Az ökológia tárgya.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ INTERNET 2007 –es dijjazott képei.. A legjobb természeti tájkép (nyilt területi) 100 ból 88.6 pont.
Advertisements

A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Innováció II. Rákóczi Ferenc Szakközép –és Szakiskola Kisvárda.
Kutatási terv.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
A FÖLD egyetlen ökológiai rendszer
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Hajós György és a geometria
A tételek eljuttatása az iskolákba
Dr. Gombik Gergely pártfogó felügyelői szakreferens
Ökológia alapjai.
Populációk tájban: Habitat-szelekció és metapopulációk
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Mivel foglalkozik a pszichológia?
Európa népessége (egyéb elemek). A., Népsűrűség I. Meghatározó tényezők 1. természeti környezet a., domborzat b., éghajlat 2. gazdasági tényezők II.
Fodrostollú magyar lúd
Aszociációs kolloidok, micellaképződés
Sportszervező szak (levelező)
Dr. Bulla Miklós (szerk.)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Ápolásetika.
Az egészségmagatartás gazdasági-társadalmi meghatározottsága
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Anjou-kori könyvfestészet:
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul
Ökológia Készítette:Dudás Dániel Felkészítő tanár neve : Györe Mihály
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
Hyperuricaemia és hypertonia Hypertonia Központ Óbuda, Budapest
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
GYÓGYSZERKUTATÁS RENDSZERE
Merre tovább? Tapasztalatok a kétszintű latin nyelvi érettségiről.
Nemparaméteres próbák Statisztika II., 5. alkalom.

Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
A szocialista rendszer válsága és a rendszerváltás Magyarországon
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Az egyed feletti szerveződési szintekkel foglalkozó szünbiológia
Kvantitatív módszerek
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
Szünbiológiai alapfogalmak
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Gazdaságstatisztika 16. előadás Hipotézisvizsgálatok Alapfogalamak
Objektivitás keresés a fizioterápiában Csermely Miklós dr.
Várkonyi Mária1 Sára Sándor A mozgókép mestere.
Közösségek szünbiológiája 2. Populáció-egyedszám viszonyok
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
ERKÖLCS ÉS JOG …………………………………………………………….…..…4 A jog …………………………………………………..…………………5 A jogrendszer és a jogágak, jogszabályok kapcsolata …………………..6 A MAGYAR.
A szóráselemzés gondolatmenete
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Ipari ökológia 2 Dr. Bezegh András.
BIOLÓGIA TÁRGYA, RÉSZTUDOMÁNYAI, SZERVEZŐDÉSI SZINTEK
ÖKOLÓGIA.
Információk Szentesi Árpád, egyetemi docens
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Az ökológia tárgya

Az ökológia különböző megfogalmazásai Szerv.+ Környezet Natural history SIO Gyak.+elt. okai Körny. Védelem Humán tud. Bármi Haeckel 1866-99 Elton 1927 Friedrichs 1953  Douvigneaud 1974 Dudich 1950 Odum 1963 Schwerdtfeger 1963 (1967, 75) Kendeigh 1974 Simon ‘75 Ricklefs 1973, 78 Széky ’70 Gallé ’73 Krebs ’72 Smut ’65 Kodolányi Price ’74 Pianka ‘83 Huffaker ’84 Minden politikus Begon… ‘86 Yelnik ’91, ’93 Jermy ‘88 Smith ‘92 Minden szélhámos Vásárhelyi ‘92

Mi is az ökológia? No Nagymaros

Juhász-Nagy Pál (1935-1993) (Varga Z. rajza)

Egy kutatás metodológiai lépései Objektum kiválasztása H(0): „null-hipotézis” (nem tételezünk fel semmit) Hipotézis tesztelés Igaz/hamis Mintázatelemzés Mennyiben igaz/hamis Oknyomozó elemzés Miért igaz/hamis

Juhász-Nagy Pál (1970, 1986) operativizálási kísérlete (1) Mivel foglalkozunk? Az összes élőlény érdekel. (2) De nemcsak egy egyed, hanem az élőlények halmazai. Alapegység a populáció. → SIO (egyed feletti, szupraindividuális szerveződés). (2) Hogyan helyezkednek térben és időben. Egy „null hipotézis” szerint: véletlenszerűen – ez nem igaz. De: vannak véletlenszerű események és mintázatok.  Alapkérdések: /a Mennyiben tér el a valóság a véletlentől? (Jelenségszintű kérdés): Szünfenobiológia /b Miért tér el a valóság a véletlentől? (Okokra kérdez rá): Ökológia

Filosz definíciók Juhász-Nagy Pál alapján Szünfenobiológia: a szupraindividuális biológiai szerveződés jelenségeivel foglalkozó tudomány (pl. biogeográfia, cönológia, populációdinamika, populációgenetika, biotika: florisztika és faunisztika stb.). Ökológia: a szupraindividuális biológiai szerveződés jelenségeinek okait kutató tudomány. Szünbiológia („ecology”): a szupraindividuális bioló-giai szerveződéssel foglalkozó tudomány.

A SIO hagyományos szintjei

A szintek lépték szerinti rendezése

A lépték organizmusfüggő

Kutatási és intézkedési léptékek populációk, közösségek, biogeocönózis habitat