Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai Dr. Almássy Kornél FKF Zrt. közútfenntartási ágazati igazgató 2017.04.05.
TARTALOMJEGYZÉK Rendelkezésre álló hálózat Forgalmi teljesítmények Meglévő infrastruktúra ITS fejlesztések uniós programja CITY LOGISZTIKA és közúti kapcsolatai 2017.04.05.
A FŐVÁROS ÚTHÁLÓZATA ÉS CSOMÓPONTJAI 4500 km-es úthálózat 1000 km-es főúthálózat 20 millió jmkm/nap a közúti teljesítmény Kb. 200 millió liter napi üzemanyag fogyasztás Kb 80-100ezer liter üzemanyag fogy el a jelzőlámpáknál várakozás közben 1004 db jelzőlámpás kereszteződés (705 db vezérlőberendezés) Központi felügyelet alatt van a berendezések 2/3-a 4000 személyi sérüléses baleset évente 2017.04.05.
KÖZÚTI FUTÁSTELJESÍTMÉNYEK munkanapi közelítő adatok* Gépjárművekre 20.000.000 SZEMÉLYGÉPKOCSI 17.000.000 TEHERFORGALOM 2.200.000 AUTÓBUSZOK 600.000 KERÉKPÁROSOK napi (becsült) 225.000 *Az adatokat a FŐMTERV-nek –Takács Miklós úr által rendelkezésünkre bocsátott információiból származtattuk. 2017.04.05.
Budapest izochrón térképe (reggeli csúcsforgalmi szituáció) A forgalmi helyzetről, a „látszólagos káoszról” árulkodik a főváros egy reggeli állapotokat bemutató izochrón térképe. Az egyes szintvonalak a városközpontba jutás időszükségletét mutatják. 2017.04.05.
FORGALOMÁRAMLÁST BEFOLYÁSOLÓ HELYZETEK 4500 db út- közműbontás évente, Csúcsforgalmi óránként 1 db személyi sérüléses baleset, Napi 4-500 db egyéb forgalmi zavar (műszaki hiba, szabálytalanság, koccanás, stb.) 2017.04.05.
A központi forgalomirányítás által lefedett terület A közúti forgalomirányító központ a legnagyobb szervező erő a forgalom kezelésében. Az ábrán sötétebb színnel jelölt terület forgalmát szabályozzák a központok. Fontos forgalombiztonsági előny, hogy ezen a területen az irányítás minden műszaki hibáját azonnal észlelik a központok. A lefedett területen látszólag „kicsi”. Itt koncentrálódik a csomóponti jelzőberendezések 2/3-a. 350 km fővárosi tulajdonú alépítmény és kábelhálózat Számítógépes Központi felügyelet és szabályozás alatt van a berendezések 2/3-a 2017.04.05.
Forgalomfigyelő rendszer által lefedett terület Az ITS alkalmazásokhoz ad tág teret a forgalomfigyelő rendszer (ZTV). A ZTV lefedettséget az pirossal jelzett területek mutatják. 357 kritikus útszakasz figyelése 200 kamera kép 60 kamera vezérelhető 24 speciális BUSZSÁV-figyelő 2017.04.05.
Az Uniós EasyWay programjában kitűzött célok 2020-ig 25%-al a csökkenteni kell a halálos balesetek számát 25%-al csökkenjen a torlódás 10%-al mérsékelni kell a környezetterhelést Célkitűzésünk: a közlekedési feltételek romlási folyamatait le kell lassítani, meg kell állítani és a visszájára kell fordítani. 2017.04.05.
EasyWay-II. A fővárosi forgalomirányító központ közlekedési portáljának létrehozása A fővárosi forgalomirányítás hardver- és szoftver fejlesztése, adaptív forgalomirányítás kiterjesztése Közlekedési monitoring rendszer, forgalmi modellezés fejlesztése Teherforgalmi behajtás-korlátozás Fővárosi ITS masterplan ITS Action Plan, deployment guidelines, ITS-direktíva. 2017.04.05.
