Dr. Holló András; Dr. Geiger András

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A földgáz és a kőolaj.
Advertisements

Tombor Sándor – Visegrád, 2005 USZEF ® Útépítési Szerződések Egységes Műszaki Feltételei Tervezési Útmutató TOMBOR SÁNDOR, elnök Magyar Útügyi Társaság.
Termékkereskedelem, termékek felhasználása
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Energia – történelem - társadalom
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Referenciaházak / Nálam szigetelnek Brassnyó László műszaki tanácsadó február.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Szigorlati mintafeladat megoldása (folytatás)
A kritikus infrastruktúra biztonsági aspektusai a MOL-nál
Várpalota elkerülő építése
AGMI Anyagvizsgáló és Minőségellenőrző Rt. Anyagvizsgálati Üzletág
Dr. Cser-Palkovics András polgármester Megújul városunk egyik főútja, a Mártírok útja.
CROATIA—HUNGARY U E F A EURO 2012 Pályázat. Pályázati folyamat mérföldkövei I. szakasz – Pályázati Szabályzat kiadása – Pályázati.
Termékkereskedelem, termékek felhasználása
Magyar Fuvarozói Fórum november 22. És minket mi hajt? Vicze Anikó MOL Magyarország Kártyamenedzsment vezető.
Mindennapi kémia Általános kémia „Celebek” Kőolajkutatás
Tantárgyi ismertető és Termékszerkezet elemzési példák
Butadién&izoprén C4H6 C5H8.
„ Tiszaalpár Nagyközség szennyvízelvezetése és tisztítása a település vonzó természeti környezetének, felszíni és felszín alatti vizeinek megóvásáért”
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
dr. Földy Ferenc Operatív Program Kft február 23.
PETROLKÉMIA Maráczi István 2013 I. félév.
Szénhidrogén technológia és katalízis kurzushoz Jellemzők-1_2
Szénhidrogén energetika
VPOP Jövedéki Igazgatóság
A fölgáz és a kőolaj.
Kőolajfeldolgozási technológiák
Thernesz Artur Fejlesztési Igazgató
Távhővezetékek csapadékvíz elleni gazdaságos és tartós szigetelése
Borsos Tibor iü tűzvédelmi szakértő
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
29. Feladat 6-7-es Termelő Kft..
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata CONTROLLING RENDSZER A PANNONTEJ ZRT.-NÉL.
A munkavédelmi képviselő részvétele a munkabalesetek kivizsgálásában, a foglalkozási betegségek megelőzésében Némethné Márton Erika TVK Munkavédelmi Bizottság.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
I. Ökológiai, Regionalitás, Vidékfejlesztés Nemzetközi Nyári Egyetem és Workshop Dr. Hancsók Jenő (Pannon Egyetem), Baladincz Jenő (Slovnaft): A fáradtolaj.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
A cukor szabályozása A termelés 98 %-a répacukor1.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Földgáz és Kőolaj Szücs Tamás 10.c.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
Vállalkozások a minőségszabályozás útján – az önkéntes minőségtanúsítás hazai és nemzetközi versenyelőnyei TÜV Rheinland - nemzetközi tanúsítás.
Szénhidrogén technológia és katalízis
Fejlett országokban megvalósított atomerőművi beruházások várható megtérülése Kaderják Péter, Mezősi András, Kerekes Lajos Regionális Energiagazdasági.
Közmeghallgatás december 2. Költségvetési beszámoló.
A Tiszai Finomító története
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
„A MOL Csoport finomítási tevékenysége napjainkban”
A DUNAI FINOMÍTÓ Matematika
Esettanulmány: INVIA.HU Utazás Kiállítás
Remix és újrahasznosítás helyzete napjainkban
Kőolaj és földgáz Oroszi eszter 10.b.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, március 26. Greennovációs.
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
„Fenntartható” utak K+F bizottság ÁGAZATI K+F TEVÉKENYSÉGET IGÉNYLŐ TÉMÁK   Görgényi Ágnes Colas Hungária Zrt. bizottsági tag.
Energiaforrások.
Előadás másolata:

Dr. Holló András; Dr. Geiger András 05/04/2017 38. Útügyi Napok Hajdúszoboszló, 2013. szeptember 4-5. A MOL a hazai bitumen piacon Dr. Holló András; Dr. Geiger András Termék Tudásközpont MOL vezető; Termékfejlesztő mérnök

TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2.       Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3.       Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4.       Hazai szabályozási nehézségek

Finomítók, Depók, Csővezetékek 05/04/2017 Vezető pozíció Közép-Európában Barátság I Kapacitás: 20 Mt/év Barátság II Kapacitás: 7.9 Mt/év Adria JANAF Kapacitás: 10 Mt/év Kőolaj csővezetékek Finomítók DUNA TIFO POZSONY MANTOVA Pozsonyi Finomító Dunai Finomító Mantovai Finomító RIJEKA Tiszai Finomító SISAK Sisaki Finomító Rijekai Finomító Saját finomítók INA Versenytárs finomítók Saját vagy bérelt depó A MOL használja a CEPRO rendszert térítés ellenében Kőolaj csővezeték Termékvezeték Finomítók, Depók, Csővezetékek

