Magyarország legutóbbi húsz éve a statisztikai adatok tükrében (2010) JANCSÁK CSABA Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Békéscsabai középiskolások világa 2010.
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest

Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
20 éves a Tisza Volán SC Labdarúgó Szakosztálya
Fiatalok értékvilága és változásai makro- és mikrotrendek sodrásában
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Tanárjelöltek értékszerkezete
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Fodrostollú magyar lúd
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Aszociációs kolloidok, micellaképződés
Az egészségmagatartás gazdasági-társadalmi meghatározottsága
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
szakmérnök hallgatók számára
Aktuális helyzet Elhasznált gumiabroncs hasznosítás MAGUSZ
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
10.1. táblázat. Az atomreaktor anyagaiban hasadásonként hővé alakuló energia A hővé ala-AzonnaliKésőiÖsszesen kulás helyeMeV hasadás %MeV hasadás %MeV.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Szeretettel köszöntök mindenkit! Jancsák Csaba SZTE Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék Tanárképzős hallgatók értékorientációi.
Példák I. Viszonyszám számítás.
7. Házi feladat megoldása
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Megoldások az együttműködés segítségével AGP – Mezőgazdasági Konferencia június Harkány Hogyan reagáljunk a sertéságazatot érintő mai kihívásokra?
A Jókai Mór Református Általános Iskola és AMI Miskolc 4. évfolyamos tanulóinak a 2011-es Országos Kompetenciamérésen elért eredményei Készítette: Bánné.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Az iskola világa I. A tanulók világa. Demográfia Életmód Iskolázottság.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
A tanulmányi munka értékelése (2008/2009.). Az iskolai tanulmányi átlag az utolsó 11 tanévben.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények május-június. Az utóbbi évek érettségi eredményei TanévÉrettségi átlag (RFG- AGK) Országos érettségi átlag Kitűnők száma (RFG-
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Példa egy ppt prezentációhoz
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Előadás másolata:

Magyarország legutóbbi húsz éve a statisztikai adatok tükrében (2010) JANCSÁK CSABA Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ (EIKKA) SZTE JGYPK Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék

A Föld népessége

1988Adatok főben lakosság főnyi népességfogyás házasságkötés válás öngyilkosság balesetben meghaltak száma bűncselekményekben meghaltak száma felsőoktatásban tanulók száma

1988lakások egyszobás lakások száma kétszobás lakások száma háromszobás lakások száma négy- és többszobás lakások száma697215

év közöttiek száma a hatvan év felettiek száma nyugdíjasok száma

leggyakoribb autómárkák 1988 (zárójelben, hogy ma mennyi fut forgalmi engedéllyel) 2007 Lada, Zsiguli (171000) Opel Trabant (66000) Suzuki Wartburg (45000) Volkswagen Skoda ( benne a mai Skodákkal) Ford Dacia (13000) Renault

1988luxusautók (db) Audi BMW Chevrolet Mercedes Volvo24198

1988látogatók száma Nagy-Britanniába Franciaországba Olaszországba USA-ba115000

* Kiadott mű: Az a nyomdai vagy más sokszorosítási eljárással készített kiadvány, amelynek belső terjedelme a 4 oldalt meghaladja és megjelenése nem periodikus. Statisztikai számbavétel szempontjából egy mű, még ha többkötetes is, egy egységnek számít. Azonos mű újabb kiadása külön kiadott mű.

„Önhiki” = önhibáján kívüli okból forráshiányos/fizetésképtelen

Ajánlott gondolatébresztő: A tömegesedés nem kedvez az eredeti gondolkodásnak (Metropol )

A lakosság időfelhasználásának változása 1986 és 2000 között éves népesség, tevékenységszerkezet: főfoglalkozású munkavégzés Személyek száma (eset) A tevékenységet végzők száma (fő) Átlagos időráfordítás a népességben (perc) A tevékenységet végzők aránya (%) Átlagos időráfordítás a végzők között (perc) év % év %472 Forrás: KSH

A felsőoktatásban hallgatók létszámának alakulása Tanévlétszám Bővülés aránya évenként Bővülés aránya hez képest 1990=100% 1990/ / , / ,752116, / ,845133, / ,557156, / ,091180, / ,985198, / ,399235, / ,7257, / ,415282, / ,062301, / ,726322, / ,235352, / ,211377, / ,042388, / ,595391,255 Adatok forrása: MKM, OM, OKM

