-T M 1/35W QT12 ETR BK Description
The cardiac cycle and pressure changes
Előadás másolata:

Márton Szabó PRODUCER ORGANISATIONS IN THE FRUIT AND VEGETABLE SECTOR JUNE 27, 2011 GÖDÖLLŐ JUNE 27, 2011 GÖDÖLLŐ

CONTENTS POs IN THE EU-27 POs IN THE EU-27 THE HUNGARIAN FRUIT SECTOR THE HUNGARIAN FRUIT SECTOR THE HUNGARIAN VEGETABLE SECTOR THE HUNGARIAN VEGETABLE SECTOR SECTOR PLAYERS AND MARKETING CHANNELS SECTOR PLAYERS AND MARKETING CHANNELS THE TRADITIONAL CHANNELS THE TRADITIONAL CHANNELS THE MODERN CHANNELS THE MODERN CHANNELS POs IN HUNGARY POs IN HUNGARY PROBLEMS PROBLEMS

1. POs IN THE EU-27 PRODUCER ORGANISATION: A CAP-TERM PRODUCER ORGANISATION: A CAP-TERM THE ONLY WAY FOR SECTOR PLAYERS TO HAVE AN ACCESS TO SUBSIDIES (Ops) THE ONLY WAY FOR SECTOR PLAYERS TO HAVE AN ACCESS TO SUBSIDIES (Ops) A WAY FOR FARMERS TO ORGANISE SUPPLIES A WAY FOR FARMERS TO ORGANISE SUPPLIES MOST POs ARE MARKETING COOPS MOST POs ARE MARKETING COOPS

OBJECTIVES IN THE OPs PLANNING AND ADJUSTMENT OF PRODUCTION TO DEMAND PLANNING AND ADJUSTMENT OF PRODUCTION TO DEMAND SUPPLY CONCENTRATION SUPPLY CONCENTRATION TO MARKET MEMBERS’ PRODUCE TO MARKET MEMBERS’ PRODUCE TO IMPROVE PRODUCT QUALITY TO IMPROVE PRODUCT QUALITY PROMOTION OF THE PRODUCTS PROMOTION OF THE PRODUCTS ENVIRONMENTAL MEASURES ENVIRONMENTAL MEASURES CRISIS PREVENTION AND MANAGEMENT CRISIS PREVENTION AND MANAGEMENT

PO ORGANISATION RATES EU :36% 2007:39% EU :36% 2007:39% EU :6% 2007:9% EU :6% 2007:9% HIGH: NL 101% BE 89% IE 87% CZ 46% HIGH: NL 101% BE 89% IE 87% CZ 46% LOW: RO 0.1% BG 0.3% PL 4% SK 9% EL 11% PT 11% H 17% LOW: RO 0.1% BG 0.3% PL 4% SK 9% EL 11% PT 11% H 17%

PO TURNOVERS AVERAGE VMP (2007) AVERAGE VMP (2007) EU MILLION EUR EU MILLION EUR LARGEST POs (2004, NAT. AVERAGES) LARGEST POs (2004, NAT. AVERAGES) NL 44 MIO EUR BE 31 MIO EUR

TYPICAL CONTENT OF AN OP PURCHASE OF SORTING AND PACKAGING EQUIPMENT PURCHASE OF SORTING AND PACKAGING EQUIPMENT EMPLOYMENT OF QUALITY CONTROL STAFF, AND MARKETING STAFF EMPLOYMENT OF QUALITY CONTROL STAFF, AND MARKETING STAFF INVESTMENT IN IRRIGATION FACILITIES AND GREENHOUSES INVESTMENT IN IRRIGATION FACILITIES AND GREENHOUSES SUBSIDIES TO GROWERS FOR REPLANTING FRUIT TREES SUBSIDIES TO GROWERS FOR REPLANTING FRUIT TREES COSTS OF NATURAL PEST AND DISEASE CONTROL COSTS OF NATURAL PEST AND DISEASE CONTROL

PO FUNCTIONS FOR THE BUYERS –SUPPLY CONCENTRATION –POSTHARVEST SERVICES –RELIABLE SUPPLIES - QUALITY, QUANTITY –BROAD PRODUCT ASSORTMENT –ADJUSTMENT OF SUPPLIES TO BUYERS’ DEMAND

PO FUNCTIONS FOR THE PRODUCERS –MARKETING OUTLET –INCOME STABILISATION –TRANSFER OF POSTHARVEST ACTIVITIES – STORING, PACKING, PRICING ETC.

