Függő játszmák Kovács Vince alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Advertisements

Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Gazdasági kihívás 2010 Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara Vállalkozói együttműködési kultúra.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A válság és ami utána következik….
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Az elveszett termelés az építőipar gondjairól. Forrás: eurostat.
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Gazdaságélénkítés nélkül nem hozhat tartós eredményt a kormány válságkezelő programja Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Kell-e újraírni az eddigi forgatókönyveket? Eger, 46. közgazdász-vándorgyűlés Varga Mihály június 26.
Bihall Tamás Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnök A Magyar Közgazdasági Társaság 48.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
TRANZITOLÓGIA IV. ELŐADÁS
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A magyar gazdaság várható helyzete
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
A TELEPÜLÉS-SZOLGÁLTATÁSI EGYESÜLET ÉRTEKEZLETE A PÉNZÜGYI VÁLSÁG LEHETSÉGES HATÁSA A MUNKA VILÁGÁRA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A TELEPÜLÉSÜZEMELTETÉSRE. Balatonvilágos,
A gazdaság és szakképzés összefüggése. 1. Kialakult hosszabb távra a termelési és termékszerkezet Húzóágazat a feldolgozóipar Húzóágazat a feldolgozóipar.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Fékezés vagy lendület? Tovább nehezedik a hazai munkahelyteremtő mikro-, kis- és középes vállalkozások helyzete Varga Mihály, 2004.október 10.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
Merre tovább, magyar gazdaság? június 20. Miklóssy Ferenc Elnök Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Versenyképesség MTA-MEH projekt Vértes András.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István „Mindannyian tudjuk, hogy mit kell tennünk, csak azt nem tudjuk, hogy hogyan nyerjük meg a választásokat.
Önkormányzati fórumok február- március – a válság éve A régió ipari termelése 25 %-kal csökkent A foglalkoztatottak száma mintegy 17 ezer.
Gazdasági Évnyitó 2010 Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Erős gazdaság – erős kamara Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A magyar KKV-k helyzete Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Válság – valóság Őszintén a gazdaságról Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Függő játszmák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Patikamérlegen a magyar gazdaság
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Költségvetés – vállalkozói hatások
Előadás másolata:

Függő játszmák Kovács Vince alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Egy főre jutó GDP, vásárlóerő-paritás alapján az EU-27 százalékában 2006-ban és 2008-ban

Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara3 Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH)

Konvergencia helyett divergencia – Miért alakult így? A „konvergencia”- program A „konvergencia”- program Kizárólag egyensúlyra való törekvés, figyelmen kívül hagyva a növekedési szempontokat Kizárólag egyensúlyra való törekvés, figyelmen kívül hagyva a növekedési szempontokat Kizárólag fiskális szemléletű probléma-megközelítés Kizárólag fiskális szemléletű probléma-megközelítés Rövid távú gondolkodás, jobbára PR kormányzás Rövid távú gondolkodás, jobbára PR kormányzás Átgondolt gazdaságpolitika hiánya Átgondolt gazdaságpolitika hiánya A gazdaságpolitikai eszközök összehangolatlansága A gazdaságpolitikai eszközök összehangolatlansága A szakmai szempontok kiszorítása a döntéshozatalból A szakmai szempontok kiszorítása a döntéshozatalból Érdemi párbeszéd hiánya Érdemi párbeszéd hiánya Egymás ellen ható célok és programok meghatározása Egymás ellen ható célok és programok meghatározása Európai Uniós források hibás felhasználása Európai Uniós források hibás felhasználása Strukturális reformok, átalakítások elmaradása Strukturális reformok, átalakítások elmaradása Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara4

