Az ábrázolás módszerével való megoldás szükségessé teszi egy ábra készítését * A számokat és mennyiségeket a feladatból grafikusan ábrázoljuk * A feladatmegoldás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyszerű oszthatósági problémák
Advertisements

Átváltás a számrendszerek között
Természetes számok 0, 1, 2, 3, ..., 24, 25, ..., 1231, 1232, ..., n, ...  = {0, 1, 2, 3, ..., n,...} a természetes számok halmaza Műveletek: összeadás.
a terület meghatározása
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
4 négyzetes kérdés Készen vagy? B A
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Osztó, többszörös Osztó: azokat a számokat, amelyekkel egy B szám osztható, az B szám osztóinak nevezzük. Minden számnak legalább két osztója van, 1 és.
Műveletek logaritmussal
Valószínűségszámítás
Rekurzió (Horváth Gyula és Szlávi Péter előadásai felhasználásával)
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
Algebra a matematika egy ága
Matematika: Számelmélet
Feladatok mértékegységek átváltására
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Közlekedésstatisztika
A TERMÉSZETTUDOMÁNYOK ALAPJAI 1. Matematika
: Adós Aladár számláján 2700 dinár tartozás. Elhatározta, a következő naptól a hónap végéig minden nap befizet 150 dinárt, hogy rendezze.
x2 x2 – 5x + 6 x(x ) + x(–2)+ (–3)(x) + (–3)(–2) = (x – 3)(x – 2) = Végezzük el a következő szorzást: (x-3)(x-2) =
A tárgyas szószerkezet
A Fibonacci-féle sorozat
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
szakmérnök hallgatók számára
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Kifejezések. Algoritmus számol; Adott összeg; összeg:=0; Minden i:=1-től 5-ig végezd el Ha 2 | i akkor összeg:=összeg+2*i Ha vége Minden vége Algoritmus.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
2006. március 3. Három négyzet oldalai különböző prím- számok. A két kisebb négyzet kerületének ösz- szege egyenlő a legnagyobb négyzet kerületé- vel;
Telefonos feladat Andrásnak kétszer annyi könyve van, mint a fiának. Bélának 11-szer annyi könyve van, mint a fiának. Összesen 2006 db. könyvük van. Hány.
Algoritmus gyakorlati feladatok
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Felvételi feladatok 8. osztályosok számára
Felvételi feladatok 8. osztályosok számára
Feladatsor Az én matematikám 1. c. tankönyvhöz
4 Négyzet probléma Készen vagy? B A
IV. Terjeszkedés 2..
Megyei Matematika verseny
XVII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny
Valószínűségszámítás
POROK SZEMCSÉZETÉNEK MEGHATÁROZÁSA
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
A t e r m é s z d a l Csak az erős ember ismeri a szeretetet,
A lineáris függvény NULLAHELYE GYAKORLÁS
Elektronikus tananyag
Iktatás és selejtezés folyamata
Számtani és mértani közép
és a Venn-Euler diagrammok
Energetikai gazdaságtan
Hábel József Áprily Általános Iskola, Visegrád
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Ez az én művem Készítette: Barczi Renáta Felkészítő tanár: PeadDr
Mikroökonómia gyakorlat
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
Valószínűségszámítás II.
Átváltás a számrendszerek között
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
Programozási alapismeretek 10. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 10.2/  Kiválogatás + összegzés.
A természetes számok osztása, az osztás tulajdonságai
AZ EGYSÉGESÍTETT ANYAKÖNYVEZÉS KIALAKÍTÁSÁNAK ÚTJÁN 1. rész 1. dia.
Számok világa.
Számtani alapműveletek
Logika.
Bemutató óra
A Fibonacci-féle sorozat
Átváltás a számrendszerek között
EGYENES ARÁNYOSSÁGGAL
Tanórán kívül lehet kicsit több
Előadás másolata:

