Törésvonalak. Hallgatói értékvilágok belső rétegzettsége egy három ország határán fekvő régió felsőoktatási intézményeiben Bocsi Veronika DE GyFK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Advertisements

ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
 Objektív képet ad az iskola tanulóinak szövegértésben, matematikában elért eredményeiről az országos eredményekhez és különböző diákcsoportokhoz képest.
A beiskolázási életkor hatása az iskolai teljesítményre Magyarországon Hámori Szilvia, MTA KTI 1.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Kvantitatív Módszerek
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A TAO támogatási rendszer Magyar Labdarúgás Fóruma
Humánkineziológia szak
Érettségi eredmények 2011/2012. tanév május-június.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Párválasztásról alkotott vélemények főiskolás hallgatók körében Konzulens tanár: Szabó Sándorné Dr. Főiskolai Docens Készítette: Cselényi Nikolett Andragógia,
A tételek eljuttatása az iskolákba
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
Az egészségmagatartás gazdasági-társadalmi meghatározottsága
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Túl magas-e Magyarországon a jegybanki alapkamat? Készítette: Kiss Marianna.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
DIT-ÚMVP III-IV. tengelyét érintő programmódosítási javaslatok
Nemzeti Egészségügyi Számlák
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
AZ ÖNKORMÁNYZATOK PÁLYÁZATI AKTIVITÁSÁNAK VIZSGÁLATA A DÉL- DUNÁNTÚLI RÉGIÓBAN.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Érettségi vizsgák eredményei május-június. - országos tapasztalatok - iskolai tapasztalatok: - érettségi adatok (szintek, vizsgatípusok) - összevetések.
Magatartástudományi Intézet
Előítélet a Visegrádi Négyek országaiban - Egy nemzetközi empirikus család-életmód kutatás eredményei ( ) Dr. Tarkó Klára, Dr. habil. Benkő Zsuzsanna,
7. Házi feladat megoldása
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.

Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
OKÉV – FIT jelentés Évfolyam MATEMATIKA. ÁTLAGEREDMÉNYEK MATEMATIKA 6. Iskolai 521 Országos 499 Budapesti 524 Zuglói 548.
Kvantitatív elemzés a deliberáció során készült adatfile-okból Dés Júlia, Koltai Júlia és Rényi Dániel.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők I. A természetes szaporodás
Kvantitatív módszerek
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Előadás másolata:

Törésvonalak. Hallgatói értékvilágok belső rétegzettsége egy három ország határán fekvő régió felsőoktatási intézményeiben Bocsi Veronika DE GyFK

Az előadás vázlata Elméleti keretek felvázolása A kutatás rövid bemutatása Statisztikai eredmények ismertetése (Értékpreferenciák, parciális korreláció, faktoranalízis) Összegzés, a hipotézisek vizsgálata

A szociológia közelítése az érték fogalmához Érték: Az érték a kívánatos explicit vagy implicit fogalma, amely megkülönböztető az egyénre, vagy jellemző a csoportra, és befolyásolja a cselekvés rendelkezésre álló módjainak, eszközeinek és céljainak a kiválasztását. (C. Kluckhohn) Az értékek szociológiai kutatása: közelebb visz minket a különböző társadalmi csoportok megértéséhez időbeli változások megragadására is alkalmasak nemzetközi összehasonlításra is alkalmasak

Az ifjúság értékpreferenciáinak elemzése során felhasznált kutatási eredmények Kamarás István, Hankiss Elemér, Tomka Miklós, Bauer Béla írásai, Inglehart materiális- és posztmateriális kategóriái A régióban élő tanulók értékpreferenciái kapcsán: Pusztai Gabriella A magyar társadalomban az 1970-es évektől egy felhalmozó, materialista javakra koncentráló gondolkodás jelent meg. A posztmaterialista értékrend hatása , jelenléte napjainkban is csekély, de az ezredforduló után valamelyest növekedett ezen értékek választása.