GERMAN POs - STRENGTHS HIGH TECHNICAL LEVEL HIGH TECHNICAL LEVEL IN SOME REGIONS HIGH ORGANISATION RATES IN SOME REGIONS HIGH ORGANISATION RATES SUPPLY CONCENTRATION SUPPLY CONCENTRATION PROVISION OF TECHNICAL AND ORGANISATIONAL SERVICES PROVISION OF TECHNICAL AND ORGANISATIONAL SERVICES INTEREST REPRESENTATION INTEREST REPRESENTATION ORGANISATION AND CONTROL ORGANISATION AND CONTROL OF MEMBERS’ PRODUCTION

GERMAN POs – WEAKNESSES 1 SLOW DECISIONMAKING SLOW DECISIONMAKING HIGH ORGANISATIONAL COSTS HIGH ORGANISATIONAL COSTS DEFICIENT STRATEGIC THINKING DEFICIENT STRATEGIC THINKING DEFICIENT MARKET ORIENTATION DEFICIENT MARKET ORIENTATION HETEROGENITY OF MEMBERS HETEROGENITY OF MEMBERS OPPORTUNISM OPPORTUNISM

GERMAN POs – WEAKNESSES 2 PARTLY WEAK ECONOMIC POSITIONS OF MEMBERS PARTLY WEAK ECONOMIC POSITIONS OF MEMBERS ENTRY BARRIERS – DELEGATION OF DECISIONMAKING RIGHTS, HIGH MEMBERS’ CONTRIBUTIONS/FEES ENTRY BARRIERS – DELEGATION OF DECISIONMAKING RIGHTS, HIGH MEMBERS’ CONTRIBUTIONS/FEES LOW CAPACITY UTILISATION LOW CAPACITY UTILISATION

2. TRENDS IN THE HUNGARIAN FRUIT SECTOR PRODUCTION 0.7 TO 1 MILLION TONS PRODUCTION 0.7 TO 1 MILLION TONS SHARE IN TOTAL AGRIC PRODUCTION 2000: 8% 2010: 5% SHARE IN TOTAL AGRIC PRODUCTION 2000: 8% 2010: 5% BIGGEST VOLUMES: APPLES (2/3), BIGGEST VOLUMES: APPLES (2/3), SOUR CHERRIES, PEACHES, PLUMS HIGHEST VALUES: APPLES (1/4), HIGHEST VALUES: APPLES (1/4), SOUR CHERRIES, PEACHES, PLUMS, STRAWBERRIES, APRICOTS

FRUIT PRODUCTION

AREAS AND YIELDS FRUIT PLANTATIONS FRUIT PLANTATIONS 2002: 65 TH HA 2009: 76 TH HA 2010: 74 TH HA YIELDS ARE INCREASING, YIELDS ARE INCREASING, YET ONLY 30 TO 60 % OF THE LEADING EUROPEAN PRODUCER COUNTRIES

PER CAPITA CONSUMPTION 2000: 109 KG 2008: 89 KG 2010: 71 KG 2000: 109 KG 2008: 89 KG 2010: 71 KG CONSUMPTION FROM OWN HOUSEHOLD PRODUCTION: 2000: 16% 2008: 6 % CONSUMPTION FROM OWN HOUSEHOLD PRODUCTION: 2000: 16% 2008: 6 % IN EUROPEAN COMPARISON, MEDIUM/LOW CONSUMPTION LEVEL IN EUROPEAN COMPARISON, MEDIUM/LOW CONSUMPTION LEVEL FURTHER INCREASE DEPENDING ON INCOME GROWTH FURTHER INCREASE DEPENDING ON INCOME GROWTH

PER CAPITA FRUIT CONSUMPTION

PER CAPITA FRUIT CONSUMPTION IN EUROPEAN COUNTRIES

PER CAPITA GDP AND FRUIT CONSUMPTION

EXPORTS 1 GROWING BUT RATHER SLOWLY GROWING BUT RATHER SLOWLY : EXPORT SURPLUS : EXPORT SURPLUS : TRADE DEFICIT : TRADE DEFICIT : SLIGHT EXPORT SURPLUS : SLIGHT EXPORT SURPLUS WEATHER-RELATED FLUCTUATIONS IN EXPORT VOLUMES BETWEEN YEARS WEATHER-RELATED FLUCTUATIONS IN EXPORT VOLUMES BETWEEN YEARS

FRUIT EXPORTS AND IMPORTS

POLISH AND HUNGARIAN FRUIT EXPORTS

EXPORTS 2 HIGHEST EXPORT REVENUES (2010) FROM PRESERVED SOUR CHERRIES AND APPLE CONCENTRATES HIGHEST EXPORT REVENUES (2010) FROM PRESERVED SOUR CHERRIES AND APPLE CONCENTRATES STRONG EXPORT ORIENTATION: SOUR CHERRIES, FROZEN FRUITS, CHERRIES, APPLE CONCENTRATES STRONG EXPORT ORIENTATION: SOUR CHERRIES, FROZEN FRUITS, CHERRIES, APPLE CONCENTRATES

