Jövőkép – Buda, 2010.
Az egyesület 46 alapító intézmény Ma 61 intézmény (2500 pedagógus, tanuló) az ország lefedése területileg intézménytípus szempontjából Óvoda: 4% Ált. iskola: 56% Szakközépiskola és szakiskola: 17% Gimnázium: 13% Kollégium: 10% településszerkezet szempontjából Főváros: 14% Megyeszékhely: 28% Város: 34% Község: 24%
Az egyesület Szervezeti felépítés: közgyűlés (vezetőség) régióközpontok (szakmai és területi elvek alapján) PÁGISZ (Fekete I. Ált. Isk.) Győr 2. Sz. Általános Iskola és Diákotthon Szekszárd Ady Endre Gimnázium Debrecen Hétszínvirág Általános Iskola Marcali Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI Budaörs Jannus Pannonius Gimn. és SzakközépiskolaPécs József Attila Középiskolai KollégiumSzékesfehérvár Rózsahegyi Kálmán Ált. Isk. és Diákotthon Gyomaendrőd Széchenyi Körúti Általános Iskola Szolnok Csokonai 12 évf. Iskola (Bőrfestő)Budapest Irinyi J. Általános IskolaBalatonfűzfő Fekete István Ált. Iskola és Gimnázium Ajka FRISSÍTÉS! Intézmények (ma 61 db)
Az egyesület tevékenysége (A konferenciatémák tükrében) I. Intézményértékelés, iskolai minőségbiztosítás 1998., Balatonszéplak-felső (résztvevők: 189 fő) II. Hátrányos helyzet(ek) (SNI) az iskolában – megoldási lehetőségek 1998., Nyíregyháza (résztvevők: 139 fő) III. Jog a pedagógiában 1999., Aggtelek-Izsófalva (résztvevők: 124 fő) IV. Iskola és globalizáció; innováció az iskolában 2000., Budaörs (résztvevők: 143 fő) V. Közoktatás az ezredforduló Magyarországán, globalizáció és iskola 2001., Szekszárd (résztvevők: 119 fő)
Az egyesület tevékenysége (A konferencia témák tükrében) VI. A XXI. század kultúrája, iskolája – félelmek, remények 2001., Székesfehérvár (résztvevők: 125 fő) VII. Az Európai Unió és a magyar közoktatás” 2002., Paks (résztvevők: 129 fő) VIII. Magyar nyelvű közoktatás a Kárpát-medencében 2002., Sepsiszentgyörgy (résztvevők: 97 fő) IX. Konferencia az Önfejlesztő Iskolák Egyesületéről 2003., Pécs (résztvevők: 112) X. Európából Európába – Szolnok és Brüsszel között félúton 2004., Szolnok (résztvevők: 123 fő)
Az egyesület tevékenysége (A konferencia témák tükrében) XI. Egyéni fejlesztés - iskolafejlesztés 2004., Gyomaendrőd (résztvevők: 113 fő) XII. Magyar közoktatás az alapfoktól az egyetemig 2005., Siklós-Harkány (résztvevők: 107 fő) XIII. Közösen a közoktatásban (+Csapatépítés, csapatmunka képzés) 2005., Budapest – CEU (résztvevők: 112) XIV. 10 éves az Önfejlesztő Iskolák Egyesülete 2006., Sopron (résztvevők: 105 fő) XV. Közoktatási reform és az önfejlesztők 2007., Balatonföldvár (résztvevők: 89 fő) XVI. Iskola a (tűrés)határon 2008., Budaörs (résztvevők: 97 fő)
Az egyesület tevékenysége (A konferencia témák tükrében) XVII. Amit terveztünk: Ilyen NAT kell Magyarországnak! XVII. Ami lett: Egyéni fejlesztés – szervezeti fejlesztés – önfejlesztés nov , Budapest (résztvevők: 47 fő)
A jövő – tervek, célok tétre menő (jelentős) közös innovációkban való részvétel felülről lefelé: pl. országos innovációk gyakorlati kipróbálása, visszacsatolás alulról felfelé: pl. a szabályozás, a finanszírozás kaotikus rendszerének tisztítása az egymástól való tanulás intézményesítése a hálózati kapcsolatok erősítése részvétel a tanár(tovább)képzésben konkrét képzések Gyakorlóhelyek
14 év – autonómia, önértékelés, kompetenciafejlesztés Soros Önfejlesztő Iskolai Program I. – NAT, PP Az Önfejlesztő Iskolák Egyesülete megalakulása Soros Önfejlesztő Iskolai Program II. – NAT, PP Soros Önfejlesztő Szakértői Képzés Soros Önfejlesztő Kollégiumok Program Nyakig a Comeniusban - PDCA Soros Roma Önfejlesztő Program SZAKMA Szakiskolai Fejl. Program - SZÖM JÖN – Junior Önfejlesztő Program - IMIP Mozaikszavak bűvöletében (HEFOP, TÁMOP…) - kompetencia irány a …
Az alapkérdés: az intézményi autonómia (megőrzése) Autonómia: önálló döntéshozatal és cselekvés + felelősségvállalás a következményekért Kompetencia: döntésre (választásra) és kivitelezésre való képesség → ennek feltétele: a szervezeti autonómia
egészséges szervezetnek maradni A vevői igények magas szintű kielégítése A munkatársak fejlődési szükségleteinek magas szintű kielégítése A rendelkezésre álló erőforrások optimális, felhasználása, hosszú távú fenntarthatóság (és a fönti három egyensúlya)
Fókuszban Autonómia, önértékelés, fókuszban a tanuló a tanulás és a szervezet, mint tanuló szervezet? Vagy? Központosítás, ellenőrzés, fókuszban a tanítás és a szervezet, mint hatékony és átlátható szervezet?