Könyvtárhasználati alapismeretek 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai Könyvtári Világnap
Advertisements

SZTE Klebelsberg Könyvtár
Keresés a számítógépes katalógusokban
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
A Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Könyvtár-informatika 1. rész
Kamarai prezentáció sablon
Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Könyvtárhasználati verseny
Dömsödy Andrea ELTE PPK szeptember 18.
Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
Könyvtár- és informatikai alapismeretek Tematikus információforrások
Online Katalógus aleph.nyf.hu.
Könyvtárhasználati és informatikai alapismeretek 2.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A tételek eljuttatása az iskolákba
INFORMATIKA KÖNYVTÁRHASZNÁLATI TÉMAKÖR II.
Könyvtár- és informatikai alapismeretek Tematikus információforrások Neveléstudomány Dr. Ficzkó Ildikó SZTE Egyetemi Könyvtár
Könyvtár- és informatikai alapismeretek Tematikus információforrások
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Könyvtárhasználat.
Az elektronikus információszolgáltatás gyakorlata és tapasztalatai a Berzsenyi Dániel Főiskola könyvtárában Szombathely, október 18. Barki Katalin.
Műszaki tudományok az interneten
Raktári jelzet a könyvtárakban
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A könyvtárak és a könyvek osztályozása
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
A Magyar Elektronikus Könyvtárról Kaposvár, november 5. Moldován István MEK könyvtáros
Könyvtár egy kicsit másképp - a Magyar Elektronikus Könyvtárról és legújabb fejlesztéseiről Szombathely, Góczán Andrea OSZK, MEK osztály.
szakmérnök hallgatók számára
A SZAKDOLGOZAT.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Ebsco adatbázisok Koltay Klára 2006/ félév.
Folyóiratok feldolgozása Keveházi Katalin november 27.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Kutatási terv A kutatási téma megjelölése - a kutatás alapvető kérdésfeltevései A kutatás témájával kapcsolatos elméleti összefoglalás A kutatás hipotézisei.
A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium könyvtára
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Bibliográfiai tevékenység a neveléstudomány és az oktatásügy területén
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Szakirodalomkeresési lehetőségek Sporttudomány és határterületei.
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
Könyvtár- és informatikai alapismeretek kurzus október 1.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
SZTE OPAC, adatbázisok A szakirodalmi keresés kezdő lépései Aranyi Zoltán SZTE Klebelsberg Könyvtár
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Könyv-és könyvtárhasználat 8. osztály. Könyvtári katalógusok Könyvtári katalógus Könyvtári katalógus 1. leíró betűrendes katalógus - szerző szerinti leíró.
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2014 Ruttkay Szilvia
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013 Ruttkay Szilvia
Dr. Hegyi Ádám adjunktus SZTE BTK Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék Könyvtár- és informatikai alapismeretek.
Az ítélkező munka szolgálatában a Bírósági Könyvtári Rendszer bemutatása.
FELHASZNÁLÓI TRÉNINGEK Bevezetés a könyvtári katalógusok használatába.
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN Kiss Annamária Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Keresési módszerek könyvtári katalógusokban. A könyvtári katalógus funkciója A könyvtár állományában meglévő dokumentumok feltárása Az egyes példány adatainak.
Hasznos tanácsok kedvenc témádból készítendő ppt elkészítéséhez
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB)
Hogyan tájékozódjunk a magyar orvosi szakirodalomban?
Használd jól a könyvtári katalógust!
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Könyvtár, 2014.
Navigáció az Interneten:
Idézés, hivatkozás, irodalomkutatás
Előadás másolata:

Könyvtárhasználati alapismeretek 1. Dömsödy Andrea domsody.andrea@opkm.hu Könyvtárhasználati alapismeretek 1. Wesley János Lelkészképző Főiskola pedagógia BA szak 2013. szeptember 4.

Áttekintés I. félév 1. óra I. félév 2. óra II. félév 1. óra információs problémamegoldás információs intézmények OPKM katalógus bibliográfiai hivatkozás I. félév 2. óra zh információk közlése II. félév 1. óra pedagógiában fontos adatbázisok hivatkozás netes forrásokra II. félév 2. óra zh közkívánatra

Információs műveltség (IM) (information literacy) Az információs műveltség tudásunknak az a része, melynek segítségével eligazodunk az élet minden területéhez kapcsolódó információk közt, meg tudunk oldani információs problémákat, vagyis: felismerjük az információszükségletet, megkeressük és megszerezzük a szükséges információforrásokat, kinyerjük, feldolgozzuk, felhasználjuk és közvetítjük az információkat. Nemcsak a tudományos és a történészi életben.