IMPORTS 1 DYNAMIC IMPORT GROWTH DYNAMIC IMPORT GROWTH FROM E.G. APPLES, PEACHES REASONS: ILL-DEVISED SUPPORT POLICIES AND HIGH BORDER PROTECTION PRIOR TO ACCESSION REASONS: ILL-DEVISED SUPPORT POLICIES AND HIGH BORDER PROTECTION PRIOR TO ACCESSION

IMPORTS 2 YET, THE IMPORT SHARE IS UNDER 20% FOR MOST PRODUCTS EXCEPTIONS: STRAWBERRIES, JAMS, FRUIT JUICES/CONCENTRATES; YET, THE IMPORT SHARE IS UNDER 20% FOR MOST PRODUCTS EXCEPTIONS: STRAWBERRIES, JAMS, FRUIT JUICES/CONCENTRATES; IN CERTAIN YEARS ALSO PEARS, PEACHES, APPLES NET SELF SUFFICIENCY RATIO: 90% NET SELF SUFFICIENCY RATIO: 90% ( AVERAGE)

PRICES AND INCOMES FRUIT PRODUCER PRICES INCREASED FRUIT PRODUCER PRICES INCREASED BY 50% BUT BY 82% FOR VEGETABLES WIDE PRICE FLUCTUATIONS WIDE PRICE FLUCTUATIONS BETWEEN YEARS FRUIT RETAIL PRICES INCREASED BY 79% FRUIT RETAIL PRICES INCREASED BY 79% BUT BY 187% FOR VEGETABLES HUNGARIAN F+V RETAIL PRICES ARE HIGH IN INTERNAT. COMPARISON - 25% VAT HUNGARIAN F+V RETAIL PRICES ARE HIGH IN INTERNAT. COMPARISON - 25% VAT PROFITABILITY INCREASED BUT STILL MUCH LOWER THAN IN ARABLE FARMING, AND FLUCTUATING BETWEEN YEARS PROFITABILITY INCREASED BUT STILL MUCH LOWER THAN IN ARABLE FARMING, AND FLUCTUATING BETWEEN YEARS

3. TRENDS IN THE HUNGARIAN VEGETABLE SECTOR SHARE IN TOTAL AGRICULTURAL PRODUCTION : 8% SHARE IN TOTAL AGRICULTURAL PRODUCTION : 8% 2009: 10% (DUE TO HIGHER PRICES) PRODUCTION: 1.5 TO 2 MILLION TONS PRODUCTION: 1.5 TO 2 MILLION TONS PRODUCTION INCREASED UNTIL ACCESSION, THEN DECLINED PRODUCTION INCREASED UNTIL ACCESSION, THEN DECLINED THE „BIG LOSERS”: CARROTS, CABBAGES, PEPPERS, CUCUMBERS/GHERKINS, ONIONS THE „BIG LOSERS”: CARROTS, CABBAGES, PEPPERS, CUCUMBERS/GHERKINS, ONIONS

VEGETABLE PRODUCTION

VEGETABLE PRODUCTION (CONT.) GREENHOUSE PRODUCTION GREENHOUSE PRODUCTION FELL BY 1/5 (CUCUMBERS, PEPPERS) INCREASED PRODUCTION: WATERMELONS, MUSHROOMS, SWEET CORN INCREASED PRODUCTION: WATERMELONS, MUSHROOMS, SWEET CORN BIGGEST VOLUMES: SWEET CORN, WATERMELONS, TOMATOES BIGGEST VOLUMES: SWEET CORN, WATERMELONS, TOMATOES HIGHEST REVENUES: PEPPERS, SWEET CORN, TOMATOES HIGHEST REVENUES: PEPPERS, SWEET CORN, TOMATOES

VEGETABLE AREAS AND YIELDS AREAS AREAS 2000: 89 TH HECTARES 2003: 108 TH HA 2009: 82 TH HA 2003: 108 TH HA 2009: 82 TH HA YIELDS ARE INCREASING, YET ONLY 30 TO 50 % OF THE LEADING EUROPEAN PRODUCER COUNTRIES YIELDS ARE INCREASING, YET ONLY 30 TO 50 % OF THE LEADING EUROPEAN PRODUCER COUNTRIES

PER CAPITA CONSUMPTION 2000: 109 KG (?) 2008: 120 KG (?) 2000: 109 KG (?) 2008: 120 KG (?) 2010: 95 KG (EST., ?) CONSUMPTION FROM OWN HOUSEHOLD PRODUCTION: CONSUMPTION FROM OWN HOUSEHOLD PRODUCTION: 2000: 33% : 11% IN EUROPEAN COMPARISON, MEDIUM/HIGH CONSUMPTION LEVEL IN EUROPEAN COMPARISON, MEDIUM/HIGH CONSUMPTION LEVEL FURTHER INCREASE NOT LIKELY FURTHER INCREASE NOT LIKELY

