Dr. Holló András; Dr. Geiger András 05/04/2017 38. Útügyi Napok Hajdúszoboszló, 2013. szeptember 4-5. A MOL a hazai bitumen piacon Dr. Holló András; Dr. Geiger András Termék Tudásközpont MOL vezető; Termékfejlesztő mérnök
TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2. Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3. Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4. Hazai szabályozási nehézségek
Finomítók, Depók, Csővezetékek 05/04/2017 Vezető pozíció Közép-Európában Barátság I Kapacitás: 20 Mt/év Barátság II Kapacitás: 7.9 Mt/év Adria JANAF Kapacitás: 10 Mt/év Kőolaj csővezetékek Finomítók DUNA TIFO POZSONY MANTOVA Pozsonyi Finomító Dunai Finomító Mantovai Finomító RIJEKA Tiszai Finomító SISAK Sisaki Finomító Rijekai Finomító Saját finomítók INA Versenytárs finomítók Saját vagy bérelt depó A MOL használja a CEPRO rendszert térítés ellenében Kőolaj csővezeték Termékvezeték Finomítók, Depók, Csővezetékek
A kőolajfinomítás és termékei Desztilláció Konverzió Oxidáció Addíció Kénmentesítés Oldószeres finomítás Keverés
A kőolajtermékek forráspont tartománya Distillation - carbon distribution of crude oil Fűtőgáz C1, C2 Propán C3 Butánok C4 0 °C C5 Benzin frakciók (2-3) Könnyű benzin C6 C7 145 °C Nehéz benzin C10, C11 185 °C Petróleum frakció C9, C11 C13, C14 220-240 °C Könnyű gázolaj C13, C14 Nehéz gázolaj C20, C25 360-380 °C Vákuum gázolaj + párlatok C20, C25 C50 550-600 °C Vákuum maradék (bitumen, fűtőolaj) C40 – C50 + Forráspont,[ °C]
MOL csoport bitumengyártási helyszínek Százhalombatta és Zalaegerszeg (vákuum desztilláció, fúvatás, keverés, modifikálás, gumibitumen gyártás) Pozsony (modifikálás) – 2012 decemberében megszűnt Mantova (viszkozitástörés, keverés, modifikálás) Sisak (vákuum desztilláció, fúvatás, keverés)
TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2. Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3. Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4. Hazai szabályozási nehézségek
Kőolaj feldolgozás finomítónként MOL Slovnaft IES INA
Fűtőolaj és bitumen kihozatal finomítónként 2012:
MOL hazai bitumen értékesítés MOL csoport bitumen gyártás és értékesítés: ~ 1 millió t/év Hazai bitumen gyártás: ~500 ezer t/év Csökkenő hazai értékesítési volumen:
TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2. Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3. Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4. Hazai szabályozási nehézségek
Fejlesztések – PmB tárolási stabilitás 05/04/2017 Fejlesztések – PmB tárolási stabilitás Az alkalmazott 4-5% polimer koncentráció kritikus tartományt jelentett a tárolási stabilitást tekintve : Lágyuláspont vizsgálat Tárolási stabilitás vizsgálat max. 5oC Megoldás: bitumen összetétel változtatása, ami jobb polimer oldhatóságot és megfelelő tárolási stabilitást eredményez
Fejlesztések – MOL Gumibitumen Az 5000 t/év kapacitású (10.000 tonnára bővíthető) prototípus üzem kialakítás megtörtént a MOL Zalai Finomítójában (GOP támogatás) Sikeres üzemi tesztek és MOL belső útépítések után az új, szabadalmi oltalommal rendelkező, saját fejlesztésű termék 2012 novemberében került piacra Legkorszerűbb gyártási technológia – számítógépes online termelésirányítás, megfelelve a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak ÉME engedéllyel rendelkező termék, ÚME műszaki előírás elkészült, ennek műszaki jóváhagyása megtörtént, engedélyeztetés folyamatban
Fejlesztések – MOL Gumibitumen 05/04/2017 Fejlesztések – MOL Gumibitumen e-UT 05.01.25:2013 tervezet: Gumival modifikált bitumen (GmB) útépítési alkalmazásra GmB 45/80-55 minőségi követelmények: Megjegyzések: 1) 10 cm hosszúságúra nyújtott bitumenszál vizsgálatával 2) 24 órás tárolás után vizsgálva
Fejlesztések – MOL Gumibitumen 05/04/2017 Fejlesztések – MOL Gumibitumen Útfelújítás Zalaegerszegen és a MOL Dunai Finomítójának legnagyobb terhelésű útszakaszán (AC 16 kopó F) Útfelújítás Baranyában, Magyar Közút - mellékút felújítási projekt (kb. 1 km AC 11 kopó gumibitumenes szakasz) Utána Előtte
Korábbi évek eredményei Zalaegerszeg, Helikon utca, 2004 Veszprém, Jutasi út, 2006 Veszprém, Budapesti út, 2007 Gyál, Bem út, 2008
Fejlesztések – MOL Gumibitumen Tapasztalatok, eredmények: Gyártott AC 16 és AC11 kopó aszfaltkeverék hőmérséklete kb. 180oC Jó tömöríthetőség Megfelelő burkolati hézag Tárolás során a gumibitumen mozgatása szükséges PmB-hez hasonló aszfaltkeverési, tömörítési feltételek MOL Gumibitumen vs PmB: Nyomvályú: kb. egyforma Fáradás: kissé gyengébb Termikus repedés: jobb Kiváló zajcsökkentő hatás, közlekedésbiztonsági előnyök Kisebb fenntartási költség, hosszabb élettartam, fenntartható fejlődés elősegítése
TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2. Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3. Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4. Hazai szabályozási nehézségek
Hazai szabályozási nehézségek A Gumival modifikált Bitumen (GmB 45/80-55) műszaki dokumentáció elkészült az útügyi műszaki előíráshoz Jóváhagyás folyamatban A GmB 45/80-55 az Aszfaltbeton (AC) előírásba, mint felhasználható kötőanyag is meg kell jeleníteni a termék elterjedéséhez UME kiadás elhúzódása hátráltatja a fenntartható fejlődést támogató, jó minőségű és költséghatékony gumibitumen kötőanyagú aszfaltbetonok elterjedését
Köszönöm a figyelmet! ahollo@mol.hu