Információs műveltség médiaműveltség információs műveltség kritikai gondolkodás szellemi munka technikája számítástechnikai műveltség könyvtár(használat)i műveltség önálló tanulás kommunikációs képességek olvasási készség

Információs problémamegoldás (információs műveltség) Tanulás - Keresés Tanulás (konstruktivista) Információs problémamegoldás (információs műveltség) információkkal, tapasztalatokkal való a felismert információigény kielégitése érdekében dinamikus interakciókon keresztüli aktív maga keresi, értelmezi, ütközteti az információkat tudásépítési majd megfogalmazza, kommunikálja folyamat egy tudatosan tervezett folyamatban (Koltay, 2007)

Ped. BA kompetenciák 1. Folyamatos önfejlesztés a segítő / asszisztensi szakmában Elfogadja, hogy a saját szakmai önfejlesztése, s folyamatos megújulása az alapja annak, hogy mások fejődését támogathassa. Tájékozottságra törekszik a pedagógiai kérdéseket, problémákat tárgyaló szakiro-dalomban, fogalomrendszerben személyes pedagógiai elveinek kialakítása érdekében. Képes szakmai szövegek önálló feldolgozására és értelmezésére saját szakmai fejlesztése és mások támogatása érdekében. Képes a munkájához kötődő egyszerűbb szakmai szövegek megfogalmazására és közös megbeszélésére. (A pedagógia …, é.n)

Ped. BA kompetenciák 2. Pedagógiai jelenségek, problémák felismerése, vizsgálata és tudományos igényű elemzése Elkötelezett a pedagógiai jelenségek problémaérzékeny, bizonyítékon alapuló, tudományos igényű megismerése iránt. Tájékozottságra törekszik a társadalomtudományi kutatások alapvető szakirodalmában, s ismeri az aktuális kutatások forrásait. (A pedagógia …, é.n)

Az információs problémamegoldás

Egy elképzelt helyzet Szemináriumi dolgozatot kell írnia saját iskolájának történetéről. Gondolja át, mit fog tenni ennek érdekében! Milyen lépésekben fog eljutni a kész dolgozatig?

Lépések 0. Problémafelismerés 1. A feladat értelmezése 2. Az információkereső stratégia kiválasztása 3. A stratégia kivitelezése, forráskeresés 4. A források értékelése 5. Az információk kinyerése 6. Megoldás 7. Értékelés (Dömsödy, 2006) - Az információs problémamegoldás lépései nagyon hasonlóak a tudományos kutatáséhoz. - kutatások is témájukban, céljukban, módszereikben nagyon különbözőek lehetnek. Így a következőkben leírt lépéseket, tanácsokat rugalmasan kell alkalmazni. Ez a leírás azokra a helyzetekre vonatkozik, amikor tudatosan keresünk információt valamiről. Mindig akadnak olyan pontok, amikor vissza kell lépnünk egy korábbi szakasz tevékenységéhez

Érzések a folyamat (1-3.) közben Kuhlthau modellje (Dickstein, 2005) A munka kezdete (2.) Nyugtalanság a munka teljesíthetőségével kapcsolatban Bizonytalanság Témakiválasztás (2.) Zűrzavar, összezavarodottság Néha szorongás A kiválasztás után rövid lelkesedés Várakozás a rá váró feladatokra Előzetes kutakodás (2-3.) Zavar Kétség, Bizonytalanság Néha fenyegetettség Szempont kialakítása (2.) Optimizmus A munka befejezésébe vetett bizalom Információgyűjtés (3.) Ráeszmélés, hogy az alapos munka fárasztó Magabiztosság a munka befejezését illetően Fokozott érdeklődés A keresés lezárása (3.) Megkönnyebbülés érzése Néha elégedettség - Néha csalódottság Ez egy más felosztás, csak a keresést részletezi

Információs intézmények

Intézménytípusok könyvtár levéltár múzeum könyv- és lapkiadó archívum hírügynökség tartalomszolgáltató Internet könyv- és lapkiadó hivatalos és szakmai intézmények, szervezetek kormányzati szervek kutatóintézetek szakmai szervezetek tömegtájékoztatási intézmények információs iroda (pl.: EU, idegenforgalmi) ügyfélszolgálat irattár (Dömsödy, 2006) hivatalos és szakmai intézmények, szervezetek, melyek munkájuk során nagy mennyiségű információt állítanak elő gyakran intézményegységek

Könyvtárhasználók Jogok: Lehetőségek: Kötelességek: információhoz való jog (nem a kölcsönzéshez) szolgáltatások igénybe vétele Lehetőségek: rugalmas, testre szabott szolgáltatások egy könyvtár olyan, amilyet használói igényelnek Kötelességek: használati feltételek betartása figyelembe venni a többi használó jogait (csend, értékmegóvás, határidő)

