Magyar politikai gondolkodás története tanév 2. félév

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
Advertisements

Klauzál Gábor élete és kora
Az es szabadságharc.
Az évi szabadságharc és annak törvényi vonatkozásai
Bevezetés a magyar alkotmány- és jogtörténet tanulmányozásába III.
Az újjáépítés kora a Magyar Királyságban
6. Témakör: A Magyar Köztársaság államszervezete
A működő rendi alkotmány kora Magyar politikai gondolkodás története 2. félév.
A FORRADALOM EREDMÉNYEI
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
Demokrácia és diktatúra
HAZÁNK A SZABADSÁGHARC LEVERÉSE UTÁN
VÁLTOZÁSOK EURÓPA TÉRKÉPÉN ÚJ NEMZETÁLLAMOK: OLASZORSZÁG, NÉMETORSZÁG
A SZABADSÁGHARC TETŐPONTJA A TAVASZI HADJÁRAT
HAZÁNK A HABSBURG BIRODALOMBAN A SZATMÁRI BÉKE UTÁN
Magyarország a reformkorban
Jakobinus diktatúra.
A reformkor
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
Államszervezet és közigazgatás
Magyarország az első világháborúban
1848–49-es forradalom és szabadságharc.
8.1 Az OMM felbomlása és következményei
Az áprilisi törvények és a Batthyány-kormány működése
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc
FORRADALMAK MAGYARORSZÁGON 1918–1919
Klauzál Gábor Élete és munkássága!
Klauzál Gábor Pest, november 18. – Kalocsa, augusztus 3
KLAUZÁL GÁBOR ÉS KORA ARADI RENÁTA és PALÓCZ SÁNDOR SZEGVÁR-MÁRTÉLY ÁMK MÁRTÉLYI ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Készítették H.T.K.T. Klauzál Gábor Általános Iskola tanulói: Jurcsisin Martin 7. c Jakabfi László 8. c.
Pap Mónika: A Batthyány-kormány működése
8. téma A politikai gondolkodás újrastrukturálódásai, Magyar politikai gondolkodás története 2. félév.
Politikai alternatívák a 18. század eleji Magyarországon Magyar politikai gondolkodás története 2. félév.
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
AZ ÁLLAMFŐ JOGÁLLÁSA A POLGÁRI KORBAN
Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc eseményeinek bemutatása
Az abszolutizmus kormányformái a Magyar Királyságban
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában II.
AZ ŐSZIRÓZSÁS FORRADALOM 1918
A LIBERÁLIS ELLENZÉK PROGRAMJA A 40-ES ÉVEKBEN
A tőkés gazdaság fejlődési feltételei
A magyarországi pártrendszerek változásai a 20. században
Az abszolutizmus kora Magyarországon
Magyar politikai gondolkodás története tanév 2. félév.
1848. Március 15. Krizsán Pál.
A reformkortól a szabadságharc leveréséig (1830—1849)
Az újjáépítés kora Magyarországon
Magyarország az első világháborúban Háromszoros hurrá Ferenc Józsefre.
Az es szabadságharc. Magyarország 1848 nyarán.
A független Magyarország bukása Készítette: Nagy György Magyary Károly Általános Iskola és Zeneiskola, Kerecsend, kerecsend.sulinet.hu/okt_anyagok.htm.
A kiegyezés és el ő zményei. Áttörés a magyar liberálisoknál Deák : a „húsvéti cikk” (Pesti Napló, IV. 16.) lényegelényege: három fő feltétel 1.
Kudarcok és kiútkeresés.  A magyar munkásság nagy része külföldi  erős az osztrák hatás  Első szervezet - Buda-Pesti Munkásegylet  Önsegélyező.
„A forradalom ellen harcolunk […] abban a meggyőződésben, hogy vagy egészen úrrá leszünk rajta, vagy el kell vesznünk.” Félix Schwarzenberg hg „Nem az.
A dualizmus gazdasága és társadalma
A Szent Szövetség Európája
A kiegyezés tartalma.
Közeledési kisérletek (Az önkényuralom csődje és a kiegyezés)
A SZATMÁRI BÉKE.
Osztrák - Magyar kiegyezés 1867
A „népek tavasza” Forradalmak ben
Az újjáépítés kora a Magyar Királyságban
A törvényes forradalom
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
Nemzetiségi kérdés és etnikai viszonyok a dualizmus korában
A kiegyezés megkötése.
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

Magyar politikai gondolkodás története 2009-2010. tanév 2. félév 6. téma 1848 árnyékában: a „közjogi kérdés” hatása az 1849 és 1918 közötti magyar politikai gondolkodásra Magyar politikai gondolkodás története 2009-2010. tanév 2. félév

A „függetlenség” régi fogalma Szabad György és Péter László történészek szerint: 1840-es évek előtt Magyarország „függetlensége” nem egy önálló, modern államra vonatkozik, hanem a Habsburg birodalom részeként létező Magyar Királyság törvényes különállására, amelynek státusát az 1723-as Pragmatica Sanctio és az 1791. X. törvény alapján értelmezték (egyfelől a birodalomhoz tartozás, másfelől a saját törvények szerint kormányzás); a modern államfogalomnak Kossuth az egyik első teoretikusa

A konfliktus a forradalom nyíltan nem változtat ezen, de az 1848 nyári osztrák „államirat” alárendelné Magyarországot Bécsnek, 1849. március 4-i olmützi alkotmány ezt jogilag is rögzíti,