A megvalósítás – térképi ábrázolás Az ábrán látható 4 db FCD-pilot útszakasz: 2 db a Róbert Károly körúton, 2 db az M3 autópálya bevezető szakaszán. A sebességadatok 90 mp-enként kerülnek frissítésre a digitális térképen mivel 90 mp-enként érkeznek be az adatkonverziót végző szerverről. 2017.04.05.
TÁVLATI KÖZPONT-STRUKTÚRA ADAPTIV IRÁNYÍTÁSSAL, UTAZÁSBEFOLYÁSOLÁSSAL Áttekintés Jelentés menedzsment Egyéni közl. (IV) Tömeg közl. (ÖV) Parkolás Események Elkorlátozások Üzemi jelentések Adatbázis Vizualizálás, kezelés Stratégiai- modul AVM Parkolás irányítás Forg. ir. Számítógép saját detektorokkal Stratégiai detektorok Bemenetek Standard-illesztők, Illetve speciális-konverterek Autópálya irányítás Forgalmi zavarok OCIT vevő egység Parkolásmenedzsment Mérési értékek feldolgozása Info-táblavezérlés Stratégiák, forgalmi szituációk, prognózisok RDS / TMC, DAB, Fax / E-Mail Internet, WAP, Videotext, Tartalom és szerviz szolgáltatók Adatok a kezelők és tervezők részére Kimenetek Info-táblák Útvonalajánlások Stratégiai előnyök alrendszereknek Stratégiai ajánlások 2017.04.05.
Áttekintő rendszervázlat, a továbbfejlesztés lehetősége 2017.04.05.
A megvalósítás – térképi ábrázolás Az egyes járműsebességekhez mérőhelyenként (MQ) külön-külön paraméterezhető a térképen megjelenő útszakaszok színezése. Ez az ábra az eredeti (default) beállításokat szemlélteti. 2017.04.05.
Diszpécseri munkahely jelenleg A forgalomról érkező információk legfőbb fogyasztója a közúti központ diszpécserszolgálata. Diszpécseri munkahely jelenleg 2017.04.05. 15
Az új forgalmi operátori szolgálat munkahelye Az új operátori munkahely kialakítása éppen most folyik. 2017.04.05.
CITY LOGISZTIKAI VONATKOZÁSOK A szerteágazó feladatsor részeként fókuszálunk a teherforgalom kezelésével kapcsolatos megfontolásokra is. 2017.04.05.
Víziónk szerint a CITY LOGISZTIKA-i feladatokat ellátó központnak szorosan együtt kell működnie a VÁROSI INTEGRÁLT FORGALOMIRÁNYÍTÓ RENDSZER-ével, hiszen elképzelhetetlen hatékony áruszállítás a forgalomirányítás real-time adatai és a zavarok elhárításával kapcsolatos döntések következményeinek ismerete nélkül. Adott esetben akár a áruszállító fordákat is módosítani szükséges egy-egy váratlanul fellépő forgalmi zavar miatt. Az ábrán a két rendszer kapcsolatát emeltük ki pirossal. 2017.04.05.
Konkrét példaként mutatom be a szállítás egy speciális formáját a a rendszeresen szükségessé váló gépi úttisztítás egy elterjedt jelzésrendszerét. 2017.04.05.
A forgalomirányító központ is jól támogatja a szemétszállítás-szervezési feladatokat. Az ábrán néhány nagy forgalmú útvonal napi forgalom-lefolyási görbéjét látjuk, amelyen határozottan megmutatkoznak azok a forgalomterhelési határértékek és időszakok, amelyeken túl már a reggeli csúcsforgalmat jelentősen zavarná a szemétgyűjtési-szállítási tevékenység. Konkrétan: az ábrán kék színű görbénl a csúcsforgalmi terhelések meghaladják a 3500–as értéket. A szemétszállítás 1 forgalmi sávot lefoglal, ezért – az ingadozási jelenségeket is figyelembe véve – 6.30 és 7 óra között már be kell fejezni ezt a tevékenységet, ellenkező esetben a tevékenység torlódásokat fog okozni. 2017.04.05.
közútfenntartási ágazati igazgató almassyk@fkf.hu +36 1 459-6706 Dr. Almássy Kornél közútfenntartási ágazati igazgató almassyk@fkf.hu +36 1 459-6706 Címlap 2017.04.05. 21