MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia
A cég profilja 1991 – az Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt jogutódjaként a Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaság Alaptevékenysége: - kőolaj-, földgáz- és gáztermékek kutatása és termelése - kőolaj-, földgáz- és gáztermékek kutatása és termelése - kőolajtermékek tárolása, disztribúciója, kis- és nagykereskedelme - kőolajtermékek tárolása, disztribúciója, kis- és nagykereskedelme - földgáz és egyéb gáztermékek importja, szállítása, tárolása és nagykereskedelme nettó árbevétele alapján Magyarország legnagyobb vállalata (2005-ben 2.447,0 Mrd Ft) A terjeszkedés igénye
Javuló trendek Magyarországon (2000 körül) A régió leggyorsabban fejlődő gazdasága (az EU keresletének növekedése a csökkenő kamatlábak következtében) Stabil gazdasági és politikai helyzet
A magyar nagyvállalatok lépéselőnyei Túl a privatizáción – átlátható szerkezetek Fogadókészség a régióban a külföldi tőke iránt Orosz válság (1998) – csökkenő vonzerő Régi és szerteágazó kapcsolatok Közepes méret
Európai kitekintés Nyugat- Európa Kelet- Európa Gazdag orosz olajtársaságok ( Lukoil, Yukos) OMV – MOL : harc a regionális szerepvállalásért
A MOL stratégiája Felismerte a globalizáció lehetőségeit és veszélyeit Terjeszkedés a régióban: 1994 dec. Románia 1995 márc. Ukrajna 1995 júl. Szlovákia 1996 Horvátország, Szlovénia 1997 ápr. Ausztria
A Slovnaft megszerzése A legnagyobb szlovák olajcég (315 darabos kúthálózattal) 2000 – 36,2%-os részesedés Lehetőség a kapcsolat szorosabbá tételére Siker az OMV-vel szemben
A Slovnaft megszerzése 2. 2002 – többségi tulajdonszerzés – a részesedés 67,8%-ra nő – a részesedés 67,8%-ra nő A többségi tulajdon megszerzésének előnyei: - a szinergiák nagyobb hányadához való hozzáférés -a zártkörű kibocsátás növeli a MOL tőkeerejét -flexibilitás
Az együttműködésben rejlő további lehetőségek Finomító optimalizálás Petrolkémiai fejlesztések Összehangolt marketingtevékenységek, logisztikai rendszerek K+F és karbantartás Közös akvizíciós lehetőségek
Sikeres tranzakció A 2001-re tervezett hatékonyságjavítás túlteljesült A 2002-re tervezett szinergiák 75%-a megvalósult Az integráció regionális modellnek tekinthető
MOL & OMV Regionális versenytársak Slovnaft megszerzése az erőviszonyok kiegyenlítődtek az erőviszonyok kiegyenlítődtek 2000 október – az OMV 9,3%-os tulajdonszerzése a MOL- ban
MOL & OMV 2. Szorosabb együttműködés lehetősége - egymást kiegészítő erősségek, gyengeségek Pl. OMV: - gázüzletág - saját nyersanyagégforrás aránya - saját nyersanyagégforrás aránya - EU minőségi előírások - EU minőségi előírások MOL: - erősebb piaci pozíció - növekedés a kiskereskedelemben - növekedés a kiskereskedelemben - csökkenő kormányzati szerep - csökkenő kormányzati szerep
Terjeszkedés Délkelet- Európa felé 2003 július - 25%-os részesedés az INÁ- ban Közép-Európa legjelentősebb olajvállalatává vált a MOL Rt. Közép-Európa legjelentősebb olajvállalatává vált a MOL Rt. 2004 – közös pályázat az INÁ-val a bosznia-hercegovinai Energopetrolért 2004 – Shell Románia SRL teljes felvásárlása
Terjeszkedés Délkelet - Európa felé 2. További kísérletek 2003-tól – Petrom (Románia) – partnerség keresése 2003 – Beopetrom (Szerbia – Montenegro)
A MOL részvényárfolyamai
Stratégiai célok 2006 Globális stratégia Kiemelkedő megtérülés a részvényeseknek Növekedés(szénhidrogén termelés, finomított termékek eladása) Hatékonyság javítása Pénzügyi rugalmasság (eladósodottsági mutató 30% alatt)
Kérdések?
Köszönjük a figyelmet!