Szintaktikai, szemantikai szabályok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Manapság a számítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép- képernyő vagy monitor. A monitort egy kábel köti.
Advertisements

Vezérlő utasítások.
a terület meghatározása
Szövegszerkesztés Összefoglalás.
Eljárások és függvények
 Megfigyelhető, hogy amikor több elem közötti összehasonlítás történik, akkor szükség van egyszerre több értékre is, főleg akkor, ha ezek az értékek jóval.
Gyakorló feladatsor eljárásokra Készítette: Rummel Szabolcs Elérhetősé:
Számítógépes ismeretek 5. óra
Ismétlés: Döntések a feltétel egy logikai kifejezés if feltétel then
3. A programozás eszközei, programozás-technikai alapismeretek
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Programozási Nyelvek (C++) Gyakorlat Gyak 03.
Az első program, avagy ismerkedés a nyelvvel
Programozás alapjai.
Dinamikus tömbök.
Sztringek.
Bevezetés a Java programozásba
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
Egydimenziós tömbök. Deklarálás: var valtozónév:array[kezdőérték..végsőérték]of típus; type típusnév = array [kezdőérték..végsőérték] of típus; var valtozónév:
Egy feladat megoldásának gondolatmenete. Feladat: Generáljuk véletlen számokat 1 és 6 között, amíg legalább 10 darab egyes és 10 darab hatos nem lesz.
Nat Pedellus Informatika 8. osztály óra.
Szöveg egységei, gépelés
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
Fordítóprogramok FORD01 Programozó matematikus III. évf. Miskolci Egyetem 1 Fordítóprogramok 1 Programozó matematikus szak 2003/2004-es tanév II. félév.
A digitális számítás elmélete
Operációs rendszerek gyakorlat sed, awk parancsok.
P ROGRAMOZÁS C# - BAN Kivételkezelés. P ÉLDA I. Nullával való osztás miatt kapjuk a hibaüzenetet.
Programozás alapismeretek
P ROGRAMOZÁS I/O műveletek. S YSTEM.C ONSOLE A programjainknak fontos része a felhasználóval való kommunikáció. Adatokat kell kérni tőle, vagy közölnünk.
Beolvasó utasítás Console.Read();  Int típusú adatot kapunk. Console.ReadLine();  String típusú adatot kapunk. Console.ReadKey();  Tetszőleges billentyű.
Alprogramok deklarációja, definíciója és meghívása Páll Boglárka.
Összetett adattípusok a Pascal nyelvben
A négyzetes mátrixok (nxn-es kétdimenziós tömbök)
Programozási nyelvek Páll Boglárka.
A Pascal programozási nyelv alapjai
Egydimenziós tömbök (Vektorok)
Ciklusok: 1. Számlálós ciklus
A Pascal programozási nyelv alapjai
Tömbök és programozási tételek
Programozási nyelvek, Pascal
Fájlkezelés Pascalban
Ciklusok (iterációk).
1.3. Pascal program felépítése Az els ő program. Program ; … Begin … End. Program fej Deklarációs rész Végrehajtó rész.
Összetett adattípusok
Kétdimenziós tömbök Mátrixok
1.4. Fordítás, szerkesztés, az objektumkönyvtár használata.
Programozási nyelvek.
Program kamat Készítette: Rummel Szabolcs Elérhetőség:
A képernyő kezelése: kiíratások
A képernyő kezelése: kiíratások (2)
Turbo Pascal Indítás: C:\LANGS\Turbo Pascal Turbo Pascal.
Objektum orientált programozás
Logikai programozás 3.. ISMÉTLÉS Elágazás-szervezés: a/ B :- A 11, A 12, …, A 1n. B :- A 21, A 22, …, A 2k. … B :- A m1, A m2, …, A mr. b/ B :- (A 11,
A Monitor. AszámítógépAszámítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép-képernyő vagy monitor. A monitort egy.
Pole (array of...).  Zložený datový typ na ukladanie viacerých premených  Zápis: var meno_pola : array [ konce intervala ] of základný typ ; Základné.
Fontos tudnivalók A MATLAB egy fajta objektummal dolgozik (Mátrix)
Mintapélda Készítsünk programot, amely beolvas egy egész számot, és eldönti arról, hogy prímszám-e. Készítsünk programot, amely beolvas egy egész számot,
Nat Pedellus Free Pascal Elágazások..
C Programozási alapok.
2012. március 21. Paulik Áron.  Ha a függvényünk feladata olyan, hogy nem lenne értelme a visszatérési értéknek, vagy csak nincs rá szükség, void típusúként.
Free pascal feladatok
Vnorené cykly.  Pri riešení problémov sa stáva, že použijeme viac cyklov za sebou, alebo jeden cyklus vnorený do druhohého.
Adatstruktúrák Algoritmusok Objektumok
Programozási alapok.
TÖMBÖK – péntek Jordán Sándor.
Compiler illetve interpreter nyelvek
Hernyák Zoltán Magasszintű Programozási Nyelvek I.
Programozási nyelvek alapfogalmai
Hernyák Zoltán Magasszintű Programozási Nyelvek I.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Előadás másolata:

Szintaktikai, szemantikai szabályok Adatok beolvasása és kiíratása

Meghatározás: A program írásának formai szabályait „szintaktikai” szabályoknak, míg a program jelentését megadó szabályokat „szemantikai” szabályoknak nevezzük. Pl. Szintaktikai hiba az ami a formai követelmények be nem tartásából származik 1. pl. ha szóközt írnánk az értékadó utasításban a: = 2.pl. ha a begin foglalt szó helyett azt írnánk hogy megin Szemantikai hiba az, hogy a program jelentése nem megfelelő, azaz a program nem ad helyes eredményt.

