A 0-3 évesek rajzfejlődése A gyermekrajz A 0-3 évesek rajzfejlődése Kárpáti Andrea karpatian@axelero.hu
VIKTOR LÖVENFELD: A gyermeki ábrázolás fejlődésének korszakai FIRKAKORSZAK: 2-4 év A gyermek megtanul bánni a nyomhagyó eszközzel és a vonalhúzás műveletének élményéért (ez a „funkcióöröm”) elkezd rajzolni. Összefüggéstelen firkáit megnevezi, de ezek az asszociatív, önkényes, változó elnevezése még nem kapcsolódnak a rajz tartalmához.
Löwenfeld: Forkakorszak 1 1 - 3. év MOZGÁSÖRÖM, feszültség-levezetés ASSZOCIATÍV, ÖNKÉNYESEN VÁLTOZÓ JELENTÉS SZINKRETIKUS SZEMLÉLET: a képzet, a belső séma hozzátapad a tárgyhoz; EGY és SOK, RÉSZ és EGÉSZ , azonos / különböző elkülönítése - DIFFERENCIÁLÓDÓ ábrázolás
FIRKAKORSZAK 3/3 1 - 5. év Előbb a kör, ív, függőleges és ferde, mint a négyzet, egyenes, vízszintes FIRKA-fajták: motorikus, lengő, gomolyag, végül zárt: emocionális tartalom és jelentés nélkül, csak elhatárolja a formát. IDEOVIZUÁLIS kép: amit tud, azt rajzolja ALAPSZÍNEK kedveltségi sorrendje: piros, kék, fehér, sárga, fekete - érzelmi kötődés; telítettség, tisztaság szerepe
Rhoda Kellogg: Analyzing Children’s Art Alapfirkák (BASIC SCRIBBLES) Kombinátumok (COMBINES) Aggregátumok (AGGREGATES)
AGGREGÁTUMOK R. KELLOGG gyűjtése
(ARNHEIM)
VIKTOR LÖVENFELD: A gyermeki ábrázolás fejlődésének korszakai FIRKAKORSZAK: 2-4 év Véletlen firkanyomatát is értelmezi, alakot lát belé. Szinkretrikus szemléletéből következően az alakok, formák részeit egészként értelmezi és elkülönülten rajzolja le – ezt nevezik szintetizálási képtelenségnek. Az aránytalanság, az érintkezés és a benne foglalás adekvát ábrázolására nem képes.
KELLOGG: Placement Patterns
KELLOGG: Placement Patterns