Az önkormányzatiság európai jó gyakorlata VIII. Országos Kistérségi Konferencia Miskolc-Lillafüred, november 24. Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár
I.Kitekintés 2
Helyi önkormányzatok európai chartája évi XV. törvény a helyi önkormányzatok minden demokratikus rendszer egyik alapintézményét képezik, a helyi önkormányzatok minden demokratikus rendszer egyik alapintézményét képezik, az állampolgárok közügyekben való részvételének joga az állampolgárok közügyekben való részvételének joga e jog legközvetlenebbül helyi szinten gyakorolható e jog legközvetlenebbül helyi szinten gyakorolható csak tényleges feladatkörrel bíró helyi önkormányzatok biztosíthatnak egyszerre hatékony és az állampolgárokhoz közelálló igazgatást csak tényleges feladatkörrel bíró helyi önkormányzatok biztosíthatnak egyszerre hatékony és az állampolgárokhoz közelálló igazgatást a helyi önkormányzás védelme és megerősítése fontos hozzájárulás a demokráciának és a hatalom decentralizálásának a helyi önkormányzás védelme és megerősítése fontos hozzájárulás a demokráciának és a hatalom decentralizálásának helyi önkormányzatok –szervezeti, hatásköri és forrás tekintetében - széles körű autonómiával rendelkeznek helyi önkormányzatok –szervezeti, hatásköri és forrás tekintetében - széles körű autonómiával rendelkeznek.
Elvek és elvárások Szubszidiaritás Szubszidiaritás Decentralizáció Decentralizáció Partnerség Partnerség Európai Közigazgatási Tér Európai Közigazgatási Tér - Hatékonyság és hatásosság - Megbízhatóság és kiszámíthatóság - Nyitottság és átláthatóság - Közfelelősség - Komplexitás és rugalmasság - Szempontok: méltányosság, stabilizáció, versenyképesség, legitimáció, innováció, fenntarthatóság Többszintű kormányzás Többszintű kormányzás
Európai típusok és modellek Helyi közigazgatási szintek szerint: Helyi közigazgatási szintek szerint: - Egy szintű: Bulgária, Ciprus, Észtország, Finnország, Írország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Málta, Szlovénia (10) - Két szintű: Ausztria, Csehország, Dánia, Görögország, Magyarország, Hollandia, Portugália, Románia, Szlovákia, Svédország (10) - Három szintű: Belgium, Franciaország, Németország, Olaszország, Lengyelország, Spanyolország, Egyesült Királyság (7) Decentralizáció szerint: Decentralizáció szerint: Föderatív (Németország, Ausztria Belgium) / Regionalizált (Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Lengyelország) /Unitárius Föderatív (Németország, Ausztria Belgium) / Regionalizált (Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Lengyelország) /Unitárius Kompetenciák szerint: Kompetenciák szerint: Északi – Déli - Magyar Északi – Déli - Magyar
Egy települési önkormányzatra jutó átlagos lakosság szám
Települési önkormányzatok átlagos lakosság száma Európai összehasonlítás az egy települési önkormányzatra jutó átlagos lakosság szám figyelembevételével (89699 település, 1125 megye, 104 régió) Legkevesebb lakosság szám egy önkormányzat esetén: - Csehország: 1700 fő - Franciaország: 1800 fő Legtöbb lakosság szám egy önkormányzat esetén - Nagy Britannia: fő Magyarország: 3150 fő/ települési önkormányzat Néhány példa: - Svájc: 2100 fő - Ausztria: 3500 fő - Németország: 6700 fő
II. Magyar helyzet 8
A magyar településhálózat lakossági struktúrája – október 3. Az összes települési önkormányzat száma: főnél kisebb községek száma: 27 (legkisebb: Iborfia 12 lakos) 200 főnél alacsonyabb lakosságszám: főnél alacsonyabb lakosságszám: (33%) 1000 főnél alacsonyabb lakosságszám: (54%) 2000 főnél kisebb települések száma: (74%) – ebből 5 város! 10 ezer lakos alatti települések száma: 3033 (95%) 50 ezer feletti: 20 (0,6%) - ebből - ebből ezer feletti: ezer feletti: 9 Egy településre jutó átlagos lakosság szám: 3153 Vidéki településre jutó átlagos lakosság szám: 2630
Egy település/lakos megoszlása megyei viszonylatban
Egy település/lakos megoszlása régiónként
Az önkormányzati rendszer struktúrája típus szerint 1 főváros 1 főváros 23 kerület (~1%) 23 kerület (~1%) 23 megyei jogú város (~1%) 23 megyei jogú város (~1%) 304 város (~9%) 304 város (~9%) 119 nagyközség (4%) 119 nagyközség (4%) 2707 község (85%) 2707 község (85%) 3177 település + 19 megye 3177 település + 19 megye
Magyar legek Legkisebb település: Iborfia 12 fő (Zala megye) Legkisebb település: Iborfia 12 fő (Zala megye) Legnépesebb község: Diósd fő (Pest megye) Legnépesebb község: Diósd fő (Pest megye) Legkisebb nagyközség: Tiszabecs fő (Szabocs-Szatmár-Bereg megye) Legkisebb nagyközség: Tiszabecs fő (Szabocs-Szatmár-Bereg megye) Legnépesebb nagyközség: Solymár fő (Pest megye) Legnépesebb nagyközség: Solymár fő (Pest megye) Legkisebb város: Pálháza fő (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) Legkisebb város: Pálháza fő (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) Legnépesebb város: Dunakeszi fő (Pest megye) Legnépesebb város: Dunakeszi fő (Pest megye) Legkisebb megyei jogú város: Szekszárd fő (Tolna megye) Legkisebb megyei jogú város: Szekszárd fő (Tolna megye) Legnépesebb megyei jogú város: Debrecen fő (Hajdú-Bihar megye) Legnépesebb megyei jogú város: Debrecen fő (Hajdú-Bihar megye) Legkisebb fővárosi kerület: XXIII. Soroksár fő Legkisebb fővárosi kerület: XXIII. Soroksár fő Legnépesebb fővárosi kerület: XI. Újbuda fő Legnépesebb fővárosi kerület: XI. Újbuda fő A legnépesebb város: Budapest ( ) A legnépesebb város: Budapest ( ) A legnépesebb megye: Pest ( ) A legnépesebb megye: Pest ( ) A legkisebb lakosságú megye: Nógrád ( ) A legkisebb lakosságú megye: Nógrád ( )