PER CAPITA VEGETABLE CONSUMPTION

PER CAPITA VEGETABLE CONSUMPION IN EUROPE

EXPORTS GROWING BUT RATHER SLOWLY GROWING BUT RATHER SLOWLY THE EXPORT SURPLUS DECREASED UNTIL 2006, THEN SLIGHTLY INCREASED THE EXPORT SURPLUS DECREASED UNTIL 2006, THEN SLIGHTLY INCREASED HIGHEST EXPORT REVENUES (2010): CANNED AND FROZEN SWEET CORN, CANNED GREEN PEAS, FRESH PEPPERS HIGHEST EXPORT REVENUES (2010): CANNED AND FROZEN SWEET CORN, CANNED GREEN PEAS, FRESH PEPPERS STRONG EXPORT-ORIENTATION: ASPARAGUS, HORSE RADISH, PRESERVED AND FROZEN VEGETABLES STRONG EXPORT-ORIENTATION: ASPARAGUS, HORSE RADISH, PRESERVED AND FROZEN VEGETABLES

VEGETABLE EXPORTS AND IMPORTS

POLISH AND HUNGARIAN VEGETABLE EXPORTS

IMPORTS 1 DYNAMIC IMPORT GROWTH – E.G. TOMATOES, PEPPERS, CUCUMBERS DYNAMIC IMPORT GROWTH – E.G. TOMATOES, PEPPERS, CUCUMBERS REASONS: YEAR-ROUND DEMAND; ILL-DEVISED SUPPORT AND TRADE POLICIES PRIOR TO ACCESSION REASONS: YEAR-ROUND DEMAND; ILL-DEVISED SUPPORT AND TRADE POLICIES PRIOR TO ACCESSION

IMPORTS 2 YET, THE IMPORT SHARE IS UNDER 20% FOR MOST PRODUCTS; EXCEPTIONS: CAULIFLOWERS, BROCCOLI, LETTUCE, GARLIC, CUCUMBERS YET, THE IMPORT SHARE IS UNDER 20% FOR MOST PRODUCTS; EXCEPTIONS: CAULIFLOWERS, BROCCOLI, LETTUCE, GARLIC, CUCUMBERS SELF SUFFICIENCY RATE: SELF SUFFICIENCY RATE: 152% ( AVEREGE) BUT DECLINING

PRICES AND INCOMES (1) PRODUCER PRICES INCREASED BY 82% (FOR OTHER AGRIC PRODUCTS BY 30 TO 50% ONLY) PRODUCER PRICES INCREASED BY 82% (FOR OTHER AGRIC PRODUCTS BY 30 TO 50% ONLY) WIDE PRICE FLUCTUATIONS BETWEEN YEARS FOR PEPPERS AND TOMATOES WIDE PRICE FLUCTUATIONS BETWEEN YEARS FOR PEPPERS AND TOMATOES

AGRICULTURAL PRODUCER PRICE INDICES

PRICES AND INCOMES (2) RETAIL PRICES INCREASED BY 187% RETAIL PRICES INCREASED BY 187% (FOR OTHER FOODS BY 70 TO 100% ONLY) HUNGARIAN F+V RETAIL PRICES ARE HIGH IN INTERNATIONAL COMPARISON HUNGARIAN F+V RETAIL PRICES ARE HIGH IN INTERNATIONAL COMPARISON (VAT RATE 25%) PROFITABILITY INCREASED BUT MUCH LOWER THAN IN ARABLE FARMING PROFITABILITY INCREASED BUT MUCH LOWER THAN IN ARABLE FARMING

FOOD PRICE INDICES

COMPARISON OF THE FRUIT AND VEGETABLE SECTORS THE VEGETABLE SECTOR LOOKS STRONGER BECAUSE INCREASING SHARE IN TOTAL AGRIC PRODUCTION INCREASING SHARE IN TOTAL AGRIC PRODUCTION MEDIUM/HIGH CONSUMPTION LEVEL MEDIUM/HIGH CONSUMPTION LEVEL HIGH NET SELF SUFFICIENCY HIGH NET SELF SUFFICIENCY INCREASING PRODUCER PRICES INCREASING PRODUCER PRICES MORE STABLE PROFITABILITY MORE STABLE PROFITABILITY

4. THE FRESH F+V MARKETING SYSTEM PHASES AND FUNCTIONS - PRODUCTION - POST-HARVEST AND WHOLESALE (WASHING, SORTING, PACKING, LABELLING ETC.) - RETAILING

