Egészségügyi ellátórendszer átalakítása Dr. Imre László 2013. Január 26 Magánpraxis Konferencia
Újraélesztett egészségügy Gyógyuló Magyarország Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére Szakmai koncepció Nemzeti Erőforrás Minisztérium Egészségügyért Felelős Államtitkárság 2011. május 11.
Térségek kialakítása
A Semmelweis Terv megoldási javaslatai Az ellátórendszer összhangjának ismételt megteremtése : térségi szervezés - Hatékonyságnövelés - Hozzáférés javulása - Együttműködés a szereplők között
Térségi ellátásszervezés nemzetközi tapasztalatok alapján
Norvégia
Norvégia Centralizációs reform 2002. január 1-től A központi kormányzat a megyei önkormányzatoktól (19) magához vette a kórházak tulajdonjogát (100 % állami tulajdon) A döntés oka: hosszú várólisták, közszolgáltatások egyenlőtlenségei, pénzügyi felelősség és transzparencia hiánya, központi kormányzat és a megyei önkormányzatok közötti konfliktusok megoldása
A norvég reform eredményei A tulajdon centralizációja után, decentralizációs lépések következtek: a Minisztérium saját tulajdonlásával öt Regionális Egészségügyi Hatóságot hozott létre A Minisztérium felelős a Regionális Egészségügyi Hatóságok stratégiai és operatív irányításáért Regionális Egészségügyi Hatóságok felelősséggel tartoznak a területükön élő lakosság egészségügyi ellátásáért, valamint tulajdonosai a régió egészségügyi szolgáltatóinak, trösztjeinek(beleértve a szállító egységeket is) Mára a Regionális Egészségügyi Hatóságok száma négyre csökkent, amelyek alá 21 Helyi Egészségügyi Tröszt tartozik (mindegyik önálló jogi személyiség)
Észak-Norvégiai Regionális Hatóság és trösztjei Helse Finnmark HF Sykehusapoteket HF Universitetssykehuset Nord-Norge HF 5 Tröszt 12 Szomatikus kórház 2 Pszichiátriai szakkórház 14 Kerületi Pszichiátriai Szolgálat 5 (6) Kerületi Egészségügyi Központ 100 Magánorvos 10 Légimentő 150 Mentő 15 Mentőhajó Nordlandssykehuset HF A nagy távolságok és az időigényes utazás szükségessé tette a decentralizált struktúrát A jelenlegi szerkezet jól alkalmazkodik a demográfiai és földrajzi adottságokhoz A betegek 5%-át kezelik országos intézményben A betegek 95 %-át kezelik az adott régión belül A helyi kórházak pedig a betegek 70-78%-át kezelik Helgelands- sykehuset HF
Anglia
Anglia Az Egészségügyi Minisztérium (Department of Health) irányítása alatt áll, ami 10 regionális Stratégiai Egészségügyi Hatóságon (Strategic Health Authority) keresztül felügyeli az egyes trösztök (Trust) működését 2002-ben jöttek létre a stratégiai egészségügyi hatóságok Angliában Eredetileg 28 működött, de 2006-ban10-re csökkent a számuk Az SHA-k szerepe: Tervek kidolgozása az egészségügyi ellátás fejlesztéséhez a régióban A helyi egészségügyi szolgáltatások jó teljesítményének és magas színvonalának biztosítása A nemzeti prioritások (pl.: daganatos megbetegedések csökkentése) integrálása a helyi egészségügyi tervekbe A helyi egészségügyi intézmények kapacitásának növelése, hogy még több szolgáltatást biztosíthassanak Kapcsolattartóként kulcsszerepe van az NHS és az Egészségügyi Minisztérium között