További tévútjaink: Ultra-liberális, a nemzeti érdekeket figyelmen kívül hagyó gazdaságpolitika Ultra-liberális, a nemzeti érdekeket figyelmen kívül hagyó gazdaságpolitika Hibás privatizációs filozófia – állami monopóliumokból magánmonopóliumok teremtése Hibás privatizációs filozófia – állami monopóliumokból magánmonopóliumok teremtése Lecsúszás az Euróról Lecsúszás az Euróról Rossz hatásfokú Uniós pénzfelhasználás Rossz hatásfokú Uniós pénzfelhasználás És most? Függő játszmák! És most? Függő játszmák! Miből lesz növekedés? Vesztésre áll a gazdaság! Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A mostani pálya fő veszélye: Ugyanazt a hibát követjük el, mint a konvergencia- programkor, holott most rosszabb állapotú a gazdaság, mint 2006-ban Ugyanazt a hibát követjük el, mint a konvergencia- programkor, holott most rosszabb állapotú a gazdaság, mint 2006-ban Egyoldalú egyensúlyi törekvés Egyoldalú egyensúlyi törekvés Mindent a válságra fogunk Mindent a válságra fogunk Feléljük, „elégetjük” erőforrásainkat, tartalékainkat Feléljük, „elégetjük” erőforrásainkat, tartalékainkat A megnyert időt nem használjuk fel a rendszerek, a struktúrák átalakítására A megnyert időt nem használjuk fel a rendszerek, a struktúrák átalakítására Rövid távon pangást, középtávon újabb szerkezeti feszültségeket, újabb belső válságot alapozunk meg. Rövid távon pangást, középtávon újabb szerkezeti feszültségeket, újabb belső válságot alapozunk meg Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A nyugdíjrendszer példája: 2009-ben 226 ezer ember lép nyugdíjba – 84 ezer munkába Nyugdíjszámítási módszer módosítása Nyugdíjszámítási módszer módosítása Nyugdíjkorhatár módosítása Nyugdíjkorhatár módosítása Előnyugdíjazás szigorítása Előnyugdíjazás szigorítása Rokkantnyugdíjak felülvizsgálata Rokkantnyugdíjak felülvizsgálata Fegyveres testületek- rendészeti szervek nyugdíjazási szabályainak módosítása Fegyveres testületek- rendészeti szervek nyugdíjazási szabályainak módosítása A segély és egyéb juttatások valamint a minimálbér eltávolítása egymástól A segély és egyéb juttatások valamint a minimálbér eltávolítása egymástól Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A Bajnai kormány ígéretei beiktatáskor A költségvetési egyensúly fenntartása A költségvetési egyensúly fenntartása A gazdaság dinamizálása A gazdaság dinamizálása EU-s források átcsoportosítása EU-s források átcsoportosítása 1800 Milliárdos építőipari csomag 1800 Milliárdos építőipari csomag 1400 Milliárdos gazdaságélénkítő csomag 1400 Milliárdos gazdaságélénkítő csomag Az ország iránti bizalom helyreállítása Az ország iránti bizalom helyreállítása A teljesülés: Oszkó Péter kész csomaggal érkezett, egyenlőre sikeres Oszkó Péter kész csomaggal érkezett, egyenlőre sikeres Továbbra is lassuló gazdaság Továbbra is lassuló gazdaság 111 Milliárdról döntés a GOP- ra, 2 – 3 évre széthúzva > éves szinten a GDP 1 – 2 ezreléke 111 Milliárdról döntés a GOP- ra, 2 – 3 évre széthúzva > éves szinten a GDP 1 – 2 ezreléke Több évre széthúzva, késik, érdemben nem látszik. Több évre széthúzva, késik, érdemben nem