SECTOR PLAYERS 1. PRODUCTION DOMESTIC PRODUCERS IMPORTS 2. WHOLESALING WHOLESALE MARKETS WHOLESALERSPOs RETAIL CHAINS 3. RETAILING RETAIL CHAINS SMALL FOOD SHOPS (GENERAL) GREENFROCERS CONSUMER MARKETS

CHANGES IN THE MARKETING SYSTEM - DYNAMIC ADVANCE OF MODERN TRADING CHANNELS: HYPERMARKET, SUPERMARKET, DISCOUNTER CHAINS - - SHARE OF MODERN MARKETING CHANNELS IN TOTAL F&V RETAIL SALES: 1999: 22% 2010: 55% - TRADITIONAL CHANNELS LOSING GROUND: SMALL GENERAL FOOD SHOPS, GREEN MARKETS, SPECIALISED F&V SHOPS

SOURCING SYSTEMS OF RETAIL CHAINS - CHAIN STORES SUPPLIED FROM DISTRIBUTION CENTERS - SOURCING DIRECTLY FROM PRODUCERS, IF POSSIBLE - INTERNATIONAL SOURCING

RETAIL CHAIN REQUIREMENTS FOR SUPPLIERS (1) - PRECISE ORDER FULFILMENT IN TERMS OF VOLUME, ASSORTMENT, QUALITY AND TIMING - BIG VOLUMES - FLUCTUATING VOLUMES (ACTIONS) - SHORT ORDERING TIMES - QUALITY ASSURANCE SCHEMES - CHAIN-SPECIFIC QUALITY STANDARDS

RETAIL CHAIN REQUIREMENTS FOR SUPPLIERS (2) - LONG SUPPLYING PERIODS - BROAD PRODUCT ASSORTMENT - LOW PRICES, ESPECIALLY IN ACTIONS - DELAYED PAYMENTS - WILLINGNESS TO CHANGE TECHNOLOGIES, PACKAGING, VARIETIES - POSTHARVEST ACTIVITIES – SORTING, GRADING, PACKAGING, LABELLING, PRICING

IMPORTS AND RETAIL CHAINS - IMPORTS INCREASING PRIMARILY THROUGH RETAIL CHAINS - SHARE OF IMPORTED FRESH F+V IN RETAIL CHAINS: 50% WHY IS IMPORT MORE SUITABLE THAN DOMESTIC PRODUCE FOR THE CHAINS? - NOT NECESSARILY FOR BETTER QUALITY BUT FOR VOLUME, AVAILABILITY, RELIABILITY, FLEXIBILITY IN ORDER FULFILMENT, HOMOGENITY, PRICE, AND PACKAGING

PO MEMBERSHIP – FOR AND AGAINST ADVANTAGES ADVANTAGES –RELIABLE PAYMENTS –SAFE MARKETING OUTLET FOR BIG VOLUMES DISADVANTAGES DISADVANTAGES –LOWER PRICE LEVELS –LONG PAYMENT PERIODS –„WHITE” TRADING

PROBLEMS WITH POs UNFAIR COMPETITION FROM THE BLACK SECTOR UNFAIR COMPETITION FROM THE BLACK SECTOR HETEROGENOUS MEMBERSHIP HETEROGENOUS MEMBERSHIP MODERATE COOPERATION WILLINGNESS AND DISTRUST MODERATE COOPERATION WILLINGNESS AND DISTRUST „OPPORTUNISM” „OPPORTUNISM” LACK OF WORKING CAPITAL LACK OF WORKING CAPITAL OVERINVESTMENT OVERINVESTMENT NO PRODUCT SPECIALISATION NO PRODUCT SPECIALISATION

POs IN HUNGARY 47 POs 47 POs MEMBERS’ REVENUES 10 MIO EUR MEMBERS’ REVENUES 10 MIO EUR TOTAL REVENUES 11 MIO EUR MARKET SHARE IN FRESH F+V: 17 MARKET SHARE IN FRESH F+V: 17 MEMBERS’ CONTRIBUTIONS MEMBERS’ CONTRIBUTIONS 2 TO 3% TO COVER OPERATING COSTS, AND CONTRIBUTIONS TO THE EQUITY COMPULSORY SELLING RATE VIA THE PO COMPULSORY SELLING RATE VIA THE PO

WHOLESALE MARKETS DEVELOPMENT PHASES OF THE FRESH F+V MARKETING SYSTEM –THE ERA OF WHOLESALE MARKETS –THE ERA OF RETAIL CHAINS WHOLESALE MARKET FUNCTIONSA - CONCENTRATING DEMAND AND SUPPLY - MEETING POINT OF BUYERS AND SELLERS - REFERENCE MARKET FOR PRICING - SOURCE OF MARKET INFORMATION