Könyvtári rendszer könyvtártípusok nemzeti könyvtár, OSZK (hungarikum, köteles példány) közművelődési könyvtár, FSZEK szakkönyvtár, OFI-PKM (OPKM) iskolai könyvtár felsőoktatási könyvtár (Wesley) (elektronikus könyvtár, MEK) országos, megyei, települési, intézményi nyilvános, nem nyilvános rendszerszintű szolgáltatás: könyvtári információk, könyvtárközi kölcsönzés - A könyvtári munka, így a könyvtári kutatás alapja a rendszerezés, a rendszerben gondolkodás. Nem gyűjtheti egyetlen intézmény az összes publikált információt, és a használók egyes csoportjainak információs igényei nagyon különbözők A sajátos igények mellett viszont továbbra is fennáll az az igény és kötelezettség, hogy minden embernek joga minden publikált információhoz hozzájutni, ezért szervezték rendszerré a különböző könyvtártípusokat Ezek a szolgáltatások a digitális technika hatására nagymértékű minőségi fejlődésen mentek keresztül. Az internet segítségével ma már sok szolgáltatást nemcsak könyvtárakon, könyvtárosokon keresztül vehetnek igénybe az érdeklődők. Az elektronikus könyvtárak már nem kötődnek épületekhez, állományuk és szolgáltatásaik az interneten keresztül érhetők el.

visssza-kereshetőség szakkvt-i gyűjtemény hazai nem publikált kötelespld. szolg-t elkerülő külföldi Bár a nemzeti könyvtárban elvileg a teljes szakirodalom is hozzáférhető, mégis a kutatóknak szükségük van a szakkönyvtárakra. szakmai részletes visssza-kereshetőség feltárás

OFI - PKM Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet – Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OFI-PKM) Korábbi név: OPKM (Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum) 1089 Bp., Könyves K. krt. 40. Népliget www.opkm.hu 06-1-323-55-00

Szolgáltatások www.opkm.hu könyvtári múzeumi kiadói rendezvényszervezés www.opkm.hu A honlapon megmutatni: - a tevékenységi körönkénti honlaprészeket

Könyvtári gyűjtemény Törzsgyűjtemény: neveléstudomány, pszichológia, szociológia, kötelező olvasmányok Különgyűjtemények: Tankönyvtár közoktatási tk-ek a kezdetektől Iskolai értesítők kezdetektől (XVIII. sz.) Gyermek- és ifjúsági irodalom kezdetektől szép- és ismeretterjesztő irodalom is Muzeális Személyi hagyatékok Nagy László, Kemény Gábor, Weszely Ödön (Európa Tanács Élő Nyelvek Európai Központja - Magyarországi Kontaktpont)

Elektronikus katalógusok használata

Adatbázis adat  adatmező  rekord  adatbázis  keresőfelület visszakereshető mezők: szerző, főcím, sorozatcím, cím szavai, tárgyszó, szakjelzet, megjelenés éve, dokumentumtípus, nyelv Az adatbázisok keresőfelületei adatbázis-előállítókként, adatbázis-szolgáltatókként eltérő, de vannak olyan alapelvek és funkciók, melyek ismerete minden adatbázis használatakor előnyt jelent. Sőt az interneten való keresést lehetővé tevő keresőrendszerek is, az adatbázisokéhoz hasonló keresőfelületet nyújtanak, csak kevesebb pontosító lehetőséget kínálnak fel. Így ezeknek az eszközöknek a hatékony használatában is nagy segítséget nyújtanak az adatbázis-használattal kapcsolatos általános ismeretek.

Keresés - direkt keresés csonkolás ($ % …) logikai operátorok parancssoros (CCL) űrlapos (ablakos) egyszerű, gyors összetett (több szempont, többféle kombináció) csonkolás ($ % …) Falus$ Bevezetés a pedagó$ logikai operátorok AND OR NOT Az adatbázisokban való keresésnek alapvetően két módja lehetséges a több szakértelmet és adatbázis-ismeretet igénylő, precízebb parancssoros keresés (CCL), és az űrlapos (ablakos) keresőfelület, melyben az egyes felajánlott mezők kitöltésén keresztül tudunk keresni. Ez utóbbi sokkal elterjedtebb, sokkal felhasználóbarátabb, sokkal könnyebb használni, mert nem kell ismerni az adatbázis parancsnyelvét, de „ezért cserébe” a speciális keresések terén kevesebb lehetőséget nyújt. egyszerű: Ez a keresési lehetőség nagyon hasznos és gyors például, ha olyan konkrét művet keresünk, aminek pontosan tudjuk a címét, vagy ha egy szerző összes művet szeretnénk kilistáztatni. az összetett, több szempontú, speciális … keresés (adatbázisonként eltérő megnevezés) több keresési szempont kombinálását teszi ehetővé