A kőolajfinomítás és termékei Desztilláció Konverzió Oxidáció Addíció Kénmentesítés Oldószeres finomítás Keverés

A kőolajtermékek forráspont tartománya Distillation - carbon distribution of crude oil Fűtőgáz C1, C2 Propán C3 Butánok C4 0 °C C5 Benzin frakciók (2-3) Könnyű benzin C6 C7 145 °C Nehéz benzin C10, C11 185 °C Petróleum frakció C9, C11 C13, C14 220-240 °C Könnyű gázolaj C13, C14 Nehéz gázolaj C20, C25 360-380 °C Vákuum gázolaj + párlatok C20, C25 C50 550-600 °C Vákuum maradék (bitumen, fűtőolaj) C40 – C50 + Forráspont,[ °C]

MOL csoport bitumengyártási helyszínek Százhalombatta és Zalaegerszeg (vákuum desztilláció, fúvatás, keverés, modifikálás, gumibitumen gyártás) Pozsony (modifikálás) – 2012 decemberében megszűnt Mantova (viszkozitástörés, keverés, modifikálás) Sisak (vákuum desztilláció, fúvatás, keverés)

TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2.       Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3.       Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4.       Hazai szabályozási nehézségek

Kőolaj feldolgozás finomítónként MOL Slovnaft IES INA

Fűtőolaj és bitumen kihozatal finomítónként 2012:

MOL hazai bitumen értékesítés MOL csoport bitumen gyártás és értékesítés: ~ 1 millió t/év Hazai bitumen gyártás: ~500 ezer t/év Csökkenő hazai értékesítési volumen:

TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2.       Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3.       Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4.       Hazai szabályozási nehézségek

Fejlesztések – PmB tárolási stabilitás 05/04/2017 Fejlesztések – PmB tárolási stabilitás Az alkalmazott 4-5% polimer koncentráció kritikus tartományt jelentett a tárolási stabilitást tekintve : Lágyuláspont vizsgálat Tárolási stabilitás vizsgálat max. 5oC Megoldás: bitumen összetétel változtatása, ami jobb polimer oldhatóságot és megfelelő tárolási stabilitást eredményez

Fejlesztések – MOL Gumibitumen Az 5000 t/év kapacitású (10.000 tonnára bővíthető) prototípus üzem kialakítás megtörtént a MOL Zalai Finomítójában (GOP támogatás) Sikeres üzemi tesztek és MOL belső útépítések után az új, szabadalmi oltalommal rendelkező, saját fejlesztésű termék 2012 novemberében került piacra Legkorszerűbb gyártási technológia – számítógépes online termelésirányítás, megfelelve a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak ÉME engedéllyel rendelkező termék, ÚME műszaki előírás elkészült, ennek műszaki jóváhagyása megtörtént, engedélyeztetés folyamatban

Fejlesztések – MOL Gumibitumen 05/04/2017 Fejlesztések – MOL Gumibitumen e-UT 05.01.25:2013 tervezet: Gumival modifikált bitumen (GmB) útépítési alkalmazásra GmB 45/80-55 minőségi követelmények: Megjegyzések: 1) 10 cm hosszúságúra nyújtott bitumenszál vizsgálatával 2) 24 órás tárolás után vizsgálva

Fejlesztések – MOL Gumibitumen 05/04/2017 Fejlesztések – MOL Gumibitumen Útfelújítás Zalaegerszegen és a MOL Dunai Finomítójának legnagyobb terhelésű útszakaszán (AC 16 kopó F) Útfelújítás Baranyában, Magyar Közút - mellékút felújítási projekt (kb. 1 km AC 11 kopó gumibitumenes szakasz) Utána Előtte

Korábbi évek eredményei Zalaegerszeg, Helikon utca, 2004 Veszprém, Jutasi út, 2006 Veszprém, Budapesti út, 2007 Gyál, Bem út, 2008

Fejlesztések – MOL Gumibitumen Tapasztalatok, eredmények: Gyártott AC 16 és AC11 kopó aszfaltkeverék hőmérséklete kb. 180oC Jó tömöríthetőség Megfelelő burkolati hézag Tárolás során a gumibitumen mozgatása szükséges PmB-hez hasonló aszfaltkeverési, tömörítési feltételek MOL Gumibitumen vs PmB: Nyomvályú: kb. egyforma Fáradás: kissé gyengébb Termikus repedés: jobb Kiváló zajcsökkentő hatás, közlekedésbiztonsági előnyök Kisebb fenntartási költség, hosszabb élettartam, fenntartható fejlődés elősegítése

TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2.       Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3.       Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4.       Hazai szabályozási nehézségek

Hazai szabályozási nehézségek A Gumival modifikált Bitumen (GmB 45/80-55) műszaki dokumentáció elkészült az útügyi műszaki előíráshoz Jóváhagyás folyamatban A GmB 45/80-55 az Aszfaltbeton (AC) előírásba, mint felhasználható kötőanyag is meg kell jeleníteni a termék elterjedéséhez UME kiadás elhúzódása hátráltatja a fenntartható fejlődést támogató, jó minőségű és költséghatékony gumibitumen kötőanyagú aszfaltbetonok elterjedését

Köszönöm a figyelmet! ahollo@mol.hu