Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

Hipotézis-ellenőrzés (Statisztikai próbák)
4. Két összetartozó minta összehasonlítása
I. előadás.
Kvantitatív Módszerek
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Kvantitatív módszerek
3. Két független minta összehasonlítása
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Két változó közötti összefüggés
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Összefüggés vizsgálatok
Becsléselméleti ismétlés
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
STATISZTIKA II. 5. Előadás Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék.
Statisztika II. IX. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Statisztika II. V. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
III. előadás.
PTE PMMK Matematika Tanszék dr. Klincsik Mihály Valószínűségszámítás és statisztika előadások Gépész-Villamosmérnök szak BSc MANB030, MALB030 Bevezető.
Növényökológia terepgyakorlat Fajok asszociáltságának vizsgálata I.) Az egyes esetek TAPASZTALT gyakorisága 1. táblázat A faj B faj+- +aba+b.
Növényökológia gyakorlat Fajok asszociáltságának vizsgálata I.) Az egyes esetek TAPASZTALT gyakorisága 1. táblázat A faj B faj+- +aba+b -cdc+d.
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
Hipotézisvizsgálat (1. rész) Kontingencia táblák
ÖSSZEFOGLALÓ ELŐADÁS Dr Füst György.
Kvantitatív módszerek 8. Hipotézisvizsgálatok I. Nemparaméteres próbák Dr. Kövesi János.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Fisher-féle egzakt próba Asszociációs mérőszámok
Nemparaméteres próbák Statisztika II., 5. alkalom.
szakmérnök hallgatók számára
A statisztikai próba 1. A munka-hipotézisek (Ha) nem igazolhatók közvetlen úton Ellenhipotézis, null hipotézis felállítása (H0): μ1= μ2, vagy μ1- μ2=0.
Egytényezős variancia-analízis
STATISZTIKA II. 6. Előadás Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék.
3. előadás Heterogén sokaságok Szórásnégyzet-felbontás
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Kvantitatív Módszerek
Kvantitatív módszerek
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
6. Változók és csoportok összehasonlítása varianciaanalízissel
7. Csoportok és változók sztochasztikus összehasonlítása (összehasonlítások ordinális függő változók esetén)
Tartalom Arányokra vonatkozó hipotézisek vizsgálata (eloszlásvizsgálat 2-próbával) Arányok összehasonlítása összetartozó és független minták segítségével.
Gazdaságstatisztika 19. előadás Hipotézisvizsgálatok
Gazdaságstatisztika Hipotézisvizsgálatok Nemparaméteres próbák II. 17. előadás.
Gazdaságstatisztika 16. előadás Hipotézisvizsgálatok Alapfogalamak
Hipotézis vizsgálat (2)
Hipotézis-ellenőrzés (Folytatás)
Alapsokaság (populáció)
Hipotézis vizsgálat.
Többtényezős ANOVA.
t A kétoldalú statisztikai próba alapfogalmai

Diszkrét változók vizsgálata
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
I. előadás.
Valószínűségszámítás - Statisztika. P Két kockával dobunk, összeadjuk az értékeket Mindegyik.
és a Venn-Euler diagrammok
Vargha András KRE és ELTE, Pszichológiai Intézet
Valószínűségszámítás II.
3. hét Asszociáció.
Kapcsolat vizsgálat II: kontingencia táblák jelentősége és használata az epidemiológiában, diagnosztikában: RR, OR. Dr. Prohászka Zoltán Az MTA doktora.
Egyedi mérések összegzése
Kiváltott agyi jelek informatikai feldolgozása 2016
Hipotézisvizsgálatok általános kérdései Nemparaméteres próbák
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
Nemparaméteres próbák
Gazdaságinformatika MSc labor
Statisztika segédlet a Statistica programhoz Új verzióknál érdemes a View menüsor alatt a Classic menu-s verziót választani – ehhez készült a segédlet.
Előadás másolata:

Dichotóm változók vizsgálata Dichotóm (kétértékű) változók Személy neme (x1 = férfi, x2 = nő) Egyetért-e ... (x1 = igen, x2 = nem) Előfordul-e ... (x1 = igen, x2 = nem) Megoldotta-e ... (x1 = igen, x2 = nem) Beteg-e (x1 = igen, x2 = nem) Bináris változó: az a speciális eset, amikor x1 = 0 és x2 = 1

Dichotóm változók eloszlása Eloszlás: Az x1 és x2 érték előfordulási valószínűsége, azaz P(x1) és P(x2). Pl. a ‘Személy neme’ egy lehetséges eloszlása: {P(ffi) = 0,45, P(nő) = 0,55}. A ‘Személy neme’ változó szintén lehetséges eloszlása: {P(ffi) = 0,60, P(nő) = 0,40}. Mindig igaz: P(x1) + P(x2) = 1

Egy dichotóm változó vizsgálata egy populációban Példa: pszichológia szakra felvételizők között a fiú-lány arány ugyanakkora-e? Nullhipotézis: H0: P(ffi) = 0,5, P(nő) = 0,5 Egy valódi vizsgálat adatai: 1981-ben 94 felvételiző között 16 fiú és 78 lány volt (kapott gyakoriságok: ni) Ha H0 igaz lenne, 94-ből 47-47 fiúra és lányra számítanánk (várt/elméleti gyakoriságok: i)

Eloszlásvizsgálat khi-négyzet-próbával Minél nagyobb az eltérés a kapott (ni) és a várt (i) gyakoriságok között, annál valószínűbb, hogy a nullhipotézis nem igaz. Az eltérés egy lehetséges mértéke: 2 = (n1 - 1)2/1 + (n2 - 2)2/2 Ha igaz a H0 hipotézis, akkor ez khi-négyzet eloszlású, f=1 szabadságfokkal.

