LKG, SDT, Moodle A LKG kalandjai az SDT-vel és Moodle-val Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
LKG, SDT, Moodle Az esettanulmány fejezetei Miért pont a LKG? SDT: tapasztalatok, tippek Moodle: a vonzalom tárgya KIT érdekel(het) ez? Summázat
LKG, SDT, Moodle Az egyik szereplő (LKG) Vas Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek, hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok (nappali) : 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! diákok (felnőtt) : 62%-os számítógép-, 44%-os internet-ellátottság tanulásszervezési következmények?! Tudás Diák : hozza (?!), + „alapozó” informatika kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van ! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.)
LKG, SDT, Moodle Előjáték CELEBRATE 1. és 2. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) 2002/03, digitális tananyagok fejlesztése ( 10 tananyag) 2003/04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SDT 1. – „IKT középfokon” (OKI kutatás) 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák SDT-monitor (OKI kutatás – iskolafejlesztés ) 2005/06 tavasza 5 tanár, 8 tantárgy, 56 tanóra, ~120 diák SDT „tevékenységek” készítése 2006 nyara/ősze IKT kompetencia-fejlesztés (58 „tevékenység” elkészítése)
LKG, SDT, Moodle Együttélés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)
LKG, SDT, Moodle SDT nyitólap (sdt.sulinet.hu)
LKG, SDT, Moodle Szükséges szoftverek Böngészők: Internet Explorer Firefox Mozilla Netscape Kiegészítő szoftverek ( kellenek !): Adobe Flash Player (animációkhoz) MathPlayer (képletekhez) Adobe SVG Viewer 3.0 (fogalomgráfokhoz) Java Virtual Machine (chat-hez)
LKG, SDT, Moodle SDT alap-hierchia Műveltségi terület, tantárgy Téma Foglakozás (~ óra) Lap (~ képernyő) Elemek
LKG, SDT, Moodle SDT elemek Önálló egységek!!! (~ újrafelhasználhatóság) Szöveg: összefüggő szövegrész Kép: fényképek, illusztrációk, ábrák, grafikonok Animációk, szimulációk (interaktívak?!) Filmek, mozgóképek,… Hivatkozás: külső, internetes erőforrásra (link) Tesztek: csak önellenőrzésre! Hang : zenei részletek, beszédek, zörejek, zajok, … Fogalom : tananyagban előforduló új ismeretek leírása
LKG, SDT, Moodle TIP és TAP Módszertani segítség, javaslat „A tanárnak vannak TIPpjei, a diák csak TAPogatódzik.”
LKG, SDT, Moodle Hol használtuk? Tanórán frontális, egyéni/csoportmunka feladatlap ! (egyértelmű utasítások; tevékenység! ) + kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása
LKG, SDT, Moodle Nyomtatott feladatlap
LKG, SDT, Moodle Digitális feladatlap (~weblap)
LKG, SDT, Moodle Link-kezelés az SDT-ben
LKG, SDT, Moodle Keresés az SDT-ben Nem „teljes szövegű” kereső!! (ún. „metákban” keres!) Szűkíteni csak sok találat esetén érdemes!
LKG, SDT, Moodle A regisztráció előnyeiről Regisztráció/bejelentkezés nélkül: Regisztráció/bejelentkezés után: Könyvjelző Munkacsoport Fórum Előadásszerkesztő Ami kell: cím
LKG, SDT, Moodle Könyvjelző az SDT-ben
LKG, SDT, Moodle Munkacsoportok, fórumok Munkacsoport: regisztrált felhasználókból hozható létre Fórum: munkacsoport-tulajdonosként hozhatjuk létre Tanári: Ötletek, problémák, tapasztalatcsere, stb. Diák: Feladatok, linkek, konzultáció, stb.
LKG, SDT, Moodle Előadásszerkesztő (friss! – án publikálva!)
LKG, SDT, Moodle SDT tevékenységek
LKG, SDT, Moodle SDT tananyag szerkesztése (SDT_WorkflowClient)
LKG, SDT, Moodle Miért is szerkesztenénk tananyagot? (Egy nap alatt megtanulható…) Mert… túl sok az információ, (lap képernyő ?) túl kevés az információ, (újdonságok, érdekességek, stb.) felépítése nem szerencsés, (adott csoport, didaktika,…) szétszórtan lelhetők fel az anyagok… (pl. informatika) Privát publikus terület! (~ fából vaskarika) Nulláról csak akkor érdemes, ha… nincs iskolai weblap/portál nincs webszerkesztési tapasztalatunk nincs Moodle…
LKG, SDT, Moodle További információk
LKG, SDT, Moodle A hályogkovács megszerelmesedik A vonzalom jelei: 20% helyett 35%- nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (5 „tanóra”), genetika (4 „tanóra”), titkosírások (6 „tanóra”), szénvegyületek (5 „tanóra”), növénytan (2 „tanóra”) Moodle tanfolyam tanároknak (4 „ tanóra”) közkívánatra (!) Moodle továbbképzés(ek) a tantestületnek közkívánatra (!) továbbképzés környező iskoláknak diákok „nyomására”!
LKG, SDT, Moodle De mi is az a Moodle? ( A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = M odular O bject- O riented D ynamic L earning E nvironment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „ AMP ” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és Cookie használattal.
LKG, SDT, Moodle Moodle oldalak száma (2006. nov.)
LKG, SDT, Moodle Moodle szerverek a világban 169 országban (73 nyelvi csomag) regisztrált szerver, felhasználó, …
LKG, SDT, Moodle LKG ToP – a kapcsolat gyümölcse
LKG, SDT, Moodle Miért e vonzalom? Ahogy a tanár és/vagy a diák látja: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes az óra”), tanulói munka irányíthatósága, szervezhetősége, morzsákból való építkezés lehetősége, visszajelzések, ellenőrzés, (diák is igényli!) távmunka, távtanulás, távoktatás, viszonylag(!) egyszerű kezelés, egyéni tempó lehetősége, világos játékszabályok (teszt, feladat) kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) nyomonkövethetőség (hitelesítés, naplózás,…)
LKG, SDT, Moodle Hol? Tanórán feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) + kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; …
LKG, SDT, Moodle Afrodiziákumok, avagy milyen tevékenységekre kényszeríthető a diák a Moodle által? Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.
LKG, SDT, Moodle Miként? Címkék eligazítás, teendők, utasítások Weblap (belső) formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle!
LKG, SDT, Moodle Egy példa…
LKG, SDT, Moodle Másik példa…
LKG, SDT, Moodle példa folytatása
LKG, SDT, Moodle Moodle-teszt
LKG, SDT, Moodle Moodle-feladat
LKG, SDT, Moodle Muszáj? 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb. digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!
LKG, SDT, Moodle Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a SDT/Moodle-ban!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak a SDT/Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év
LKG, SDT, Moodle Summázat Köszönöm a figyelmet! MindenKIT (kellene, hogy) érdekel(jen)! Docendo discimus…
LKG, SDT, Moodle PS. „Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította ben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.”