TYPES OF WHOLESALE MARKETS ASSEMBLY MARKETS (SZEGED) ASSEMBLY MARKETS (SZEGED) SELLERS: PRODUCERS BUYERS: WHOLESALERS DISTRIBUTION MARKETS (MISKOLC) DISTRIBUTION MARKETS (MISKOLC) SELLERS: WHOLESALERS BUYERS: RETAILERS (SMALL SHOPS) BUDAPEST WM: A HYBRID MARKET BUDAPEST WM: A HYBRID MARKET SELLERS: PRODUCERS AND WHOLESALERS BUYERS: WHOLESALERS AND RETAILERS

THE BUDAPEST WHOLESALE MARKET BWM SHARE IN 2009 BWM SHARE IN % FROM TOTAL F+V CONSUMPTION 40% FROM ALL DOMESTICALLY TRADED FRESH F+V 40% FROM TOTAL IMPORTED FRESH F+V

I. KISTERMELŐK A BUDAPESTI NAGYBANI PIACON KÉRDŐÍVEK ÉS INTERJÚK 2007 ŐSZÉN KÉRDŐÍVEK ÉS INTERJÚK 2007 ŐSZÉN KIK ŐK? „RÉGI MOTOROSOK” „RÉGI MOTOROSOK” CSALÁDI GAZDASÁGOK CSALÁDI GAZDASÁGOK „BEÁLLT” GAZDASÁGMÉRET „BEÁLLT” GAZDASÁGMÉRET KIALAKULT TERMÉKSZERKEZET, A SZOKÁSOS – DE „NICHÉ” TERMÉKEK IS KIALAKULT TERMÉKSZERKEZET, A SZOKÁSOS – DE „NICHÉ” TERMÉKEK IS FŐ ÉRTÉKESÍTÉSI CSATORNÁJUK A BNP FŐ ÉRTÉKESÍTÉSI CSATORNÁJUK A BNP

ÉRTÉKESÍTÉSI IRÁNYOK A BNP-N - KISKERESKEDŐKNEK 59% - NAGYKERESKEDŐKNEK 31% - ÉTTERMEKNEK 6% - KÖZINTÉZMÉNYEKNEK 3% - FOGYASZTÓKNAK 1% TÖBBNYIRE TARTÓS KAPCSOLATOK, NEM VÉLETLEN TALÁLKOZÁSOK

MIÉRT A BNP-N ÁRUSÍTANAK? - AZONNAL PÉNZHEZ JUTNAK - ITT VÁSÁROLNAK A KISKERESKEDŐK - HÁZTÓL VAGY PIACON CSAK KIS TÉTELBEN TUDNÁNAK ELADNI - A NAGY VEVŐK NEM ÁLLNAK SZÓBA VELÜK, MERT KICSIK

MIÉRT NEM TÉSZ-EN KERESZTÜL? - HOSSZÚ FIZETÉSI HATÁRIDŐK - ALACSONY ÁRAK - „HA NEM MEGY A NAGYBANI, A TÉSZ-NÉL IS BERAGAD AZ ÁRU” - „VISSZÁSSÁGOK” - „FEHÉR” KERESKEDELEM DE: „A LÁNCOKHOZ CSAK A TÉSZ-EKEN KERESZTÜL VEZET AZ ÚT!”

KISTERMELŐI STRATÉGIÁK KÉNYES, KÉZIMUNKAIGÉNYES „NICHE” TERMÉKEK IGÉNYES VEVŐKNEK KÉNYES, KÉZIMUNKAIGÉNYES „NICHE” TERMÉKEK IGÉNYES VEVŐKNEK TERMÉKVÁLTÁS TERMÉKVÁLTÁS TECHNOLÓGIAVÁLTÁS TECHNOLÓGIAVÁLTÁS „KONTRACIKLUSOS” TERMELÉS „KONTRACIKLUSOS” TERMELÉS EGYES VEVŐCSOPORTOK SAJÁTOS IGÉNYEI SZERINTI TERMELÉS EGYES VEVŐCSOPORTOK SAJÁTOS IGÉNYEI SZERINTI TERMELÉS

A FRISS ZÖLDSÉG-GYÜMÖLCS VÁSÁRLÁSOK MEGOSZLÁSA A KISKERESKEDELMI CSATORNÁK KÖZÖTT 2009-BEN HIPERMARKET 22% HIPERMARKET 22% SZUPERMARKET 18% SZUPERMARKET 18% DISZKONT 13% DISZKONT 13% KIS ÁLT. ÉLELMISZERBOLT 10% KIS ÁLT. ÉLELMISZERBOLT 10% ZÖLDSÉGESBOLT 19% ZÖLDSÉGESBOLT 19% FOGYASZTÓI PIAC 17% FOGYASZTÓI PIAC 17%

