FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit
Érintett témák A szakképzés átalakításának hangsúlyai Tanulói életút Konkrét témák: tanulószerződés, pályakövetés, szintvizsga, szakiskolai szakmai ösztöndíj
A szakképzés átalakításának hangsúlyai Munkaerőpiac igényei (rövid – közép – hosszú távú prognózis?) Esélyegyenlőség – társadalmi felzárkózás tankötelezettség, lemorzsolódás, duális képzés civilizációs ismereteinek tartalma Tanulói érdeklődés és/vagy képességek az intézményszerkezet átalakítása
Tanulói életút Szakképzési koncepció elemei 8. osztályt követően szakmaválasztás vagy HÍD program (kompetencia alapú szűrés) Kb óra civilizációs ismeret 2 év alatt esti és levelező tagozaton érettségi
Ellentmondások Általános iskolában sikertelen, bukdácsoló tanuló – hiányos kompetenciák Bizonytalan jövőkép a családban Információhiány a pályaválasztáskor SZVK és szakmai program követelményei
Tanulószerződés - szintvizsga 1 év után (kb. 500 óra gyakorlat) Csak olyan tanuló kerülhet ki a gazdálkodóhoz, aki elsajátította a szakma alapfogásait és képes az önálló, hasznos munkára A gazdálkodó készít fel a szakmai vizsgára (TISZK tanműhelyek? A gazdálkodónál nem alkalmazott technológiák? Ingyen munkaerő?)
Pályakövetés – RFKB döntés Ki lesz az adatszolgáltatásra kötelezett? (adatok hitelessége, valódisága) Szankciók? Foglalkoztatási problémák a szakképzésben Hiányszakmák valódisága, hiány okai