Logikai operátorok OR NOT AND középiskola Budapest NOT országos, vidéki, külföldi középiskolák + általában OR minden középiskola és minden budapesti bármi AND budapesti középiskolák

Böngészés - indirekt kereshető elemek listáján keresztül lapozható kijelzi a találatok számát segítségével ellenőrizhetünk pontosíthatunk leggyakrabban: szerző tárgyszó „Böngészés” (browse) választása esetén betekinthetünk az adatbázisban előforduló kereshető elemek listájába. Vagyis láthatjuk azt a listát, amit az adatbázisban egyáltalán szerepel. Ez fontos, hiszen ami itt nem szerepel, amit soha senki nem „töltött bele” arra szükségszerűen találat sem lesz. A lista elemei mellett (legtöbbször) láthatjuk, hogy hány rekordban szerepel az a kifejezés. Ha valamelyik kifejezés „mögött” álló rekordokat szeretnénk megnézni, akkor arra is van mód. Tehát böngészés során nem fejből, vagy a tárgyszójegyzékből választjuk ki a keresőkifejezéseket, és szerkesztjük meg a keresőprofilunkat, mint a direkt keresés során, hanem a kereshető kifejezéseket átböngészve válogatunk, előzetesen tájékozódunk. Például akkor használjuk, ha egy szerző nem tudjuk hogyan írj a nevét ha nem tudjuk a keresztnevét ha külföldi szerzők esetén nem vagyunk biztos a névelemek sorrendjében , írásmódjában keresünk egy megfelelő tárgyszót és nem áll rendelkezésünkre tárgyszójegyzék tárgyszóként keresünk egy tulajdonnevet és nem tudjuk hogyan használják az adatott adatbázisban ELTE Egyetemi Könyvtár, Aleph katalógus

Témára keresés Keresse a tárgyszót! Ne ragozza! a tárgyszójegyzékben próbálkozással utalók követésével böngészésben főleg tulajdonneveket korszakokat, évszámokat releváns rekordokon Milyen más tárgyszavakat használtak rá? Ne ragozza! releváns = témához, céljaidhoz illeszkedő rekord = egy mű összes adata egy elektronikus katalógusban, mint egy katalóguscédula

Stratégiák irodalomkereséshez I. Tájékozódó stratégiák Megadott bibliográfiából kiindulva a mű címe szerint a leggyorsabb Szerző szerint: a témakör kutatóinak munkái a kötelező irodalomjegyzéken szereplő szerzők munkái a kurzus oktatóinak munkái Cím szavaiban keresgélni a témánkat próbálkozás témánk kulcsszavaival Ha az oktató vagy konzulens (= témavezető) ajánl irodalmat, akkor azt mindig érdemes megnézni. Ha megadott bibliográfiád van, mindig nézd meg, hogy a mű, amit keresel az önálló vagy valaminek a része! Ha nem gépelési gyakorlatot akarsz végezni, akkor az esetek többségében elegendő a katalógusban csak a cím mezőt használni. Több adatot nem szükséges megadni, hiszen nagyon kevés az az eset, amikor azonos című művet is találunk. Ha valaminek a része, akkor a bennfoglaló művet kell keresned. Ha az In után folyóiratcímet látsz, akkor az a kérdés, hogy az adott folyóirat jár-e a könyvtárba. Ezt nem biztos, hogy a hagyományos katalógusból megtudod. Ha egy tanulmánykötetet látsz, akkor a katalógusban annak a címe alapján kell keresned, hiszen ha megvan a könyv, akkor a benne lévő tanulmánynak is meg kell lennie. Másrészt nem minden katalógus tartalmazza a tanulmánykötetek tanulmányait külön is (analitikusan). A cím szavaiban való keresés próba-szerencsén alapul, közel sem adhat teljes képet a téma irodalmáról. Akkor használjuk, ha nem találunk tárgyszót és meg akarjuk nézni, hogy azokat a műveket hogyan tárgyszavazták, amiknek a címében szerepel az általunk megfogalmazott kulcsszó vagy ha nem emlékszünk a keresett mű pontos címe, de egy konkrét, nem túl általános szó még megvan emlékeinkben ha az adatbázisban lévő művek nincsenek tartalmilag feltárva, tárgyszavazva (pl.: Matarka)