AZ ÜZLETLÁNCOK FRISS ZÖLDSÉG- GYÜMÖLCS BESZERZÉSI RENDSZERE LIDL – ÖSSZEURÓPAI SZINTŰ BESZERZÉSI DÖNTÉSEK LIDL – ÖSSZEURÓPAI SZINTŰ BESZERZÉSI DÖNTÉSEK A TÖBBI KÜLFÖLDI LÁNC – A TÖBBI KÜLFÖLDI LÁNC – KÖZPONTI BESZERZÉSI DÖNTÉSEK MAGYARORSZÁGON HAZAI LÁNCOK – RÉSZBEN BOLTI SZINTŰ BESZERZÉSI DÖNTÉSEK HAZAI LÁNCOK – RÉSZBEN BOLTI SZINTŰ BESZERZÉSI DÖNTÉSEK IMPORTARÁNY: 50% KÖRÜL IMPORTARÁNY: 50% KÖRÜL

A LÁNCOK IGÉNYEI A BESZÁLLÍTÓKKAL SZEMBEN 1. A RENDELÉSEK PONTOS TELJESÍTÉSE – MENNYISÉG, MINŐSÉG, VÁLASZTÉK, IDŐPONT A RENDELÉSEK PONTOS TELJESÍTÉSE – MENNYISÉG, MINŐSÉG, VÁLASZTÉK, IDŐPONT NAGY TÉTELEK SZÁLLÍTÁSA NAGY TÉTELEK SZÁLLÍTÁSA UGRÁLÓ MENNYISÉGI IGÉNYEK (AKCIÓK) UGRÁLÓ MENNYISÉGI IGÉNYEK (AKCIÓK) RUGALMAS UTÁNRENDELÉS RUGALMAS UTÁNRENDELÉS NE CSAK RÖVID PERIÓDUSBAN (SZEZONBAN) TUDJON SZÁLLÍTANI NE CSAK RÖVID PERIÓDUSBAN (SZEZONBAN) TUDJON SZÁLLÍTANI ÁLLANDÓ JÓ MINŐSÉG ÁLLANDÓ JÓ MINŐSÉG MEGFELELÉS A LÁNC „SAJÁT SZABVÁNYÁNAK” MEGFELELÉS A LÁNC „SAJÁT SZABVÁNYÁNAK”

A LÁNCOK IGÉNYEI A BESZÁLLÍTÓKKAL SZEMBEN 2. MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS SZÉLES TERMÉKSÁLA (MIN. 4-5 FÉLE TERMÉK) SZÉLES TERMÉKSÁLA (MIN. 4-5 FÉLE TERMÉK) NYOMOTT ÁR (AKCIÓK) NYOMOTT ÁR (AKCIÓK) 2-3 HÉTRE ELŐRE RÖGZÍTETT ÁTVÉTELI ÁR 2-3 HÉTRE ELŐRE RÖGZÍTETT ÁTVÉTELI ÁR HOSSZÚ FIZETÉSI HATÁRIDŐK HOSSZÚ FIZETÉSI HATÁRIDŐK TANULÁSI / INNOVÁCIÓS HAJLANDÓSÁG TANULÁSI / INNOVÁCIÓS HAJLANDÓSÁG POST-HARVEST SZOLGÁLTATÁSOK POST-HARVEST SZOLGÁLTATÁSOK LOGISZTIKAI KAPCSOLÓDÁS A LÁNC RENDSZERÉHEZ (HŰTŐKOCSI STB.) LOGISZTIKAI KAPCSOLÓDÁS A LÁNC RENDSZERÉHEZ (HŰTŐKOCSI STB.)

A LÁNCOK BESZERZÉSI CSATORNÁI IMPORTÁRU IMPORTÁRU –KÜLFÖLDI TERMELŐKTŐL KÖZVETLENÜL –MAGYAR NAGYKERESKEDŐKTŐL –KÜLFÖLDI NAGYKERESKEDŐKTŐL –A LÁNC REGIONÁLIS BESZERZŐ CÉGÉTŐL HAZAI ÁRU HAZAI ÁRU –TÉSZEKTŐL 60% –NAGYKERESKEDŐKTŐL 20% –NEM-TÉSZ NAGY TERMELŐKTŐL 10% –KISTERMELŐKTŐL KÖZVETLENÜL 10%

MIBEN JOBB AZ IMPORT ZÖLDSÉG- GYÜMÖLCS?  ELÉRHETŐSÉG, RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS, TERVEZHETŐSÉG, IGÉNYEK RUGALMAS KIELÉGÍTÉSE  EGYENLETESEN JÓ MINŐSÉG  ÁR  HOMOGENITÁS (MÉRET, SZABVÁNY)  MEGBÍZHATÓSÁG, SZERZŐDÉSEK BETARTÁSA  CSOMAGOLÁS

