A magyar feltalálók és mérnökök szerepe a gépjárműfejlesztésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iparművészeti Múzeum A főváros egyik legszebb látnivalója a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte, Zsolnay kerámiával fedett szecessziós palota. Gyűjteménye.
Advertisements

DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4.
Premodern és nemzeti stílustörekvések
Készítette: Birghoffer Péter
A gépjárművek fejlődéstörténete
Teljes néven:Babits Mihály László Ákos
Courbet: Kőtörők
KöMaL Célunk: diákjaink figyelmét a problémamegoldó gondolkozás felé irányítsuk rendszeres munkájuk révén felkészüljenek arra, hogy gondolataikat pontosan.
A századforduló művészetei
Ady Endre
Transzformátor.
NOSZTALGIA BUDAPESTIEKNEK
Sarusi Kiss Béla: A polgári kori jogszolgáltatási anyagok tömeges adatbázis-építése különös tekintettel a közjegyzői iratokra. Feldolgozás, digitális közzététel,
Művészettörténet Az impresszionizmus
Animáció: Dr. Surányi István Képváltás: kézi vezérléssel
Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakközépiskola és Szakiskola
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Pszichiátriai betegségek a festők életében
Modernizmus és várostervezés
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
„Egy harc emberek és gépek között, ahol minden kanyarban veszélyek leselkednek…”
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti, kulturális és politikai lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
Budapest a századfordulón
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Otto motor.
Belsőégésű motorok Agócs Roland F7D
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti, kulturális és politikai lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
Technikatörténet előadás
Középületek.
Historizmus.
A SZÁZADFORDULÓ (POSZTIMPRESSZIONIZMUS, SZECESSZIÓ, SZIMBOLIZMUS)
Pest-Buda a XIX. Században
Üzleti Szakközépiskola 12. A osztály "Azokért élünk, akiket szeretünk, azokért, akik igaznak tartanak. A jövőnek élünk: a szépért s jóért, amit.
FESTŐI BUDAPEST.
Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala
Cars Old cars Története Rolls-Royce története Charles Stewart Rolls az angol aranyifjúsághoz tartozott, már származásánál fogva is. 19 évesen egy 3,5.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, június 5.
Élete és munkássága Készítette: Illés Szabolcs
Kogutowicz Manó glóbuszai
AZ IDŐSZAKI KIADVÁNYOK TÍPUSAI
Jean Baptiste Perrin ( )
Paul Adrien Maurice Dirac ( )
az önálló brit bomba ( ) a szovjet bomba ( )
Arnold Johannes Wilhelm Sommerfeld ( ) –tudatosítja és felhasználja, hogy a h mechanikai hatás dimenziójú (1911) Millikan –a fényelektromos hatás.
Posztimpresszionizmus
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Készítette: Szép Zsófia 8.a
Richter Gedeon életútja és életműve
119 éve nyerte Magyarország első és második olimpiai bajnokságát
Alfons Mucha A csehországi Ivančicében született polgár szülők gyermekeként ben Bécsbe költözött, és ott színpadi díszleteket készített.
Erdőművelés Tanszék Selmecbánya – Sopron
Magyar villamosmérnök Számítástechnikus Informatikus
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
Szobrászat.
Egészítse ki a megfelelő szóval a mondatokat:
Kövér családok.
Keresztnévadás a századfordulón
2.csoport. A folyóirat március 1-jén indult meg Lampel Róbert kiadásában és Bródy Sándor szerkesztésében. A lap főmunkatársai Ambrus Zoltán és Gárdonyi.
Logók- Keresd meg a találmányok/feltalálók működő cégeit, utódszervezeteit! Cég neve Cég utódja: Mit gyárt:
Magyarországi művészet
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
4. Energiaátalakitó folyamatok és gépek
Technikai Találmányok BEMUTATÓ ALCÍMEBEMUTATÓ ALCÍME.
A századforduló találmányai és feltalálói Készítette: Reviczky Tamás Sólyom Barna Sziklai Nóra Tran Thu Ha.
Volt egyszer teherautó gyártás is Magyarországon…!
Beloiannisz Híradástechnikai Gyár (BHG) története
Előadás másolata:

A magyar feltalálók és mérnökök szerepe a gépjárműfejlesztésben Előadó: dr. Pitrik József