Anglia - SHA Forrás: http://www.nhs.uk/NHSEngland/aboutnhs/Documents/MapofSHAsFeb09.pdf
Forrás: http://www. nhs
Dánia
Dánia 2007 önkormányzati reform, megváltoztatta az egészségügy adminisztratív irányítását is: 14 megye helyett 5 régió 275 helyett 98 önkormányzat Dánia térképe a 2007-es reform előtt Dánia térképe a 2007-es reform után
Dánia Egészségügyi Minisztérium: átfogó felügyeletet gyakorol az egészségügyi ellátás finanszírozása felett 5 Regionális Hatóság felelőssége: A szakellátás szervezése, működtetése, irányítása és finanszírozása 98 önkormányzatok feladata: betegségmegelőzés egészségmegőrzés rehabilitáció a függőségek kezelése
Az egészségügyi térségek kialakításának szempontjai Magyarországon
Térségek kialakításának szempontjai Méretgazdaságossági szempontok (pl.:lakosságszám, esetszám) Egyenlőtlenségek vizsgálata, elérhetőség egyenlő biztosítása Betegelvándorlás („természetes” betegutak) elemzése megyei és kistérségi szinten A legkisebb szerveződési egységek kistérségi szintűek legyenek Budapest speciális helyzete Cél: A térségek egészségügy szempontjából „önellátóak” legyenek, a betegelvándorlás ne haladja meg a 10%-ot a térségek között.
Betegút és TEK “Betegút” fogalom értelmezései Konkrét beutalás, illetékesség (TEK) Beteg útja az ellátó rendszer szintjei, formái között Betegség menedzsmentje (pl: az időbeni felfedezés – definitív kezelés – korai rehabilitáció – követés, ápolás, gondozás)
Betegmozgások
Kistérségi szintű betegmozgások Jászberényi kistérség
Kistérségi szintű betegmozgások Karcagi kistérség
Kistérségi szintű betegmozgások Hatvani kistérség
Kistérségi szintű betegmozgások Gyöngyösi kistérség
Kistérségi szintű betegmozgások Egri kistérség
A kialakult térségek és fő jellemzőik
Nyugat-Dunántúl (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)
Dél-Dunántúl (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)
Észak-Magyarország (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)
Észak-Alföld (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)
Dél-Alföld (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)
Nyugat-Közép-Magyarország (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)
Dél-Közép-Magyarország (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)
Észak-Közép-Magyarország (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)
Kórházátszervezések nemzetközi tudományos tapasztalatain alapuló Struktúra átalakítás
Nemzetközi ajánlások egyes speciális eljárások centralizálására Source: NEJM, 2003;349:22,2117-27
Nemzetközi ajánlások egyes speciális eljárások centralizálására AMI, akut ISZB: ›75 PCI/orvos/év ›300 PCI/Labor/év Szülészet ›1000 – 3000 szülés/év (minél magasabb a szülésszám, annál jobbak az eredmények) ›50 magas rizikójú szülés/év olyan helyen, ahol az éves szülésszám ›5500 Stroke Térségi stroke centrumok 300 – 700 000 lakosra