látszik. Több évre széthúzva, érdemben nem látszik, tele virtuális elemmel. Több évre széthúzva, érdemben nem látszik, tele virtuális elemmel. Jelentős eredmények, de a környezetünkhöz képest továbbra is kiemelkedően drága a finanszírozás Jelentős eredmények, de a környezetünkhöz képest továbbra is kiemelkedően drága a finanszírozás Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A sokat vitatott EU-s források: (2009 július végén) A 2007 – 2013 közötti időszakban ~ milliárdot költhetünk el az Új Magyarország Fejlesztési Tervben A 2007 – 2013 közötti időszakban ~ milliárdot költhetünk el az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Ebből közvetlen gazdaságfejlesztésre (GOP + ROP) mintegy 14 – 15 % fordítódik Ebből közvetlen gazdaságfejlesztésre (GOP + ROP) mintegy 14 – 15 % fordítódik 15 operatív program keretében 30 ezer pályázó milliárd forint támogatási igényt nyújtott be amelyből megítéltek milliárdot 15 operatív program keretében 30 ezer pályázó milliárd forint támogatási igényt nyújtott be amelyből megítéltek milliárdot Az igények 1/3-a Közlekedési Operatív Program, a tényleges megítéltek 41 %-a (Betonba öntjük a pénzt…) Az igények 1/3-a Közlekedési Operatív Program, a tényleges megítéltek 41 %-a (Betonba öntjük a pénzt…) Gazdaságfejlesztési Operatív Program: 13 % Gazdaságfejlesztési Operatív Program: 13 % Az UMFT forrásainak eddig 4 %-a került kifizetésre Az UMFT forrásainak eddig 4 %-a került kifizetésre 2010-es kifizetési terv: 590 Milliárd forint (ha a 7 éves ciklus 1/7-e lenne a cél, úgy ~ 1200 Milliárdot kellene megcéloznunk…) 2010-es kifizetési terv: 590 Milliárd forint (ha a 7 éves ciklus 1/7-e lenne a cél, úgy ~ 1200 Milliárdot kellene megcéloznunk…) Vigyázat! Az agrárcélú kifizetések gyakorta összemosódnak az ÚMFT forrásokkal! Vigyázat! Az agrárcélú kifizetések gyakorta összemosódnak az ÚMFT forrásokkal! Legalább annyit fordítsunk közvetlen vállalkozásfejlesztésre, amennyit az NFT I. >>> 24,5 %! Még átcsoportosíthatunk! Legalább annyit fordítsunk közvetlen vállalkozásfejlesztésre, amennyit az NFT I. >>> 24,5 %! Még átcsoportosíthatunk! Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A versenyképességet rongáló legfontosabb tényezők a gazdaságban Magas élőmunka terhek Magas élőmunka terhek Magas alapkamat Magas alapkamat Forráshiány és forrás drágaság Forráshiány és forrás drágaság Beruházások csökkenése Beruházások csökkenése Lánctartozás felerősödése Lánctartozás felerősödése A forint felértékelődése 2001 – 2008 között A forint felértékelődése 2001 – 2008 között Magas energiaárak Magas energiaárak Torz gazdasági struktúra Torz gazdasági struktúra Duális gazdaság, multik túlsúlya Duális gazdaság, multik túlsúlya Magas, esetenként felesleges adminisztrációs terhek, bürokrácia Magas, esetenként felesleges adminisztrációs terhek, bürokrácia Növekvő korrupció Növekvő korrupció Közbeszerzési anomáliák Közbeszerzési anomáliák Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A cégek adminisztrációs terhei EU 25 átlag a GDP %-ában 3,5 % EU 25 átlag a GDP %-ában 3,5 % Magyarországon: 6,7 % Magyarországon: 6,7 % EU célkitűzés 2012-ig 25 %-kal csökkenteni a vállalkozások adminisztrációs terheit > ennek érdekében Magyarországon évente 100 Milliárddal kellene csökkenteni az adminisztrációs terheket EU célkitűzés 2012-ig 25 %-kal csökkenteni a vállalkozások adminisztrációs terheit > ennek érdekében Magyarországon évente 100 Milliárddal kellene csökkenteni az adminisztrációs terheket Kormányzati törekvés a bürokrácia csökkentésére > valójában nő! Kormányzati törekvés a bürokrácia csökkentésére > valójában nő! + a hatósági ellenőrzési gyakorlatának anomáliái + a hatósági ellenőrzési gyakorlatának anomáliái „Az íróasztal mindig talál magának munkát ” Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Korrupció – a Transparency International szerint Közvetlenül nem mérhető, csak becsülni lehet Közvetlenül nem mérhető, csak becsülni lehet A 180 országot tartalmazó listán Magyarország a 39. helyről a 47.