A technikai-műszaki fejlesztésről Hogyan születik az új alkotás? Szükséglet növekszik A meglévő szint nem felel meg a szükségletnek Ellentmondás – probléma jön létre A probléma feloldható: fejlesztéssel („elsőség”, „nemzeti önérzet”) Magányos géniusz

Belsőégésű motor fejlesztések JEAN JOSEPH ETIENNE LENOIR: világítógázzal működő belsőégésű motor – 1859 EUGEN LANGEN – NICOLAUST AUGUST OTTO: atmoszferikus motor – 1876 NICOLAUST AUGUST OTTO: négyütemű körfolyamat – 1861; négyütemű gázmotor – 1876 RUDOLF DIESEL: dízel elven működő motor – 1892

Lenoir-féle gázgép

Langen-Otto gázgép

Jármű fejlesztések LENOIR: motoros hintó –1863 KARL FRIEDRICH BENZ: háromkerekű jármű – 1885 GOTTLIEB DAIMLER: négykerekű jármű – 1885

Carl Fiedrich Benz

Gottlieb Wilhelm Daimler

A hazai motorfejlesztés műhelyei CSONKA JÁNOS 1877. február 11. Kezdett dolgozni a műegyetemen 1879. Gázmotort készített (négyütemű; vezérelt szívó és kipufogó szelepek; vízhűtés) 1882. „dual-fuel” kettős üzemanyagú motort tervezett BÁNKI DONÁT 1881. A LENOIR, a LANGEN – OTTÓ és az OTTÓ motor működését hasonlította össze

Csonka János

Bánki Donát

BÁNKI ÉS CSONKA 1886. Állóhengeres gázmotorokat fekvőhengeressé alakították át szabadalmak: Újítások gázgépeken – 1889; Újítások gáz és petróleum motorokon – 1889 1890-1893. Új motor (négyütemű, állóhengeres, izzócsőgyújtású benzinmotor) 1890-1893. Karburátor kísérletek 1893. február 11. Szabadalmi bejelentés: Újítások petróleum motorokon

1893. október 18. Megerősítették a karburátor szabadalmi igényt (a karburátor alapváltozata már 1891-ben is készen volt; Maybach 1893. augusztus 17-én jelentette be találmányát) 1894. A Ganz-gyár elkezdte a motorok gyártását (Bánki: A Ganz és Társa Gépgyár gázmotorai) 1893. A nagy kompresszió alkalmazásának vizsgálata (Bánki – vízbefecskendezés) 1900. A párizsi világkiállításon díjat nyert a Bánki-motor

Bánki-Csonka karburátor

A karburátor szabadalmi rajzrészlete

Segédkeverékkel dolgozó nyersolajmotor szabadalmi rajzrészlete

Bánki motor

A gépkocsigyártás hőskora hazánkban 1875. Az első magyar gőzkocsit PREINER FERENC építette 1895. HATSCHEK BÉLA behozta Magyarországra az első automobilt 1896. TÖRLEY JÓZSEF négyüléses Peugeot-t vásárolt 1896. HORA NÁNDOR négykerekű automobilt épített 1898. CSONKA is elkezdett motoros járművekkel foglalkozni (motoros tricikli) 1900. megalakult a Királyi Magyar Automobil Club 1900. A Podvinecz és Heisler cég kisbuszt épített

Hora quadrocikli - 1902

1901-től Rendszámmal látták el a járműveket és jogosítványt kellett szerezni a járművezetőknek 1902-től HORA NÁNDOR különböző járművek építésére vállalkozott (posta megrendelésére épített kisteherautó) 1904. A Podvinecz és Heisler cég a Phönix márkanevű járműveket két- és négyhengeres típusokban gyártotta 1904. A posta versenytárgyalást írt ki 8 db 12-14 LE-s csomagszállító kocsi gyártására (CSONKA) A kocsigyárak kocsiszekrényeket építettek GLATTFELDER JAKAB és KÖLBER ALAJOS

Csonka postaautó - 1905

Phönix - 1905

1907. DEDICS FERENC épített kisautót (kétütemű, kéthengeres motorral) 1908. FEJES JENŐ acéllemezekkel helyettesítette az öntöttvasat (tömeg csökkentés) 1921. Szabadalmaztatta az acéllemez alvázrendszert 1908. Aradon létrejött a Magyar Automobil Részvénytársaság Westinghause Rendszer Autóversenyek céljára járműveket építettek (BORY JÓZSEF és MENDLIK ALADÁR) 1908. Elkészült CSONKA kétüléses saját használatú kisautója