A Szakmai Kollégium tagozataihoz intézett kérdések HBCS csoportok, beavatkozások (OENO kódok) progresszivitási szinthez rendelése (hol megengedhető szakmailag a kezelés?) Ha lehetséges, és értelmes válasz adható, akkor az adott eljárás, kezelés alkamazásához a megfelelő gyakorlatot biztosító éves esetszám megadása Egyes területeken (pl: sebészet) már kialakítottak hazai szakmai ajánlásokat, melyeket a finanszírozás is alapul vesz Máshol nemzetközi irányelvekből lehet kiindulni Vannak HBCS-k, OENO-k, ahol a kérdést nem kell megválaszolni, bizonytalannak ítélt helyzet esetén konzultációt javaslunk
Egyéb küszöbértékek Releváns lehet az esetszám helyett/mellett: Populációméret, ami a hazai morbiditási viszonyok mellett indokolttá teszi egy centrum szervezését Kórházba érkezés ideje (pl: AMI, súlyos trauma) Elengedhetetlen/ajánlott társszakmai háttér (pl: Kiemelt Trauma Centrum esetén Idegsebészet, Mellkassebészet, Szívsebészet (?)) Szakorvos szám
Traumatológiai osztályok elérhetősége
Aktív ágyak 2012. július 1-től - térségek Lakosság - 2011.01.01. Aktív ágyszám Ágyszám változás fő arány 2010 2012.07.01-től 2012-2010 2012/2010 1 Nyugat-Dunántúl 1 354 682 13,6% 5 234 11,9% 4 981 -253 -4,8% 2 Dél-Dunántúl 937 174 9,4% 4 306 9,8% 4 025 9,6% -281 -6,5% 3 Nyugat-Közép-Magyarország 1 236 720 12,40% 5 632 12,8% 5 722 13,7% 90 1,6% 4 Dél-Közép-Magyarország 1 506 509 15,10% 7 777 17,6% 6 963 16,6% -814 -10,5% 5 Észak-Közép-Magyarország 1 540 325 15,40% 5 727 13,0% 5 690 -37 -0,6% 6 Észak-Magyarország 852 924 8,50% 4 010 9,1% 3 678 8,8% -332 -8,3% 7 Észak-Alföld 1 190 594 11,90% 5 650 5 190 12,4% -460 -8,1% 8 Dél-Alföld 1 366 794 13,70% 5 817 13,2% 5 644 13,5% -173 -3,0% Ország 9 985 722 100,0% 44 153 41 893 -2 260 -5,1%
Aktív ágyak 2012. július 1-től - megyék Megye Lakosság - 2011.01.01. Aktív ágyszám Ágyszám változás fő arány 2010 2012.07.01-től 2012-2010 2012/2010 01 Baranya 391 455 3,9% 1 982 4,5% 1 917 4,6% -65 -3,3% 02 Bács-Kiskun 524 841 5,3% 2 191 5,0% 2 072 4,9% -119 -5,4% 03 Békés 361 802 3,6% 1 533 3,5% 1 505 -28 -1,8% 04 Borsod-Abaúj-Zemplén 684 793 6,9% 3 247 7,4% 2 945 7,0% -302 -9,3% 05 Csongrád 421 827 4,2% 2 093 4,7% 2 067 -26 -1,2% 06 Fejér 426 120 4,3% 1 609 1 574 3,8% -35 -2,2% 07 Győr-Moson-Sopron 449 967 1 695 1 642 -53 -3,1% 08 Hajdú-Bihar 539 674 5,4% 2 739 6,2% 2 625 6,3% -114 -4,2% 09 Heves 307 985 3,1% 1 307 3,0% 1 258 -49 -3,7% 10 Komárom-Esztergom 311 411 1 182 2,7% 1 029 2,5% -153 -12,9% 11 Nógrád 201 919 2,0% 915 2,1% 892 -23 -2,5% 12 Pest 1 237 561 12,4% 1 902 1 821 -81 -4,3% 13 Somogy 317 947 3,2% 1 438 3,3% 1 297 -141 -9,8% 14 Szabolcs-Szatmár-Bereg 555 496 5,6% 2 565 5,8% 2 318 5,5% -247 -9,6% 15 Jász-Nagykun-Szolnok 386 752 1 735 1 523 -212 -12,2% 16 Tolna 231 183 2,3% 886 811 1,9% -75 -8,5% 17 Vas 257 688 2,6% 984 2,2% 937 -47 -4,8% 18 Veszprém 356 573 1 361 1 212 2,9% -149 -10,9% 19 Zala 287 043 1 194 1 190 2,8% -4 -0,3% 20 Budapest 1 733 685 17,4% 11 595 26,3% 11 258 26,9% -337 -2,9% Ország 9 985 722 100,0% 44 153 41 893 -2 260 -5,1%