Stratégiák irodalomkereséshez II. Célorientált, professzionális stratégák: tárgyszavak mentén témám kulcsszavait összegyűjtve, majd tárgyszavakká alakítva (tárgyszójegyzék használatával) újabb tárgyszavak gyűjtése a találatokon szereplő tárgyszavak áttekintésével rejtett bibliográfiák mentén olvasva, lapozgatva hivatkozási adatbázisok segítségével rejtett bibliográfia = egy mű végén található felhasznált irodalomjegyzék hivatkozási adatbázis = olyan szakirodalmi adatbázis, amiben az egyes művek rekordjai a felhasznált/hivatkozott művek mentén is össze vannak kapcsolva + keresni lehet arra is, hogy ki hivatkozta, kit hivatkozott (pl.: Web of Science)

További tanácsok az OPKM katalógusához

OPKM www.opkm.hu

OPKM WebOPAC Tartalma: könyvek cikkek, tanulmányok 1989-től OPAC = online katalógus Tartalma: könyvek magyar 1984-től idegen nyelvű 1975-től cikkek, tanulmányok 1989-től gyermek- és ifjúsági irodalom 1976-tól közismereti tankönyvek 1980-tól elemi népiskolai tankönyvek teljességgel személyi hagyatékok Kemény Gábor, Várkonyi Hildebrand, Nagy László A fentiek teljesek, de már sok más korábbi is megtalálható, de azok retrospektív konverziója (utólagos gépre vitele) még folyik. De az egyéb korszakok teljességgel csak a cédulakatalógusban kereshetők.

Böngészés az OPKM-ben van önálló menüként is de segítségként felkínálja az elemeket az egyszerű keresésben Az összetett keresési felületen viszont minden mezőt pontosan a teljes adattal (pl. teljes címmel ki kell tölteni), mert az adatbázis nem csonkol automatikusan. Pont azt fogja keresni, amit beírtunk. Vagy nekünk kell csonkolni ($). OPKM OPAC

Tárgyszójegyzék téma → tárgyszó = az adatbázis által értelmezhető kifejezések kötött tárgyszójegyzék is lehet (pl.: OPKM) funkció: egységesítés szinonimák kizárására túl specifikus tárgyszavak kizárása A megfelelő tárgyszavakat akkor tudjuk megtalálni és segítségével a megfelelő keresőprofilt akkor tudjuk megszerkeszteni, ha nem mondatokban gondolkodunk a témánkról, hanem résztémákban, kulcsszavakban. Fel kell tudnunk képzeletbeli halmazokra bontani a szakirodalmat, és azokat a magunknak legmegfelelőbb módon az adatbázis számára is érthető módon kell összekapcsolnunk. majd a megfogalmazott tőszavakra, kifejezésekre bontott kulcsszavainkhoz megkeressük az adott adatbázisban használható tárgyszavat A szakirodalmi adatbázisok, mint az OPKM katalógusa is, kötött tárgyszójegyzékkel dolgozik. Ennek lényege, hogy a könyvtárosok kizárólag azokat a kifejezéseket használhatják, melyek a tárgyszójegyzéken szerepelnek. (Emellett még a tulajdonnevek megengedettek. Abból nem is lehetne az összes személy, intézmény, program … nevét felsorolni.) Funkciója: a szerzők szóhasználatától függetlenül az egy témáról szóló művek kerüljenek egy találati halmazba. Például az olvasónak mindegy, hogy lélekatnról vagy pszichológiáról szól a mű. Nem a szóhasználat a meghatározó. Így a hatékony, használható keresőprofil kialakításához, keresés lefolytatásához meg kell keresni a kulcsszavainkhoz, témánkhoz legjobban illeszkedő tárgyszavakat. (Ezek nem mindig a legkorszerűbb szakkifejezések, mert a „szaknyelvi divatoknak” megfelelően nem javítgatják át visszamenőlegesen az adatbázisokat.) Az OPKM tárgyszójegyzéke a Magyar pedagógiai tárgyszójegyzék tartalmaz utalókat L = lásd: ha egy tárgyszó nem létezik, tiltott, akkor megmondja, mit van helyette használatban LM = lásd még: a témakörhöz nagyon hasonló tárgyszavakat ajánl H = helyett: megmutatja mi a tiltott, nem használt kifejezése A, N, F = angol, német, francia: abban segít, ha más nyelvű adatbázisokban keresnénk az adott témát. Az OPKM katalógusa magyar adatbázis, kizárólag magyar nyelvű tárgyszavakat használ. Az idegen nyelvű források esetén is!!! OPKM OPAC

OPKM OPAC keresés Knausz tanár úr művei könyvek az elmúlt 10 évből Böngészés, mert kell a teljes név könyvek az elmúlt 10 évből Kiadás éve mezőbe: 2001-2011 mű ≠ könyv vagyis a dokumentumtípus nem szempont megrovásról szóló művek Tárgyszójegyzékben találhatunk az OPAC által értelmezhető kifejezést A Kiadás éve mező az Összetett keresésben érhető el vagy egy konkrét évszámot tud értelmezni pl.: 2010 vagy egy időintervallumot: 2000-2010 A dokumentumtípus is külön beállítható keresési szempontként nem azt keresi, amit a felirat alatt látunk, hanem amire rákattintunk könyv folyóiratcikk analitikus könyv (tanulmány egy tanulmánykötetben) Kötött tárgyszójegyzéket használ Csak a tárgyszójegyzéken szereplő tárgyszavak és a tulajdonnevek használhatók. Vagyis használd a tárgyszójegyzéket!

