Arany János Szondi két apródja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János: Toldi összefoglaló
Advertisements

A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Arany János Ősszel.
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
Móricz Zs.: Hét krajcár.
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Reneszánsz Magyarországon
Arany János Letészem a lantot.
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany balladái.
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
Arany János: Epilogus.
Klasszicizmus Romantika
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Népszerű kultúra és magaskultúra
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
A KIEGYEZÉS UTÁNI IRODALMI ÉLET
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
Arany János Érettségi tételminta.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
Ady Endre Érettségi tételminta.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
A görög és római líra.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Kölcsey és Vörösmarty (Összefoglalás)
Jung Károly: Dal a hazáról
Arany János: A walesi bárdok.
A drámai monológ 28/B.
A ballada 31/A.
Antigoné és társai: nők az irodalomban
A romantika.
Arany János Mindvégig.
A romantika.
A görög líra Apolló és a líra.
Terhes örökségeink A társaddal együtt megkapod a rokonságát és a múltját is: gyermekkora élményeit, hiányait és lelki sebeit Lehet, hogy csak később tudod.
Arany és Petőfi barátsága
ARANY JÁNOS BALLADÁI SÁNDOR ANDREA.
Arany nagykőrösi balladakorszaka
A reformkori romantika Magyarországon
Francois Villon.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Romantika.
A LÉLEKISMERŐ ARANY JÁNOS
Babits Mihály ( ).
A BALLADA Formája: verses Szerzője: népballada – ismeretlen
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
Add ide szívedet, ne zárd be hát! Vágyva így szól neked égi Atyád. Bárhová mégy szava egyre követ: Bízd magad rám, nekem add a szíved! Add át szíved,
József Attila tájlírája
PETŐFI SÁNDOR ( ).
A magyar kultúra napja Január 22. Összeállította: Garajszki Erika.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
József Attila: A Dunánál
SZONDI KÉT APRÓDJA A kiemelt szavakra kattintva elérhető a magyarázat.
Arany János élete és munkássága
1. Balladák.
A várháborúk Magyarországon ( )
Rakovszky Zsuzsa : Fortepan
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
Babits Mihály / /.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A romantika.
A bűn és bűnhődés motívumainak megjelenése Arany János balladáiban
Vajda János: Nádas tavon 1
Arany János:Toldi -összefoglaló
Madách Imre Útravaló verseimmel.
Előadás másolata:

Arany János Szondi két apródja Készítette:Horváth Kitti 11.c

Arany János helye irodalmunkban A XIX. századi 2. felének meghatározó alakja Költő, műfordító,Tanulmányíró A balladaírás Shakespeare-je Gyulai Pál szerint a Szondi két apródja: „ A hűség és a hősiesség balladája.”

Cím Szondi György alakja-> önfeláldozás, hősiesség, hazaszeretet. Apródok: -> példamutatónak tartják Szondi hősiességét ->Kérdés: Milyen magatartáslehetőségeik vannak a tragikus elbukást követően a túlélőknek, és a KÖLTŐKNEK? Témamegjelölő, figyelemfelkeltő

Keletkezési háttér A szabadságharc bukása- fájdalom Az uralkodó osztrák hatalom azt várta a magyar költőktől, hogy az elnyomók dicséretét zengjék. -> Arany ez ellen tiltakozik ezzel a művével (is) Ugyanakkor megoldás keresése a kor problémáira

Keletkezés 1856 júniusában keletkezett. a nagykőrösi balladák egy kiemelkedő darabja

Adott pályaszakasz jellemzői Rezignált lemondás-> Petőfi, szabadságharc Nemzet és önazonosság vesztés élménye-> az irodalom elvesztette addigi szerepét (társadalom formáló, és mozgósító szerep) Létösszegzés, filozofikusság Nincs mellette ösztönző társ Hangneme fájdalmas, keserű, DE-> önirónia és irónia

Műfaj, hangnem Műfaji ihletői: a középkori legenda- és krónikás énekhagyomány Műfaja: ballada: többszólamú ballada Emelkedett, elégikus-> lemondást, elveszettséget erősíti, gyász

Forma 19 versszakos, 4 soros Zárt forma Rímképlete: a b a b- keresztrím

Versszervező erő Ellentét (térben, és időben-> pl.: jelen <->múlt, lent<-> fent) - értékkülönbségek

Szerkezet A ballada 3 egységre osztható 1.-2. vsz.- alapszituáció 3- 4vsz.- a drámai párbeszéd indítása szultán kérdése, kérése- török követ felelete 5. versszaktól- feleselő építkezés

1.-2.versszak (1. szerkezeti egység) Tömör, információban gazdag Természeti képek atmoszférát teremtenek Idő: vár eleste után: „ádáz tusa napja „ Helyszín: a várrom, Szondi sírja, a völgy Két idősík: rom-múlt <-> nyájas hegyorom, völgy- jelen Kiinduló helyzet - Előremutat

3.versszak (2. szerkezeti egység) A basa kérdése, kérése-> dicsőítsék a szultánt, ne pedig a halott Szondit A basa várja az apródokat a táborba-> azt reméli dicsőíteni fogják

4.versszak (2. szerkezeti egység) török követ felelete- elmondja hogy a két apród Szondi sírjánál térdel: „Ott zöldel az ormó, fenn zöldel a hant Zászlós kopiával a gyaur basa sírján: Ott térdel a gyöngypár, kezében a lant, És pengeti, pengeti, sírván:” Formailag az idézőjel használata is jelzi e két versszak összetartozását

5.versszaktól (3. szerkezeti egység) Az apródok és a török szolga szólamai rendben váltják egymást- páratlan versszak-> apródok éneke páros versszak-> török követ …-> arra utal, hogy az apródok „régóta” siratják Szondit Az apródok nem elmesélik, hanem megidézik a múltat.(11.vsz-is jelen idejű igehasználat -pattog, ont)…énekük egyre szárnyalóbb – erőteljes zeneiség Idősíkok összemosása

Jelen= múlthoz való ragaszkodás Felváltva beszélnek az apródok és a követ, de nincs tényleges párbeszéd-> az a válaszuk, hogy nincs válaszuk (csak az átok) Az apródok történetmondása folyamatos(históriás énekek világát idézi - archaikus nyelvezet) Döntéskényszer- alkalmazkodás, vagy elutasítani a szerepkényszert

A követ magatartása a jutalom reményétől és a büntetés félelmétől függ Érvel Nyelvezete: zsúfolt metaforák,idegen lelkület(nem érti a lényeget) Ezzel szemben az apródok-> szeretet Szondi értékeivel való azonosulás Önazonosság Közösséghez való tartozás

Kibékíthetetlen értékkonfliktus-> nincs egymásnak mondanivalójuk A jelentést a szerkezet hordozza -> a rábeszélésre nincs válasz (külső-belső értékek, alkalmazkodás-hűség )

Motívumok Rom- romantikus jelkép Lant- költészet jelképe Apródok- költők

forrás Budai Ali basa históriája (1553), melyet Tinódi Lantos Sebestyén írt.

Mondanivaló Balladai homály övezi a költeményt, mely megvédte a költőt a politikai támadásoktól, de olvasóik megértették üzenetét: a költő nem alkuszik.

Verselés Időmértékes 1-3.sor anapesztusi sor, középen sormetszettel 4.sor anapesztusi, de sormetszet nélkül

Vége