Aktív ágyak 2012. július 1-től – szakma főcsoportok (példák) # Szakma főcsoport Aktív ágyszám Ágyszám változás 2010 2012.07.01-től 2012-2010 2012/2010 1. 01 Belgyógyászat 8 985 4 807 -4 178 -46,5% 2. 02 Sebészet 4 497 3 150 -1 347 -30,0% 3. 04 Szülészet-Nőgyógyászat 3 359 3150 -209 -6,2% 4. 05 Csecsemő- és gyermekgyógyászat 3 548 -398 -11,2% 5. 06 Fül-orr-gégegyógyászat 1 176 1 084 -92 -7,8% 6. 07 Szemészet 1 058 721 -337 -31,9% 7. 08 Bőrgyógyászat 520 426 -94 -18,1% 8. 09 Neurológia 3 029 1 865 -1 164 -38,4% 9. 10 Ortopédia-traumatológia 3 746 3623 -123 -3,3% 10. 11 Urológia 1 191 1 019 -172 -14,4% 11. 12 Klinikai onkológia 1 947 1 443 -504 -25,9% 13. 14 Reumatológia 1 098 0,0% 14. 15 Aneszteziológia és intenzív betegellátás 1 311 1 325 1,1% 15. 16 Infektológia 834 935 101 12,1% 16. 18 Pszichiátria 2 976 2 722 -254 -8,5% 17. 19 Tüdőgyógyászat 2 018 1 928 -90 -4,5% 18. 20 Plasztikai és égéssebészet 111 152 41 36,9% 19. 23 Gyermek- és ifjúságpszichiátria 139 20. 40 Kardiológia 1 530 1 869 339 22,2% 21. 46 Sürgősségi betegellátás 476 578 102 21,4% Mindösszesen 44 153 41 893 -2 260 -5,1% A jelentős változásokat kiemeltük és néhány kiegészítő magyarázatot fűzünk hozzá: A csökkenés oka több szakmában a kapacitások átcsoportosítása, szakmák nevesítése. A belgyógyászat esetében nevesítésre kerültek a szubspecialitások (pl.: kardiológia), ami a szakma ágyszámának jelentős csökkentését eredményezte, ugyanakkor a kardiológia és a többi nevesített szakma esetében a kapacitások növekedtek. A klinikai onkológia ágyszámai szintén csökkentek, viszont a sugárterápia ágyszáma növekedett. A sebészeti ágyak közül – a megszüntetések mellett- szintén átcsoportosítottunk pl.: a plasztikai és égéssebészetre. A szemészet esetében 31,9%-os csökkenést láthatunk. A kapacitások csökkentésének oka, hogy a szakmai tevékenységek elemzése során kiderült, hogy a beavatkozások jelentős hányada egynapos formában is elvégezhető lenne.
A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés
A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés
A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés
A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés
A fővárosi intézetek esetszáma nőtt A fővárosi intézetek esetszáma nőtt. Esetszám növekedés: Honvédkórház Országos Onkológiai Intézet Uzsoki utcai Kórház Budai Irgalmasrend Bajcsy Zsilinszky Kórház Esetszám csökkenés: Károlyi Sándor Kórház Szent Ferenc Kórház Jahn Ferenc Kórház
Mennyire befolyásolják a térséghatárok a fővárost érintő térségek között a betegmozgásokat? Hogyan változott a betegmozgás a főváros felé a távoli térségekből?
A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés
„Távolról érkező” esetszámok A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés „Távolról érkező” esetszámok 2012 07-10. hó között: Bethesda 107 Semmelweis Egyetem 44 ESzSzK 2 Heim Pál Kórház 0 Szent János Kórház 0
Belgyógyászat, sebészet, nőgyógyászat
A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés
A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés
A fővárost érintő térségek között a betegek szabadabban mozognak A fővárost érintő térségek között a betegek szabadabban mozognak. A távolabbi térségekből kevesebb beteg érkezik Budapestre.
Köszönöm a figyelmet!