Az ábrázolás módszerével való megoldás szükségessé teszi egy ábra készítését * A számokat és mennyiségeket a feladatból grafikusan ábrázoljuk * A feladatmegoldás céljából egyenlő részeket kell kapnunk

FELADATTÍPUSOK : 1) A számok meghatározása, ha ismert az összegük és a különbségük: a + b=x ; a - b = y 2) A számok meghatározása, ha ismert az összegük és az arányuk: a + b= m ; a : b = n 3) A számok meghatározása, ha ismert a különbségük és az arányuk a - b=r ; a :b = s

1. a) Két szám összege 25, különbsége pedig 5. Melyik ez a két szám? a + b = 25 b 25 a – b = 5 (a =b +5 ) a 5 a, b = ? 1)25 – 5 = 20 ( 2 rész b ; 2 x b ) 2)20 : 2 = 10 ( b ) 3) = 15 ( a ) Próba: = 25 ( a+b )

b) Két szám összege 19. Az első szám 3-mal nagyobb a másodiknál. Melyik ez a két szám? m + n = 19 n m = n + 3 m 3 19 m, n = ? 1)19 – 3 = 16 ( 2 rész n ; 2 x n ) 2) 16 : 2 = 8 ( n ) 3) = 11 ( m ) Próba: = 19 ( m + n )

c. Három szám összege 25. Az első szám 4-gyel nagyobb a másodiknál, a harmadik 2-vel nagyobb az elsőnél. Melyik ez a három szám? m+n + r = 25 n m = n + 4 m 4 25 r = m + 2 r 4 2 1) 25 – ( ) = 15 (3 rész n; 3 x n) 2)15 : 3 = 5 ( n ) 3) = 9 ( m ) 4) = 11 ( r ) vagy : =11(r) Próba: = 25 ( m + n + r )

d) Jancsi kinyit egy meséskönyvet. A két oldalon levő számok összege Milyen szám van a jobboldali lapon? a + b = 21 a b = a + 1 b 1 21 a, b = ? 1)21 – 1 = 20 ( 2 rész a ; 2 x a ) 2) 20 : 2 = 10 ( a ) 3) = 11 ( b ) Próba: = 21 (a+b) Válasz: 11-es oldal

e) Három egymásutáni páros szám összege 18. Melyek ezek a számok ? a+b+c=18 b = a + 2 a c = b + 2 b 2 18 a, b, c = ? c 2 2 1)18 – ( ) = 12( 3 rész a) 2)12 : 3 = 4 ( a ) 3) = 6 ( b ) 4) = 8 ( c ) Próba: = 18 ( a + b + c )

f) Három egymásutáni páratlan szám összege 21. Melyik ez a három szám? a + b + c = 21 a b = a + 2 b 2 21 c = b + 2 c 2 2 a, b, c = ? 1) 21 – ( ) = 15 (3 rész a ; 3 x a) 2) 15 : 3 = 5 ( a ) 3)5 + 2 = 7 ( b ) 4)7 + 2 = 9 ( c ); vagy : = 9 (c) Próba: = 21 (a+b+c)

2. a) Két szám összege 15. Az első szám 2 -szer nagyobb a másodiknál. Melyik ez a két szám? a + b = 15 b a = 2 x b a 15 a, b = ? 1)1r + 2 r = 3r (3 rész b ; 3 x b) 2)15 : 3 = 5 ( b ) 3)2 x 5 = 10 ( a ) Próba: = 15 ( a + b )

b) Két szám összege 24. A nagyobbik és a kisebbik szám hányadosa 2. Melyik ez a két szám ? m + n = 24 n m : n = 2 ; m = n x 2 ; m 24 m, n = ? 1)1r + 2r =3r (3 rész n ; 3 x n ) 2)24 : 3 = 8 ( n ) 3) 8 x 2 = 16 ( m ) Próba: = 24 ( m+n )

c) Két szám összege 21. Az elsőnek a másodikkal való osztási hányadosa 3, a maradéka 1. Melyek ezek a számok? a + b = 21 b a : b = 3 (m 1); a = 3 x b + 1 a 1 21 a, b = ? 1)3r + 1r = 4r ( egyenlő rész ) 2)21 – 1 = 20 ( 4 x b ) 3) 20 : 4 = 5 ( b ) 4) 5 x = 16 ( a) Próba: = 21 ( a + b )

