Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem www.u-szeged.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Intézményfejlesztési Terv
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Diplomás pályakezdők a versenyszektorban Tóth István János * - Várhalmi Zoltán + „Felsoktatás és foglalkoztathatóság” Műhelykonferencia a Budapesti.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
Tehetséggondozás a pszichológiában TÁMOP / Járai Róbert, PhD PTE BTK Pszichológiai Intézet.
Munkanélküliség végzettség alapján
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Reál diplomával a munkaerőpiacon Diplomás kutatás 2010.
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Birgit Reiter-Braunwieser ABA-Invest in Austria Sopron, Februar.
Alberti Réka Apró Zoltán Baranyi Zsuzsaanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Statisztikák. TáTK-n végzettek munkaadó cégformája szerint (ELTE Diplomás pályakövetés adatai 2010)
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
EU 6. Keretprogram Információs nap Eger, szeptember 15. Dr. Tóth László egyetemi tanár, Intézet igazgató.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Reflexiók az,,Ország közepe” TAMOP program szociális munkás képzésre gyakorolt hatásáról A szociális szolgáltatások és humán erőforrások fejlesztésének.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Nemzeti Agykutatási Program Szegedi Tudományegyetem október Szegedi Akadémiai Bizottság 110. termében (Szeged, Somogyi u. 7.) Sajtótájékoztató.
Munkaerő-piaci helyzetkép A munkaerőválság makrogazdasági okai
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem

Magyarország innovációs helyzete a kutatás szemszögéből

A kutatói szféra hatékonysága Forrás: Innovation Union Progress at Country Level (2013)

Az importált ipari kultúra hatása Forrás: Innovation Union Progress at Country Level (2013)

Magyarország innovációs helyzete Forrás: Innovation Union Progress at Country Level (2013)

A magyar felsőoktatás diagnózisa

A magyar felsőoktatásban a rendszerváltás óta a hallgatói létszám több mint négyszeresére nőtt, miköz- ben a struktúra lényegében változatlan maradt. Diagnózis Mindennek ellenére a magyar lakosság körében a diplomások aránya alacsony USA: 42%, OECD átlag: 32%, HU:21%

Diplomások aránya és növekedése Forrás: OECD EAG 2013

Diagnózis Az OECD országok közül Magyarország költi GDP arányosan a legkevesebbet a felsőoktatásra USA: 2,8%, OECD átlag: 1,6 %, HU: 0,8%

A felsőoktatás támogatása a GDP %-ában Forrás: OECD EAG 2013

Magyarországon túl nagy a felsőoktatás kapacitása, ezért diplomás túlkínálat van. Mítoszok

A tények: „A kutatás eredményei újra megerősítik azt a tényt, hogy nincs diplomás túlkínálat ma Magyarországon. A frissen végzettek túlnyomó többsége hosszabb-rövidebb idejű álláskeresés után el tud helyezkedni a munkaerőpiacon. Természetesen ezt a megállapítást árnyalni kell végzett- ségek és felsőoktatási intézmények szerint. A verseny- szektor oldaláról az egyes végzettségek iránt továbbra is eltérő erősségű keresletet lehet megfigyelni és a mun- kaerő-piac a jobb, magasabb presztízsű egyetemeken végzetteket magasabbra értékeli, míg a gyengébb oktatást adó intézményeket „fekete listára” teszi.” Diplomás pályakezdők a versenyszektorban MKIK Gazdaság-, és Vállalkozáskutató Intézet (2012)

Magyarországon túl nagy a felsőoktatás kapacitása, ezért diplomás túlkínálat/munkanélküliség van. Mítoszok Ebből következően a magyar munkavállalók túl- képzettek.

A tények: Forrás: OECD skills

A magyar felsőoktatásba történő közráfordítás nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően magas megtérülést hoz. A megtérülés a középfokú oktatással összehasonlítva is igen magas.

A diplomára fordított közkiadás és a diploma által generált társadalmi haszon Forrás: Education at a Glance 2012 (OECD)

Tudomány reprezentációja Felfedező kutatások Alkalmazott- és ipari kutatások Kapcsolat a gazdasággal

Kiválóság a PhD képzésben A PhD képzés az együttműködés természetes terepe Minőség mérése ott, ahol a scientometria nehezen alkalmazható humán- és társadalomtudományok alkalmazott- és ipari kutatások Kétfajta PhD?

Köszönöm a figyelmet ! H-6720 Szeged Dugonics sq.13. Tel: (+36)