Találatok az OPKM-ben mennyisége megfelelő? OPKM OPAC Ha nulla a találat egy adatbázisban, akkor gondolkodni kell, mit rontottunk el: rossz adatbázist használok (A mezőgazdasági könyvtárban keresem a tanulás tanítása témakört) elírtam valamit – Ezt az eredménystatisztikában (A … keresőkérdésre összesen x találat volt) tudom ellenőrizni. Hibalehetőségek: rossz adatmezőbe írtam (pl.: a szerző nevét a cím mezőbe) elgépeltem 1-2 betűt rosszul használtam a szóközöket (A szóköztöbbletre nem minden adatbázis érzékeny. Az OPKM-é igen.) nem írtam be a teljes nevet, címet és nem is csonkoltam (Van adatbázis, ami automatikusan csonkol, az OPKM-é nem.) nem létező tárgyszót használok túl sok szűkítő feltételt használok OPKM OPAC

Példányadatok - OPKM Kölcsönözhető? Ha olvasótermi, hol van? OT = olvasaóterem Kölcsönözhető? Ha olvasótermi, hol van? Melyik raktári helyen, jelzeten? (Ezt kell felírni) Van rá előjegyzés? A pedagógiai könyvekből egy soha nem kölcsönözhető (x-es).

Feladatok a) Falus Iván művei Folytassa le a következő szempontoknak megfelelő keresést az OPKM webes könyvtári katalógusában! Megoldásként másolja ki a „Találatok” oldal tetején látható információs sort/eredménystatisztikát, mely azt mutatja meg, hogy ténylegesen milyen keresést hajtott végre! a) Falus Iván művei

a) Megoldás? (OPKM) A " Szerző: 'Falus Iván művei'" keresőkérdésre nem volt találat. A " Szerző: 'Falusi Iván'" keresőkérdésre nem volt találat. A "Szerző: 'Falus Iván,'" keresőkérdésre összesen 1 találat volt. A " Szerző: 'Falus Iván '" keresőkérdésre nem volt találat. A " Szerző: 'Falus'" keresőkérdésre nem volt találat. A " Szerző: 'Falus$'" keresőkérdésre kapott 166 találatból az első 10.

a) Megoldások OPKM: A " Szerző: ‘Falus Iván'" keresőkérdésre kapott 90 találatból az első 10. FSZEK: (AUTH "falus iván") 37 Vajon miből adódik a mennyiségi különbség? A különbség okai: az OPKM online katalógusa nemcsak a könyveket tartalmazza, hanem a folyóiratcikket, tanulmánykötetekben megjelent tanulmányokat is, az OPKM pedagógiai szakkönyvtár, Falus Iván pedig egy pedagógiai kutató, így szakmai műveit teljes körűen gyűjti az OPKM

Feladatok Folytassa le a következő szempontoknak megfelelő keresést az OPKM webes könyvtári katalógusában! Megoldásként másolja ki a „Találatok” oldal tetején látható információs sort/eredménystatisztikát, mely azt mutatja meg, hogy ténylegesen milyen keresést hajtott végre! b) Csapó Benő - Vidákovich Tibor (szerk., 2001): Neveléstudomány az ezredfordulón, Tanulmányok Nagy József tiszteletére, Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 435 p.

b) Megoldások? (OPKM) A " Szerző: 'Csapó Benő - Vidákovich Tibor'" keresőkérdésre nem volt találat. A " Cím: 'Neveléstudomány az ezredfordulón, Tanulmányok Nagy József tiszteletére'" keresőkérdésre nem volt találat.

b) Megoldások (OPKM) A " Cím: 'Neveléstudomány az ezredfordulón'" keresőkérdésre összesen 3 találat volt. A " Szerző: 'Csapó Benő' AND Szerző: 'Vidákovich Tibor' AND Cím: 'Neveléstudomány az ezredfordulón'" keresőkérdésre összesen 1 találat volt.

