Hagyományos élelmiszerek az Európai Unióban a „TRUEFOOD” projekt Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel, technológia transzfer.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
Advertisements

Az oltalom alatt álló magyar termékek lehetőségei a kereskedelemben
TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerek innovációival kapcsolatos fogyasztói viselkedés Margrethe Hersleth,
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
Célegyetemek. Belgium Universiteit Gent (BE) o Németalföld egyik legjelentősebb egyeteme o 1817-ben alapította I. Vilmos, Hollandia királya o Töretlenül.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A RÓNA-JUH Klaszter a JUHINNOV Platform haszonélvezője Monori István RJK elnök Budapest.
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
Budapest, november 12.1 A magyar fogyasztó és a hagyományos élelmiszerek Dömölki Livia Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Budapest, Logodi u
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Európai Energia Hatékonysági Javítás a Nyomda Iparban
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
08_12_03 kertbaratok.ppt MAGYAR AGRÁR-KÖRNYEZETGAZDA EGYESÜLET
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME Budapest © Campden BRI Mo. Nonprofit Kft. A hagyományos élelmiszer fogalmának fogyasztói és ipari szemléletű meghatározása.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Európai Unió története
Származás, minőség- és eredetvédelem. Földrajzi árujelzők kialakulása.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
EU II..
EUREKA - eConTec EUREKA: EU piacorientált K+F együttműködés Versenyképesség növelése az ipari és a technológiai kutatások koordinálásával.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Több nemzetre kiterjedő programok lehetősége GRUNDTVIG Pécs, január 27. Szellő János osztályvezető.
TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói érzékelés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA.
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
SMEs-NET Európai szintű együttműködés az élelmiszerbiztonság és az élelmiszerek minőségének javításában érdekelt felek között KEREKASZTAL MEGBESZÉLÉS Az.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
Az Irányadó Napi Beviteli Érték (INBÉ) jelölés Éfosz TRUEFOOD szeminárium Budapest, október 21.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag A hagyományos élelmiszerekkel és azok innovációjával kapcsolatos fogyasztói vélemények Margrethe.
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag Hagyományos élelmiszerek tápértékének fejlesztése: szárított-érlelt sonkák sótartalmának csökkentése,
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
TRUEFOOD RENDEZVÉNYEINK Március 12. Budapest: ”Kutatás az innovációért” Április 29. Budapest: INTÉZETLÁTOGATÁS a Campden & Chorleywood Magyarország.
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag Az innovációk kísérleti üzemi léptékű validálása, bemutatása I. - Szárított-érlelt sonkák sótartalmának.
A Dublin-i Future Internet Assembly üzenetei Sallai Gyula, Vilmos András Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapest, június 4.
Az AQUAPOL együttműködési hálózatot 2003-ban, az Európai Unió támogatásával hozták létre Hollandia, Belgium és Németország.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Pályázati feltételek LEADER felkészítő fórum „vállalkozási alapú fejlesztés" jogcímre pályázók részére.
1914.
dr. Sebők András Az MNÉTP tudományos koordinátora
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
„Egészséges étel az egészséges életért”
FoodManufuture WP3 - Nemzeti Workshop Budapest, FoodManufuture Nemzeti Workshop Jövőbeli lehetséges forgatókönyvek Berczeli Attila Campden.
Energiahatékonysággal a vállalkozások költségcsökkentéséért Nagy Judit Külkapcsolati munkatárs Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
1169/2011/EU jelölési rendelet
Észak-Magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség - Innovációs tevékenységekhez felhasználható forrás lehetőségek augusztus 26. – dr. Nyiry Attila.
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
„Helyi márka kialakítása a Bakonyban” című projekt bemutatása
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
A klímaváltozás káros hatásainak megelőzése, előrejelzése és csökkentése az agrár-élelmiszertermelési vertikumban Konzorciumi záróértekezlet. Gödöllő,
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
OMNIPACK Első Magyar Csomagolástechnikai Klaszter augusztus 17.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója Dr. Gayer József GWP Magyarország „Dr. Szalai György kerekasztal beszélgetés” - Új utak a hazai aszálykezelés.
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Edelény, 2017 november 27 Kőváriné dr. Bartha Ágnes Kislépték , MAKE
Előadás másolata:

Hagyományos élelmiszerek az Európai Unióban a „TRUEFOOD” projekt Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel, technológia transzfer Budapest, június20. Contract N°: FOOD-CT “TRUEFOOD” A TRUEFOOD projekt az EU hatodik keret- programjából nyert el összesen 15,5 millió € kutatás-fejlesztési támogatást május 1-től 4 éves időszakra

A „TRUEFOOD” célja  Az integrált projekt célja: az európai hagyományos élelmiszerek minőségének és biztonságának javítása, fejlesztése, a hagyományos élelmiszereket előállító, elsősorban kis és közepes vállalkozások innovációs tevékenységének elősegítése.  Fókuszban: az értéknövelés mind a fogyasztók, mind a gyártók, feldolgozók számára.

A „TRUEFOOD” projektben résztvevő nemzeti szövetségek  ANIA – Association Nationale des Industries Alimentaires (francia) ANIA  FEDERALIMENTARE – Federazione Italiana dell’Industria Alimentare (olasz) FEDERALIMENTARE  FEVIA – Fédération de l’Industrie Alimentaire (belga) FEVIA  FFDI – Federation of the Food and Drink Industries (cseh) FFDI  FHFI – Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) FHFI  FI – Foedevareindustrien (dán) FI  FIAA / LVA – Fachverband Lebensmittelindustrie/ Lebensmittelversuchsanstalt (osztrák) FIAALVA  FIAB – Federación Española de la Alimentación y Bebidas (spanyol) FIAB  FIPA – Federaçâo das Indústrias Portuguesas Agro-Alimentares (portugál) FIPA  SETBIR – Union of Dairy, Meat, Food Industrialists and Manufacturers (török) SETBIR  SEVT – Federation of Hellenic Food Industries (görög) SEVT

A résztvevő „tudásközpontok” (I.)  Institut National de la Recherche Agronomique (Franciaország)  Ente per le Nuove Tecnologie, l’Energia e l’Ambiente (Olaszország)  Matforsk AS, Norwegian Food Research Institute (Norvégia)  Agricultural University of Athens (Görögország)  Centre National Interprofessionnel de l’Economie Laitière (Franciaország)  Association de Coordination Technique pour l’Industrie Agroalimentaire (Franciaország)  Instituto Nazionale di Ricerca per gli Alimenti e la Nutrizione (Olaszország)  Agricultural University, Faculty of Human Nutrition and Consumer Sciences (Lengyelország)  National Agricultural Research Foundation (Görögország)  Technische Universität München (Németország)  Technological Educational Institution of Ionian Islands (Görögország)  University of Applied Sciences of Weihenstephan (Németország)  Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentaries (Spanyolország)  Ghent University (Belgium)

A résztvevő „tudásközpontok” (II.)  Institute of Chemical Technology Prague (Cseh köztársaság)  Università degli Studi di Perugia (Olaszország)  Universidade Católica Portuguesa Escola Superior de Biotecnologia (Portugália)  Progetto Europa Group S.r.l. (Olaszország)  Karadeniz Technical University (Törökország)  Campden & Chorleywood Élelmiszeripari Fejlesztési Intézet Magyarország Kht.  Agricultural Institute of Slovenia (Szlovénia)  Università degli Studi di Milano (Olaszország)  Food Industrial Research and Technological Development Company SA (Görögország)  Istituto Superiore di Sanità (Olaszország)  University of Ljubljana (Szlovénia)  Agriconsulting S.p.A. (Olaszország)  Laboratoire Interprofessionel D'Aquitaine (Franciaország)  Genus plc. – Pic (Nagy-Britannia)  Norwegian University of life Sciences (Norvégia)  Slovak Agricultural Research Centre (Szlovákia)

A „TRUEFOOD” projekt munkacsomagjai (I.)  1. A hagyományos élelmiszereknél és gyártási módszereknél bevezethető innovációkkal kapcsolatos fogyasztói elvárások és viselkedés- módok elemzése.  2. A mikrobiológiai és kémiai kockázatok csökkentésére irányuló kutatások.  3. Modell előrejelzéses módszer kifejlesztése a hagyományos élelmiszereknél alkalmazandó kockázatbecsléshez.  4. A hagyományos élelmiszerek tápértékének fejlesztése a fogyasztói igényekkel összhangban.