Egyes életesemények (bekövetkezett vagy tervezett) átlagévekben első döntés foglalkozásról15,4első önálló szórakozás15,8 első önálló szórakozás15,6első szexuális tapasztalat17,2 egyedül jönni-menni16,3első döntés foglalkozásról18,2 első szexuális tapasztalat16,5első komoly párkapcsolat18,5 első komoly párkapcsolat16,9egyedül jönni-menni18,8 első saját utazás17,1első saját utazás19 első szakmai végzettség22,6első szakmai végzettség21,4 először együtt élni állandó partnerrel23,8először együtt élni állandó partnerrel22,8 első teljes állás24,4elköltözni a szülői háztól23,4 befejezni tanulmányait24,8első teljes állás23,9 első önálló lakás25befejezni tanulmányait24,1 elköltözni a szülői háztól25,3első önálló lakás25,2 első házasság26,4első házasság26,9 első gyermek27,6első gyermek27,9 Kikből lesznek a tanárképzősök az SZTE-n? 2005 (N=158), Kik a tanárképzősök SZTE JGYPK 2008? (N=497)

Az értékek világa (Középiskolások világa 2009, EIKKA-MÜTF-SHORTCUT, N=466) Asszociációk egyes fogalmakról (kvalitatív vizsgálat) család: béke, melegség, otthon, szeret, összetartás, hangzavar barátság: jókedv, vidámság, nevetés, padtárs szabadság: szerelem, vagyon, karrier pénz: siker, póker, lottó, munka diploma: karrier, tanulás boldogság: pénz, béke, egészség Tradícionális és posztmateriális értékek (5 fokú skálán, átlagértékek) igaz barátság4,64 szerelem/boldogság4,54 család4,46 szabadság4,4 érdekes élet4,21 belső harmónia4,19 változatos élet4,16 udvariasság4,05 kreativitás4 békés világ3,95 vezetésre/döntésre jog3,92 szépség világa3,6 gazdagság3,53 egység a természettel3,36 társadalmi rend3,34 tradíciók tisztelete3,34 nemzet, hazaszeretet3,09 hatalom2,89 vallásos hit2,21 Materiális, fogyasztói értékek (5 fokú skálán, átlagértékek) internet otthon4,49 saját lakás4,13 pénz4,11 mobiltelefon3,99 könyv3,93 fényképezőgép3,79 asztali számítógép3,76 divatos ruhák3,67 laptop3,66 saját autó3,65 MP3 lejátszó3,47 sporteszközök3,39 DVD lejátszó3,29 CD lejátszó, hifitorony3,05 ékszerek3,03 videókamera2,85 házimozi rendszer2,66 plazmatévé2,64 hangszer2,63 nyaraló2,6 „okostelefon”2,56 magánorvos2,55 nyaraló2,54 mobil internet2,51 Playstation1,92 X Box1,83

Egyes problémákról alkotott vélekedések preferenciasorrendje 2008 (4 fokú skálán, átlagértékek) Kik a tanárképzősök SZTE JGYPK, 2008 (N=497) mean munkanélküliség3,62 bűnözés3,42 politikai szereplők marakodása3,39 a lakossági hitelállomány mértéke3,36 a gazdaság teljesítőképessége3,34 erkölcsi szabályok eltűnése3,31 drogfogyasztás3,29 a szolidaritás hiánya3,24 a kultúra bulvárosodása3,17 alkoholfogyasztás3,13 etnikai konfliktusok3,08 a fiataloknak kevés a pénzük2,92 közösségi terek, helyek eltűnése2,92 magányosság, társas kapcsolatok hiánya2,81 unalom, sokan nem tudják mit kezdjenek magukkal2,74 túlságosan nagy (iskolai, munkahelyi) elvárások2,72 nincsenek példaképek2,69 a fiatalokat nem veszik komolyan2,59 nemzetközi terrorizmus2,43 fiatalok és felnőttek ellentétei2,37 túl sok információ éri az embert2,37

Magyarországi középiskolások hitelességi preferenciasorrendje (Középiskolások világa 2009, EIKKA-MÜTF-SHORTCUT, N=466) Szülők 89% (nagyon 47%) - 21% Barátok 88% (34%) - 21% Orvosok 70% (17%) - 30% Tanárok 57% (6%) - 43% Egyetemisták, főiskolások 57% (5%) - 43% Tudósok, kutatók 53% (12%) - 47% Osztálytársak 52% (7%) - 48% Mérnökök 47% (13%) - 53% Gyógyszerészek 47% (9%) - 53% Zenészek Pénzügyi szakemberek Sportolók Tüntetők Színészek Ügyvédek Bíróságok bírái Internetes híroldalak újságírói Közlekedési dolgozók Mezőgazdasági dolgozók Képzőművészek Ügyészek Nyomtatott újságok újságírói „Az utca embere” Diákönkormányzati képviselők Bloggerek 17%-83% (egyáltalán nem 44%) Szakszervezetek képviselői 14%-86% (47%) Civil szervezetek képviselői 13%-87% (47%) Országos politikusok 10%-90% (58%) Helyi politikusok 10%-90% (59%) Celebek 10%-90% (70%)