Dedics - 1907

1909. Felépült a MARTA: Magyar Automobilgyár RT. Arad (FEJES JENŐ) 1909. SZÁM GÉZA cserélhető kocsiszekrényű járművet épített 1910. 937 személyautó volt hazánkban (első magyar KRESZ) 1911. Phönix motorok és kocsik gyártása 1912. Rába néven gyártott kocsik 1912-től Speciális járműveket alkottak (sínautók, lánctalpas, páncélozott, …) 1925. CSONKA JÁNOS létrehozta saját gyárát

Csonka János kisautójában

1927. Megalakult a Méray Motorkerékpárgyár RT. 1927. Az autótaxi 150 kocsiját SE karburátorral szerelik fel (SHIMANEK EMIL: 1913-ban új rendszerű karburátor; hatütemű gázmotor) 1927. A Ganz gyárban a dízelmotorok gyártásával és fejlesztésével JENDRASSIK GYÖRGY foglalkozott 1928-tól PILTZER GYÖRGY acélkarosszériát szabadalmaztatott 1910-20 Között JÁRAY PÁL három szabadalma foglalkozott a karosszéria áramvonalával; szélcsatornát épített, kísérleteket végzett 1946. PENTELÉNYI JÁNOS kisautót tervezett (Pente 500)

Kiemelkedő műszaki személyiségek Bánki Donát – Ganz – 1881 Csonka János – Műegyetem – 1883 Fejes Jenő – MARTA – 1908 Fellner Simon – 1914 Galamb József – Ford – 1905 Hora Nándor – 1920 János Viktor – Fiat – 1922 Kölber Fülöp és Alajos – 1784, 1905 Misura Mihály – 1883 Röck István – 1905

Ford társas gépkocsi

Csonka János

Taxi Budapesten

Városi autóbusz Aradon

Emeletes busz Budapesten

Eredmények A pályázati rendszerek általánossá váltak! Posta! Versenyeken mutatták be a konstrukciókat! Sebesség, üzembiztonság, fogyasztás! Húzóágazatnak bizonyult a gépjárműgyártás! Új üzemek! Tömegközlekedés beindult! Közlekedési szabályokat alkottak! Szabadalmi fegyelem példaértékű volt! Utak hiányosságai előtérbe kerültek, megfogalmazódtak a műszaki elvárások! Kollektív munka, névtelen mérnökök! Tőkemozgósító iparág, háttéripar! Kiállítások szerepe megnőtt! A hazai szellemi tőke vonzóvá vált Nyugaton! „Agyelszívás”!

Források Velich István – Fogarasi Gábor: Régi magyar autók. Műszaki Könyvkiadó Budapest, 1988. Pusztainé Jámbor Margit: Feltalálók. Unió Kiadó, 1995. Varga József: Bánki Donát. Akadémia Kiadó, Budapest, 1980. Peter Kirchberg: Régi autók. Gondolat, Budapest, 1976. Rosta István: Fejezetek Magyarország technikatörténetéből. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1995. Endrey Walter – Jeszenszky Sándor: Technikatörténet 1760-1960. ELTE, Budapest, 1993. Fehér Katalin (szerk.): Pannon Enciklopédia. Magyar ipar- és technikatörténet. Kertek 2000. Sipos László: Egyhengerestől a Marson Közlekedő robotig. Mérnökújság, 1998. november, p. 9. D. M.: Guruló találmányaink. Mérnökújság, 1998. november, p. 10-11. Lévai Zoltán: Az autómérnök-képzés ötven éve. Mérnökújság, 1999. november, p. 14-15.

www.sulinet.hu/eletmod/hobbi/auto/tmodell.html www.galamb.mako.hu/honlap2.htm www.hpo.hu/magyar/invertor/banki.html hpo.hungary.com/magyar/ipsz/199910/csonka.html www.csonka-bp.sulinet.hu/nevado.html www.autoklub.hu/tort.html www.hpo.hu/magyar/invertor/csonka.html www.team.net/www/ktud/mer_hun1.html www.team.net/www/ktud/meradhu.html central.mtesz.hu/scitech/history/ttkalauz/czere/czere3.htm