Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
. Autópályán értek gyorshajtáson egy 14 éves fiút. Amikor a rendőrök megállították, kiderült, hogy a szülei is vele utaztak. (forrás: HVG, Origo ) 148-cal repesztett lakott területen (forrás: Origo ) Percenként egy gyorshajtót mértek be a Balaton felé (forrás: Origo ) Heten haltak meg az utakon vasárnap óta (Forrás: Origo, ) Sokkoló számok! Két nap alatt 19-en vesztették életüket az utakon (Forrás: MTV, )
A jogszabály-változtatások és a koordinált szakmai munka hatására közlekedésbiztonsági mutatóink javultak: Eredmények (2008. I-III. negyedév) Személyi sérüléses közúti balesetek:-8% Meghaltak:-23,8% Súlyos sérültek:-3,8% Könnyű sérültek:-6,1% Ittasan okozott személyi sérüléses közúti balesetek:-22%
Országos közúthálózat legfőbb ráfordításai
Biztonság gazdasági válság idején Főutakon szolgáltatási szint nem csökkenhet Mellékutakon a forgalom függvényében Min. bizt. követelmények: jelzésrendszer, láthatóság,gyalogosok védelme Útfelújítás _ veszélyes helyek megszüntetésével Baleseti gócpontokra folyamatos program
-4,5% -7,1% +7,5% (úthossz: + 16%) Balesetek száma az ÁAK zrt. gyorsforgalmi úthálózatán ( első félévek)
+55,6% -14,6% -42,6% +10,9% M0 déli szektorban a balesetek 50%-a km szelvény között történt M0 új szakaszán az úthossz háromszorosára, forgalom a duplájára nőtt M0 új szakaszán az úthossz háromszorosára, forgalom a duplájára nőtt úthossz 17%-kal nőtt évi passzív védelem program pozitív hatásai Személyi sérüléses balesetek számának alakulása pályánként ( első félévek)
Gyorsforgalmi utak biztonsági feladatai Az elért biztonsági szint megtartása Torlódásos szakaszok felügyelete Kamion forgalom szabályozása, ellenőrzése Pihenőhelyek zsúfoltsága Egységes sebességszabályozási szemlélet
A leggyakoribb baleseti okok I. félév
Az előző ábra főbb tanulsága: A balesetek döntő többsége ( több mint 50%) vezetői hibán alapszik. Ezek csökkentésével már közelebb kerülnénk a Közúti Közlekedésbiztonsági Akciótervben nevesített célkitűzésekhez, amely szerint a évi balesetben elhunytak számát 30%-kal kívánjuk csökkenteni.
Közlekedés biztonság az emberi hibára visszavezethető közúti balesetek számának mérséklése jogi és műszaki szabályozás fejlesztés fokozottabb ellenőrzés a biztonsági szempontokat jobban érvényesítő Infrastruktúrára való törekvés Teendők az elkövetkezőkben
A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram fő elemei – INFRASTRUKTÚRA 2. PILLÉR: Infrastruktúra 2.1. Prioritás (Akciócsoport): Biztonsági szempontok növelése az út és útkörnyezet kialakításában Közúti Biztonsági Audit (Road Safety Audit) Megbocsátó környezet 2.2. Prioritás (Akciócsoport): Balesetveszélyes helyek, góchelyek megszüntetése Balesetveszélyes csomópontok felülvizsgálata 2.3. Prioritás (Akciócsoport): Pályázatok biztonságnövelő beruházásokra Ún. kisköltségű forgalomtechnikai, közlekedésbiztonsági beavatkozások
Programok, intézkedések: Közúti jelzésrendszer felülvizsgálata Forgalmi rend felülvizsgálatával kapcsolatos előkészítő munkák elvégzése Új KRESZ rendelet elkészítése Egységes közlekedésbiztonsági információs rendszer létrehozása (igazodva a nemzetközi adatbázisok struktúrásához) Közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. ( II.5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) évi módosításának szabályozási koncepciója A KRESZ rendelet rendelkezéseinek módosítása során kiemelten tervezzük kezelni a biztonságot fokozó változtatásokat, a forgalomtechnikai korszerűsítésekhez kapcsolódó szabályozási elemek átalakítását, a forgalmi folyamatok lebonyolódását segítő (a közlekedés minőségét javító) szabályok előtérbe helyezését.
Eredmények: Gyorsforgalmi úthálózat, 400 körforgalom, kerékpárúthálózat, 900 km mellékút felújít év baleseti statisztikája Akcióprogram, tárcaközi bizottság Közlekedésbiztonsági audit bevezetése ITS fejlődése: VJT, központok, utastájékoztatás, navigáció
Köszönöm a figyelmet! (Püspökladány, Kiss Ferenc utca)