JÖVŐKÉP DÁTUM: október 6. HELYSZÍN: Danubius Hotel Flamenco Budapest, Tas vezér u ELŐADÓ: Dr. Márkus Imre, vezérigazgató MÁV-TRAKCIÓ Zrt.
Szolgáltatási színvonal javításának peremfeltételei Alapfogalmak Vontatási sebesség függ: (TRAKCIÓ) mozdonyok engedélyezett sebességétől. (több jármű sorozat esetén akár: 120 km/h) Vonattovábbítási sebesség függ: (TRAKCIÓ + PÁLYA) Mozdonyok engedélyezett sebességétől; Pálya műszaki állapotától (tengelyterhelés, állandó- és ideiglenes lassújelek). Személy- és árutovábbítási sebesség függ: (TRAKCIÓ + PÁLYA / FORGALOM + START, +CARGÓK) Mozdonyok engedélyezett sebességétől; Pálya műszaki állapotától; Forgalmi viszonyoktól; START és árufuvarozó társaságok tevékenységétől.
Személy és árutovábbítási sebesség növelése Lehet-e gyorsabb a jelenleginél? IGEN Sebességnövelés feltételei TRAKCIÓ - Jó gazda gondossága: Az üzemeltetésben; A javítás-, karbantartás átvételében; A személyzet odafigyelésében. Pálya/forgalom Terv menetrendTény menettartam Lassújelek, biztosítóberendezések állapota; Forgalomszervezés (késések okozói).
Menetvonal tulajdonosok (START, Cargo-k) Tervszerű megrendelésKHEM, Cargo-kTRAKCIÓ Tervszerű leközlekedtetés: Indulásra készen van-e a vonat? START – IGEN / késés Cargo-k ? 72 óráig érvényes menetvonal engedély? Megrendelt vonatok leközlekedtetése: Személyvonatok – közel 100 % Tehervonatok – 61 % /Pl.: június/ (menetvonal; mozdony) KI MIT TESZ?
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. erőforrásai - Mozdonypark Sorozat Darabszám V V V46 60 M40 23 M M43 55 M44 87 M47 74 M62 79
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. erőforrásai Szolgáltatásainkat megrendelés-orientáltan tervezzük és hajtjuk végre: - on-line felületen történő interaktív megrendelés; - szolgáltatás valós idejű nyomon követhetősége; - folyamatos operatív felügyelet és irányítás; - az egész ország területén rendelkezésre álló járművek és személyzet; - integrált számlázás a pontos, valóságnak megfelelő teljesítésről. Az országos lefedettségnek és a komplex tervezési, végrehajtási és felügyeleti tevékenységnek köszönhetően nagyobb hatékonysággal és kedvezőbb árakkal jelenünk meg a vasúti vontatási piacon.
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. lehetőségei a vontatási piacon - A liberalizáció eltérő gyakorlata, erőfölény és adminisztratív korlátok - Szlovákia: adminisztratív belépési korlátok a szlovák piacra, másfél éve húzódó engedélyezés a szlovák mozdonyok akadálytalanul bejöhetnek hazánkba Ukrajna: műszaki adottságok nem teszik lehetővé a piacra belépést Románia: Jelenleg a MÁV Cargo-val járnak be Magyarországra román mozdonyok, magyar mozdonyok csak a határforgalomban járnak ki. Az RCA romániai térnyerése miatt a nagytávolságú forgalomban továbbra sem várható jelentős magyar részvétel. Szerbia: törvényi keretek egyelőre nem teszik lehetővé a piacra belépést Horvátország:törvényi keretek egyelőre nem teszik lehetővé a piacra belépést, csak kishatár forgalom Szlovénia: szlovén pálya villamosítása után ( ) várható a piacra lépés, egyelőre kihasználatlan Ausztria: folyamatos az osztrák vasút térnyerése, tőkeerős állami hátterű nemzetközi akvizíciós stratégia § §
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. lehetőségei a vontatási piacon - A liberalizáció eltérő gyakorlata, erőfölény és adminisztratív korlátok - Vasútvállalati engedélyhez szükséges kárfedezeti képesség biztosítása alapvető követelmény minden vasúttársaság számára A kárfedezeti összegek eltérően vannak meghatározva engedélytípusonként (országos: millió Ft, helyi: 400 millió Ft, térségi: 40 millió Ft) Hibás megközelítés, mivel a károkozás nagysága független attól, hogy mekkora területen kell ellátni a vontatási feladatokat Jelentős pénzügyi terhet ró a Társaságokra (országos engedély esetén millió Ft/év) Kárfedezeti összeg meghatározása emiatt hátrányosan érinti az országos engedéllyel rendelkezőket (MÁV-TRAKCIÓ Zrt.)
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. erőforrásai - Mozdonypark Napi átlagosan dolgozó: 562 db „Felosztás” esetén szükséges: 810 db Karbantartott: 728 db +166 db Jelenleg Magyarországra behozott, illetve behozni tervezett mozdonyok a jelenlegi állomány hatékonyságát rontják, ezzel a szolgáltatás árait növelik. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vontatási kapacitásának csökkentése, illetve esetleges felosztása többlet eszköz- és ráfordítás mellett valósítható meg. Vontatási tevékenység „felosztása” esetén, jelenlegi dolgozó mozdony állomány bővítése, csak többlet költség mellett valósítható meg a rendszer hatékonyságának romlása mellett. A piaci szereplők nem a teljes tevékenységet akarják működtetni, annak csak a nyereségesnek tartott szegmenseit célozzák meg, amely szintén a hatékonyság ellen hat.
Vontatási árak várható alakulása Magyarországon A magyar vontatási árak jelenleg a környező országok vontatási árszintje alatt vannak. Ennek okai: Elöregedett eszközpark miatt alacsony eszközköltség (écs, beruházás finanszírozás); Az árak nem tartalmazzák az eszközpark fejlesztésének ráfordításait; A magyar pályaállapotok miatt jelenleg nem versenytényező a vontatójárművek magas technikai színvonala; A fejlesztési ráfordítások árakban való elismerésével: Későbbre tolható a magyar vontató kapacitás piacvesztése, így a magasabb árak betörése; A fejlesztésekkel a magyar vasúti vontatás versenyképessége hosszabb távon fennmaradhat.
Vontatási árak várható alakulása Magyarországon A piaci szereplők (Magyar állam is) jelenlegi magatartása nagymértékben befolyásolja a jövőbeni lehetőségeket. A „magyar” vontatási kapacitás leépülése azt eredményezheti, hogy ebben az iparágban is teljesen ki leszünk szolgáltatva a külföldi cégek árképzési rendszerének. Ma még lehetőségünk van úgy dönteni, hogy az ebben a piacban lévő lehetőségek egy részét a meglévő eszközeink fejlesztésére fordítjuk (TRAXX beszerzés), ezzel ár elfogadó pozíció helyett befolyásoló szerepet tölthetünk be.
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!