Bibliográfiai hivatkozás

Hivatkozni kötelező Okok: Módja etikai (más tollával ékeskedés) jogi (plágium elkerülése) ellenőrizhetőségi (tudományos minőség) tájékoztatási (érdeklődő olvasóknak) Módja felhasznált irodalom jegyzéke + szó szerinti („”) és tartalmi idézés jelölése szöveg gondolat kép esetén is

Felhasznált irodalomjegyzék

Felhasznált irodalom jegyzéke a mű végén bibliográfia, felhasznált irodalom, irodalomjegyzék címen betűrendben: szerző vezetékneve (azon belül a köv. adat) mindent, amit a műben hivatkozott azt is, amit felhasznált még egyértelműen azonosíthatóan segítenek a katalógusok az adatok megállapításában a mű formázásával összhangban függő behúzás hasznos következetes központozás magyar helyesírás szerint

A jegyzék tartalma szorosan a témáról szóló művek teljeskörűen a téma elhelyezését, értelmezését segítő általánosabb művek legfrissebbek, legismertebbek közül néhány módszertani szakirodalom az alkalmazott módszerekre vonatkozó legfrissebb és/vagy legátfogóbb olyan művek, melyek tartalmukban, módszerükben hasonlóak azok, melyekből ötleteket tudunk meríteni (Elemzendő források) a téma elhelyezését, értelmezését segítő általánosabb művek Pl.: Az ötvenes évek gyermekképét vizsgálom a pedagógiai szaksajtóban, akkor hasznos lehet A gyermekkép fogalmát tisztázó forrás Az ötvenes évek történelmét, eseményeit bemutató mű A XX. század, az ötvenes évek pedagógiáját, iskolarendszerét bemutató mű … olyan művek, melyek tartalmukban, módszerükben hasonlóak Pl.: A fenti témában hasznos lehet tartalmában módszertanában olyan mű, ami más korszak pedagógiai szaksajtójának gyermekképét vizsgálja ami az ötvenes évek gyermekképét vizsgálja bármi más forrásban (tk, regény, tv …) ami az ötvenes évek pedagógiai szaksajtóját mutatja be

Általános szabályok egy bibliográfián belül egy módszer helyesírás vagy: név (év): … vagy hagyományos: szerző: cím … helyesírás a cím nagybetűvel kezdődik, az alcím is a folyóiratcímnél minden szó: Pl.: Új Pedagógiai Szemle, Könyv és Nevelés az írásjelek előtt nem kell szóköz rossz: Iskolakultúra , jó: Iskolakultúra, után kell szóköz rossz: Bp.,Műszaki jó: Bp., Műszaki

Általános szabályok nevek: vezetéknév  keresztnév oldalszám vezetéknév szerint betűrendezünk minden katalógusban és bibliográfiában pl.: Bruner, James / Eco, Umberto / Falus Iván / Nádasi Mária, M. oldalszám ha terjedelem  mennyiség  tőszámnév  nincs pont 110 p. = 110 oldal 110-125 p. = kb. 110-125 oldalnyi ha oldalszám  konkrét hely  sorszám  kell pont 110. p. = 110. oldalon található 110-125. p. = 110-125. oldalakon található

Tanácsok a bibliográfiához Ügyeljen a kötelező bibliográfiai adatokra, azok következetes sorrendjére, a központozására, az egyes művek sorrendjére Segítenek a katalógusok de a katalógusban jóval több adat van, mint ami egy bibliográfiához kell! Az irányított beillesztéssel sok időt takaríthat meg.

A jegyzék egyes tételei

Egységesség Több stílus, adatsorrend létezik A kiválasztottat/kértet következetesen kell követni

KÖNYV (önálló mű) szerzőség (megjelenés éve): cím, alcím, kiadás sorszáma (sorozat címe) megjelenés helye, kiadó neve, a mű terjedelme TANULMÁNY tanulmánykötetből szerzőség (év): cím, alcím In: bennfoglaló dokumentum adatai, oldalszám CIKK folyóiratban szerzőség (év): cím, alcím In: folyóirat címe, száma, oldalszám NETES FORRÁS dokumentumtípusnak megfelelő adatok + URL, Utolsó letöltési dátum

Egyéb dokumentumtípusok A hivatkozás logikája ugyanaz! Kell: Szerzőnek megfelelő adat Pl.: szerk., rend., festő Cím, alcím Kiadás helye Kiadónak megfelelő adat Pl.: stúdió Terjedelemnek megfelelő adat Pl.: perc, lap

Könyv (nyomtatott) szerzőség (megjelenés éve): cím, alcím, kiadás sorszáma (sorozat címe) megjelenés helye, kiadó neve, a mű terjedelme Eco, Umberto (2003): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Bp., Kairosz, 255 p. Falus Iván (szerk., 1999): Didaktika, Elméleti alapok a tanítás tanulásához, 2. jav. kiad., Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 539 p.

