2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20061 A LKG kalandjai az SDT-vel és Moodle-val Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu/sdt/lkgsdtmood.ppt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Előadó: Markója Szilárd könyvtárvezető
LKG, KIT, Moodle KIT érdekel(het) a Moodle? (Alkalmazási kényszerek és lehetőségek a középiskolai gyakorlatban) Bánhegyesi Zoltán Leövey.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
Az Internet adta lehetőségek
Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
VI. Interaktív Tábla Konferencia
Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
TÁMOP B-09/ Digitális Középiskola beindítása a Leövey Klára Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium.
eTwinning – Az európai iskolák közössége
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Matematika kompetenciaterület
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
1 Apertus Közalapítvány Nemzeti Fejlesztési Program
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Hunya Márta módszertani szakértő
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
A Z ELA LCMS BEMUTATÁSA, KURZUS SZERVEZŐI LEHETŐSÉGEI, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A T ÉRINFORMATIKÁRA.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
A digitális tananyagtartalom használatának lehetőségei a matematika kompetenciaterületeken.
Az E-TANÁR portál.
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
A Szilárdtest Fizika Tanszék Virtuális Oktatási Környezete A XXI. század diplomája Elektronikus távoktatás.
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
LKG és a KIT, LKG és a KIT (az SDT-monitor ürügyén) Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Az Európai Iskolahálózat és a Sulinet irányításával CELEBRATE a Leöveyben november – október Bánhegyesi Zoltán, Leövey.
LKG-Moodle Miért szeretjük(?!) a MOODLE–t? avagy bevezetés a LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi.
LKG-Moodle A LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) működéséről avagy bevezetés a MOODLE e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán.
LKG & ENIS A Leövey Klára Gimnázium az Innovatív Iskolahálózatban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
© BZ: IKT az iskolában1 Az informatika az oktatás szolgálóleánya?! Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium „Scientia computationum.
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Digitális eszközök és források a tanórán Országos informatikai mérés Hunya Márta Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Fejlesztési és Innovációs Központ.
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Az eLEMÉR iskolai önértékelő keretrendszer kipróbálásának tapasztalatai a Leövey Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Kht
TIOK IKT – összefoglaló Nagy Regina Sulinet Programiroda tartalomfejlesztési szakértő.
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Nagy Regina Az információkat tartalmazó interaktív eszközökre, mint félkész termékekre kell tekintenünk, amiből a felhasználó saját.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Nemzeti Köznevelési Portál
A digitális kompetencia fejlesztése
Internet és kommunikáció
Előadás másolata:

LKG, SDT, Moodle A LKG kalandjai az SDT-vel és Moodle-val Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium

LKG, SDT, Moodle Az esettanulmány fejezetei Miért pont a LKG? SDT: tapasztalatok, tippek Moodle: a vonzalom tárgya KIT érdekel(het) ez? Summázat

LKG, SDT, Moodle Az egyik szereplő (LKG) Vas Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek, hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok (nappali) : 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! diákok (felnőtt) : 62%-os számítógép-, 44%-os internet-ellátottság  tanulásszervezési következmények?! Tudás Diák : hozza (?!), + „alapozó” informatika kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van ! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.)

LKG, SDT, Moodle Előjáték CELEBRATE 1. és 2. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) 2002/03, digitális tananyagok fejlesztése ( 10 tananyag) 2003/04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SDT 1. – „IKT középfokon” (OKI kutatás) 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák SDT-monitor (OKI kutatás – iskolafejlesztés ) 2005/06 tavasza 5 tanár, 8 tantárgy, 56 tanóra, ~120 diák SDT „tevékenységek” készítése 2006 nyara/ősze IKT kompetencia-fejlesztés (58 „tevékenység” elkészítése)

LKG, SDT, Moodle Együttélés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)

LKG, SDT, Moodle SDT nyitólap (sdt.sulinet.hu)

LKG, SDT, Moodle Szükséges szoftverek Böngészők: Internet Explorer Firefox Mozilla Netscape Kiegészítő szoftverek ( kellenek !): Adobe Flash Player (animációkhoz) MathPlayer (képletekhez) Adobe SVG Viewer 3.0 (fogalomgráfokhoz) Java Virtual Machine (chat-hez)

LKG, SDT, Moodle SDT alap-hierchia Műveltségi terület, tantárgy Téma Foglakozás (~ óra) Lap (~ képernyő) Elemek

LKG, SDT, Moodle SDT elemek Önálló egységek!!! (~ újrafelhasználhatóság) Szöveg: összefüggő szövegrész Kép: fényképek, illusztrációk, ábrák, grafikonok Animációk, szimulációk (interaktívak?!) Filmek, mozgóképek,… Hivatkozás: külső, internetes erőforrásra (link) Tesztek: csak önellenőrzésre! Hang : zenei részletek, beszédek, zörejek, zajok, … Fogalom : tananyagban előforduló új ismeretek leírása

LKG, SDT, Moodle TIP és TAP Módszertani segítség, javaslat „A tanárnak vannak TIPpjei, a diák csak TAPogatódzik.”