DISZKONTSZEMLÉK 2001 ÉS 2008 NYARÁN IMPORTARÁNY ÖSSZESEN2001: 26%2008: 37% ZÖLDSÉG2001: 5%2008: 24% GYÜMÖLCS2001: 36%2008: 41% (CSAK MAGYARORSZÁGON IS TERMELHETŐ GYÜMÖLCSRE)

II. KISTERMELŐK ÉS ÜZLETLÁNCOK INTERJÚK 7 KÜLFÖLDI ÉS 1 MAGYAR ÜZLETLÁNC BESZERZŐIVEL  A LÁNCOKBA KÖZVETLENÜL NAGYON KEVÉS KISTERMELŐ SZÁLLÍT BE  A KÖZVETLEN KISTERMELŐI BESZÁLLÍTÁSOK ARÁNYA  KÜLFÖLDI LÁNCOK: 15% ALATT  CBA: 40% NÖVEKEDÉSÜK NEM VÁRHATÓ

A PARADOXON A LÁNCOKBAN ÁRUSÍTOTT FRISS ZÖLDSÉG-GYÜMÖLCS TÖBBSÉGE KISTERMELŐI ÁRU A KÖZVETÍTŐK: - NAGYKERESKEDŐK - TÉSZ-EK - NAGYOBB TERMELŐK

A NAGYKERESKEDŐK SZEREPE KÍNÁLATKONCENTRÁCIÓ KÍNÁLATKONCENTRÁCIÓ SZOLGÁLTATÁSOK / ÁRUVÁ KÉSZÍTÉS: MOSÁS, VÁLOGATÁS, EGALIZÁLÁS, CSOMAGOLÁS, CÍMKÉZÉS SZOLGÁLTATÁSOK / ÁRUVÁ KÉSZÍTÉS: MOSÁS, VÁLOGATÁS, EGALIZÁLÁS, CSOMAGOLÁS, CÍMKÉZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS KOCKÁZATÁTVÁLLALÁS A LÁNCOKTÓL KOCKÁZATÁTVÁLLALÁS A LÁNCOKTÓL TERMELTETÉS ÉS TERMELÉSSZERVEZÉS TERMELTETÉS ÉS TERMELÉSSZERVEZÉS FORGÓESZKÖZ-FINANSZÍROZÁS FORGÓESZKÖZ-FINANSZÍROZÁS „TŰZOLTÁS” „TŰZOLTÁS”

KISTERMELŐI ÁRU A LÁNCOKBAN MUNKAIGÉNYES FAJOK MUNKAIGÉNYES FAJOK KÜLÖNLEGESSÉGEK KÜLÖNLEGESSÉGEK KÉNYES FAJOK (FRISSESSÉG, MINŐSÉG) KÉNYES FAJOK (FRISSESSÉG, MINŐSÉG) VÁLOGATÁST, CSOMAGOLÁST NEM IGÉNYLŐ CIKKEK VÁLOGATÁST, CSOMAGOLÁST NEM IGÉNYLŐ CIKKEK MENNYISÉGBEN VAGY ÉRTÉKBEN KISEBB CIKKEK MENNYISÉGBEN VAGY ÉRTÉKBEN KISEBB CIKKEK

A KISTERMELŐI ÁRU JÖVŐJE A LÁNCOKBAN - A LÁNCOK CSÖKKENTIK BESZÁLLÍTÓIK SZÁMÁT - A KIKAPCSOLJÁK A KÖZVETÍTŐKET HA TALÁLNAK MEGFELELŐ NAGY BESZÁLLÍTÓK, A KICSIKET ELHAGYJÁK MI LEHET A MEGOLDÁS? TÉSZ-EKBE KELL SZERVEZŐDNI

PROBLÉMÁK A KISTERMELŐKKEL AZ ÖSSZEFOGÁS HIÁNYA AZ ÖSSZEFOGÁS HIÁNYA MEGBÍZHATATLANSÁG MEGBÍZHATATLANSÁG PONTATLANSÁG PONTATLANSÁG NEM TUDNAK TISZTÍTOTT, VÁLOGATOTT, EGALIZÁLT, CSOMAGOLT, CÍMKÉZETT ÁRUT SZÁLLÍTANI NEM TUDNAK TISZTÍTOTT, VÁLOGATOTT, EGALIZÁLT, CSOMAGOLT, CÍMKÉZETT ÁRUT SZÁLLÍTANI NEM TUDNAK A LÁNCOK LOGISZTIKAI RENDSZERÉHEZ KAPCSOLÓDNI NEM TUDNAK A LÁNCOK LOGISZTIKAI RENDSZERÉHEZ KAPCSOLÓDNI MÉRSÉKELT TANULÁSI HAJLANDÓSÁG MÉRSÉKELT TANULÁSI HAJLANDÓSÁG NEM KÖTELEZIK EL MAGUKAT NEM KÖTELEZIK EL MAGUKAT