A világ ingleharti értéktérképe (World Values Surveys)

Bauer Béla elemzései az Ifjúság-kutatásokban

A Regionális Egyetem Kutatócsoport vizsgálatának legfontosabb jellemzői (2005) A lekérdezés helyszínei: Debreceni Egyetem, Nyíregyházi Főiskola, DE Egészségügyi Kar, De Pedagógiai Főiskolai Kar, PKE, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, KFRTF N = 952 karokra reprezentatív, kvótás mintavétel lekérdezés időpontja: 2005 tavasza jelentős az elemzésbe bevonható változók száma: anyagi helyzet, egyetemi-főiskolai karok, nemek, tőkefajták, településtípus, tartózkodási hely stb. Értékpreferenciák felmérése tízes skálán: család, munka-tanulmány, szabadidő-kikapcsolódás, barátok, politika-közélet, kultúra-műveltség, hit-vallás, pénz, magyarság, milyen munkát végez, mennyi a szülők jövedelme, mennyire művelt, mennyire fontos számára, hogy hasznos tagja a társadalomnak és hogy megvalósuljanak a jövővel kapcsolatos tervei

Hipotéziseink Az egyetemi karok differenciáló hatása legalább olyan mértékű, mint a többi szocio-kulturális változó hatása (országhatár, településtípus, nem). A materialista és a posztmaterialista értékek alapvetően elkülönülnek a hallgatói értékvilágokban. A faktoranalízis alapján az elemzésbe bevont változók közül (településtípus, nem, országhatár) az országhatár képezi a legmélyebb választóvonalat.

A hallgatói minta értékpreferenciáinak feltérképezése

A hallgatói értékpreferenciák országok szerinti bontásban I. család munka-tanulmányok szabadidő barátok politika-közélet kultúra hit pénz Magyarország 9,6 8,5 8,1 8,6 4,2 6,9 4,9 7,7 Nagyvárad 9,9 9,0 8,7 7,6 8,9 8,3 Beregszász 7,8 8,4 5,7 8,2 Hallgatói minta 7,0 5,3

A hallgatói értékpreferenciák országok szerinti bontásban II. milyen munkát végez magyarság szülők jövedelme műveltség hasznosság jövőre vonatkozó tervek Magyarország 7,4 6,9 8,6 7,6 9,2 Nagyvárad 8,0 9,3 9,5 Beregszász 8,9 7,5 8,1 9,1 Hallgatói minta 8,4 7,0 7,7

A hallgatói értékpreferenciák karonkénti bontásban I. család munka-tanulmányok szabadidő barátok politika-közélet kultúra hit pénz Agrártud. 9,8 8,6 8,1 9,1 4,6 6,9 4,8 8,2 BTK 9,5 8,4 8,0 7,5 5,3 7,1 TTK 9,4 7,8 8,3 3,5 6,7 Közgazdaságtud. 7,6 7,4 4,1 5,6 Orvosi Kar 9,6 8,9 8,5 8,8 3,8 5,7 7,7 Jogi és Áll.tud Kar 9,7 8,7 4,3 5,5 Hallgatói minta 4,2 7,0

A hallgatói értékpreferenciák karonkénti bontásban II. milyen munkát végez magyarság szülők jövedelme műveltség hasznosság jövőre vonatkozó tervek Agrártud. 8,9 8,6 7,5 9,0 7,9 9,6 BTK 8,2 7,3 6,6 8,4 9,2 TTK 8,0 6,7 6,1 8,1 7,1 8,8 Közgazdaságtud. 7,8 6,9 7,7 6,4 8,5 Orvosi Kar Jogi és Áll.tud Kar Hallgatói minta 7,0

A nemek szerinti bontás eredményei: A hallgatói minta átlagától a fiúk értékei szinte minden esetben elmaradnak – kivételt ez alól a közélet-politika kategóriája (ahol az eltérés 0,1), valamint a szabadidő fontossága képez (az értékek megegyeznek mindkét nemnél). A legnagyobb eltérés a vallásos hit, valamint a hasznosság esetében tapasztalható. A településtípus szerinti bontás eredményei: hatása szintén elmarad az ország, valamint az egyetemi kar magyarázó erejétől. A falvakban élők az emberi kapcsolatokat, a munka-tanulmány kategóriát, a vallásos hitet, a pénzzel kapcsolatos értékeket, a hasznosságot, a műveltséget, a magyarságot és a politikát-közéletet értékelik magasabbra, míg a megyeszékhelyeken élő alminta esetében a szabadidő és a kultúra kap magasabb értékeket.

