A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
Advertisements

Induló képzéseink – 2008/2009-es tanév Lovassy László Gimnázium  :  : Lovassy László Gimnázium Induló képzéseink 2008/2009-es.
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
A TÁMOP Iskolai tehetséggondozás és a TÁMOP
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Tehetségazonosítás gyakorlata
Pályaválasztás 2014/15.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Mit kínál az I. Béla Gimnázium? Tájékoztató nap november 20. Hajós Éva igazgató.
Tehetségnevelés, tehetségpontok és az alapfokú művészetoktatás Művészeti Nevelés – Kultúra – Társadalom; jelen és jövő Budapest, E február 27.
TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás. A pályázat azonosító jele: TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás.
Tehetségpont létrehozása
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Gábor Dénes Tehetségpont
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
ESÉLYT AZ ESÉLYTELENEKNEK
Tehetségsegítő hálózat kialakítása a Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégiumban TÁMOP-3.4.4/B/08/1.
Csete György Eörs A TÁMOGATÁSKEZELŐ A KÖZNEVELÉS SZOLGÁLATÁBAN
Tehetségsegítés Nemzeti Programjának megvalósításához?
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Tehetségpontok hálózatának kiépítése
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács szerepe Projektnyitó konferencia TÁMOP-3.4.4/B-08/ Miskolc,
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
a mai magyar iskolákban
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
2012. augusztus Nyári Tanártovábbképzés.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
TEHETSÉGPONTOK HÁLÓZATA SZÉKELYFÖLDÖN Székelyföldi Tehetségnap Szeptember 27., Marosvásárhely 1.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Esélyteremtő tehetséghálózatok a mai magyar iskolákban
Készítette: Kocsis Erzsébet
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Tehetséggondozás és gyermekvédelem
„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni!”
„Együtt a tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.4.4/B/08/ Projektindító rendezvény Készítette: Vizváriné.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
VASVÁR ÚTI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÓZD
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
1961-ben alapított intézmény Létszám: 770 fő Osztályok száma: 24 Az engedélyezett pedagógus státusz: 63 Az engedélyezett pedagógiai munkát segítő: 9,5.
DARUS a gyermekekért.
Középiskolás éveim Fekete Eszter
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács
Előadás másolata:

A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei 2009. április 25. Budapest Előadó: Sipos János (és Csermely Péter) az MNÁMK Pedagógiai Intézetének igazgatója www.mnamk.hu siposbaja@gmail.com

” Az tudomány gyükere keserű, gyümölcse penig gyönyörűséges ” Az tudomány gyükere keserű, gyümölcse penig gyönyörűséges.”   (Apáczai Csere János)

arany ezüst bronz dicséret 2001.* 11 6 2 2002.* 5 7 1 2003. 3 2004. 8 Nemzetközi Diákolimpiák Éremtáblázat Matematika, Kémia, Fizika, Informatika, Filozófia arany ezüst bronz dicséret 2001.* 11 6 2 2002.* 5 7 1 2003. 3 2004. 8 4 2005. 9 * 2001-2002-ben még nem vettünk részt hivatalosan a Nemzetközi Filozófiai Diákolimpián

Tehetséggondozó programok típusai napjainkban a magyar közoktatásban a) Az iskola pedagógiai programjában egy-egy tantárgyhoz kötötten vagy komplexen felvállalt tehetséggondozás (általában a gazdagítás) szervezeti formái: tagozat emelt szintű képzés nívó csoportok fakultációk tanórai differenciálás Pl.: 2003-tól kezdve 5%-ről 12%-ra növekvő időkeret egyéni foglalkozásra. Nyelvi előkészítő évfolyam: 430 középiskolában, 15 000 9. évf. tanuló. b) Tanórán kívüli programok speciális képességek szerint sport táncművészet színjátszás zene idegen nyelv csillagászat számítástechnika dráma stb.

c, Útravaló Ösztöndíjprogram (több mint 20 000 diák) „Út a tudományhoz” (77 nyertes kutatási pályázat – a természettudományok témakörében 49, a műszaki tudományok témakörében 22, a matematika témakörében 6 darab – született 53 iskolából, és ez 306 középiskolás tanulót érint. Összesen 30 mFt támogatás. hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára mentor tanári segítség és ösztöndíj: „Út a középiskolába” (8942 diák) „Út az érettségihez” (9550 diák) „Út a szakmához” (1553 diák)

d) Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) a gazdagítás, a tehetséggondozás és a hátránykompenzáció összekapcsolása komplex fejlesztés a Renzulli-modellt alapul véve alapul, részint tanórai, részint tanórán kívüli gazdagító programok mentén az iskolában és a kollégiumban; tudományos megalapozottság (23 iskola-kollégium intézmény-párban), jelenleg közel 3000 tanulóval, dupla normatív támogatás mellett

e) Egyéni mentorok (pl. híres tudósok, akadémikusok, kutató professzorok, tanárok) kutató diákoknak A kutatás iránt érdeklődő határon inneni és túli, több mint 5000 diák középiskolai diák számára a Kutató Diákok mozgalom keretében 1995 óta. (Most már közel 800 mentor és 37 kutatóhely.) A legjobb magyar középiskolás kutató diák 2002-től a Nobel-díj osztó ünnepség vendége.