bemeneti adat: Pascal nyelvű program A szintaktikai hibákat maga a számítógép megkeresi és kijelzi, ez a program a fordítóprogram, angolul Compiler, melynek feladat hogy a Pascal nyelvű programot érthető és végrehajtható formába alakítsa át, azaz lefordítsa a gép nyelvére. bemeneti adat: Pascal nyelvű program kimeneti adat: gépi nyelvű program és ha van hiba, akkor a fordítóprogram kijelzi. A szemantikai, működésbeli hibák kiderítése nehezebb, megtalálásuk a programozó feladata. Például úgy is megtalálhatjuk őket, hogy különböző gondosan megválasztott bemeneti adattal lefuttatjuk és figyeljük a futási eredményt. Ha nem felel meg amit kapnunk kellene, akkor tartalmi hiba van. Ennek megkeresésének egy gyakorlati kérdése lehet például az, hogy lépésről lépésre futtatjuk a programot az F8 billentyű segítségével, követve közben az eredményeket a futási képernyőn. A szemantikai hibák megkereséséhez gyakorlat kell.

Adatok beolvasása és kiíratása: read, readln, write, writeln A write és read foglalt szavak, azaz olyan előre deklarált azonosítók, amelyeket nem a programozónak kell deklarálnia, hanem a fordítóprogram ismertnek tekinti őket. Megjelenítés a képernyőn: write és writeln Adatok vagy üzenetek megjelenítéséhez használjuk. Writeln= write line (vagyis írjál sort, írd ki az üzenetet és ugorj a következő sorba) Szintaxisa: writeln(‘üzenet’); - kiírja a kerek zárójelben lévő üzenetet, majd a kurzor automatikusan ugrik a következő sorba

Pl. Program proba1; begin writeln(‘A Pascal programozási nyelvet tanuljuk’); writeln(‘Ez egy próbaprogram’); end. Futtatása után a képernyőn két külön sorban lesz kiírva a writeln utasításban lévő üzenet. Write: ugyanúgy működik mint a writeln, csak azzal a különbséggel hogy az első üzenet kiíratása után nem ugrik a kurzor a következő sorba, hanem folytatólagosan ír tovább. Több paraméter is lehet a zárójelben, de ezeket vesszővel válasszuk el. Pl. Program proba1; write(‘A Pascal programozási nyelvet tanuljuk’); write(‘Ez egy próbaprogram’); Futtatása után a képernyőn a sorok egymás mellett lesznek kiírva, ezt akár egy write utasítással is megírhattuk volna és ugyanaz lenne az eredmény: Write(‘A Pascal programozási nyelvet tanuljuk’,’ Ez egy próbaprogram’);

A kiírás alakja attól függ, hogy milyen típusú adatot írunk ki és milyen kiírási formát adunk meg. A kiírás alakját a kettőspont utáni értékkel adjuk meg. az első kettőspont utáni mennyiség a mezőhosszt adja meg, tehát azt, hogy az előtte álló értéket hány karakter hosszúságban írja ki a gép (m- el jelöljük) a második kettőspont utáni mennyiség a törtrész hosszát adja meg (t- vel jelöljük) Pl. Var a :integer; … a:=213,12; write(a:m); write(a:m:t); write(a:4); write(a:8:2); _213 _ _ 213,12 write(‘programozzunk’:7); program write(‘programozzunk’:10); programozz

X-et, y- t 8 mezőhosszon írta ki, valamint az e-ben magát a számot 8 mezőhosszon írja ki, és csak a törtrészt 2 egységben: _ _ _ _ _ _ 16 _ _ _ _ _ _ _ 4 _ _ _ _ 0,60 Mivel nem tettük aposztróf közé, ennek hatására az értékek kerülnek kiíratásra csak. A következő kiírató utasításban aposztróf között szerepel az üzenet amit megakarunk jeleníteni a képernyőn, majd vesszővel elválasztva rögtön utána az érték, de ez nincs aposztróf közé téve. Behelyettesíti az értékeit x- nek is és y-nak is, mivel így hivatkoztunk rá, majd elosztja kettővel és 7 mezőhosszon, amelyből 3 a törtrész, kiíratja a kapott értéket. Readln hatására vár egy enter leütésére

2. Adatok beolvasása, bevitele: read és readln Az adtok beolvasása, bevitele a billentyűzetről történik. A két azonosító ugyanúgy működik, annyi különbséggel, hogy a readln utasítás beolvasása után ugrik a következő sor elejére. Pl.: Készítsetek egy programot, mely kiszámítja egy általános trapéz területét Gondolkodás menet: Milyen adatokra, változókra lesz szükségem a program megírásához? Mivel a trapéz területe: (nagyalap+kisalap)*magasság/2, akkor kell 3 változó, a nagyalapnak a kisalapnak és a magasságnak, valamint egy másik változó, például T amibe majd eltárolja a kapott értéket A felhasználónak meg kell adni a lehetőséget hogy bármilyen adattal tudjon majd a jövőben dolgozni, tehát sokféle értékre tudja letesztelni, lefuttatni programját. A legvégén miután kiszámolta kiíratja T értékét

Feladatok: Írj egy programot amely kiszámolja egy téglalap területét és kerületét. Írj egy programot, amely kiszámolja egy négyzet kerületét és területét, tudván, hogy a négyzet oldalának hossza 102cm.