Egy új függetlenségfogalom a magyar álláspont lassan változik: április törvények kétértelműek a kérdésben, egy perszonálunió irányába módosítanák az eddigi helyzetet, de számos kérdést nem rendeznek (bíznak sokáig egy egységes Németország létrejöttében, ami felbomlasztaná a régi Habsburg birodalmat amúgyis), 1848 őszétől a magyarok nem egy független országot, hanem az alkotmányt védik, 1849. decemberében az uralkodóváltást sem ismerik el, ők V. Ferdinándhoz maradnak papíron lojálisak, 1849. januárjában a honvédhadsereg a váci kiáltványban megerősíti, hogy az alkotmányos esküjét követve harcol az 1849. április 14-i Függetlenségi Nyilatkozat az első egyértelműen a modern értelmemben vett magyar állam függetlenségére utaló dokumentum

Közjogi kérdés és politikai alternatívák a kiegyezés előtt 1. 1.) létezik egy osztrák liberális álláspont, amely egységes birodalmat szeretne, innen nézve a magyar közjog elavult, felesleges, a magyar különállás megszüntetendő, híveik egy része együttműködik a rendszerrel az 1850-es évektől 2.) a neoabszolutizmus rendszere is egységes birodalomban gondolkodik, de az uralkodóház legitimitásából vezeti le azt, ez határozza meg az 1850-es éveket az 1859-es katonai vereségeket követő válságig

Közjogi kérdés és politikai alternatívák a kiegyezés előtt 2. 3.) a konzervatív arisztokrácia (katonatisztek, diplomaták) egy történelmi-jogi alapokon nyugvó, kvázi-föderális modellben gondolkodik, ezt tükrözi az 1860-as októberi diploma és az 1861-es februári pátens, a magyar politikában ez az 1847-es közjogi berendezkedés javított változatához való visszatérést jelentené, erre kísérlet is történik 1860-61-ben 4.) a magyar politikai elit többsége az 1848-as alkotmányt tekinti kiindulópontnak, s azt gyakran még akkor is a modern államfogalomnak megfelelően értelmezi, ha a függetlenséggel nem ért egyet, s valamilyen modus vivendit keres a maqyar állami önállóság és birodalmi érdekek számára 1861-ben a Határozati Párt képviseli az országgyűlésben az „1849-es”, tehát a teljes függetlenséget képviselő álláspontot (a neve is erre utal: mivel szerintük nincs törvényes uralkodó, nincs kinek „feliratot” küldeni) a Felirati Párt 1861-ben a kompromisszum híve, de az 1848-as alkotmányt érvényesnek tartják

A kiegyezés és a közjogi kérdés 1. A kiegyezés Szabad György és Gerő András történészek értelmezésében: a magyar konzervatívok és az egykori feliratiak (a Deák Ferenc vezette csoport) kompromisszuma,

A kiegyezés és a közjogi kérdés 2. alapvetően módosítja a 48-as törvényeket, amennyiben világosan beilleszti Magyarországot a birodalomba a közös minisztériumok és a két birodalomfél parlamentjeinek delegátusai közötti tanácskozásokkal, a vám- és valutaunióval stb. a kompromisszum ugyanakkor sokértelműen van megfogalmazva: a közös ügyek alapja a „királyi felségjog”, számos szimbolikus gesztus utasítja el a perszonáluniónál szorosabb kapcsolat létét (pl. Osztrák-Magyar Monarchia mint név, a delegációk elkülönült, nehézkes tanácskozási eljárása stb.), de a hadsereg egységes marad és Magyarország nem rendelkezik számos, a nemzetközi jogban fontos független állami tulajdonsággal: saját pénz, jegybank, hadsereg, külképviselet stb.

A közjogi kérdés és a dualizmus politikai rendszere 1. a politika meghatározó törésvonala a „67-es” és a „48-as” álláspont különbsége, az is marad tulajdonképpen 1918-ig, az ideológiai törésvonalak ennek rendelődnek alá,miközben vannak 67-es ellenzékiek is és Tisza Kálmán 15 évig regnáló miniszterelnök maga is mérsékelt 48-asként indul, a Balközép Párt élén, de azért kerülhet hatalomra, mert „szegre akasztja” 48-as álláspontot kifejező programját, a „bihari pontokat”

A közjogi kérdés és a dualizmus politikai rendszere 2. a kormányzat nem engedheti nyerni a „48-as” ellenzéket, ezért a választások erősen kontrolláltak (szűk választójog, nyílt szavazás, tendenciózusan kijelölt választókerületek, csalások), s amikor 1905-ben nyer az ellenzék, a király két évig nem engedi őket kormányt alakítani, míg lényegében le nem mondanak programjukról (a válságot súlyosbítja Norvégia 1905-ös elszakadása Svédországtól, mert reális lehetőségnek mutatja a Monarchia felbomlását)

A közjogi kérdés és a dualizmus politikai rendszere 3. a politikai diskurzust olyan szimbolikus ügyek uralják el időről időre, mint a hadsereg vezényleti nyelve, a Himnusz és a Gotterhalte viszonya, önálló jegybank, a hadsereg öltözékének díszítőelemei, vagy olyan a teljes függetlenség felé mutató lépések, mint egy önálló hadsereg felállítása

Köszönöm a figyelmet!