3. a) Két szám különbsége 16. Az első 3-szor nagyobb a másodiknál. Melyik ez a két szám ? m – n = 16 ;m=n + 16 n m = n x 3 m m, n = ? 16 1)3 r – 1r = 2r ( 2 rész n ; 2 x n ) 2) 16 : 2 = 8 ( n ) 3) 8 x 3 = 24 ( m ) Próba: 24 – 8 = 16 ( m – n )

b) Két szám különbsége 18. Az arányuk pedig 3. Melyek ezek a számok? m – n = 18 ; m = n + 18 n m : n = 3 ; m = n x 3 m m, n = ? 18 1)3 r – 1 r = 2 (n-el egyenlő részek ; n x 2 ) 2) 18 : 2 = 9 ( n ) 3)9 x 3 = 27( m ) Próba: 27 – 9 = 18 ( m – n ) 27 : 9 = 3 ( m : n )

c) Két szám osztási hányadosa 4, mradéka 3. Az első szám 18-cal nagyobb a második számnál. Melyik ez a két szám? m : n = 4 (m 3); m=nx4+3 n m=n +18 m 3 m, n = ? 18 1) 4r – 1r = 3r (egyenlő rész ) 2)18 – 3 = 15 ( 3 x n ) 3)15 : 3 = 5 ( n ) 4) 5 x = 23 ( m ) Próba: 23 – 5 = 18 ( m – n ) vagy : 23 : 5 = 4 marad 3

1. Javasolt feladatok : a) Gyurinak 20 golyója van, fehérek és feketék. A fehérekből néggyel több van mint a feketékből. Hány golyója van mindegyikből ? b) Egy gyümölcsösben alma és körtefa van, összesen 19. A körtéből 5-tel kevesebb van mint az almából. Hány fa van mindegyikből? c) Kati három nap alatt megold 21 feladatot. Az első nap 7-et, a második nap 4-gyel többet mint a harmadik nap. Hány feladatot oldott meg a második és a harmadik napon ? d) Egy munkáscsoport három nap alatt 18 m gödröt ás ki. Minden nap 2 m-rel többet ásott, mint az előző napon. Hány méter gödröt ásott ki naponta? e) Három ládában 24 kg alma van. A második ládában 1 kg-mal több van mint az elsőben, a harmadikban 1 kg-mal több mint a másodikban. Hány kg alma van a ládákban ?

2. Javasolt feladatok : a) Két polcon 24 könyv van. Az első polcon 2-szer kevesebb van mint a másodikon. Hány könyv van a polcokon? b) Áginak és Jenőnek összesen 15 játékja van. Jenőnek 2-szer több mint Áginak. Hány játékjuk van külön-külön ? c) Imola, Marika és Ilona anyjuknak 25 virágszálat adott. Imolától 9 szálat, Marikától 3-szor kevesebbet mint Ilonától.Hány virágszálat kapott a lányoktól külön-külön ?

3. Javasolt feladatok : a)Mihály egy történetet két nap alatt olvasott el. Az első nap 15 lappal kevesebbet olvasott el, mint a második napon. Azt vette észre, hogy az első napon 4-szer keveseb lapot olvasott mint a másodikon. Hány lapot olvasott naponta? b)Mónika 10 éves volt, amikor amikor megszületett a testvére Balázs. Tudva azt, hogy Mónika 3-szor nagyobb mint Balázs, állapítsuk meg hány évesek a gyerekek?