a mai magyar iskolákban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Advertisements

A TÁMOP Iskolai tehetséggondozás és a TÁMOP
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
A Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács mint mentor tehetségsegítő tanács, mint mentor Mentorok: Dégenhardtné Szántó Ágota, Kőrösi Tibor Budapest, november.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
1 Vállalkozónők lehetőségei a civil szférában Előadó: Elekes Zsuzsa Civil Szervezetek Regionális Szövetség, elnök.
KÖSZÖNTÖM A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tájékozódási Futásért Egyesület nevében.
a mai magyar iskolákban
Tehetségnevelés, tehetségpontok és az alapfokú művészetoktatás Művészeti Nevelés – Kultúra – Társadalom; jelen és jövő Budapest, E február 27.
Differenciált oktatás, felzárkóztatás, tehetséggondozás
Tehetségpont létrehozása
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
Hétköznapi tehetséggondozás --- Új lehetőségek és új esélyek
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Gábor Dénes Tehetségpont
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Tehetségsegítő hálózat kialakítása a Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégiumban TÁMOP-3.4.4/B/08/1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tehetségsegítés Nemzeti Programjának megvalósításához?
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B Prof. Dr. Font Márta Pécs, január 28.
Tehetséggondozás és pedagógusképzés
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Mi leszek, ha nagy leszek?
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Tehetségpontok hálózatának kiépítése
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács szerepe Projektnyitó konferencia TÁMOP-3.4.4/B-08/ Miskolc,
TÁMOP-3.4.4/B-08/1  Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében regionális tehetségsegítő hálózat, a tehetségsegítés terén szakmai együttműködési rendszer kialakítása.
EGYHÁZI ISKOLÁK TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCSA
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Korai tehetségnevelés
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
A Kreatív-Hálózat projekt bemutatása Dr. Mező Ferenc szakmai vezető TÁMOP /

TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
TEHETSÉGPONTOK HÁLÓZATA SZÉKELYFÖLDÖN Székelyföldi Tehetségnap Szeptember 27., Marosvásárhely 1.
1 Civil szervezetek és az Önkormányzatok faladata Tehetségpontok és hálózatuk Rajnai Gábor Magyar Tehetségsegítők Tanács Tehetségpont hálózatfejlesztő.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Esélyteremtő tehetséghálózatok a mai magyar iskolákban
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Tehetséggondozás és gyermekvédelem
„Együtt a tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.4.4/B/08/ Projektindító rendezvény Készítette: Vizváriné.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 éves Jubileumi Konferenciájára
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
ADNI ÉS KAPNI A TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCSOK MŰKÖDÉSÉNEK TAPASZTALATAI Kormos Dénes Kárpát – medencei Tehetségsegítő Tanácsok Kollégiumának elnöke CSÍKSZEREDA.
Matematika Tehetségsegítő Hálózat a Nemzeti Tehetség Programban Oláh Vera gmail. com.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács
Előadás másolata:

a mai magyar iskolákban Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem www.tehetsegpont.hu csermely@eok.sote.hu

Az oktatást érintő nemzetközi változások az ezredfordulón információrobbanás az emberi kapcsolatrendszer gyökeres átalakulása (cuccok és virtuális kapcsolatok az emberek és természet helyett) a fogyasztói beállítódás térhódítása  túlfogyasztási válság ismeretátadás ÉS közösségfejlesztő, értékőrző önkiteljesedés

Az oktatást érintő hazai változások a rendszerváltás után differenciálódás, társadalmi ellentétek rövid távú, egyéni érdekek térhódítása (legvidámabb barakk  legszomorúbb shopping center) értékrend- és tekintély-válság neheztelés, anómia csökkenő iskolás korosztályok + tömegesedés ördögi kör: a pedagógusi pálya leértékelődése  rosszabb jelentkezők  fokozott leértékelődés igény: pedagógusok példája – gátló környezetben

A legfontosabb hibák koncepcionális és konszenzusos oktatási stratégia hiánya bizalmatlanság a pedagógusokkal szemben kudarc-centrikusság egyéni és intézményi szinten értékrend-hiány egyéni és intézményi szinten tisztázatlan irányítási és finanszírozási viszonyrendszer

A legfontosabb teendők hosszú távú, kiszámítható oktatási stratégia a pedagógusképzés  elitképzés a pályán lévő pedagógusok segítése (mentorokkal, segítő felügyeleti hálózattal, a legjobbaknak többletlehetőségekkel) értékek és sikerek a hátrányok és kudarcok helyett az oktatási rendszer integrációja külső, egységes, komplex értékelés a leszakadó iskolák célzott segítése a legjobbaknak szabadság + pályázatok ezzel együtt és ennek eredményeként: az iskola mint értékőrző sziget

tehetségígéret  tehetség  siker

A tehetség összetevői További részletek: www.tehetsegpont.hu átlag feletti általános képességek (absztrakció, memória, kommunikáció, információ-feldolgozás, IQ, bal agyfélteke) kreativitás (jobb agyfélteke) motiváció (érdeklődés, kitartás, érzelmi stabilitás) speciális képességek További részletek: www.tehetsegpont.hu

