1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
2 A jövő a múlt tapasztalatain alapuló előretekintéssel vázolható. 1. A múlt és a jelen tapasztalatai. 2. Előretekintés. Felépítés
3 Kik is vagyunk? Alkalmazók: vállalati, szervezeti (minőségirányítási) vezetők. Ebből élők: tanácsadók, tanúsítók. Felsőoktatásban dolgozó szakemberek. Non profit szakmai szervezetek.
4 Megközelítés Üzleti Szakmai Időszakok A múlt – – Az átmenet folyamatos, nem élesek a határok! Előretekintés –2006-????
5 Tanácsadói piac Európában
6 Hazai tanácsadói piac Minőség piac Forrás: FEACO 2004
7 Időszakok A kialakulás és növekedés –volt KGST országok sajátosságai, –ipar-szolgátatás-közszféra. Karrierlehetőség. ISO egyeduralom kialakulása. A növekedés ára: –„IZZÓ” szakértők, –papírtigrisek, –képzés dömping minden szinten, –szakmai szervezetek számának növekedése, –Átvétel, adaptáció és hazai fejlesztés alig. Pozitívumok, és a lehetőségek elszalasztása!
8 ISO 9001 tanúsítványok száma a világon
9 Néhány adalék… IIASA-SHIBA díj, oklevél: : 120 szervezet, természetes személy. Pályázók számának becslése: 300 szervezet.
10 Időszakok Az ISO megtorpanás. Konszolidált piac kialakulása. A növekedés árának megfizetése. Új üzleti és szakmai utak – ösztönös? tudatos? - keresése: –Ágazati megközelítések – élelmiszeripar, mezőgazdaság, autóipar stb. –Integrált rendszerek. –Hazai fejlesztések és adaptálások megjelenése (COMENIUS, SZÖM, Regionális díjak, C2E, R4E stb.). –Regionális terjeszkedés. –Terméktanúsítás területén erősödés. –Non-profit szakmai szervezetek stratégia váltása.
11 Időszakok A környezet változásainak realizálása – még válaszok nélkül! –Üzleti környezet Gyors és „nemes káosz” (Dee Hock). Információ Tömeg. Kockázatok (üzleti, IT, fogyasztóbiztonság). Vevői, fogyasztói elvárások növekedése. Erőforrások kimerülése. Társadalmi érzékenység növekedése. Kulturális és gazdasági határok közeledése. Szolgáltatási szektor méret növekedése. –Belső környezet Eltérő kultúrák. Változó motiváció
12 Előre tekintés Mérés termék folyamatszervezet Lefedettség termékellenőrzés termékellenőrzés gyártás gyártást közvetlenül kiszolgáló folyamatok irányítási folyamatok egyéb kiszolgáló folyamatok Befolyásoló Befolyásoló tényezők beszerzés,beszerzés, karbantartás, fejlesztés, vevő kapcsolatok, értékestés, ember, stb.
13 Előre tekintés Kulcspontok IDŐ – Nem kell papírtigris! –Tudás – és technológiatranszfer! EMBER ÉS SZERVEZET –Nem elég csak a folyamatokkal foglalkozni! – Kulturális hatások! –Tudás társadalom. MÉRÉS –A valódi innováció – szervezeti, folyamat termék stb. - alapja. – Minden mérhető. KÖRNYEZET –Erőforrás hiány, szennyezés többlet.
14 Az alkalmazkodás kulcsa a kultúra váltás Holisztikus szervezet megközelítés. Szervezeti képességek fejlesztése. Humán erőforrások fejlesztése: –tudás, kompetencia. –attitűdök, értékek, szokások. Vezetés fejlesztése. Módszerek fejlesztése: –ismeret, –alkalmazás.
15 Előre tekintés – konvergencia hullám QM SM MM HM LM PM
16 Előre tekintés ISO rendszerek további elmozdulása TQM irányba: mérés és beavatkozás, módszertani erősödés, ágazati szabványok erősödése, –amennyiben nem lassít! Díjak terjedése és szélesedése. Mérhetőség felé haladás (Díjak, BSC, 6 szigma). QM és HR közeledése minden terület felé. Minden terület közeledése a stratégiai menedzsment felé. Áttörés várható az elkövetkező 2-5 évben.
17 Előre tekintés Vállalati, szervezeti (minőségirányítási) vezetők: Közelebb az üzlethez. Mérés, elemzés, beavatkozás. Tanulás. Tanácsadók: Szakmai fejlődés, holisztikus látásmód, az üzlet megértése. Módszertani erősödés. Gyors adaptáció és tudástranszfer. Tanúsítók: Új rendszer tanúsítási termék hiányában stagnálás, vagy szűkülés. Felsőoktatásban dolgozó szakemberek: Fejlesztés. Holisztikus szemlélet átadása. Non profit szakmai szervezetek: Tudástranszfer erősítése.
18 Köszönöm figyelmüket!