Katalógusrekord értelmezése (OPKM) Csapó Benő (2005): Az előzetesen megszerzett tudás mérése, Kutatási zárótanulmány, Bp., NFI, 105 p.

Cikk (nyomtatott) szerzőség (év): cím, alcím In: folyóirat címe, folyóirat száma, oldalszám Salomon, Gavriel (1997): Újszerű konstruktivista tanulási környezetek In: Iskolakultúra, 12., 65- 75. p. Vámos Tibor (1995): A technika: szolga In: Iskolakultúra, 8-9., 40-43. p.

Katalógusrekord értelmezése alcím szerző neve cikk (fő)címe folyóirat címe oldalszám megjelenés éve évfolyam szám Kerekes György (2005): Virtuális szabadegyetem, Felnőttképzés az interneten In: Felnőttképzés, 3. évf., 1. sz., 51-54. p.

Cikk – katalógusrekord (OPKM) Pethő László (2008): Egy felzárkóztató program tanúságai, Hancúroztam, csajoztam, felelőtlen voltam In: Felnőttképzés, 1. sz., 29-30. p.

Tanulmány szerzőség (év): cím, alcím In: bennfoglaló dokumentum adatai, oldalszám Comenius, Johannes Amos (1962): A könyvekről, az értelmi képzés fő eszközeiről In: Kovács Endre (Összeáll.): Comenius Magyarországon, Comenius Sárospatakon írt műveiből, Bp., Tankönyvkiadó, 109- 119. p.

Katalógusrekord értelmezése (OPKM) Ez az írás ebben a tanulmánykötetben jelent meg Csapó Benő (1997): A tanulói teljesítmények értékelésének méréses módszerei In: Pőcze Gábor (szerk.): A közoktatási intézmények tevékenységének tervezése és ellenőrzése, Bp., OKI, 97-110. p.

Netes forrás az URL nem elég!!! az Impresszum menü segít az URL-t nyomtatásra szánt szövegben nem húzzuk alá, nem írjuk más színnel a mű jellegének megfelelően írjuk le ha cikk cikként, ha egy mű része, tanulmányként

Az 1. zh tartalma keresés elektronikus könyvtári katalógusban OPKM FSZEK bibliográfiai hivatkozás könyv cikk tanulmány tesztkérdések órai előadás és prezentáció alapján kötelező irodalom alapján

Kötelező irodalom Dömsödy Andrea (2006): Bevezetés a pedagógiai tájékozódásba (A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése 2.) Bp., ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, 58 p. URL: http://www.mek.oszk.hu/05400/05445/index.p html Utolsó letöltés: 2009.10.15. OFI - Pedagógiai Könyvtár és Múzeum honlapja, Bp., OPKM, URL: http://www.opkm.hu

Ajánlott irodalom Bárdossy Ildikó et al (2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése, Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei, Tanulási segédlet pedagógusok és pedagógusjelöltek számára a saját élményű tanuláshoz, Pécs – Bp., PTE, 383 p. Falus Iván (szerk., 2000): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe, 3. kiad., Bp., Műszaki Könyvkiadó, 540 p. Katsányi Sándor – Könyves-Tóth Lilla (1998): Információ – könyv – könyvtár 2., Információkereső gyakorlatok 12-18 éveseknek, Bp., Typotex, 154 p. Mező Ferenc (2002): A tanulás stratégiája, Debrecen, Pedellus, 227 p. Rozgonyi-Borus Ferenc – Kokas Károly (2002): Informatika középiskolásoknak, Számítástechnika és könyvtárhasználat, Szeged, Mozaik, 189 p. Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon, Hogyan írjunk, hogy megértsenek? Hogyan beszéljünk, hogy meghallgassanak? Hogyan levelezzünk, hogy válaszoljanak? 2. átd., bőv. kiad., Bp., Kossuth, 404 p.

Felhasznált irodalom Dickstein, Ruth (2005.11.): History 597A, Teaching Methods and Practice, Tucson, The University of Arizona, URL: http://www.library.arizona.edu/help/tutorials/courses/hist/597/docu ments/MicrosoftWord-Kuhlthauchart_000.pdf Utolsó letöltés: 2008.10.10. Dömsödy Andrea (2006): Bevezetés a pedagógiai tájékozódásba (A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése 2.) Bp., ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, 58 p. URL: http://www.mek.oszk.hu/05400/05445/05445.pdf Utolsó letöltés: 2009.10.15. Tóvári Judit (Utolsó módosítás: 2005.03.07.): Hogyan készítsünk hivatkozásokat a szakdolgozathoz, EKTF, URL: http://www.ektf.hu/~tovarij/hivkesz.htm Utolsó letöltés: 2006.05.26.