Településkategóriák és népesség struktúrája
Település nagyság és kiadások aránya
Az állapot Az önkormányzati feladatok ellátásának minőségében jelentős különbségek és feszültségek alakultak ki. Az önkormányzati feladatok ellátásának minőségében jelentős különbségek és feszültségek alakultak ki. Az önkormányzatok finanszírozása egyre inkább kiszámíthatatlanná és lehetetlenné vált. Az önkormányzatok finanszírozása egyre inkább kiszámíthatatlanná és lehetetlenné vált. Az önkormányzatok túlnyomó többsége mindennapos túlélési gyakorlatot hajt végre. Az önkormányzatok túlnyomó többsége mindennapos túlélési gyakorlatot hajt végre. Az önkormányzatok felélték vagyonuk nagy részét, növekszik a működési célú, görgetett hitelek aránya.(kötvény-kibocsátási hullám) Az önkormányzatok felélték vagyonuk nagy részét, növekszik a működési célú, görgetett hitelek aránya.(kötvény-kibocsátási hullám) Hiányzik a stabilitás és a stratégiai gondolkodás a rendszerből. Hiányzik a stabilitás és a stratégiai gondolkodás a rendszerből.
Eredmények A települések saját sorsuk irányítását a kezükbe vették, kialakult a helyi demokrácia A települések saját sorsuk irányítását a kezükbe vették, kialakult a helyi demokrácia A lakossági közszolgáltatások biztosítása többnyire önkormányzati fenntartásban biztosított A lakossági közszolgáltatások biztosítása többnyire önkormányzati fenntartásban biztosított Növekedett a települési identitás és lokalitás Növekedett a települési identitás és lokalitás A közösségi szervezetek, a civil szféra kialakult A közösségi szervezetek, a civil szféra kialakult Az öntevékenység és az innováció erősödött Az öntevékenység és az innováció erősödött Biztosítottá váltak az alapvető lakhatást biztosító infrastruktúrák Biztosítottá váltak az alapvető lakhatást biztosító infrastruktúrák Az együttműködés szükségességének felismerése Az együttműködés szükségességének felismerése
Hiányok Az önkormányzati közszolgáltatások minősége nem igazságos Az önkormányzati közszolgáltatások minősége nem igazságos A rendszer finanszírozhatatlan és fenntarthatatlan A rendszer finanszírozhatatlan és fenntarthatatlan Gyenge a ténylegesen önkéntes alapú társulás Gyenge a ténylegesen önkéntes alapú társulás A nagyobb lakosságszámú önkormányzatok szigetszerű működése A nagyobb lakosságszámú önkormányzatok szigetszerű működése Az ország ketté szakadása – gazdagok és szegények/szegényedők Az ország ketté szakadása – gazdagok és szegények/szegényedők A jövő bizonytalan, kiszámíthatatlan A jövő bizonytalan, kiszámíthatatlan
III. Az átalakítás várható hatása 19
Főbb változtatások Az új típusú állam szerepvállalás Az új típusú állam szerepvállalás Feladatok – hatáskörök újra osztása Feladatok – hatáskörök újra osztása Közoktatás államosítása Közoktatás államosítása Egészségügy részleges államosítása Egészségügy részleges államosítása Állami igazgatás járási hivatalba szervezése Állami igazgatás járási hivatalba szervezése Kistelepülési hivatalok megszűntetése Kistelepülési hivatalok megszűntetése Hulladékgazdálkodás, valamint a víz és csatorna szolgáltatás jövője Hulladékgazdálkodás, valamint a víz és csatorna szolgáltatás jövője Új szereposztás bizonytalansága (megyei város, járásszékhely város, város, hivatallal rendelkező község, hivatal nélküli község – közszolgáltatás nélküli megye) Új szereposztás bizonytalansága (megyei város, járásszékhely város, város, hivatallal rendelkező község, hivatal nélküli község – közszolgáltatás nélküli megye) Finanszírozás és forrásmegosztás bizonytalansága Finanszírozás és forrásmegosztás bizonytalansága Erős állami felügyelet Erős állami felügyelet Hitelfelvétel korlátozása Hitelfelvétel korlátozása
Önkormányzati lehetőségek Szubszidiaritás valósággá tétele Szubszidiaritás valósággá tétele Járáson belüli mikrotérségek szervezése Járáson belüli mikrotérségek szervezése Együttműködés, partnerség, társulás Együttműködés, partnerség, társulás Új típusú önkormányzati hivatal és szerepek Új típusú önkormányzati hivatal és szerepek Partnerség erősítése az állam és önkormányzatok, valamint önkormányzatok között Partnerség erősítése az állam és önkormányzatok, valamint önkormányzatok között Önkormányzati tulajdon védelme Önkormányzati tulajdon védelme
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Zongor Gábor főtitkár