A „TRUEFOOD” projekt munkacsomagjai (II)  5. Fejlettebb marketing és élelmiszerlánc menedzsment megoldások kidolgozása hagyományos élelmiszer termékekre.  6. Az innovációk kísérleti üzemi léptékű bevezetése, értékelése, ismeretátadás és innovációs transzfer az ipar számára.  7. Az innováció környezeti, társadalmi, emberi és gazdasági hatásainak kutatása.  8. A projekt kutatási eredményinek elterjesztése, tréning, és technológia transzfer.

Az 1. munkacsomag céljai  A fogyasztók elvárásainak és hozzáállásának megismerése a hagyományos élelmiszerekkel és a hagyományos élelmiszereknél bevezethető innovációkkal kapcsolatban, a versenyképesség javítása érdekében  A hagyományos élelmiszerek fogyasztói meghatározásának leírása  A hagyományos élelmiszerek innovációjának értékelése a fogyasztók szempontjából

Eredetvédelem, hagyományos és kiváló tulajdonságok tanúsítása Hagyományos Különleges Termék (HKT) Oltalom alatt álló Földrajzi Jelzés (OFJ) Oltalom alatt álló Eredet Megjelölés (OEM)

A szimbólumok jelentése  OEM: Olyan élelmiszerek jelölésére alkalmazható, amelyek estében egy adott földrajzi területen történik a termelés, feldolgozás illetve az előállítás minden lépése, elismert módszerrel.  OFJ: Ebben az esetben elég, ha az előállítás legalább egy lépését végzik az adott földrajzi területen, és a terméknek jó hírneve van.  HKT: Nem utal a földrajzi eredetre, hanem a hagyományos összetételt (alapanyagok) vagy előállítási módot garantálja.

A „Hagyományos”kifejezés hivatalos meghatározásai (I.) 509/2006/EK Rendelet 2. cikk (1) bekezdés b) pont: „hagyományos": a közösségi piacon a nemzedékek közötti átadáshoz szükséges időtartam (legalább 25 év) óta bizonyítottan jelen lévő termék; 4. cikk (1) bekezdés: … vagy hagyományos alapanyagokból kell készülnie, vagy hagyományos összetételűnek kell lennie, vagy előállítási és/vagy feldolgozási módjának hagyományos jellegűnek kell lennie.

A „Hagyományos”kifejezés hivatalos meghatározásai (II.) 258/1997/EK Rendeletet módosító tervezet 3. cikk (2) bekezdés b) pont: „harmadik országból származó hagyományos élelmiszer”: olyan élelmiszer, melyet az adott harmadik országban régóta használnak, azaz a szóban forgó élelmiszer legalább egy generáció óta az ország népességének széles körében a szokásos étrend részét képezi, és továbbra is részét fogja képezni;

A „Hagyományos” kifejezés értelmezése a „TRUEFOOD” projektben Fogyasztói felmérés alapján: „ Hagyományos” az az élelmiszer, amelyet gyakran, vagy bizonyos időszakokban, ünnepi alkalmakkor fogyasztanak, egyik generációról a másikra száll (már nagyszüleink is ezt ették), a gasztronómiai örökségnek megfelelően, sajátos módon készül,alacsony feldolgozottsági fokú vagy feldolgozatlan, érzékszervi sajátságai miatt ismert és elismert, és egy bizonyos helyhez, régióhoz vagy országhoz kötődik.

