Szakértés és döntéshozatal az oktatáspolitikában *** Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal Neumann Eszter ELTE TÁTK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Advertisements

A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A Stratégiakutató Intézet (Hungary) bemutatása Varga Csaba szociológus, c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke
Javaslat az erőforrások és a szabályozó eszközök összehangolására vidéken között Katonáné Kovács Judit, PhD egyetemi adjunktus DE AGTC GVK.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
A szellemi tulajdon kezelése és a TTTI szolgáltatásai.
A munka világával kapcsolatos tudás
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
Regionális rugalmasság és útfüggő gazdasági változás a Dél-Alföld nagyvárosi település együtteseiben Elekes Zoltán PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem.
A regionális innovációs rendszer, mint komplex rendszer Elekes Zoltán – Bajmócy Zoltán Phd-hallgató egyetemi docens Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Átalakulás – Az európai zöld pártok és struktúrájuk viszonya a klasszikus bázisdemokratikus elvekhez Országos Tudományos Diákköri Konferencia, Budapest,
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
Magyarország 2020 Intézményi reformok. A stratégiai-alkalmazott kutatás jelentősége (tudományos paradigmaváltás) 1. EU távlati „tervezés-kényszer” – előrelátható.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
- „A gyógyító szakemberek …azt tapasztalják, hogy elvárás a betegek részéről, hogy az orvos mindig mindenki számára rendelkezésre álljon, elérhető legyen,
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Adósságdinamika és fenntarthatóság
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
2009. november 13.MSZT konferencia Összehasonlítva felfedezett válságok A PISA vizsgálat fogadtatása Belgium francia közösségében és Magyarországon Berényi.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
A többszintű kormányzás új formái az Európai Unióban
Az Ister-Granum EGTC Budapest, május A társadalmi tér elmélete 2. Az európai területi együttműködés 3. Az Ister-Granum EGTC az Unióban.
TÁMOP B-09/1/KMR Czakó Erzsébet Budapest, április 5. A gazdasági versenyképesség útjelzői Verseny - pálya: A magyar sport versenyképessége.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Know & Pol szeminárium Szakértői konfliktusok elemzése Oblath Márton Egészségügyi csoport.
Az innováció forrásai.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Korai tehetségnevelés
A mérési iskoláktól az iskolák méréséig - Szakértői tudás és politika kapcsolata az Országos Kompetenciamérés kialakulása során Berényi Eszter, ELTE TÁTK.
PISA: Tudás és/vagy politika A PISA vizsgálat fogadtatása 6 európai országban Neumann Eszter- Vida Júlia ELTE - TÁTK.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Az igazságszolgáltatás szociológiája
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az ELTE Informatikai Kar és a FÖMI Távérzékelési Központ kapcsolata : Műhold-felvétel kiértékelő rendszer komponenseinek kifejlesztése (tervezés.
Integráció és inklúzió
Tudománykommunikáció: helyzetkép Magyarországon 2006/2007 Dr. Fábri György PhD kommunikációs igazgató MTA.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
A KOMOLYZENEI CSR TRENDJEINEK HAZAI ÉS NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSA Ásványi Katalin PhD Egyetemi adjunktus.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
AZ időspolitikák hatása
Elmélet és neveléstudomány
KREATIVITÁS ÉS VERSENYKÉPESSÉG
A közpolitika fogalma és osztályozása
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Előadás másolata:

Szakértés és döntéshozatal az oktatáspolitikában *** Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal Neumann Eszter ELTE TÁTK

Az előadás felépítése Tudományos megismerés és politikai beavatkozás modelljei: értelmezési keretek és cselekvési stratégiák Az Oktatás és Gyermekesély kerekasztal mint szakértői stratégia A közpolitikai folyamatban releváns tudások újragondolása

A szakértés és a közpolitika szociológiája Közpolitika szociológiája  szakértői tudás kutatása: klasszikus kérdésfelvetés (tudományos) megértés és politikai racionalitás interakciójáról (Foucault 1991, Rose 1999, Weingart 1999, Maasen&Weingart 2005, stb.) Interakció-, diszkurzus-központú elemzés: a szakértelem mint interaktív folyamat (Nullmeier, 2005) A tudásszociológia nézőpontja: értelmiségi szerepek helyett társadalmi beavatkozás vizsgálata (Eyal-Bucholz, 2010)

(Tudományos) megismerés és politikai beavatkozás modelljei Tudomány politizálódása és a politika tudományosodása (Weingart, 2001) „Mode 1” és „Mode 2” tudástermelés (Gibbons&Nowotny 1994 és 2001, Bogner 2009, Ozga 2005)  Közvetítő szerepek intézményesülése, hibrid mező mediátor, bróker, tudás-kereskedő, intézményesült formák és piacosodás: think tank, tanácsadói cégek poszt-akadémikus tudomány, transzgresszív szakértelem (Nowotny, 2005)

gazd-i verseny- képesség képesség- fejlesztés társadalmi integráció Korai fejlesztés Rendszer- fejlesztés Pedagógiai autonómia Tehetség- gondozás elszámol- tathatóság oktatástudomány pszichológia Közgazda- ságtan szociológia

Oktatás és gyermekesély kerekasztal 1. Határteremtő munka – szakértői szerepek szűk, klasszikus értelmezése Normatív dimenzió (Stehr&Grundmann 2003): Szakértői koalíció hitrendszerek közpolitikai magja körül (Sabatier&Jenkins-Smith 1999):  Társadalmi inklúzió közpolitikai paradigmája ( )  közgazdász, szociológus, oktatástudós, neuro- pszichológus  Gazdasági versenyképesség mesternarratívája

Oktatás és gyermekesély kerekasztal 2. Diszciplináris paradigmák formálta közpolitikai programok  stratégiaalkotó központ hiánya → politikai szempontból egyaránt befolyásos paradigmák  Kvantitatív, „fegyelmezett” módszertan ↔ „anekdotikus” tudás Bizonyítékokon alapuló közpolitika narratívája - szakértői diskurzusok politikai legitimációja Hoffmann-éra: akadémia-ellenesség, szakmai-korporatív tudások, hitek

A szakértelem értelmezésének kiterjesztése felé… „Peopling policy”: a közpolitika mint kreatív társas cselekvés; visszahozni a terep hangját (Ball 1997) Agora modell: „socially robust knowledge” (Nowotny 2003) - tudástermelés társadalmi kontrollja Szakértelem mint szétterülő tulajdon (Collins 1990, Dreyfus & Dreyfus 2005) → szakértés demokratizálása (Liberatore 2003) Kutató mint mediátor

…kérdések Milyen kutatói stratégiák gondolhatók el a közpolitikai folyamat dialogikus modelljében? Vissza a terepre?  Kutatás és visszacsatolás: mit várunk a lokalitás „hangjától” … részvételi közpolitika kutatás?

Köszönöm a figyelmet! Neumann Eszter ELTE-TÁTK