A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
Középiskolai Fizikatanári Ankét – Kaposvár, 2009 Kolláth Zoltán (MTA KTM CsKI, MCSE)
Digitális Fotó Magazin január-február.  A képkompozíció vonatkozásában a pont kifejezés olyan kompozíciós eszközre utal, amely a képmezőhöz képest.
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Derékszögű hármasszöglet és távolságmérő Összeállította: ifj. Zátonyi Sándor, Békéscsaba, 2008.
Metszetek.
A görög színház mint épület
Kép - képsor A kép értelmezésének (dekódolásának) szintje: felismerés
Homorú tükör.
Magyarországi diákok az erdélyi felsőoktatásban Készítette:Szilágy Enikő.
A reneszánsz.
Vizuális kommunikáció bevezetés
Gondolatok a művészet rendszeréről
Kamerák és képalkotás Vámossy Zoltán 2004
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
A MŰSZAKI KÉPALKOTÁS.
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A TÉRÁBRÁZOLÁS TÍPUSAI MROE TPM 5. TÁVLATI JELLEGŰ (folyamatos tér, axonometrikus vagy perspektív jelleg) Ó.1. o.
Mozgás és sebesség megjelenése a képzőművészetben
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
3.3. Axonometrikus ábrázolások Rövid áttekintés
Észlelés Gestalt elvek Színlátás Térlátás Illúziók.
3.4. Perspektív ábrázolások
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Összeállította: Rakovicsné Erdősi Katalin 2008.
Szemhibák, szemüvegek Chyby oka, okuliare
Vetületi ábrázolás alapjai
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Térképszerű ábrák csoportosítása megjelenésük szerint
Axonometrikus ábrázolás
A terep alkotói I. Domborzat Síkság Völgy Medence Hegy
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
Európa városi történelme
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Tárgyak műszaki ábrázolása Képies ábrázolások
VIDEOTECHNIKA/formanyelv
Albrecht Dürer ( ).
A geometria optika világába nem illeszkedő jelenségek
Mit látsz? Fiatal lány vagy öregasszony?.
4. A FILM formanyelvi eszközei
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
A MŰSZAKI KÉPALKOTÁS.
3.4. Perspektív ábrázolások
A reneszánsz és az alföldi realista tájfestészet
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Nézőpont kérdése… A horizont.
3.2. Axonometria – Műszaki rajzok párhuzamos vetítéssel
a kubizmus kubus = kocka
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Műszaki ábrázolás alapjai Ábrázoló Geometriai Tanszék
A Biblia és a képzőművészet
Perspektív térábrázolás
Velünk élő középkor Forrás:
A HOLD Átmérője 3476 km Távolsága a Földtől km
Előadás másolata:

A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok

Perspektivikus térábrák Mélység, méret, távolság érzékelése biológiai adottság Szaktudomány (geometria) térképészet: mélységábrázolás helyett magasságábrázolás Művészet tájábrázolást megújította másként láttatta a természetet esztétikai érzéket változtatta

Objektív, térszerű A térnek elv alapján szerkesztett modellje Mérhetőség, ipari-műszaki alkalmazás Perspektivikus (= távlati): így látunk rövidülés, mélység, arány, végtelen Axonometrikus (= tengely): így láttatunk három oldal egyszerre látható (többnézetű) szerkesztett vetület Optikai törvények: ókori tudomány ismerte a művészet nem alkalmazta színházi díszleteknél használták

Perspektív ábrázolás: vízszintes, függőleges, ferde képsík (légi fénykép, panoráma, madártávlat)

Enyészpont, horizont

Korai perspektív ábrázolás Pompeii freskó

Raffello: Athéni iskola

Földrajzi galéria, Vatikán, 1580

Szubjektív, térszerű Művészi (a reneszánsztól) Az alkotó a tárgy vagy személy objektív képét látja, de azt szubjektíven láttatja Fény-árnyék kontraszt, szokatlan nézőpontok, tértagolás (elő-, közép- és háttér) Modellt ül, de a képen nem ismerhető fel Axonometrikus és perspektivikus ábrázolások keveredhetnek: fent–lent, közel–távol Izmusok: a művészet csak felidézi, de nem ábrázolja a valóságot

Klasszikus ókor Görögök, rómaiak Bizánc Reneszánsz Izmusok test szabad mozgású ábrázolása 3D ismert volt, bukásukkal eltűnt Bizánc visszatérés a síkábrázoláshoz Reneszánsz fejlettebben újjászületett tájkép nem csak háttér portréfestészet hagyományos Izmusok

Miller: Kanizsa ostroma, 1601 (felülnézetes vár), Sárvár

Harunobu: Esti harangszó (1766) Lebegő alakok, nincs enyészpont, átló térérzetet kelt

Síkok keveredése