A kicsi c és a nagy C 10000 óra gyakorlás kell = 10 év A kreativitást a hosszú távú elköteleződés teszi naggyá 40 35 Úgy hiszi hogy 10-15 év gyakorlás kell 3-4 év gyakorlás kell 1 év gyakorlás kell ahhoz, hogy jó zenész legyen 30 25 Zenei tudás 20 15 10 5 Alacsony Közepes Magas Heti gyakorlás McPherson, 2001, Pléh Csaba 10000 óra gyakorlás kell = 10 év

Hogyan lehet felismerni a tehetséget? I. Mindenki tehetséges lehet „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az! IQ teszt versenyek kreatív versenyfeladatok real life: projekt (komplex feladat + együttműködési készség) Hosszú távú visszajelzések bátorítása

A váratlan felismerésének bátorítása Hogyan lehet felismerni a tehetséget? II. Nagyon sok tehetség az iskolai mércén megbukik. keresd a furcsát! ne tartsd bajnak tedd fel a kérdést: nem tehetséget látok esetleg? (matematikaóra) A váratlan felismerésének bátorítása (ami váratlan: öröm, esély a fejlődésre)

Tehetséggondozási feladatok tehetséges-e?  miben tehetséges? a rengeteg fajta tehetségből melyiket először? hogyan segíthetem a tehetségét optimálisan?  háló mi a szűk keresztmetszet? környezet nevelése (szülők) a kiégés elkerülése: regeneráció További részletek: www.tehetsegpont.hu

14  27 tagszervezet, 150 (+800) partner szervezet www.tehetsegpont.hu Tehetségsegítő hálózatok: Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége) Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság 14  27 tagszervezet, 150 (+800) partner szervezet www.tehetsegpont.hu

Magyar Géniusz Program Integrált Tehetségsegítő Program – kiemelt projekt segíti a tehetséggondozó programokat Tehetségtérkép – sikeres programok terjesztése (EU is) (>2000 db) képzési program – módszertani anyagok (10.000 tehetséggondozó) hálózatképzés: konferenciák, Tehetségpontok (>300 db) Tehetségnapok (>100 db/év) Tehetségsegítő Tanácsok (2010-2011) tehetséghasznosulás (képzés, Tehetségbónusz, Tehetséghitel, Tehetség Rt. – 2010-2011) tehetségbarát társadalom, fenntarthatóság (Tehetségbarátok Köre – 2010-2011) 2009. június 4. – 2011. október 31, 698 mFt minimum: sokkal jobb feltételek maximum: nagyságrendekkel több tehetséggondozó Pályázatok: lezárult, ősszel megint I. szakasz II. szakasz

tehetségbarát társadalom A kiemelt projekt szervező csapata NFÜ, IH, KSz, OKM Szakmai megvalósítást segítő team Programtanács (szakmai felügyelet) Magy. Tehseg. Szerv. Szöv. (projektgazda) Szántó Judit menedzser-h. Szilágyi Zsuzsanna vez. asszisztens Csermely Péter elnök Mentler Mariann képzések Balogh László vezető Havass Miklós Pakucs János Sulyok Katalin a Tanács titkára Tarr Judit fenntarthatóság Menedzsment team M. Szilágyi Zsuzsa honlap Németh Péter informatikus Szendrő Péter Rajnai Gábor Tehetségpont Molnár István koordináció Hercz Alexandra asszisztens Rácz Tünde rendezvények Váradyné Nagy Erika pénzügyi vezető Szénási Istvánné program koord. Váradi Győző monitoring Bajor Péter projektmenedzser Gózon Ákos PR Gyarmathy Éva hátr. hzet. Fuszek Csilla EU tehetséggondozók tehetséges fiatalok tehetségbarát társadalom Polonkai Mária közoktatás

Nemzeti Tehetség Program 126/2008 (XII. 4.) Országgyűlési határozat (7 ellenszavazattal) 1119/2009 (VII.23.) korm. hat.: akcióprogram 152/2009 (VII. 23.) korm. rend. + 1120/2009 (VII.23.) korm. hat.: Nemzeti Tehetség Alap Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Alap (nyitott, 1,4 mrdFt/év) Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Fenntarthatóság: pénzeszközök 2028-ig DE helyi összefogás: Tehetségpontok, Tehetségsegítő Tanácsok Tehetségnapok

Nemzeti Tehetség Program pályázatok közoktatás: tehetséggondozás közoktatás: természettudomány felsőoktatás: tehetséggondozás tehetségsegítő szolgáltatások térségi hálózata kb. 1 mFt – határidő: január 25. www.oktatasert.hu

Regisztrált Tehetségpontok® 2007 179 Tehetségpont a mai napig 2010 Ki lehet? Bárki, aki megfelel iskola, önkormányzat plébánia, egyesület, stb., stb. Információk: www.tehetsegpont.hu

Miért éri meg? Tehetségnap: március 27-28. érdekes, izgalmas, új kincstalálás jellegű saját magam fejlődése (szakmailag, emberileg) öröm Tehetségnap: március 27-28. www.csermelyblog.tehetsegpont.hu