LKG, SDT, Moodle Hol használtuk? Tanórán frontális, egyéni/csoportmunka feladatlap ! (egyértelmű utasítások; tevékenység! ) + kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása

LKG, SDT, Moodle Nyomtatott feladatlap

LKG, SDT, Moodle Digitális feladatlap (~weblap)

LKG, SDT, Moodle Link-kezelés az SDT-ben

LKG, SDT, Moodle Keresés az SDT-ben Nem „teljes szövegű” kereső!! (ún. „metákban” keres!) Szűkíteni csak sok találat esetén érdemes!

LKG, SDT, Moodle A regisztráció előnyeiről Regisztráció/bejelentkezés nélkül: Regisztráció/bejelentkezés után: Könyvjelző Munkacsoport Fórum Előadásszerkesztő Ami kell: cím

LKG, SDT, Moodle Könyvjelző az SDT-ben

LKG, SDT, Moodle Munkacsoportok, fórumok Munkacsoport: regisztrált felhasználókból hozható létre Fórum: munkacsoport-tulajdonosként hozhatjuk létre Tanári: Ötletek, problémák, tapasztalatcsere, stb. Diák: Feladatok, linkek, konzultáció, stb.

LKG, SDT, Moodle Előadásszerkesztő (friss! – án publikálva!)

LKG, SDT, Moodle SDT tevékenységek

LKG, SDT, Moodle SDT tananyag szerkesztése (SDT_WorkflowClient)

LKG, SDT, Moodle Miért is szerkesztenénk tananyagot? (Egy nap alatt megtanulható…) Mert… túl sok az információ, (lap  képernyő ?) túl kevés az információ, (újdonságok, érdekességek, stb.) felépítése nem szerencsés, (adott csoport, didaktika,…) szétszórtan lelhetők fel az anyagok… (pl. informatika) Privát publikus terület! (~ fából vaskarika) Nulláról csak akkor érdemes, ha… nincs iskolai weblap/portál nincs webszerkesztési tapasztalatunk nincs Moodle…

LKG, SDT, Moodle További információk

LKG, SDT, Moodle A hályogkovács megszerelmesedik A vonzalom jelei: 20% helyett 35%- nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (5 „tanóra”), genetika (4 „tanóra”), titkosírások (6 „tanóra”), szénvegyületek (5 „tanóra”), növénytan (2 „tanóra”) Moodle tanfolyam tanároknak (4 „ tanóra”) közkívánatra (!) Moodle továbbképzés(ek) a tantestületnek közkívánatra (!) továbbképzés környező iskoláknak  diákok „nyomására”!

LKG, SDT, Moodle De mi is az a Moodle? ( A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = M odular O bject- O riented D ynamic L earning E nvironment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „ AMP ” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és Cookie használattal.

LKG, SDT, Moodle Moodle oldalak száma (2006. nov.)

LKG, SDT, Moodle Moodle szerverek a világban 169 országban (73 nyelvi csomag) regisztrált szerver, felhasználó, …

LKG, SDT, Moodle LKG ToP – a kapcsolat gyümölcse

LKG, SDT, Moodle Miért e vonzalom? Ahogy a tanár és/vagy a diák látja: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes az óra”), tanulói munka irányíthatósága, szervezhetősége, morzsákból való építkezés lehetősége, visszajelzések, ellenőrzés, (diák is igényli!) távmunka, távtanulás, távoktatás, viszonylag(!) egyszerű kezelés, egyéni tempó lehetősége, világos játékszabályok (teszt, feladat) kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) nyomonkövethetőség (hitelesítés, naplózás,…)

LKG, SDT, Moodle Hol? Tanórán feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) + kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; …

LKG, SDT, Moodle Afrodiziákumok, avagy milyen tevékenységekre kényszeríthető a diák a Moodle által? Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni  utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.

LKG, SDT, Moodle Miként? Címkék eligazítás, teendők, utasítások Weblap (belső) formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle!

LKG, SDT, Moodle Egy példa…

LKG, SDT, Moodle Másik példa…

LKG, SDT, Moodle példa folytatása

LKG, SDT, Moodle Moodle-teszt

LKG, SDT, Moodle Moodle-feladat

LKG, SDT, Moodle Muszáj? 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb.  digitális írástudás  digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!

LKG, SDT, Moodle Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a SDT/Moodle-ban!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak a SDT/Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év

LKG, SDT, Moodle Summázat Köszönöm a figyelmet! MindenKIT (kellene, hogy) érdekel(jen)! Docendo discimus…

LKG, SDT, Moodle PS. „Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította ben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.”