-re csúszott A 180 országot tartalmazó listán Magyarország a 39. helyről a 47.-re csúszott Az állami megbízásoknál 10 – 20 % a korrupciós díj Az állami megbízásoknál 10 – 20 % a korrupciós díj A közbeszerzések becsült összege 2008-ban 1600 milliárd forint – (ez nem megegyező az állami megbízásokkal) A közbeszerzések becsült összege 2008-ban 1600 milliárd forint – (ez nem megegyező az állami megbízásokkal) Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Ipar-strukturális torzulások – túlzott kitettség a globális konjunktúrának Egy – egy gépipari termelési fázisra települt a gazdaság és az export Egy – egy gépipari termelési fázisra települt a gazdaság és az export Felére esett vissza a könnyű-ipar Felére esett vissza a könnyű-ipar Zsugorodásnak indult az élelmiszeripar Zsugorodásnak indult az élelmiszeripar Visszaestek az energiaigényes szakágazatok – már a vegyipar is érzékeli ezt Visszaestek az energiaigényes szakágazatok – már a vegyipar is érzékeli ezt Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Munkahelymegtartó támogatások Munkanélküliségi ráta 9,6 % Munkanélküliségi ráta 9,6 % A foglalkoztatottak száma 2009 január – júliusban 4,1 %-kal volt alacsonyabb, mint az előző évben A foglalkoztatottak száma 2009 január – júliusban 4,1 %-kal volt alacsonyabb, mint az előző évben A versenyszférában - 6,5 % A versenyszférában - 6,5 % Feldolgozó ipar: - 11,3 % Feldolgozó ipar: - 11,3 % Építőipar: -9,5 % Építőipar: -9,5 % Vendéglátás: - 6,8 % Vendéglátás: - 6,8 % Állami – önkormányzati szféra: +1,8 % Állami – önkormányzati szféra: +1,8 % A kormányzat ráfordítása ~ 110 – 120 Milliárd (fele a korábban is meglévő programok, másik fele a válság miatt elindított) A kormányzat ráfordítása ~ 110 – 120 Milliárd (fele a korábban is meglévő programok, másik fele a válság miatt elindított) Munkahely megőrző és megtartó programok esetén 16 – 18 ezer munkahely megőrzése, teremtése (OFA programokkal együtt) Munkahely megőrző és megtartó programok esetén 16 – 18 ezer munkahely megőrzése, teremtése (OFA programokkal együtt) 18 ezer fővel több közmunkás (Út a munkához program) 18 ezer fővel több közmunkás (Út a munkához program) Lassú döntéshozatal – felfüggesztett pályázatok – átláthatatlan, gyenge hatékonyságú támogatási rendszer > Vállalkozói elégedetlenség Lassú döntéshozatal – felfüggesztett pályázatok – átláthatatlan, gyenge hatékonyságú támogatási rendszer > Vállalkozói elégedetlenség Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A vállalkozói terhek alakulása: A TB járulék csökkentése mintegy 300 milliárd forintos élőmunka-teher csökkentést jelent A TB járulék csökkentése mintegy 300 milliárd forintos élőmunka-teher csökkentést jelent A külön juttatások adókötelezettsége ezt várhatóan felemészti A külön juttatások adókötelezettsége ezt várhatóan felemészti Nehezen értelmezhető a szakma szerinti átlagbér intézménye – további 50 – 100 milliárd tehernövekedést jelenthet Nehezen értelmezhető a szakma szerinti átlagbér intézménye – további 50 – 100 milliárd tehernövekedést jelenthet Az MKIK számításai szerint a vállalkozói terhek nem csökkennek érdemben, sőt enyhén nőnek Az MKIK számításai szerint a vállalkozói terhek nem csökkennek érdemben, sőt enyhén