f) Versenyeztetés ("Európa bajnokai vagyunk": évente több mint 250 000 diák versenyez csak az OKM által támogatott versenyeken!) Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (érettségi kedvezmény is) OM által anyagilag és/vagy szakmailag támogatott további versenyek, amelyeket az OM háttérintézményei vagy szakmai és civil szervezetek szerveznek (a versenylista megjelenik évente a tanév rendjéről szóló miniszteri rendeletben) többfordulós, főleg középiskolai (de van ált isk. is) Nemzetközi Diákolimpiák: Matematikai Kémiai Fizikai Informatikai Filozófiai

h) Fesztiválok, táborok, kiállítások Tantárgyakhoz kapcsolható – elsősorban nyári – táborok diákoknak és tanároknak AJTP fesztivál - Pécs i, Tehetséggondozó/tehetséggondozással foglalkozó központok, decentrumok A tehetséggondozás egyik formája A tehetségfejlesztő Tanácsadó Központ / decentrum tevékenységi területei lehetnek: Tanácsadás Tehetségazonosítás Tehetséggondozás BAZ megyében létrehoztak 5 decentrumot és számos tehetséggondozó műhelyt. Magyar Tehetséggondozó Társaság.

1985: B. S. Bloom: tehetség = átlagon fölüli képességekkel és személyiségjegyekkel megáldott ember (művészek, tudósok, sportolók - később: az üzleti világ sikeres menedzserei, politikusok, vallási vezetők is), aki rendkívüli teljesítményekre képes („Developing Talent in Young People” című könyv a 120 tehetség körében végzett kutatásról).

A tehetség összetevői átlag feletti általános képességek (absztrakció, memória, kommunikáció, információ-feldolgozás, IQ, bal agyfélteke) kreativitás (jobb agyfélteke) motiváció (érdeklődés, kitartás, érzelmi stabilitás) speciális képességek hálózatépítő tehetség További részletek: www.tehetsegpont.hu

A Renzulli-modell A tehetség összetevői: 1. átlag feletti általános képességek 2. kreativitás 3. feladat iránti elkötelezettség

Mi a kompetencia? (ismeret)tudás + képességek attitűdök

Mindenki tehetséges lehet Ez a történet Rólad (is) szól Mindenki tehetséges lehet „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az! bizalom, szeretet, személyesség További részletek: www.tehetsegpont.hu Piirto modell

Paradigmaváltás hátrány? kudarc? érték! siker! Hátrányos helyzetű? NEM! Tehetség, akinek a kibontakozását néhány hátrányos vonás hátráltatja

A tehetséggondozás az anyaméhben kezdődik (és a halál pillanatáig tart)

A hálózatépítő tehetségek mint netokraták Tehetséggondozás bölcsőtől a sírig Tehetségfejlesztési lehetőségek Hálózatépítő tehetség A hálózatépítő tehetségek mint netokraták Ron Burt, Structural holes, Harvard Univ. Press 1992 Számításból kötött barátságok? Nem! Életvitel! Robert: hálózatépítő tehetség James: lúzer

MA?!? Hogyan használhatjuk ezt a tudást? 1. magam pozitív szemlélete 2. pozitív üzenetek hosszútávú gondolkodás 3. kapcsolatok  gyenge kapcsolatok 4. pozitív visszajelzések, gazdagodás www.tehetsegpont.hu info@tehetsegpont.hu

Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 tagszervezet, 150 partner szervezet www.tehetsegpont.hu

Nemzeti Tehetség Program 126/2008 (XII. 4). Országgyűlési határozat (7 ellenszavazattal) Akcióprogram, Korm. határozat, rendelet Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Alap (nyitott) Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Fenntarthatóság: pénzeszközök 2011 után is DE helyi összefogás: Tehetségpontok, Tehetségsegítő Tanácsok Tehetségnapok

No de ki fizeti ezt meg nekünk?!? Lehetséges források: 1. Állami költségvetési támogatás (Pl. AJTP, Útravaló ösztöndíjprogram, versenyek, stb…) 2. Hazai és EU-s pályázatok 3. Új: Tehetségalap 2009-től: az adó egyik 1%-a is mehet pl. erre a célra! technikai szám 1823 a másik 1%: pl. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége közhasznú egyesület adószáma: 18191822-1-42 (www.tehetsegpont.hu) 4. Helyi társadalom

Magyar Géniusz Program Iskolai programok, versenyek (68 mFt KMR+428 mFt konv. régiók, 2009. 04.30-06.15.) egyéni fejlesztési programok kreatív tanulmányi versenyek ↑ hálózatképzés (¤→) az iskolák között + a társadalommal Integrált Tehetségsegítő Program (kiemelt program 698 mFt – szerződéskötés előkészítésen, pályázat I. forduló: 52 mFt KMR+323 mFt konv., 2009. 06.01-07.31.) legkiválóbb programok elterjesztése, újak indítása átjárási pontok, környezet (szülők), hasznosulás, hátrányos helyzet hálózatképzés (→¤) segítése Tehetségpont, Tehetségnap, Tehetségsegítő Tanácsok tehetséges fiatalok önszerveződése Részletek: www.nfu.hu

Regisztrált Tehetségpontok® 2009 110 Tehetségpont a mai napig Ki lehet? Bárki, aki megfelel iskola, önkormányzat plébánia, egyesület, stb., stb. Információk: www.tehetsegpont.hu

„ Ha erőd kevés, akkor félúton kidőlsz, de ne feküdj le már az út elején!” (Kung Fu-Ce)

Dolgozzunk együtt azért, hogy nekik (De nekik mindegyiküknek Dolgozzunk együtt azért, hogy nekik (De nekik mindegyiküknek!) jobb legyen! siposbaja@gmail.com