A fenti példa számításai 2 = (16 - )2/ + (78 - )2/ 2 2 (f=1) Emiatt a H0 hipotézist elutasítjuk, s azt mondjuk: A fiúk aránya szignifikánsan kisebb a lányokénál. 

Egy másik példa Egy dobókockával 30-szor dobunk szabályosan. Összesen 10 hatost kapunk. Hamis a kocka? 2 = (10 - )2/ + (20 - )2/ 2 2 (f=1) Az eredmény tehát 5%-os szinten szignifikáns, vagyis a kocka 95%-os valószínűséggel hamis. 

Khi-négyzet-próba Feltétel: i  5 H0: P(x1) = p1, P(x2) = p2 X-minta 0,6 f=1 0,4 (f = 1) 0,2   2     0,05 2 < 2 2  2 0,05 0,05 H0 HA: P(x1)  p1, P(x2)  p2

Két populáció összehasonlítása egy dichotóm változó segítségével Példa: Matematika és pszichológia szakra felvételizők között van-e különbség a nemi megoszlás tekintetében? Nullhipotézis: A két populációban a nemi megoszlás ugyanaz, vagyis P(fiú/matek) = P(fiú/pszich) és P(lány/matek) = P(lány/pszich)

Egy konkrét példa H0 igaz volta esetén a közös fiú-arány kb. 130/320, így a várt fiú-gyakoriság a matek és a pszich. szakon: 11= 80130/320 = 32,5 és 21= 240130/320 = 97,5 Hasonlóan a közös lány-arány kb. 190/320, így 12= 80190/320 = 47,5 és 22= 240190/320 = 142,5

A 2×2-es khi-négyzet-próba H0 igaz volta esetén a statisztikai mennyiség f = 1 szabadságfokú khi-négyzet-eloszlást követ, így 2 < 3,841 esetén H0-t megtartjuk, 2  3,841 esetén pedig H0-t 5%-os szignifikanciaszinten elutasítjuk (2 = 3,841). 0,05

Számolás: kontingenciatáblázatból Kapott gyakoriságok Várt gyakoriságok 58 22 32,5 47,5 72 168 97,5 142,5 2 44,92 6,6352 (f=1) Konklúzió: a különbség 1%-os szinten szignifikáns. 

Alkalmazási feltétel: ij  5 Általános eset Minták X=x X=x Összesen 1 2 1. Minta n n n 11 12 1 ij= (nimj)/N 2. Minta n n n 21 22 2 Összesen m m N 1 2 (f = 1) Alkalmazási feltétel: ij  5

Két dichotóm változó eloszlásának összehasonlítása egy populációban Példa: Egy középiskolai osztályban előadást tartottak a dohányzás ártalmairól. Ezután 36 tanuló közül 8-an leszoktak, 3 tanuló pedig rászokott a dohányzásra. Volt-e hatása a felvilágosító előadásnak? Nullhipotézis: A dohányzás dichotóm változója eloszlása az előadás előtt és után ugyanaz. Különbségváltozó: x1= leszokik, x2 = rászokik Nullhipotézis: H0: P(x1) = P(x2)

Képlet és számolás: a McNemar-próba: Adattáblázat: Dohányzik? Utána igen Utána nem Előtte igen a b=8 Előtte nem c=3 d Képlet és számolás: a McNemar-próba: Alkalmazási feltétel: (b+c)/2  5, azaz b+c > 10

Egy példa 40 fős évfolyamon 12 kérdésből álló vizsgatesztet írattak. Az 1. feladatot 28-an, a 2. feladatot pedig 20-an oldották meg helyesen. Szignifikánsan nehezebbnek tekinthető-e a 2. feladat? A fenti kérdésre a megadott az adatok alapján nem lehet válaszolni. Hiányzik: n(1. jó, 2. rossz) és n(1. rossz, 2. jó)

Megfelelő adattáblázat: Megoldás 2. helyes 2. helytelen 1. helyes b 1. helytelen c A McNemar-próba képlete:

Két dichotóm változó kapcsolatának vizsgálata 15 éves lányok Könnyen teremt baráti kapcsolatokat Dohányzik Igen Nem Összesen Igen 105 17 122 Nem 469 340 809 Összesen 574 357 931 Függetlenségvizsgálat  homogenitásvizsgálat

Sorösszegek szerinti százalékok táblázata 15 éves lányok Könnyen teremt baráti kapcsolatokat Dohányzik Igen Nem Összesen Igen 86,1% 13,9% 100% Nem 58,0% 42,0% 100% Összesen 61,7% 38,3% 100%

Oszlopösszegek szerinti százalékok táblázata 15 éves lányok Könnyen teremt baráti kapcsolatokat Dohányzik Igen Nem Összesen Igen 18,3% 5,0% 13,1% Nem 81,7% 95,0% 86,9% Összesen 100,0% 100,0% 100,0%

A 2-próba számolása 2×2-es kontingenciatáblázatból Formailag ugyanúgy végzendő, mint két csoport összehasonlítása esetén. A fenti példa esetében Mivel 2 > 6,635 (f=1), az eredmény p < 0,01 (azaz 1%-os) szinten szignifikáns.

A kapcsolat szorosságának mérése dichotóm változók esetén Kontingencia-együttható: Yule-féle asszociációs együttható:

Néhány összefüggés a kapcsolati mutatókra -1    1 -1    1 2 = 2/N A fenti gyakorisági táblázathoz kapcsolódóan j = , 195 és y = , 635