Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030 Oláh Gyula projektmenedzser ENEREA Észak-Alföldi Regionális Energia Ügynökség Nonprofit Kft.
Európai Unió 2009/28 EK7 irányelve Az EU átlagára nézve cél a bruttó végső energiafelhasználáson belül 20%-os, és ezen belül a közlekedésben 10%-os megújuló energia részarány elérése 2020-ra. Nemzeti Energiastratégia 2030 Kitűzött cél 2030-ra az elektromos (közúti és vasúti)- és hidrogénhajtás (közúti) arányának 14 %-ra a bioüzemanyag felhasználás 15 %-ra (A közlekedés elektrifikációja elsősorban az atomerőművi költséghatékony villamos energiára építhető.)
1. ábra: Közlekedési energiamix 2030 (forrás: Nemzeti Energiastratégia 2030) * Az agroüzemanyagok rész magába foglalja a bioetanol, biodízel, biogáz üzemanyagokat, a villamos-energia rész a hidrogént.
A közlekedés energia ellátása biztonságos lesz, ha - időben megkezdődik a felkészülés az olajhozam-csúcs utáni közlekedési struktúraváltásra, az elektromos, hidrogén- és agroüzemanyag infrastruktúra kiépítésére versenyképes lesz, ha olyan pálya mentén mozdul előre, ami integrálja a közlekedési, energiapolitikai, vidék- és városfejlesztési, munkahelyteremtési, külgazdasági és képzési célokat nem csökkenti a magyar export versenyképességét magas szállítási költségekkel fenntartható lesz, ha csökken a kőolaj importfüggősége és CO2 intenzitása a vasút szerepe növekszik az áru- és személyszállításban az alternatív üzemanyagok (villamos- és hidrogénhajtás, agroüzemanyagok) meghatározóvá válnak az energetikai célú biomassza termelés és felhasználás nem veszélyezteti az agrárkörnyezetet és az élelmiszer ellátást, valamint nem ellentétes a vidékfejlesztési törekvésekkel
Lehetőségek a közlekedés energiafogyasztásának és környezeti terhelésének csökkentésére mobilitási igények csökkentése - a közlekedési igények csökkentése,a távolságok rövidítése (szemléletformáló kampányok, infokommunikációs technológiák és digitális szolgáltatások – e-learning, távmunka, internetes ügyintézés - terjedése; fenntartható szemlélet felé elmozdulás – kerékpár terjedése, lokalitás felértékelődése) áttérés hatékonyabb közlekedési módokra vasút szerepének és a közösségi közlekedés arányának növelése optimalizálás - kapacitások jobb kihasználása (pl.: menetrendek összehangolása) fiskális eszközök - pénzügyi eszközök, melyekkel a külső költségek beárazhatóak (pl. útdíj) járművek fejlesztése és alternatív technológiák
Szemelvények a közúti közlekedés és a környezet összefüggéseiből A környezettudatos innováció kihívásai és trendjei a globális autóiparban avagy így fogunk közlekedni 2040 tájékán Szemelvények a közúti közlekedés és a környezet összefüggéseiből Fókuszban az üzemanyagköltségek – flottakártyás megoldások a racionalizációra Bioüzemanyagok: fenntarthatóság vagy zsákutca? Alkohollal a csúcsra