A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban Elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában Konferencia Budaörs, november 24. Gyertyán Katalin NFÜ KözOP IH Elővárosi közlekedés támogatása a Közlekedés Operatív Programban
2 KÖZOP 5. prioritás: Városi, elővárosi közösségi közlekedés Keret: Kohéziós Alapból m€, 515,9 mrd Ft Cél: Az egyéni közlekedéssel szemben valódi alternatívát nyújtó fenntartható közösségi közlekedés megteremtése Nagytömegek szállítását környezetbarát módon biztosító kötöttpályás hálózat fejlesztése Tiszta városi közlekedést támogató egyéb fejlesztések: intermodális csomópontok, P+R, B+R, állomási buszfordulók, forgalomcsillapítás, forgalomirányítás
3 KÖZOP 5. prioritásban nevesített projektek Budapesti 4-es metró fejlesztése (stratégiai illeszkedés bemutatása, maximum a prioritás 60%- a), Budapesti, debreceni, szegedi és miskolci villamoshálózat korszerűsítése, villamosok beszerzése – előkészítése hazai forrásból történt Budapesti elővárosi vasúthálózat fejlesztése (BKSZ terület, 11 vonal) – előkészítése hazai forrásból is történik Budapesti észak-déli gyorsvasút (előkészítése hazai forrásból történik)
4 KözoP 5. prioritás preferenciáinak támogatása Projektek Támogatás összege (mrd Ft) Tevé- kenység 4-es metró210,7kivitelezés Villamosok118,5kivitelezés Budapesti elővárosi vasúthálózat fejlesztése 65,3előkészí- tés és kivitelezés Észak-déli gyorsvasút0 Nem nevesített fejlesztések2,3előkészítés
5 Kötelezettségvállalással lekötött: 396,8 mrd Ft (támogatói döntés alapján), Előkészítés 8,3 mrd Ft, kivitelezés 388,5 mrd Ft szabad keret: 119,1 mrd Ft Előkészítés alatt álló projektek Projektcsatornában további még el nem bírált projektek (fővárosi és városi projektek) Budapesti Közlekedési Központ már jelezte, hogy még ebben a programozási időszakban benyújt projekteket KÖZOP 5. prioritás kerete, lekötése, várható igények
6 KözOP 5. prioritásban indított előkészítések kivitelezésének becsült költsége Előkészítési támogatással rendelkező projektek A kivitelezés tervezett költ- sége (mrd Ft) Bp.-i elővárosi vasúthálózat fejlesztése (Óbuda – Esztergom nélkül) 152,6 7 vidéki város 8 projektje (kötöttpályás fejlesztés, intermodális közösségi közl. központok) 180,0 Várható egyéb projektek Budapesti járműbeszerzés (becsült)50,0 Elővárosi vasút járműbeszerzés58,0 Mindösszesen (becslés)740,0 Elbírálásra váró projektek a projektcsatornában (minimális becslés) 300,0
7 Mi valósulhat meg ezekből a időszakban? Sok vagy kevés az 5. prioritás kerete? Az attól függ… A tervezett projektek támogatási igénye messze meghaladja a rendelkezésre álló forrást A ténylegesen megvalósításra kerülő projektek köre és támogatási igénye –Előkészítettség foka –További előkészítés időigénye (tervezés, engedélyek megszerzése, nagyprojektnél támogatási kérelem és dokumentumai összeállítása) – nagyprojektnél minimum 3 év –Közbeszerzés folyamatának időigénye (előkészítés, kivitelezés) Egyfelől kockázat, hogy milyen mértékű abszorpciót tudunk ténylegesen megvalósítani, másfelől – sok indítható projekt esetén - átívelhet-e a projektek megvalósítása a következő időszakra
8 Hogyan tovább az előkészítés alatti projektekkel? Az abszorpció biztosítása a jelen és a következő időszakban Projektcsatorna eljárásban OP-hoz illeszkedő projektekre (kivitelezés, előkészítés) forrás (5.5, 5.4) –Sok vidéki város pályázik intermodális közlekedési központ kialakításához megvalósíthatósági tanulmány készítésére, projekt-előkészítésre –Több budapesti és elővárosi projekt előkészítése folyik vagy kezdődik meg hamarosan A következő időszakra „versenyhelyzet” alakulhat ki az előkészített projektek között Fontos a megalapozott, reális igényeken és becsléseken alapuló, jó előkészítettségű projekt
9 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!