Hagyományos élelmiszerek innovációja  Egyes fogyasztói vélemények szerint: - „Az innováció összeegyeztethetetlennek tűnik a hagyományos élelmiszerekről alkotott elképzeléssel.” - A „hagyományt” és az „innovációt” egymással ellentétes értelműnek érzékelik.  A hagyományos élelmiszerek innovációjának elfogadottsága függ az innováció milyenségétől és attól is, hogy milyen hagyományos élelmiszerről van szó.  Az eredetiséget garantáló címke fogadtatása nagyon jó; a zsír-, só-, cukortartalom csökkentést is viszonylag kedvezően fogadják, amennyiben nem jár együtt érzékszervi tulajdonság változással.

Innovációk fogyasztói besorolása elfogadhatóság szerint (I.) 1. Olyan címke,amely garantálja az alapanyag eredetét vagy a hiteles,eredeti recepturát igen 2. Szerves (bio) alapanyagok használata 3. Olyan új gyártási eljárások, amelyek javítják az élelmiszerbiztonságot, de nem változtatják meg a termék ízét. 4. Olyan csomagolás, amely javítja a szállíthatóságot 5. Zsírtartalom csökkentés 6. Olyan csomagolás, amely megőrzi az élelmiszer érzékszervi sajátságait

Innovációk fogyasztói besorolása elfogadhatóság szerint (II.) 7. Olyan csomagolás, amely növeli a minőség- megőrzési időtartamot igen 8. Visszazárható csomagolás 9. Sótartalom / cukortartalom csökkentése 10. Egyedi adagokba való kiszerelés 11. Egész évben hozzáférhető 12. Egy bizonyos fajta élelmiszer kínálati választékának bővítése 13. Vitamin / ásványi anyag tartalom növelése 14. Új gyümölcs-, zöldség-, gabona-, állatfajták felhasználása 15. Sütőben vagy mikrohullámú sütőben használható csomagolás kevésbé

Innovációk fogyasztói besorolása elfogadhatóság szerint (III.) 16. Fagyasztott ételek 17. Betegségek ellen védő összetevők hozzáadása 18. Az összetevők új fajta kombinációja, új ízekhez 19. Telefonon vagy interneten rendelhetőség és házhozszállítás biztosítása 20. Előfőzött élelmiszerek, készételek 21. A termék márkájának megváltoztatása 22. A formák és/vagy a szerkezet változatossá tétele 23. Turistaközpontokban, repülőtereken elhelyezett automatákból történő árusítás 24. Új színek nem

A fogyasztói felmérést végzők következtetései, ajánlásai  Európa különböző részein a fogyasztók hasonlóan viszonyulnak a hagyományos élelmiszerekhez  A hagyományos élelmiszereknek is biztonságosaknak kell lenni (ha ezen a területen bármiféle hiányosság van, azon javítani kell!)  A tápérték növelést általában kedvezően fogadják a fogyasztók  Az érzékszervi tulajdonságok változtatásával nagyon óvatosan kell bánni  Az alapanyagok eredetének változtatásával szintén  Új értékesítési csatornákat is óvatosan kezeljünk

A projekt eredményeinek terjesztése  Nemzetközi TRUEFOOD Kongresszus  Tájékoztató rendezvények, konferenciák, szemináriumok, workshopok, intézménylátogatások  Kísérleti üzemi bemutatók, tréningek  Írásos tájékoztató anyagok, brossúrák, beszámolók  TRUEFOOD Hírlevél

Állandó elérhetőség  A TRUEFOOD honlap: (elérhető az ÉFOSZ honlapján keresztül is) angolul: a projekttel kapcsolatos hírek, események, rendezvények, sajtóanyagok, tájékoztatás az egyes munkacsomagok keretében végzett tevékenységekről.  Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége honlapján: magyarul: a projekt leírása, céljai, résztvevői, munkacsomagjai, sajtóanyagok, valamint a TRUEFOOD hírlevél eddig megjelent számai

Köszönöm a figyelmet Pauer István Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége Budapest, Kuny Domokos u T: , Fax: ,