A leggyakrabban együttjáró öt értékpár a minta egészében és országok szerinti bontásban – korrelációs együtthatókkal Leggyak-rabban együttjáró értékpárok Minta egésze Magyarország Nagyvárad Beregszász Barátok - szabadidő (0,573) Barátok - szabadidő (0,586) ↑ Barátok - szabadidő (0,553) ↓ Milyen munkát végez – pénz (0,622) Hasznosság - műveltség (0,520) Hasznosság - műveltség (0,523) Hasznosság - munka, tanulmányok (0,501) Milyen munkát végez - jövőbeni tervek (0,607) Szülők jövedelme - pénz (0,452) - Hasznosság - barátok (0,486) Milyen munkát végez – Szabadidő (0,536) Milyen munkát végez - pénz (0,441) Milyen munkát végez - pénz (0,446) Művelt-e - műveltség (0,478) Pénz – szabadidő (0,516) Művelt-e – műveltség (0,419) Jövőbeni tervek - milyen munkát végez (0,436) Műveltség – szabadidő (0,466) Hasznosság - műveltség (0,516)

A hallgatói minta faktorai Értékek Faktorok Hallgatói - altruista Vallásos Társasági élettől elforduló Énközpontú anyagias Szabadidő ,747 -,596 Barátok ,736 -,672 Pénz ,716 -,525 ,406 Mennyi a szülei jövedelme ,640 -,334 ,320 ,381 Hasznos a társadalomban ,627 -,309 Kultúra ,616 ,494 Művelt-e ,598 Politika, közélet ,596 ,492 Jövővel kapcsolatos tervek ,557 ,608 -,350 Hit ,522 ,448 Milyen munkát végez -,330 Munkája, tanulmányai ,456 -,272 Magyar ,440 ,319 Család

Faktorok a falvak almintájában Értékek Faktorok Hallgatói - altruista Vallásos Külvilágra nyitott Anyagias jelen-orientált Művelt-e ,721 Munkája, a tanulmányai ,693 Hasznos a társadalomban ,692 -,283 Szabadidő ,635 -,347 ,363 Kultúra ,595 ,433 Milyen munkát végez ,577 -,294 Mennyi a szülei jövedelme -,316 ,432 Jövővel kapcsolatos tervei ,568 -,310 -,446 Magyar ,507 ,395 Barátok ,473 -,277 ,618 -,284 Család ,405 Pénz ,398 -,475 ,563 Hit ,634 Politika ,321 ,519 ,420

Faktorok a beregszászi almintában Értékek Faktorok Hallgatói - altruista Vallásos Konzervatív bezárkózó Altruista gyenge nemzeti identitással Milyen munkát végez ,832 Művelt-e ,700 Szabadidő ,698 -,313 Kultúra ,679 ,425 Pénz ,656 -,469 -,252 Jövővel kapcsolatos tervei ,626 -,346 ,274 ,350 Munkája, a tanulmányai ,584 ,375 -,390 Magyar ,567 ,463 -,482 Hasznos a társadalomban ,566 ,606 Mennyi a szülei jövedelme ,528 -,448 Politika ,385 ,484 -,473 Barátok ,547, -,358 Család ,714 Hit ,593 ,511

Faktorok a nagyváradi almintában Értékek Faktorok Hallgatói - altruista Politikai felé orientálódó Közélettől elforduló gyenge magyarságtudattal Társasági élettől elforduló vallásos Műveltség-centrikus-jövőközpontú Munkája, a tanulmányai ,699 -,327 ,298 Szabadidő ,679 -,438 Pénz ,646 Hasznos a társadalomban ,645 -,346 -,337 Barátok ,641 -,378 -,490 Kultúra ,610 ,297 -,369 ,268 Mennyi a szülei jövedelme ,596 ,260 ,492 Milyen munkát végez ,567 -,328 Művelt-e ,531 ,266 ,619 Család ,327 -,449 ,442 -,333 Hit, vallás ,322 -,251 ,587 -,304 Magyar ,483 -,597 Politika ,524 -,476 Jövővel kapcsolatos tervek -,349 ,283 ,595

Összegzés Az elemzés rámutatott, hogy a térség hallgatóinak értékvilágaiban komoly törésvonalak találhatók, és ezek nem pusztán az egyes értékek megítélésében fogható meg, hanem az értékek keveredésében, valamint a faktorokban is. Hipotézisek: Az egyetemi karok hatása kiemelkedő – az első hipotézis valószínűsíthető. A posztmateriális és a materiális értékek keveredése megfogható a határon túli intézményekben és a falvakban – a hipotézist nem tudtuk megerősíteni. A legmélyebb választóvonalat az országhatárok képezik – a hipotézis valószínűsíthető (ugyanakkor a kar változóját a többváltozós elemzésekbe már nem tudtuk beemelni).

Köszönöm a figyelmet! Bocsi Veronika bocsiveron@gmail.com