nőnek Egyre többet fizetünk s egyre kevesebb értelmét látjuk! Egyre többet fizetünk s egyre kevesebb értelmét látjuk! De! A legfontosabb a kereslet hiány mind belföldön, mind külföldön. De! A legfontosabb a kereslet hiány mind belföldön, mind külföldön Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A növekedés motorjai: K étharmada export – nincs a piacokra ráhatásunk K étharmada export – nincs a piacokra ráhatásunk E gyharmada belső fogyasztás – várhatóan meredekebben csökken, mint a jövedelmek E gyharmada belső fogyasztás – várhatóan meredekebben csökken, mint a jövedelmek 6,7 %-os GDP visszaesés esetén a vállalati szférában 8,5 %-os lesz a zuhanás 6,7 %-os GDP visszaesés esetén a vállalati szférában 8,5 %-os lesz a zuhanás 2009 – 2010-ben a vállalkozások jövedelempozíciója a keresletszűkülés miatt 1200 milliárddal romlik 2009 – 2010-ben a vállalkozások jövedelempozíciója a keresletszűkülés miatt 1200 milliárddal romlik Az akkumulációs készség szűkülése hosszú távú károkat okoz Az akkumulációs készség szűkülése hosszú távú károkat okoz Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A belső piac bővítésének lehetséges eszközei: Energiaszektor: Energiaszektor: Megújuló energiák komplex programja Megújuló energiák komplex programja Paks bővítése Paks bővítése Környezetvédelem, vízgazdálkodás Környezetvédelem, vízgazdálkodás Infrastruktúrafejlesztés Infrastruktúrafejlesztés Gyógyászat, gyógyszeripar Gyógyászat, gyógyszeripar Rekreáció, gyógyászat Rekreáció, gyógyászat Turizmus Turizmus Mezőgazdaság, élelmiszergazdaság Mezőgazdaság, élelmiszergazdaság Szelektív élelmiszeripar és biotechnológia Szelektív élelmiszeripar és biotechnológia Modern „háztáji” Modern „háztáji” Közmunka Közmunka Szakképzés, képzés Szakképzés, képzés Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Mérleg: Az egyensúlyteremtés elengedhetetlen Az egyensúlyteremtés elengedhetetlen Növekedés nélkül nincs kitörés Növekedés nélkül nincs kitörés A kormányzat elsődlegesen az egyensúlyteremtésre koncentrál A kormányzat elsődlegesen az egyensúlyteremtésre koncentrál Az egyensúlyteremtés rövid távon működik, de a mostani eszközökkel már középtávon sem fenntartható Az egyensúlyteremtés rövid távon működik, de a mostani eszközökkel már középtávon sem fenntartható A közteher átrendezés iránya helyes, folytatandó A közteher átrendezés iránya helyes, folytatandó Dolgozni továbbra sem érdemes Dolgozni továbbra sem érdemes A strukturális reformok – kevés kivétellel - elmaradtak A strukturális reformok – kevés kivétellel - elmaradtak Nincsenek érdemi gazdaságélénkítő intézkedések Nincsenek érdemi gazdaságélénkítő intézkedések Elengedhetetlen a gazdaságpolitikai irányváltás, a múlt tévedéseinek kiigazítása Elengedhetetlen a gazdaságpolitikai irányváltás, a múlt tévedéseinek kiigazítása Lecsúszásunk egyenlőre megállt Lecsúszásunk egyenlőre megállt Függő játszmánk – vesztésre áll ? Függő játszmánk – vesztésre áll ? Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Függő játszma next: év végi kiadások Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Rövidtávú veszély – a költségvetési hiány alakulása Éves hiánycél a GDP 3,8 %-a Éves hiánycél a GDP 3,8 %-a Ez csak akkor teljesíthető, ha az utolsó négy hónapban a kiadások nem haladják meg a bevételeket! Ez csak akkor teljesíthető, ha az utolsó négy hónapban a kiadások nem haladják meg a bevételeket! GDP arányos hiány 2009 január – augusztus – 5,2 % GDP arányos hiány 2009 január – augusztus – 5,2 % Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Kovács Vince, alelnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara